Wolvesfan78 Skrevet 8. juli 2019 #1 Skrevet 8. juli 2019 Hei, arver penger også på vegne av mine to barn. Hva er lurest å gjøre i et fire/fem år perspektiv?
Vox_populi Skrevet 8. juli 2019 #2 Skrevet 8. juli 2019 Inntektsskatt + formuesskatt + inflasjon gjør at pengene uvegerlig taper seg i verdi, så har du anledning til å bruke dem nå, er det det beste. Med mindre du investerer med risiko og lykkes, men det er, som man forstår... risikabelt. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #3 Skrevet 8. juli 2019 Det LURESTE? Mener du tryggest? Det LURESTE gjenstår å se, for det kan man bare vite i retrospekt. Å invistere 100.000,- i Bitcoin i 2015 ville kanskje ikke virket så lurt, men hadde du gjort det ville du vært styrtrik nå! Det tryggeste er å ha pengene i banken. Pengene taper seg i verdi over tid, men de er veldig trygge der (i alle fall med en så lav verdi som 500.000,-). Jeg ville betalt ned på gjeld (om du har) og eventuelt lånt opp verdien igjen (eller mer) senere når barna trenger pengene. Anonymkode: 75911...d43 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #4 Skrevet 8. juli 2019 4-5 år er kort tid. Egentlig alt for kort tid for fond. Da ville jeg faktisk satt pengene til barna inn på egne konti i den enkelte barns navn (barna har kanskje sparekonto allerede). Det ville jeg også gjort også for å ikke selv få formueskatten på beløpet. Husk at grensen for overformynderiet er vel fremdeles 170.000? Anonymkode: 2bec4...ee1 3
Wolvesfan78 Skrevet 8. juli 2019 Forfatter #5 Skrevet 8. juli 2019 36 minutter siden, Vox_populi skrev: Inntektsskatt + formuesskatt + inflasjon gjør at pengene uvegerlig taper seg i verdi, så har du anledning til å bruke dem nå, er det det beste. Med mindre du investerer med risiko og lykkes, men det er, som man forstår... risikabelt. Dette er penger jeg har " råd" å ha høyere risiko med. Hva med fond i en bank?
Vox_populi Skrevet 8. juli 2019 #6 Skrevet 8. juli 2019 21 minutter siden, Wolvesfan78 skrev: Dette er penger jeg har " råd" å ha høyere risiko med. Hva med fond i en bank? Kombinasjonsfond burde passe da. Moderat risiko, men verdisvingninger forekommer. Anbefalt investeringshorisont minst 3–5 år. Men ikke ta det første beste: vilkår, gebyrer o.l. varierer voldsomt. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #7 Skrevet 8. juli 2019 Jeg ville valgt indeksfond, aksjesparekonto eller høyrentekonto. Det er ikke store beløpet, eller langt tidsperspektiv. Jeg ville hatt pengene i eget navn foreløpig. Nå er jeg usikker på lånekassens grenser i dag. Men da jeg ble student ville jeg mistet stipendet om foreldrene mine hadde spart til meg i mitt navn, de overførte heller midlene da jeg skulle inn på boligmarkedet. Og ikke velg BSU, slik enkelte er så korttenkte å gjøre. Her må barna selv spare når de har skattbar inntekt, ellers er det tusenlapper rett ut vinduet hvert år. Anonymkode: d0e79...f9a 2
Wolvesfan78 Skrevet 8. juli 2019 Forfatter #8 Skrevet 8. juli 2019 5 minutter siden, Vox_populi skrev: Kombinasjonsfond burde passe da. Moderat risiko, men verdisvingninger forekommer. Anbefalt investeringshorisont minst 3–5 år. Men ikke ta det første beste: vilkår, gebyrer o.l. varierer voldsomt. Spennende. Kan svært lite om hva som er rimelige vilkår. Har spart for barna i DNB global.
Wolvesfan78 Skrevet 8. juli 2019 Forfatter #9 Skrevet 8. juli 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: 4-5 år er kort tid. Egentlig alt for kort tid for fond. Da ville jeg faktisk satt pengene til barna inn på egne konti i den enkelte barns navn (barna har kanskje sparekonto allerede). Det ville jeg også gjort også for å ikke selv få formueskatten på beløpet. Husk at grensen for overformynderiet er vel fremdeles 170.000? Anonymkode: 2bec4...ee1 Hvor mye er formuesskatten på? Jeg er belånt med 1.7 Mill.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #10 Skrevet 8. juli 2019 7 minutter siden, Wolvesfan78 skrev: Hvor mye er formuesskatten på? Jeg er belånt med 1.7 Mill. 1,5 millioner Anonymkode: 2f3f5...9d6
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #11 Skrevet 8. juli 2019 Grensen for å betale formueskatt er 1,5 millioner. Anonymkode: 2f3f5...9d6
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #12 Skrevet 8. juli 2019 Jeg ville satt inn i et globalt indeksfond. 5 år er langt nok perspektiv til at det er fornuftig. Anonymkode: d2080...b0c
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #13 Skrevet 8. juli 2019 Ville investert i en opplevelse for livet. Ta med pengene til Las Vegas og kos deg med damer, sprit og gambling til det er tomt. Anonymkode: 4ae7c...873
Økonomisk sans Skrevet 8. juli 2019 #14 Skrevet 8. juli 2019 4-5 år er litt på grensen til hva som er fornuftig tidsperspektiv i fond. Hvis du er sikker på at perspektivet ikke er lengre, ville jeg satt deler av beløpet i fond, og resten på en sparekonto. Innskuddene i fond bør skje litt gradvis, slik at du ikke setter alt inn på en topp i markedet. Velg et indeksfond med lave kostnader, gjerne et globalt for å spre risikoen. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #15 Skrevet 8. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 4-5 år er kort tid. Egentlig alt for kort tid for fond. Da ville jeg faktisk satt pengene til barna inn på egne konti i den enkelte barns navn (barna har kanskje sparekonto allerede). Det ville jeg også gjort også for å ikke selv få formueskatten på beløpet. Husk at grensen for overformynderiet er vel fremdeles 170.000? Anonymkode: 2bec4...ee1 Det er ikke slik at fylkesmannen automatisk tar over forvaltningen av barns penger. De har myndighet til det. Anonymkode: d74b6...459
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #16 Skrevet 8. juli 2019 1 time siden, Wolvesfan78 skrev: Hvor mye er formuesskatten på? Jeg er belånt med 1.7 Mill. Da må du eie ting verdt 3,2 mill for å begynne å betale litt formuesskatt. Anonymkode: d74b6...459
Wolvesfan78 Skrevet 8. juli 2019 Forfatter #17 Skrevet 8. juli 2019 1 time siden, Økonomisk sans skrev: 4-5 år er litt på grensen til hva som er fornuftig tidsperspektiv i fond. Hvis du er sikker på at perspektivet ikke er lengre, ville jeg satt deler av beløpet i fond, og resten på en sparekonto. Innskuddene i fond bør skje litt gradvis, slik at du ikke setter alt inn på en topp i markedet. Velg et indeksfond med lave kostnader, gjerne et globalt for å spre risikoen. KLP AksjeGlobal Indeks V 3 000 0,20 KLP WRLD NOK DNB Global Indeks 100 0,20 MSCI World Index Storebrand Global Indeks A 100 0,25 MSCI World NR USD Storebrand Indeks - Alle Markeder 100 0,30 MSCI All Country World Index KLP AksjeVerden Indeks 3 000 0,30 MSCI World NR USD KLP AksjeGlobal Indeks IV 3 000 0,30 KLP Global SRI (hedged
Wolvesfan78 Skrevet 8. juli 2019 Forfatter #18 Skrevet 8. juli 2019 Hvilke av disse ville du ha valgt?
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #19 Skrevet 8. juli 2019 3 hours ago, Wolvesfan78 said: Hei, arver penger også på vegne av mine to barn. Hva er lurest å gjøre i et fire/fem år perspektiv? Du arver aldri penger på vegne av noen. Du har arvet penger. Det jeg ville gjort, var å betale ned på huslånet. Kjedelig, men trygt. Når barna trenger penger, kan du ta opp lån på huset igjen. Ulempe: Du kunne eventuelt kommet bedre ut økonomisk til slutt. Fordel: Du står uendelig mye sterkere, om du plutselig får en økonomisk smell i form av arbeidsledighet etc. Og sånt skjer. Anonymkode: 1496f...9a6 5
Gjest Kritt Skrevet 8. juli 2019 #20 Skrevet 8. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du arver aldri penger på vegne av noen. Du har arvet penger. Det jeg ville gjort, var å betale ned på huslånet. Kjedelig, men trygt. Når barna trenger penger, kan du ta opp lån på huset igjen. Ulempe: Du kunne eventuelt kommet bedre ut økonomisk til slutt. Fordel: Du står uendelig mye sterkere, om du plutselig får en økonomisk smell i form av arbeidsledighet etc. Og sånt skjer. Anonymkode: 1496f...9a6 Dette. Særlig nå som aksjemarkedet er så usikkert, og de fleste spår at det vil gå nedover gjennom året, særlig grunnet usikkerhet mhp internasjonale handelsavtaler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå