AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #1 Skrevet 8. juli 2019 Sønnen min skal studere til høsten og har fått leid seg rom i bofellesskap til 6000 i mnd. Ekstremt dyrt men det er prisen i Oslo tydeligvis. Lån er litt over 8000kr, dvs han har 2000kr. Da må han ha litt hjelp frem til han får jobb hvertfall. Dere som er studenter. Hvor mye penger har dere? Tlf og reisekort betaler vi. Anonymkode: d505b...100 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #2 Skrevet 8. juli 2019 Han får 22 000 i august og januar. La oss si han bruker 12 000 av disse hver av månedene (leie, mat, fadderting, bøker, diverse sov) da har han 10 000 igjen. Anbefaler da og fordele dette utover resten av månedene. 10 000/sep,okt,nov,des gir 2500 mer i måneden. Anbefaler også å spare mest mulig av stipendet/lånet han får i juni slik at det kan hjelpe å betale leie i juli hvis han skal fortsette å bo der. Jeg får 22k i august og januar, samt litt over 8k hver av de andre mnd. Ikke penger i juli. Jobber litt i månedene november-desember og mai-juni, og disse pengene sparer jeg. Nå har jeg en mye billigere leie enn det sønnen din har, og med sparing i måneden bruker jeg rundt 3000 på mat, transport (bensin) og diverse annet (kino, bytur). Så hvis sønnen din fordeler restene av stipendet fra august og januar så tror jeg han skal klare seg fint på det. Anonymkode: 1b1b9...701 1
Girlygirl9 Skrevet 8. juli 2019 #3 Skrevet 8. juli 2019 Jeg tjener 6600 i tillegg hver måned, men kan likevel spare 50 000 i året.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #4 Skrevet 8. juli 2019 1 minutt siden, Girlygirl9 skrev: Jeg tjener 6600 i tillegg hver måned, men kan likevel spare 50 000 i året. Men nå handlet ikke dette om sparing. Anonymkode: c26d0...2b9 1
Girlygirl9 Skrevet 8. juli 2019 #5 Skrevet 8. juli 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men nå handlet ikke dette om sparing. Anonymkode: c26d0...2b9 Men det handler om hvor mye penger man trenger. Hvis jeg klarer å spare såpass så sier det noe om hvor mye mindre jeg kunne klart meg med
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #6 Skrevet 8. juli 2019 Når dere skal betale alt annet for han, så tror ikke jeg han kommer til å slite. Tror ikke han kommer til å gidde å finne seg jobb heller. 😂😂 Er jo ganske latterlig at du skriver det her da? Hvor gammel er sønnen deres? Anonymkode: c2538...a85
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #7 Skrevet 8. juli 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når dere skal betale alt annet for han, så tror ikke jeg han kommer til å slite. Tror ikke han kommer til å gidde å finne seg jobb heller. 😂😂 Er jo ganske latterlig at du skriver det her da? Hvor gammel er sønnen deres? Anonymkode: c2538...a85 Hvorfor skal han ikke gidde å jobbe? Jeg fikk en del økonomisk støtte fra foreldrene mine under studiene, men jobbet jo i tillegg (en periode hadde jeg tre forskjellige jobber). Er ikke bare et spørsmål om økonomi, det er jo kontakter, erfaring og CV-bygging i tillegg. Den økonomiske støtten ga meg tvert i mot en frihet til å jobbe med ting som ga erfaring, fremfor å ta andre jobber for pengene sin del. Det ga meg også frihet til å jobbe mindre i perioder det var travelt med studiene. Anonymkode: aca88...c56 3
Nuttery Skrevet 8. juli 2019 #8 Skrevet 8. juli 2019 6000 kroner er ikke dyrt i Oslo, dessverre. Jeg bruker ca 10-12 000kr i mnd. Jobb ca 4 dager i mnd dekker minimumsbehovet mitt for penger.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #9 Skrevet 8. juli 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Han får 22 000 i august og januar. La oss si han bruker 12 000 av disse hver av månedene (leie, mat, fadderting, bøker, diverse sov) da har han 10 000 igjen. Anbefaler da og fordele dette utover resten av månedene. 10 000/sep,okt,nov,des gir 2500 mer i måneden. Anbefaler også å spare mest mulig av stipendet/lånet han får i juni slik at det kan hjelpe å betale leie i juli hvis han skal fortsette å bo der. Jeg får 22k i august og januar, samt litt over 8k hver av de andre mnd. Ikke penger i juli. Jobber litt i månedene november-desember og mai-juni, og disse pengene sparer jeg. Nå har jeg en mye billigere leie enn det sønnen din har, og med sparing i måneden bruker jeg rundt 3000 på mat, transport (bensin) og diverse annet (kino, bytur). Så hvis sønnen din fordeler restene av stipendet fra august og januar så tror jeg han skal klare seg fint på det. Anonymkode: 1b1b9...701 Takk for svar. Er eldste så vi vet ikke helt hva som er vanlig blant studenter. Da vet vi sånn ca hvor mye han bør ha, selv om han har litt sparepenger og er veldig fornuftig. Anonymkode: d505b...100 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #10 Skrevet 8. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Når dere skal betale alt annet for han, så tror ikke jeg han kommer til å slite. Tror ikke han kommer til å gidde å finne seg jobb heller. 😂😂 Er jo ganske latterlig at du skriver det her da? Hvor gammel er sønnen deres? Anonymkode: c2538...a85 For et svar du gir. du vet ingenting om hva han gidder å ikke. 2000kr i mnd er faktisk ganske lite selv om han er student. Som en annen her sa, jobb er mye mer enn penger og han har jobbet hele sommeren for depositum. Anonymkode: d505b...100 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #11 Skrevet 8. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Når dere skal betale alt annet for han, så tror ikke jeg han kommer til å slite. Tror ikke han kommer til å gidde å finne seg jobb heller. 😂😂 Er jo ganske latterlig at du skriver det her da? Hvor gammel er sønnen deres? Anonymkode: c2538...a85 Gjør du narr av foreldre som ønsker å hjelpe studenten sin? Anonymkode: c26d0...2b9 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #12 Skrevet 8. juli 2019 Slik ser mitt studentbudsjett ut: Husleie: 6000 Mat (inkl. husholdningsprodukter): 3000 Regninger (mobilabonnement, internett, forsikringer, strøm): 1200 Helse/klær/medisiner/frisør: 800 "Lommepenger": 1500 Bøker: 500 kr Enkelte studenter vil nok kunne bruke noe mindre penger på mat. Jeg prioriterer imidlertid denne budsjettposten svært høyt. Anonymkode: 314b4...584
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #13 Skrevet 8. juli 2019 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjør du narr av foreldre som ønsker å hjelpe studenten sin? Anonymkode: c26d0...2b9 Nei. Jeg bryr meg egentlig ikke. Men mange av mine med studenter og andre studenter som eg har møtt gjennom studiene fikk hjelp hjemmefra dem jobbet ikke under studiene, og etter endt studie mange av de endte i (butikk, lager osv. Jobb er jobb, jobba selv på lager.)Selv om studie var ganske attraktiv. De andre som ikke fikk noe hjelp hjemmefra derimot endte opp med heftig stillinger 1-2 år før det var ferdig med studiene. Forskningen viser også at dem som får hjelp hjemme fra, er de som er mest utsatt for å rote det til økonomisk. Og som arbeidsgiver setter jeg stor pris på utdannelsen, men om du aldri har hatt en jobb ved siden av eller aldri jobba med noenting før. Dessverre. Anonymkode: c2538...a85
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #14 Skrevet 8. juli 2019 jeg har ikke telefon abnomang, kun påfyllingskort. På den måten bruker jeg «unødvenig» . 4g trnger jeg ikke da det er nett i nesten alle butikker, kiosker og senter! Så jeg overlever i tbane! Er som oftest korte reiser på 10-15 min🌟 betaler 370 for tbane bilett. Tar med matpakke hver dag, så sparer ganske mye. Anonymkode: 50c97...a67
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå