AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #1 Skrevet 8. juli 2019 Som tittelen sier: opplever dere negative sider ved å være flink på mange ting? Dvs. Å ha mange talenter? Jeg opplevde ofte i oppveksten i allefall å få negative kommentarer på/om ting jeg var bedre enn gjennomsnittet på. Jeg er høy, fikk ofte stygge kommentarer på det. Jeg fikk gode karakterer, fikk stygge meldinger om det. Har alltid hatt et talent for tegning/maling og vet selv at jeg er bedre enn gjennomsnittet. Har fått skryt av familie, lærere, fremmede, men svært sjeldent av jevnaldrende. Tilfeldig? Anonymkode: 0508c...fd0 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #2 Skrevet 8. juli 2019 Hvorfor gidder du tenke over hvem du ikke får skryt av? Jeg er over gjennomsnittlig god i mitt felt. Driter i janteloven, men er ikke arrogant og leter med lupe etter hvem som ikke gir meg oppmerksomhet heller. Setter pris på det jeg får. Jada, folk kan være misunnelige. Drit i dem. Anonymkode: 195ae...eef 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #3 Skrevet 8. juli 2019 Opplever at den som gjorde det best på skolen (litt «kjedelig» jente, kjøpte sin første leilighet i alder av 21 i en storby - uten hjelp hjemmefra, ferdig utdannet lege når 24 år, rett på spesialisering etter turnus etc), ofte baksnakkes «negativt» av lokale på samme alder, men det er jo direkte flaut, hvordan misunnelsen skinner igjennom. Greit nok, hun har fortsatt ikke den «kulheten» de som baksnakker henne har, men fy som livet hennes går på skinner i forhold til disse andre som stadig kommer med stikk mot henne. Anonymkode: 682b6...8ac 10
sommerfugl154 Skrevet 8. juli 2019 #4 Skrevet 8. juli 2019 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor gidder du tenke over hvem du ikke får skryt av? Jeg er over gjennomsnittlig god i mitt felt. Driter i janteloven, men er ikke arrogant og leter med lupe etter hvem som ikke gir meg oppmerksomhet heller. Setter pris på det jeg får. Jada, folk kan være misunnelige. Drit i dem. Anonymkode: 195ae...eef Det er ikke sånn at man er avhengig av andres skryt, tvert i mot. Jeg f.eks. har alltid vært selvstendig og gitt F. I haterne og utover det prøvd å oppføre meg så lite arrogant jeg kan. Men det er ikke til å unngå at man legger merke til viss mønstre Endret 8. juli 2019 av sommerfugl154 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #5 Skrevet 8. juli 2019 Min erfaring er at det er forventa at man holder en lav profil om man er god i noe. Spesielt om de er noe "ukorrekt", dvs. ikke sport, kunst eller lignende. Er du god i matematikk f.eks. holder du det for deg selv. Anonymkode: 31aad...3ba 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #6 Skrevet 8. juli 2019 Det er ganske typisk. Hadde du ikke vært nær dem, så hadde du blitt beundret og anerkjent. Folk føler konkurranse når personer i nærheten er bedre enn dem på mange måter. Det føles truende. Alle vil ha sin plass og bli sett, så de føler du tar for mye plass. Det fins likevel mennesker som takler det, og det hjelper mye hvis en selv gir andre plass ved å ikke dominere for mye. Anonymkode: 0b91f...346 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #7 Skrevet 8. juli 2019 Jeg kommer fra en familie med NAV’ere. Det høres stygt ut når jeg sier det slik, men poenget er at det er mennesker som har ymse diagnoser (av typen krystallsyken) og ikke ønsker å jobbe. Jeg skiller meg drastisk fra dem og har fått til både det ene og andre. Det er mye nedsnakk av meg i familiesammenkomster (med meg tilstede) og hvordan jeg har fått alt servert på sølvfat. Det er så klart ikke sant, men det er lettere for dem å leve med egne situasjoner når de kan se ned på meg. Jeg skryter ikke av livet mitt, men visse ting kommer naturlig opp i samtaler (ikke nødvendigvis samtaler jeg deltar i engang) og da kommer det alltid slengbemerkninger. Man må bare la folk tenke hva de vil og så får man fortsette å dyrke sine egne ting uten dem. Men det er klart jeg møter opp minst mulig i familiesammenkomster når det er slik det skal være... Anonymkode: 08c9f...ad0 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #8 Skrevet 8. juli 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min erfaring er at det er forventa at man holder en lav profil om man er god i noe. Spesielt om de er noe "ukorrekt", dvs. ikke sport, kunst eller lignende. Er du god i matematikk f.eks. holder du det for deg selv. Anonymkode: 31aad...3ba Kunst skal man gjerne også holde kjeft om. Man er sær. Matematikk ville være hundre ganger mer stuerent i min familie. Det kommer an på familiens egen bakgrunn. Anonymkode: 195ae...eef 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #9 Skrevet 8. juli 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Opplever at den som gjorde det best på skolen (litt «kjedelig» jente, kjøpte sin første leilighet i alder av 21 i en storby - uten hjelp hjemmefra, ferdig utdannet lege når 24 år, rett på spesialisering etter turnus etc), ofte baksnakkes «negativt» av lokale på samme alder, men det er jo direkte flaut, hvordan misunnelsen skinner igjennom. Greit nok, hun har fortsatt ikke den «kulheten» de som baksnakker henne har, men fy som livet hennes går på skinner i forhold til disse andre som stadig kommer med stikk mot henne. Anonymkode: 682b6...8ac Nettopp! Det er akkurat det jeg mener. Det skinner så igjennom. Men jeg merker at hvis jeg blir misunnelig på noen, så prøver jeg å heller tenke at det er bra for han/henne, og så kan jeg fokusere på det jeg er god på, så er det bra at vi er forskjellige. Kan man ikke bare bli inspirert av hverandre da? Jeg har alltid hatt den holdningen om at "kan han/hun så kan jeg" og det er en god leveregel syns jeg. Men det er tydelig flere som er misunnelige. Jeg har opplevd å få stikk av kolleger på hva jeg studerer (prestisjestudie) og på at jeg har utseende på min side fra venner i fylla, og andre bekjente. Opplever flere ganger dårlig stemning på byen der jeg faktisk også har opplevd at noen regelrett kom bort til meg og skjelte meg ut for å "tro jeg er noe fordi jeg er høy." Ofte opplevd baksnakking og backstabbing av jenter i oppveksten. Om det er pga. Misunnelse vet jeg ikke om gjelder alle, men jeg vet at gjelder en del. Anonymkode: 0508c...fd0
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #10 Skrevet 8. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer fra en familie med NAV’ere. Det høres stygt ut når jeg sier det slik, men poenget er at det er mennesker som har ymse diagnoser (av typen krystallsyken) og ikke ønsker å jobbe. Jeg skiller meg drastisk fra dem og har fått til både det ene og andre. Det er mye nedsnakk av meg i familiesammenkomster (med meg tilstede) og hvordan jeg har fått alt servert på sølvfat. Det er så klart ikke sant, men det er lettere for dem å leve med egne situasjoner når de kan se ned på meg. Jeg skryter ikke av livet mitt, men visse ting kommer naturlig opp i samtaler (ikke nødvendigvis samtaler jeg deltar i engang) og da kommer det alltid slengbemerkninger. Man må bare la folk tenke hva de vil og så får man fortsette å dyrke sine egne ting uten dem. Men det er klart jeg møter opp minst mulig i familiesammenkomster når det er slik det skal være... Anonymkode: 08c9f...ad0 Hva har du gjort i livet som de er misunnelige på? Hva slags utdannelse og lønn har du? Anonymkode: f8a2d...260
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #11 Skrevet 8. juli 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Opplever at den som gjorde det best på skolen (litt «kjedelig» jente, kjøpte sin første leilighet i alder av 21 i en storby - uten hjelp hjemmefra, ferdig utdannet lege når 24 år, rett på spesialisering etter turnus etc), ofte baksnakkes «negativt» av lokale på samme alder, men det er jo direkte flaut, hvordan misunnelsen skinner igjennom. Greit nok, hun har fortsatt ikke den «kulheten» de som baksnakker henne har, men fy som livet hennes går på skinner i forhold til disse andre som stadig kommer med stikk mot henne. Anonymkode: 682b6...8ac Høres ut som denne jenta er deg selv? Hvis ikke må jeg si dette var fryktelig mange detaljer å ramse opp om en annen. Anonymkode: fed15...44e 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #12 Skrevet 9. juli 2019 Jeg har en doktorgrad, har vunnet vm, em og nm flere år i en idrett, og spiller et instrument på høyt nivå. Jeg skryter aldri av det. Jeg nevner det ikke. Klok av skade. Jeg har opplevd folk som har gått fra å være vennlige og hyggelige, til å bli sure mot meg og baksnakke meg når de har fått vite (via andre) at jeg er flink til flere ting. Så jeg sier bare "Jeg driver med <idrett>", uten å nevne noe som helst om hvor høyt nivå jeg er på der. Samme med musikken. Og på jobb må man for guds skyld ikke nevne at man har doktorgrad... I forrige jobb var det en som konsekvent brukte det MOT meg.. Jeg var en sånn "akademiker", og det at jeg hadde doktorgrad var bevis på at jeg levde i en teoretisk verden og ikke forholdt meg til det virkelige liv i det hele tatt. Anonymkode: 584d1...5c7
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #13 Skrevet 9. juli 2019 Jeg er ikke god i alt, men opplever ofte misunnelige kommentarer fra familien angående ting jeg får til. Skulle ønske at de bare en gang kunne ha sagt noe positivt. Vennene mine gratulerer meg med karakterer, forfremmelser osv., men familien min klarer altså ikke det. Sånt generelt synes jeg det er trist at det skal være allment godtatt å være god i sport og ha god i sangstemme, men nåde deg dersom du utmerker deg intellektuelt, da snakkes det gjerne om at man er overintelligent, raring, sær osv. Anonymkode: 1b09c...9e9 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #14 Skrevet 9. juli 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har en doktorgrad, har vunnet vm, em og nm flere år i en idrett, og spiller et instrument på høyt nivå. Jeg skryter aldri av det. Jeg nevner det ikke. Klok av skade. Jeg har opplevd folk som har gått fra å være vennlige og hyggelige, til å bli sure mot meg og baksnakke meg når de har fått vite (via andre) at jeg er flink til flere ting. Så jeg sier bare "Jeg driver med <idrett>", uten å nevne noe som helst om hvor høyt nivå jeg er på der. Samme med musikken. Og på jobb må man for guds skyld ikke nevne at man har doktorgrad... I forrige jobb var det en som konsekvent brukte det MOT meg.. Jeg var en sånn "akademiker", og det at jeg hadde doktorgrad var bevis på at jeg levde i en teoretisk verden og ikke forholdt meg til det virkelige liv i det hele tatt. Anonymkode: 584d1...5c7 Så utrolig trist at det skal være sånn! Kan man ikke bare unne hverandre litt suksess? Hadde jeg vært deg hadde jeg bare gitt F i de som baksnakker og bare vært meg selv uten å dekke over talentene mine. Klarer de ikke takle det er de ikke verdt det mener jeg da. Anonymkode: 0508c...fd0
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #15 Skrevet 9. juli 2019 På 8.7.2019 den 8.56, AnonymBruker skrev: Opplever at den som gjorde det best på skolen (litt «kjedelig» jente, kjøpte sin første leilighet i alder av 21 i en storby - uten hjelp hjemmefra, ferdig utdannet lege når 24 år, rett på spesialisering etter turnus etc), ofte baksnakkes «negativt» av lokale på samme alder, men det er jo direkte flaut, hvordan misunnelsen skinner igjennom. Greit nok, hun har fortsatt ikke den «kulheten» de som baksnakker henne har, men fy som livet hennes går på skinner i forhold til disse andre som stadig kommer med stikk mot henne. Anonymkode: 682b6...8ac Kan ikke si jeg har opplevd. Har venninner som jeg kjenner fra ungdomskolen. Det gikk bedre med de enn meg for å si det sånn, mange av de tok høyere utdanning innen medisin. Snakker jeg drit om de? Nei. Hvorfor skulle jeg det? Unner folk det de klarer i livet. Men så innser jeg også at mye handler rett og slett om å være frisk. Er man ikke det, så blir det litt verre. Jeg ser ned på folk som snakker dritt om folk som ikke klarer alt da. Anonymkode: e227f...c97 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå