Forundret.. Skrevet 8. juli 2019 #1 Skrevet 8. juli 2019 I dag så har jeg behov for å sutre litt. Saken er den at en av mine foreldre har satt seg i gjeld, igjen... De er skilt så vedkommende ødelegger heldigvis ikke for den andre. Det er ingen penger å ta av og formuen har blitt kastet bort for årevis siden på handlemani og fråtsing. Ingenting er blitt tatt vare på. Kredinor er ikke til å prate med og nav mener at en kan spørre banken om lån for å innfri gjelden.. Banken vil selvfølgelig ikke låne penger til en som ikke er betalingsdyktig. Det føles som en håpløs situasjon. Selv så fikk jeg nylig lån for å gjøre hus beboelig, ikke pent og vakkert men beboelig. Nå ser jeg ingen annen løsning enn å ta av de pengene for å innfri gjelden. Men det vil igjen påvirke mine og slå prosessen med huset tilbake. Vet jeg er egoistisk må men jeg synes faktisk synd på meg selv når jeg sammenlikner mer med andre som har foreldre som stiller opp, som bidrar økonomisk, som bidrar til barnepass, som passer på at det skal være noe arv osv, mens jeg løper rundt å slukker brannene som startes av en av mine foreldre. Noen ganger så får jeg lyst til å bare la det brenne.
Jadzia Skrevet 8. juli 2019 #2 Skrevet 8. juli 2019 Hvorfor skal du betale hans/hennes gjeld? Er det ikke på tide at vedkommende får smake på konsekvensens av sine handlinger? 16
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #3 Skrevet 8. juli 2019 1 minutt siden, Jadzia skrev: Hvorfor skal du betale hans/hennes gjeld? Er det ikke på tide at vedkommende får smake på konsekvensens av sine handlinger? Enig med Dax her. Hvorfor betaler du foreldrene dine sin gjeld? Det å betale andres gjeld er det dummeste du kan gjøre. Anonymkode: 623d2...ac4 7
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #4 Skrevet 8. juli 2019 Joda ts... betal net på foreldres sine lån.. etter det kan du bidra til å betalr ned mitt også... Anonymkode: 85cbe...b33 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #5 Skrevet 8. juli 2019 Jeg synes at du skal gjøre det samme som foreldre må gjøre når barn ikke klarer å styre økonomi, og gjentatte ganger der man har ordnet opp og hjulpet til ikke medfører noe bedring: Man slutter å hjelpe, og lar vedkommende stå i problemet selv. Det er faktisk eneste måten noen lærer på. Bruk penger du skulle bruke på oppussing til oppussing, og slipp tak i eierskap til problemet. Inkasso, rettslig innkreving... la humla suse! Er det ikke penger å innkreve er det ikke penger å innkreve, og det positive ved det er at vedkommende ikke blir kredittverdig lenger, og ikke kan ta opp mer gjeld. Anonymkode: 638e2...608 9
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #6 Skrevet 8. juli 2019 For en gangs skyld bør du faktisk være litt "egoistisk" med pengene, TS. Ikke løs ut vedkommendes lån. Om du gjør det så er vel sannsynligheten stor for at det bare er et spørsmål om tid før vedkommende sitter i samme knipa på nytt? Bruk lånet til å gjøre huset ditt levelig, og hvis vedkommende blir satt på gata så kan du vurdere om du kan ta vedkommende inn i ditt hus. Det er sannsynligvis den beste løsningen på dette problemet. Når det er sagt så ser jeg også hvorfor du vurderer å bruke lånet ditt til å løse opp i vedkommendes økonomiske knipe nå, men hvor store er sjansene for at det faktisk fjerner problemet på lengre sikt? Anonymkode: 99904...1a0 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #7 Skrevet 8. juli 2019 Det er ikke egoistisk! Du har ikke ansvar for andres gjeld, kun din egen. Dine foreldre må betale sin egen gjeld punktom! Anonymkode: 17068...ea4 4
Leo Skrevet 8. juli 2019 #8 Skrevet 8. juli 2019 7 minutter siden, Forundret.. skrev: I dag så har jeg behov for å sutre litt. Saken er den at en av mine foreldre har satt seg i gjeld, igjen... De er skilt så vedkommende ødelegger heldigvis ikke for den andre. Det er ingen penger å ta av og formuen har blitt kastet bort for årevis siden på handlemani og fråtsing. Ingenting er blitt tatt vare på. Kredinor er ikke til å prate med og nav mener at en kan spørre banken om lån for å innfri gjelden.. Banken vil selvfølgelig ikke låne penger til en som ikke er betalingsdyktig. Det føles som en håpløs situasjon. Selv så fikk jeg nylig lån for å gjøre hus beboelig, ikke pent og vakkert men beboelig. Nå ser jeg ingen annen løsning enn å ta av de pengene for å innfri gjelden. Men det vil igjen påvirke mine og slå prosessen med huset tilbake. Vet jeg er egoistisk må men jeg synes faktisk synd på meg selv når jeg sammenlikner mer med andre som har foreldre som stiller opp, som bidrar økonomisk, som bidrar til barnepass, som passer på at det skal være noe arv osv, mens jeg løper rundt å slukker brannene som startes av en av mine foreldre. Noen ganger så får jeg lyst til å bare la det brenne. Hvorfor i alle dager skal du betale denne gjelden? Den er jo ikke din og du kommer heller ikke til å arve den med mindre du ønsker det fordi det på det tidspunktet finnes verdier i boet som overstiger gjelden. Går gjelden til tvangsinndriving hos namsmannen vil vedkommende ha krav på å sitte igjen med penger til livsopphold og er det snakk om lav uføretrygd/pensjon eller sosialstønad vil gjelden bare måtte settes på vent og kreditor(ene) vil ikke ha krav på noe. Jeg forstår at situasjonen er fortvilende, men prøv å puste med magen og hjelp gjerne til. Å kaste (lånte) penger inn i det som tydeligvis er et svart hull fraråder jeg deg imidlertid på det sterkeste! 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #9 Skrevet 8. juli 2019 Min svigermor sliter også med høyt forbruk og gjeld. Ikke søren om vi stiller opp og hjelper økonomisk med et uføre hun selv har satt seg i. Voksne mennesker må klare seg selv. Anonymkode: 26b40...b3d 2
Kanutte Skrevet 8. juli 2019 #10 Skrevet 8. juli 2019 Ikke betal gjelden. Ta vare på deg selv og dine. Det er ikke egoistisk. 5
Gjest WhisperingWind Skrevet 8. juli 2019 #11 Skrevet 8. juli 2019 Fatter heller ikke at du skal betale gjelden til andre? Det er ikke snilt, det er naivt og du blir en dørmatte.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #12 Skrevet 8. juli 2019 Jeg ville bare si at jeg er helt enig med samtlige kommentarer. Håper alle som er enige kommenterer så du og alle andre som lurer på samme ting kan se hvor mange vi er som fraråder dette på det sterkeste! Det er ikke egoistisk å tenke på seg selv. Eller jo, men det er den rette form for egoisme. Forelderen din som har satt seg i økonomisk knipe har i alle fall ikke vært mindre egoistisk, for å si det slik 😂 Man redder ikke et synkende skip om man har hull i sin egen båt som må tettes for å forhindre forlis. Puss opp hjemmet ditt med god samvittighet! Anonymkode: b3bef...3c0 2
Million Skrevet 8. juli 2019 #13 Skrevet 8. juli 2019 Jeg hadde aldri betalt ned noen andres forbruksgjeld på den måten, selv om det hadde vært foreldrene mine. De hadde ikke betalt ned min gjeld om jeg hadde hatt noen, så hvorfor skulle jeg rydde opp i deres rot? Din forelder kommer ALDRI til å lære av sine feil om du fortsetter å rydde opp gang på gang. Bare en gang er for mye, for da tenker de at du vil komme løpende neste gang også og betale! Jeg var gift i mange år med en økonomisk katastrofe av en mann. Han sløste og brukte lånte penger over en lav sko. Kredittkort, forbruksgjeld. TO GANGER lånte vi mer på huset for å nedbetale gjelden hans så han ble gjeldfri, og hver gang lovte han dyrt og hellig at "dette var siste gang han tok opp kredittkortgjeld og sånn".... Pøh! Han gjorde det igjen og igjen. Da vi skiltes, hadde han for tredje gang opparbeidet seg forbruksgjeld på et par hundre tusen. Sånne folk lærer aldri. Det eneste de lærer er at det alltids er andre som kan komme løpende til og hjelpe dem i å rydde opp og betale. DET lærer de fort. Ikke noe annet. 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #14 Skrevet 8. juli 2019 For det første er det ikke riktig at du skal betale ned andres gjeld. For det andre vil det bare være å gjøre vedkommende en bjørnetjeneste. Hva lærer han av at du betaler gjelden? Anonymkode: eab13...4a6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå