Gå til innhold

Hvorfor har de så store hus i USA?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Selv de uten særlig med penger har jo det. Er det mye billigere å ha stort der? Virker som stort er standarden. 

Anonymkode: 4933f...a4e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hus er MYE billigere i USA... Kunne fint ha kjøpt et 700m^2 hus med basseng og hele pakken der for ikke mer enn 10 millioner kr.

Endret av FunnyBoy123
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er jo stort sett varmt i USA, så er bare å spikre opp noen vegger. Så er det flatt og mye plass. Samt at håndverkere kanskje ikke tjener så bra som i Norge, hvor de jo tjener svært godt. 

Anonymkode: 05e3a...ede

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er jo stort sett varmt i USA, så er bare å spikre opp noen vegger. Så er det flatt og mye plass. Samt at håndverkere kanskje ikke tjener så bra som i Norge, hvor de jo tjener svært godt. 

Kommer jo helt an på hvor i USA man er, Er stor forskjell på f.eks Florida og Montana. 

Anonymkode: 85682...32c

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prisen på land er vel stort sett ganske mye lavere, og så er det nok mye mer varierende kvalitet på arbeidet med å sette opp et hus. I varmere strøk vil man kunne klare seg med mye mindre isolasjon etc, hvis man ikke bygger ordentlig grunnumur/kjeller, så vil det påvirke pris etc etc.

Anonymkode: 93c9c...7d9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommer jo helt an på hvor i USA man er, Er stor forskjell på f.eks Florida og Montana. 

De aller fleste bor der det er varmt. Det blir nok kaldt om natta på vinteren mange plasser, men utenom Alaska er USA temmelig langt sør. Jeg har forresten bodd i USA i et såkalt kaldt område, det var nærmest tropisk der i forhold til Norge om vinteren.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De aller fleste bor der det er varmt. Det blir nok kaldt om natta på vinteren mange plasser, men utenom Alaska er USA temmelig langt sør. Jeg har forresten bodd i USA i et såkalt kaldt område, det var nærmest tropisk der i forhold til Norge om vinteren.

Dette har ingenting å gjøre med det jeg skrev.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv de uten særlig med penger har jo det. Er det mye billigere å ha stort der? Virker som stort er standarden. 

Tror neppe du får gode svar fra nordmenn. Bare et tips. 

Anonymkode: c48a4...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har også bodd i USA i et kaldt område, og på vinterstid var det fort -17 grader ute hver dag + litt kald vind. Det er mye kaldere enn det jeg er vant med fra Norge, men så kommer jeg også fra vestlandet hvor det stort sett ikke blir særlig kaldt uansett.

Til TS: husstørrelsen varierer mye, og det finnes mange mindre velbemidlede amerikanere som bor i små hus, og også mindre hus enn i Norge. De store husene er forbeholdt middelklassen+++ i mindre dyre områder. I bynære områder i de virkelig store byene så er det færre som har råd til slike store hus.

Anonymkode: d93fb...b45

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FirstNameLastName

Østkysten og vestkysten er mye dyrere enn i Norge. Har du sett hvor trangt folk bor i f.eks. NY? Men i "fly-over-land" er det sikkert billig, kjedelig og ikke spesielt attraktivt å bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hus i USA bygges generelt med billigere materialer enn vi bruker i Norge, og er ikke tenkt å vare i like mange år som vi bygger våre hus for. Dette ser man tydelig på for eksempel på amerikanske oppussingsprogrammer. 

Det er også stor forskjell på boligpriser i forsteder(suburbs) og i sentrale strøk, og varierer veldig ut i fra by/stat og område. Dette gjør det også i Norge. I Tana kan du få 170 kvm for 1,7 millioner på Finn nå. I Oslo får du ingenting for den prisen.

I for eksempel Detroit, Michigan og Denver, Colorado er gjennomsnittstemperaturen langt under null grader om vinteren. Det er iskaldt der, og det bor mye folk der. 

Anonymkode: 66a57...145

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha har du bodd i hele USA? Jeg har også bodd der på tre forskjellige kanter av landet, og tro meg, det er STOR forskjell😂 I Florida er det kokende varmt året rundt. I California er det som en gusten norsk sommer på vinterstid. I Massachusetts er klimaet identisk med Norge. 

Ts, hus i USA er mye billigere å bygge i tillegg til at det er en måte å symbolisere penger på. Det er stor forskjell på fattig og rik, og husene er en måte for de med penger å vise det på. Sånn som det jo er overalt, men spesielt der. Men de aller aller fleste husene er helt vanlige hus i våre øyne, og mindre.

Anonymkode: 064ec...13b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skikkelig sidespor, men!

Nå vet jeg ikke hva du mener med "et såkalt kaldt område (...) tropisk i forhold"?

De fleste bor der det er varmt?

Chicago, New York, Boston er alle eksempler på store byer med millioner av mennesker og der er det laaaaangt fra tropisk!! Stort sett fine temperaturer fra april til oktober, og kan bli veldig varmt om sommeren. Men der er veldig, veldig kaldt om vinteren!

Så til ts; de "fleste" har nok ganske små hus/leiligheter. Men mange har romslige hus. Amerikanere liker "luft" rundt seg. 'Everything is big in America' 😉

Se på TV-programmer som handler om huskjøp. Utrolig fascinerende å se forskjellen på britisk og amerikansk 🤪

Britene går inn på hovedsoverommet, som et sånn ca 15kvm, man klarer akkurat å gå rundt dobbeltsenga: "very spacious!".

Amerikanerene går inn på hovedsoverommet som er 30kvm, med en liten 'sofakrok': "ah, it's a bit small"

Har egentlig alltid lurt på hva de skal med så digre "masters", mens barna får noen bittesmå krypinn... Jaja 🤣

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 minutter siden, mam4ma skrev:

Skikkelig sidespor, men!

Nå vet jeg ikke hva du mener med "et såkalt kaldt område (...) tropisk i forhold"?

De fleste bor der det er varmt?

Chicago, New York, Boston er alle eksempler på store byer med millioner av mennesker og der er det laaaaangt fra tropisk!! Stort sett fine temperaturer fra april til oktober, og kan bli veldig varmt om sommeren. Men der er veldig, veldig kaldt om vinteren!

Så til ts; de "fleste" har nok ganske små hus/leiligheter. Men mange har romslige hus. Amerikanere liker "luft" rundt seg. 'Everything is big in America' 😉

Se på TV-programmer som handler om huskjøp. Utrolig fascinerende å se forskjellen på britisk og amerikansk 🤪

Britene går inn på hovedsoverommet, som et sånn ca 15kvm, man klarer akkurat å gå rundt dobbeltsenga: "very spacious!".

Amerikanerene går inn på hovedsoverommet som er 30kvm, med en liten 'sofakrok': "ah, it's a bit small"

Har egentlig alltid lurt på hva de skal med så digre "masters", mens barna får noen bittesmå krypinn... Jaja 🤣

Det har jeg lurt på og. Det er så bortkasta med store soverom! 

Anonymkode: a570e...db5

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt er så vanvittig mye større i USA. 

Store søksmål og større erstatninger, store Hollywood-stjerner, større kakestykker og enda større bakstykker... 

Anonymkode: 731c6...56d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store økonomiske forskjeller og mange fattige. Mesteparten bor i små hus, leiligheter og campingvogner.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

øh Montana, Nord Dakota, Washington, vært der? Jeg har aldri bodd et så kaldt sted som nord dakota, med "wind chill" var det ofte -30 på vinteren. Ingen fjell så -15 føles som -25 når det er vind. 

Anonymkode: 25254...a55

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg ikke hatt forpliktelse her i Norge hadde jeg vurdert å søke visum og flytte til USA, da tenker jeg sånn investerings greie hvor du kan investere 2-3 millioner norske kroner i amerikansk marked. 

Husene i Norge er vel også jævlig dyre fordi det skal holde all dritt været vi får og skal isoleres godt med dyre materialer og dyr arbeidskraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle har ikke store hus i USA.  Størrelsene på husene og standarden varierer fra boligområde til boligområde. Noen boligområder er for folk med lavere økonomi, andre for middelklassen og atter andre for Beverly Hills klassen. 

Du har sett for mye på tv, kanskje? Hvilkrn by og hvilket sosialt område du ser på varierer like mye som elelrs i Norge eller i verden. 

Folk i USA har et annet økonomisk "system" for sin økonomi rnn vi her i Norge er vant til. Det må du kjenne til Amerikanere som bor og lever i Amerika for å forstå deg på. Invisteringet, prnsjonssparing, sykeforsikringer, skatter alt er annerledes, også folks tankegang. 

Anonymkode: e73aa...89f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Slaskete Maskot skrev:

Hadde jeg ikke hatt forpliktelse her i Norge hadde jeg vurdert å søke visum og flytte til USA, da tenker jeg sånn investerings greie hvor du kan investere 2-3 millioner norske kroner i amerikansk marked. 

Husene i Norge er vel også jævlig dyre fordi det skal holde all dritt været vi får og skal isoleres godt med dyre materialer og dyr arbeidskraft.

Tror det er ganske vanskelig å få visum til å leve og jobbe der permanent. Besøksvisum er enkelt men man må ut av landet hver tredje måned.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...