Gå til innhold

16 åring som skriker konstant

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenten min på 16 mnd har de siste ukene blitt så bestemt. Hyler og skriker om ikke får viljen sin. Skal ut og leke med engang hun våkner. Skriker om vi tar buss .. ikke bare litt men mye. Slutter å gråte med engang hun får som hun vil eller om vi går av bussen. Er helt utslitt.. er alene med henne og vet ikke om jeg skal bare la hun gråte til hun gir seg eller hva.

Anonymkode: 2368b...a6e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er stor forskjell på 16 mnd og 16 år. Var tenkt å svare at det ikke er normalt, og at du må snakke med ungdommen. 

16 mnd da, det vil gå over 😊

Anonymkode: 4614c...db0

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er stor forskjell på 16 mnd og 16 år. Var tenkt å svare at det ikke er normalt, og at du må snakke med ungdommen. 

16 mnd da, det vil gå over 😊

Anonymkode: 4614c...db0

Å herregud. Ikke helt våken enda jeg. Mener 16 måneder.... 😳

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

16 åring faktisk

Anonymkode: 95640...ce9

• Liker 2
Skrevet

Klikket inn for å lese om 16-åringen som skrek og skrek. Ble litt skuffa.. 😂 Beklager.

Men med babyen tipper jeg bare hun oppdager at hun kan bestemme selv. For en glede! Det er frihetsberuselse 😍 Du får lese litt om utviklingstrinn.

• Liker 13
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Det er helt normalt. Her må du være være bestemt og ikke gi etter. DA får du et problem. For da hyler hun seg til alt.

Om hun skriker fordi hun ikke får som hun vil så ignorerer du henne. Bare gjør det du pleier på morgenen og vis henne at hun ikke bestemmer timeplanen. Gjerne start mer å fortelle henne hva som skal skje. Nå skal vi spise frokost, så skal mamma fikse seg, så skal vi gå ut etterpå. Og så holder du deg til det.

At hun skriker er fordi hun nå innser at hun faktisk kan påvirke omgivelsene og da er det helt naturlig å teste de grensene,

Det går over. Men du må være bestemt og holde deg rolig og kald.

Endret av WhisperingWind
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, WhisperingWind said:

Det er helt normalt. Her må du være være bestemt og ikke gi etter. DA får du et problem. For da buler hun seg til alt.

Om hun skriker fordi hun ikke får som hun vil så ignorerer du henne. Bare gjør det du pleier på morgenen og vis henne at hun ikke bestemmer timeplanen. Gjerne start mer å fortelle henne hva som skal skje. Nå skal vi spise frokost, så skal mamma fikse seg, så skal vi gå ut etterpå. Og så holder du deg til det.

At hun skriker er fordi hun nå innser at hun faktisk kan påvirke omgivelsene og da er det helt naturlig å teste de grensene,

Det går over. Men du må være bestemt og holde deg rolig og kald.

Hva med på bussen. Folk stirrer sånn når hun skriker og når jeg ignonerer henne føles det som alle tenker jeg er en kald mor som ikke bryr seg...

Gjest WhisperingWind
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva med på bussen. Folk stirrer sånn når hun skriker og når jeg ignonerer henne føles det som alle tenker jeg er en kald mor som ikke bryr seg...

Forskjellen på bussen og ute av bussen er at du kan trille. Få reagerer på en skrikende unge når du triller. Nettopp fordi man vet at barnet som oftest skriker fordi det er trøtt eller prøver å få igjennom viljen sin. På bussen føler man seg mer uglesett fordi man står i ro, men du har jo ikke noe valg. Du må dit du skal.

Selv om jeg ignorerte ungens aferd så sto jeg ikke som en statue og så sur ut. Omgivelsene så at jeg var blid og absolutt visste at ungen min hylte, men at det ikke var mye å gjøre. Jeg spurte han om han ville ha vann, ville sitte på fanget etc for å avlede han, men selve hylingen hysjet jeg ikke f.eks. Da hylte han bare høyere🤪🤯😅

Jeg mener ikke at du skal ignorerer ungen, men hylingen/atferden.

Så du kan prate med ungen/gi oppmerksomhet i den forstand at du prøver å avlede følelsene over på noe annet. «Oj, se på den lastebilen, se det treet, se alle fuglene» osv. Så ignorere atferden, ikke ungen😉

AnonymBruker
Skrevet

En unge på 16 mnd skriker ikke fordi den ikke får vilja si, men fordi noe kjennes utrygt eller ukjent. Hva er det som gjør at ungen skriker, er det mye lyd, mye folk? Sitter den i vogn eller i fanget ditt? Hvor stressa er du før dere går på bussen fordi du er redd for at hun skal skrike? 

Verden er stor og overveldende, det er mange inntrykk som skal tas inn og bearbeides. Jenta mi likte heller ikke å ta buss noe særlig i den alderen, men fikk hun sitte i fanget mitt eller i bæresele mens hun kikka ut av vinduet så gikk det bedre. Prøv å avlede henne, ha med en leke, drikkeflaske, klemmepose med smoothie eller lignende. 

Det du skal ignorere er alle som du tror ser på deg. Om noen stirrer så stirr tilbake, eller be dem passe sine egne saker med mindre de tror de kan gjøre jobben bedre sjøl.

Anonymkode: f23e3...5ac

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

En unge på 16 mnd skriker ikke fordi den ikke får vilja si, men fordi noe kjennes utrygt eller ukjent. Hva er det som gjør at ungen skriker, er det mye lyd, mye folk? Sitter den i vogn eller i fanget ditt? Hvor stressa er du før dere går på bussen fordi du er redd for at hun skal skrike? 

Verden er stor og overveldende, det er mange inntrykk som skal tas inn og bearbeides. Jenta mi likte heller ikke å ta buss noe særlig i den alderen, men fikk hun sitte i fanget mitt eller i bæresele mens hun kikka ut av vinduet så gikk det bedre. Prøv å avlede henne, ha med en leke, drikkeflaske, klemmepose med smoothie eller lignende. 

Det du skal ignorere er alle som du tror ser på deg. Om noen stirrer så stirr tilbake, eller be dem passe sine egne saker med mindre de tror de kan gjøre jobben bedre sjøl.

Anonymkode: f23e3...5ac

Mulig pga vi har pendlet mye fram og tilbake til bhg en lang vei før hun byttet barnehage nå.. som er litt nærmere . Kanskje hun er rett og slett lei? Jeg tar ofte med smoothie . Prøvd bæresele men hun vil ikke.. når hun ser folk gå av bussen blir hun rasende 

Gjest WhisperingWind
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig pga vi har pendlet mye fram og tilbake til bhg en lang vei før hun byttet barnehage nå.. som er litt nærmere . Kanskje hun er rett og slett lei? Jeg tar ofte med smoothie . Prøvd bæresele men hun vil ikke.. når hun ser folk gå av bussen blir hun rasende 

Hun bli ikke sinna fordi folk går av. Hun blir frustrert fordi hun vil av bussen og ikke får gått ut. 

Kanskje dere kan gjøre bussen til noe positivt? F.eks forbinde bussen med noe morsomt? Se en musikkvideo med låten «Hjulene på bussen?» 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, WhisperingWind said:

Hun bli ikke sinna fordi folk går av. Hun blir frustrert fordi hun vil av bussen og ikke får gått ut. 

Kanskje dere kan gjøre bussen til noe positivt? F.eks forbinde bussen med noe morsomt? Se en musikkvideo med låten «Hjulene på bussen?» 

Tro meg jeg synger den hver gang vi er på bussen og hun elsker den sangen. Eneste som hjelper er om hun får se litt på mobilen min men føler det også blir feil løsning?

Gjest WhisperingWind
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tro meg jeg synger den hver gang vi er på bussen og hun elsker den sangen. Eneste som hjelper er om hun får se litt på mobilen min men føler det også blir feil løsning?

Mobilen er din venn 😂😂😂🙈

Ærlig talt: om det gjør bussopplevelsen litt bedre for henne så ser jeg ikke problemet.

Skrevet

Jeg forstod ingenting før jeg så at datteren din er 16 mnd og ikke 16 år 😄

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, WhisperingWind skrev:

Mobilen er din venn 😂😂😂🙈

Ærlig talt: om det gjør bussopplevelsen litt bedre for henne så ser jeg ikke problemet.

Bonusen er at turen blir hakket bedre for medpassasjerer og mor også. Win-win-win!

Anonymkode: 64401...5df

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

La henne se hjulene på bussen på telefonen om hun holder snavla av det. Buss er gørrkjedelig og alle stirrer i telefonen sin uansett. Et skrikende barn på bussen er det verste som kan skje på morgenen 😂🙏🏼

Anonymkode: 025f5...0f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...