AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #1 Skrevet 8. juli 2019 Kan privat utleier kredittsjekk eventuel leietaker? Anonymkode: 8f272...c0b
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #2 Skrevet 8. juli 2019 Ja, med ditt samtykke. Anonymkode: 9bedb...e82 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #4 Skrevet 8. juli 2019 Med tanke på hvor mange dårlige leietakere det nå er ute på markedet så skjønner jeg godt at de vil kredittsjekke. Men som nevnt ovenfor så kan de ikke gjøre dette uten samtykke, men dersom potensiell leietaker nekter for dette så er det liten mulighet for at de får leiligheten. Anonymkode: 612d8...392 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #5 Skrevet 8. juli 2019 Ja det kan man, med samtykke fra leietaker. Jeg leier ut, og krever kredittsjekk før kontrakt skrives. Nekter de får de heller ikke leie av meg. Det er utrolig mange argumenter de bruker for HVORFOR jeg skal leie ut til dem uten kredittsjekk. Men der firer jeg ikke en tomme. Jeg tar ingen sjanser, det kan ta 6-8 mnd å få folk kastet ut via namsmannen. Derfor tar jeg også 6 mnd depositum når jeg leier ut. Anonymkode: c5149...ca7 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #6 Skrevet 8. juli 2019 Ville sett meg om etter et annet sted personlig. Men nå er jeg en ganske avslappet og laidback person som leter etter det samme i en huseier. Det er med de menneskene man kan finne ut av problemer (om det skulle oppstå noen) og der begge parter er fleksible og løsningsorienterte. Mennesker som kredittsjekker er sannsynligvis mer nevrotiske og vanskelige komme overens med og forholde seg til. Men det kommer an på hvordan du er, noen syntes det er ok om huseier er litt sær. For min del slapper jeg bare av med en bra husvert der jeg ikke føler jeg bor på nåde, men kan føle meg hjemme i eget hjem Har faktisk vært noen ganger at utleier ikke tok dep en gang. Ingenting ble ødelagt da jeg bodde der, og nedvask har aldri fått klager. Anonymkode: 584a3...f02 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #7 Skrevet 8. juli 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det kan man, med samtykke fra leietaker. Jeg leier ut, og krever kredittsjekk før kontrakt skrives. Nekter de får de heller ikke leie av meg. Det er utrolig mange argumenter de bruker for HVORFOR jeg skal leie ut til dem uten kredittsjekk. Men der firer jeg ikke en tomme. Jeg tar ingen sjanser, det kan ta 6-8 mnd å få folk kastet ut via namsmannen. Derfor tar jeg også 6 mnd depositum når jeg leier ut. Anonymkode: c5149...ca7 Så når de kan bla opp 60k+/- i tillegg til husleie så er du forsatt paranoid nok til å ta kredittsjekk? Anonymkode: 237fa...59e 7
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #8 Skrevet 8. juli 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det kan man, med samtykke fra leietaker. Jeg leier ut, og krever kredittsjekk før kontrakt skrives. Nekter de får de heller ikke leie av meg. Det er utrolig mange argumenter de bruker for HVORFOR jeg skal leie ut til dem uten kredittsjekk. Men der firer jeg ikke en tomme. Jeg tar ingen sjanser, det kan ta 6-8 mnd å få folk kastet ut via namsmannen. Derfor tar jeg også 6 mnd depositum når jeg leier ut. Anonymkode: c5149...ca7 6 mnd depositum er vel ikke helt lov? Anonymkode: 8f272...c0b 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #9 Skrevet 8. juli 2019 Vi har skrevet at vi ønsker kredittsjekk i vår annonse, men det er for å luke ut useriøse. Forrige leietaker var en med gjeldsordning. En ordentlig hyggelig og ryddig mann som hadde tatt noen dumme valg tidligere i livet. Dette var han helt åpen og ærlig om, så da var det greit. Vi er mer opptatt av å få en leietaker vi tror vi kan trives med å ha i nærheten, enn førstemann som vifter med penger. Anonymkode: e38a1...b8c 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #10 Skrevet 8. juli 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så når de kan bla opp 60k+/- i tillegg til husleie så er du forsatt paranoid nok til å ta kredittsjekk? Anonymkode: 237fa...59e For alt jeg vet så kan de 60K være det 18. kredittkortet som er maxet det siste året, det siste knipetaket før hele økonomien går ad undas. Med påfølgende betalingsproblemer, lønnstrekk og gud vet hva. Og hvem tror du da blir skadelidende? Jo det er lille private meg, det. Man kan ikke kaste folk ut på dagen i Norge, til det har leietakere altfor sterkt vern. Sosialhjelp til husleien går heller ikke gjennom på dagen. Så ja. Jeg velger å sikre meg selv når jeg leier ut min private eiendom. Jeg driver ikke veldedighet. Jeg leier ut for å tjene penger. Anonymkode: c5149...ca7
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #11 Skrevet 8. juli 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: 6 mnd depositum er vel ikke helt lov? Anonymkode: 8f272...c0b Jo, det er det. Det er adgang i husleieloven til å kreve depositum tilsvarende 6 måneders leie. De fleste tar 3 mnd, men betaler ikke leietaker husleien, og det tar 7 mnd å få de utkastet med hjelp av namsmannen så kan jeg sannsynligvis se langt etter de 3-4 mnd med skyldig husleie som ikke dekkes av depositumet. Sltfor mange har brent seg på dårlige betalere som er «fine oppi trynet» idet de skriver kontrakt. HEG akter ikke å bli en av dem. Anonymkode: c5149...ca7 2
Gjest Kritt Skrevet 8. juli 2019 #12 Skrevet 8. juli 2019 Ofte står det jo i utleieannonsen at leietakere vil bli kredittsjekket. Om man da søker å leie leiligheten antar jeg man indirekte gir samtykke til kredittsjekk.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #13 Skrevet 8. juli 2019 De med betalingsanmerkninger vil da hverken få leie eller kjøpe. Kommunale boliger eneste mulighet da. Anonymkode: 533e1...e89 1
Gjest Kritt Skrevet 8. juli 2019 #14 Skrevet 8. juli 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: De med betalingsanmerkninger vil da hverken få leie eller kjøpe. Kommunale boliger eneste mulighet da. Anonymkode: 533e1...e89 Alle kredittsjekker nok ikke. Har leid ut selv uten å gjøre det. Men leier stort sett ut til studenter, og ser veldig an hvem jeg leier ut til, stoler kanskje vel mye på magefølelsen Ville du leid ut din leilighet til noen du visste hadde betalingsanmerkninger?
Vox_populi Skrevet 8. juli 2019 #15 Skrevet 8. juli 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: De med betalingsanmerkninger vil da hverken få leie eller kjøpe. Kommunale boliger eneste mulighet da. Selvfølgelig får du kjøpt om du har betalingsanmerkninger, å selge til en slik er risikofritt. Det er å stole på at han kommer til å betale i månedene framover ved utleie, som er risikabelt.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #16 Skrevet 8. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ville sett meg om etter et annet sted personlig. Men nå er jeg en ganske avslappet og laidback person som leter etter det samme i en huseier. Det er med de menneskene man kan finne ut av problemer (om det skulle oppstå noen) og der begge parter er fleksible og løsningsorienterte. Mennesker som kredittsjekker er sannsynligvis mer nevrotiske og vanskelige komme overens med og forholde seg til. Men det kommer an på hvordan du er, noen syntes det er ok om huseier er litt sær. For min del slapper jeg bare av med en bra husvert der jeg ikke føler jeg bor på nåde, men kan føle meg hjemme i eget hjem Har faktisk vært noen ganger at utleier ikke tok dep en gang. Ingenting ble ødelagt da jeg bodde der, og nedvask har aldri fått klager. Anonymkode: 584a3...f02 Stiller meg 100% bak dette innlegget. Selv leier jeg uten depositum, på på tiende året, og både jeg og utleier er veldig fornøyd med hverandre. Hvis det skjer noe kommuniserer vi godt, og finner en løsning, og vi har en hyggelig tone attpåtil. https://www.dinside.no/bolig/kredittsjekk-av-leieboeren/61605409 Datatilsynet/personvernnemda mener at man som hovedregel ikke har saklig grunn til å kredittsjekke leietakere, da depositum/referanser gir god nok sikkerhet uten kredittsjekk. Man skal også være litt tafatt for å ikke bli kvitt en leietaker som ikke betaler på 3 måneder, som er standard depositum. Selv ville jeg aldri leid hos noen som reklamerer med at de bryter loven, selv om jeg er kredittverdig som bare det. Jeg tenker at dette er folk som ikke har tatt innover seg hva deres jobb som utleier er, i følge husleieloven, og det stinker trøbbel. Da velger jeg heller folk som skjønner at de tjener gode penger på at jeg leier hos dem, og at dette forplikter litt for deres del, så kan heller de firkanta flisespikkerne få desperate korttidsleietakere som selger sjela si for å bo til overpris, men som titter etter noe nytt fra det sekundet de flytter inn. Anonymkode: ac6c2...b1b 2
tussi84 Skrevet 8. juli 2019 #17 Skrevet 8. juli 2019 Så la oss si at en person har et par betalingsannmerkninger, men referansene hans eller hennes fra tidligere leieforhold viser at dette er en person som alltid betalte leien i tiden. Personen er også ordentlig av seg og har tatt vare på de tidligere leilighetene han har leid. Tidligere huseiere er fornøyd med vedkommende. At en person betaler husleie i tide, og holder leiligheten vedlike er vel mye mer relevant enn om vednommende har et par annmerkninger? Skal da et par betalingsannmerkninger få ødelegge sjansen hans for å leie? 2
tussi84 Skrevet 8. juli 2019 #18 Skrevet 8. juli 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stiller meg 100% bak dette innlegget. Selv leier jeg uten depositum, på på tiende året, og både jeg og utleier er veldig fornøyd med hverandre. Hvis det skjer noe kommuniserer vi godt, og finner en løsning, og vi har en hyggelig tone attpåtil. https://www.dinside.no/bolig/kredittsjekk-av-leieboeren/61605409 Datatilsynet/personvernnemda mener at man som hovedregel ikke har saklig grunn til å kredittsjekke leietakere, da depositum/referanser gir god nok sikkerhet uten kredittsjekk. Man skal også være litt tafatt for å ikke bli kvitt en leietaker som ikke betaler på 3 måneder, som er standard depositum. Selv ville jeg aldri leid hos noen som reklamerer med at de bryter loven, selv om jeg er kredittverdig som bare det. Jeg tenker at dette er folk som ikke har tatt innover seg hva deres jobb som utleier er, i følge husleieloven, og det stinker trøbbel. Da velger jeg heller folk som skjønner at de tjener gode penger på at jeg leier hos dem, og at dette forplikter litt for deres del, så kan heller de firkanta flisespikkerne få desperate korttidsleietakere som selger sjela si for å bo til overpris, men som titter etter noe nytt fra det sekundet de flytter inn. Anonymkode: ac6c2...b1b Årsaken til at det tar mye mer enn 3 mnd å kaste ut noen er pga saksgang som regel. Du kan som huseier sende varsel om utkastelse begjæring tidligst 14, dager etter forfallsdato på husleien. Da skal leietager få 14 dager på seg til å ordne opp. Om ikke leietager ordner opp innen 14 dager har gått så må begjæring om utkastelse sendes namsmannen. Det er noen uker med saksgang, og så får leieboer ny varsel om utkastelse. Samtidig varsler brevet om leietager har rett til å klage innen noen uker. Er vel 3 uker eller noe. Det står også at hvis skyldig leie blir betalt innen frist så blir saken slettet. Bare på dette så får det minst 2,5 mnd.. Etter 3 mnd ca så kommer brevet om utkastelse med mindre leieboer har klaget. Som regel er utkastelse dato et par uker fram i tid. Så der tar som regel minst 4 mns å kaste ut noen 1
aiba Skrevet 8. juli 2019 #19 Skrevet 8. juli 2019 Måtte kaste ut en leieboer som «forsvant» uten å ta med tingene sine og uten å betale. Tapte tre mnd leie prøvde kreve det inn, men personen hadde ingen midler
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #20 Skrevet 8. juli 2019 5 timer siden, tussi84 skrev: Så la oss si at en person har et par betalingsannmerkninger, men referansene hans eller hennes fra tidligere leieforhold viser at dette er en person som alltid betalte leien i tiden. Personen er også ordentlig av seg og har tatt vare på de tidligere leilighetene han har leid. Tidligere huseiere er fornøyd med vedkommende. At en person betaler husleie i tide, og holder leiligheten vedlike er vel mye mer relevant enn om vednommende har et par annmerkninger? Skal da et par betalingsannmerkninger få ødelegge sjansen hans for å leie? Jeg leier ut flere leiligheter via eget firma, ber alltid om referanser og det er det viktigste. Folk med betalingsanmerkninger kan faktisk være at de uansett prioriterer husleia si . Det er mange grunner til at de kan ha bet.anmerkning. Så alt er ikke svart/hvitt. Men referanser vil jeg ha, og gjerne to. Og aldri mer enn 3 måneders husleie i depositum. Har over 30 utleie leiligheter og har aldri måtte bruke namsmann for å kaste ut folk, stort sett så kommer en frem til en løsning om ting blir for gale. Det er ofte en grunn til at folk må leie seg bolig og en trenger ikke være drittsekk Anonymkode: b83b3...b67 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå