Gå til innhold

Mattips uten kjøkken

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi holder på å pusse opp kjøkkenet og lever i et komplett kaos om dagen. I tillegg har vi to små unger på snart 1 og 2 år, og samboer er i full jobb. 

Jeg har satt micro, vannkoker, kjøleskap og toastjern ut på verandaen, og en balje jeg kan ta litt oppvask i, men med to unger som krever bortimot 100% tilsyn er det absolutt greiest med mat som krever minst mulig av både tilberedning og oppvask. Dessuten får vi besøk i helga som skal hjelpe oss med både barnepass og kjøkkenbygging, så da hadde det vært hyggelig og i det minste tilbudt litt grei mat som takk for hjelpen (hvertfall så grei som den får blitt  i en sånn situasjon). 

Dessverre har hjernen min tatt sommerferie, så jeg trenger tips til alt mulig av mat til hele døgnet det er lurt å satse på i en sånn situasjon. 

Jeg har foreløpig klart å komme på å gi ungene fiskekaker i lomper til lunsj.

Noen som har noen gode tips og forslag? 

Take away går et par dager, men vi har ikke anledning til det hver dag. 

Anonymkode: 27a8d...f72

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I helgen ville jeg kjøpt pizza. Om du velger å få den levert på døra eller henter selv betyr ikke noe. 

De andre dagene kan du kjøre med en del salat, fiks og grønnsaker kokes enkelt i mircoen. Hvis dere har grill så ville jeg brukt den mye, og hvis dere ikke har grill så kan dere kanskje få lånt en grill hos familie eller venner? 

Hvis skjøteledningene dine er trukket ut fra inne og gjennom vindu eller dør så er ikke det optimalt. Elektriske artikler som dette er ikke designet for utendørs bruk, så se om du kan bruke deler av stua eller et av de andre rommene til det utstyret.

Anonymkode: 1b6c3...1b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I helgen ville jeg kjøpt pizza. Om du velger å få den levert på døra eller henter selv betyr ikke noe. 

De andre dagene kan du kjøre med en del salat, fiks og grønnsaker kokes enkelt i mircoen. Hvis dere har grill så ville jeg brukt den mye, og hvis dere ikke har grill så kan dere kanskje få lånt en grill hos familie eller venner? 

Hvis skjøteledningene dine er trukket ut fra inne og gjennom vindu eller dør så er ikke det optimalt. Elektriske artikler som dette er ikke designet for utendørs bruk, så se om du kan bruke deler av stua eller et av de andre rommene til det utstyret.

Anonymkode: 1b6c3...1b5

Verandaen er overbygd og har utestikk, så slipper både regn og skjøteledninger :) 

Takk for tips ellers! 

Vi har jo grill ja, det er forsåvidt sant. 

Anonymkode: 27a8d...f72

AnonymBruker
Skrevet

Couscoussalat er genialt hvis du har vannkoker. Da koker du opp vann, og har over couscous i en bolle sammen med olivenolje, sitron, salt og pepper, og lar svelle. Bland med tomat, persille eller andre urter, finhakket rødløk og mer olivenolje og sitron. Kikerter fra boks er også bra, og gir gjør salaten mer mettende, i tillegg til feks fetaost på toppen. 

Ellers kan feks varmrøkt laks/makrell eller grillet kylling fra butikken være fint å lage bruke i salat grønn salatmiks fra pose, gjerne i kombinasjon med hermetiske bønner, linser eller kikerter.

Også ulike typer nudler kan tilberedes ved å svelle i vann fra vannkoker.

Anonymkode: d17f3...90d

Skrevet

Bålpølse :)

AnonymBruker
Skrevet

Sats på enkelt. 

-halvfabrikata. Kanskje kan du ikke lage suppe, og kanskje har du ikke råd til å spise ute. Men du kan kappe litt ekstra godsaker oppi en pose fra rema/kiwi og stappe den i mikroen og servere brød til. Eller kjøpe en ferdigform med ett eller annet som kan stappes i mikro og åpne en pose salat til (og igjen; brød. Ikke undervurder brød. Billig, enkelt, lett tilgjengelig)

Har du grill så er bakte poteter (eller potetsalat, om dere liker det) med kjøtt/fisk/grønnsaker og salat superenkel hverdagsmat (husk å stappe potetene i mikroen før du griller, ellers blir du aldri ferdig)

Anonymkode: 6f7b0...abe

Skrevet (endret)
  • Pølser og potetmos (omså den som kun krever at du tilsetter vann; pølsene har du i et egnet kar og tilsetter kokende vann)
  • Toast med ost (du kan til og med lage vaffelkaker - grove som fine - med toastjern)
  • Pinnebrød
  • Ris kan tilberedes i mikrobølgeovn, kjøtt og fisk kan grilles
  • Grønnsaksspyd på grill
  • Husk at du også kan bruke kokekar/stekepanne på grillen, så fremt ikke håndtaket er av plastikk. Det blir omtrent som å lage mat på vedovnen på hytta, og da har du plutselig mange flere muligheter. 

Lykke til med kjøkkenbyggingen. Dette ordner seg :) 

Endret av Pjolterbeist
AnonymBruker
Skrevet

Bruk grillen for alt den er verdt! Det aller meste kan grilles!

Kjøp ferdige salatblandinger og ha som tilbehør. 

Ostesmørbrød av ferdig oppskjært brød/loff i enten toastjern eller mikro... Også veldig godt på grillen :)

Anonymkode: 40336...d47

AnonymBruker
Skrevet

Når vi pusset opp fikk jeg lånt en enkel kokeplate. Det var genialt. Kjøpte ferdigkokte poteter og varmet. La til side og kokte posebrunsaus og varmet kjøttkaker oppi. Brukte også mye den sodden/småmat du får kjøpt i fryseren og tilsatte ekstra gulrot og potet

Anonymkode: bfbbe...f29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...