Gå til innhold

God katteeier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste nettopp en veldig trist post på Facebook om en katt som ble etterlatt av familien sin, hvor den til slutt ble avlivet. Det skjærte virkelig i hjertet mitt den historien(historien ligger på Facebook siden Dyrebeskyttelsen Norge Lofoten og Vesterålen). 

Og da kom jeg til å tenke på om jeg er en god katte eier? Er min katt lykkelig, føler han seg sett og elsket? Hvordan kan jeg vite det? 

Er jeg fæl som lar katten være ute mens jeg er på jobb? Da er han ute i 8-9 timer, med tilgang til vann. Om det et kaldt/regner før jeg reiser på jobb, blir han inne. Jeg har ikke mulighet til katteluke, så får ikke løst det på noen annen måte. 

Han får masse kos, men er det nok? 

Hvordan vet jeg at jeg er en god "tjener"?? 

Anonymkode: d29c1...4be

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du sørga for at pus er kastrert, vaksinert og fulgt opp med ormkur? 

Drar du til veterinær om pus er syk? 

Har pus et sted å gå inn mens du er borte? (Åpen garasje, dukkehus, osv?)

Gir du mat tilpasset katt? 

Sørger du for at pus får pass når du er bortreist? 

Anonymkode: 08057...05e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det merker du jo om pus er lykkelig. Kommer pus løpende når du kommer hjem, eller roper på han. Stryker seg rundt beina på deg når du holder på med ting, kommer hoppende på fanget ditt eller ber om kos. Da vil jeg tro den er lykkelig.

Som katteeier må du ha katten sterilisert/kastrert, chippet og fulgt opp med ormkur og litt for flått om det er det i området dere bor. Pus må ha tilgang til ett tørt sted å sove om det begynner å regne når du er på jobb. Og tilgang til mat og vann.

Du må også ha pus forsikret, og ta den med til veterinæren for årlig vaksine og sjekk, og dra dit om pus blir syk.

Om du reiser bort må du ha noen som kan komme ett par ganger om dagen(minst) for å se etter pusen eller koste på kattepensjonat. 

Så må pusen ha tilgang til kasse om den er inne, og du er borte.

Anonymkode: 3ada9...2dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare det at du kjenner på den følelsen viser at du bryr deg mye om pus ❤️ 

Her skal vi endelig! Etter mye mas fra min side, få katteluke, fordi jeg skal bort på skole i 3 år og samboer får så dårlig sambittighet for at pus må være inne ELLER ute mens han da er på jobb, så han vil gi henne valg 😛 

jeg mener at så lenge pus får mat, blir lekt med, kos og stell, vetrinær ved behov, er kastrert og vaksinert, så lever de et godt liv ☺️ 

Anonymkode: 3f182...508

AnonymBruker
Skrevet

Dette med å være merket er et poeng! Katter som går ute hele dagen bør ha chip og gjerne halsbånd hvis den takler det, ellers er det ingen måte for folk å vite at den har en eier. Mener det burde være påbudt.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde kattene valgt selv skulle vi alltid vært hjemme, alltid vært våkne, alltid tilbudt et fang, eller en leke. Matskålen skulle fylles med reker og sei. Og temperaturen i stua ville vært ca 30 grader. 

Men som med mitt liv, der man også må gjøre mindre gøye ting. Så de er alene noen timer hver dag, må på pensjonat når det er ferietid (hat), må kjøre bil (hat) til veterinær (hat). Får ikke være på soverommet når vi sover (kjeder seg). 

Så de er så lykkelige som de kan bli, innen rammene av hva jeg kan gi dem. De er aldri sultne, de har alltid ferskt vann, de trenger aldri å fryse, de har rikelig med leker og klorestativ, og mye mer. 

Anonymkode: 1b037...4d0

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette med å være merket er et poeng! Katter som går ute hele dagen bør ha chip og gjerne halsbånd hvis den takler det, ellers er det ingen måte for folk å vite at den har en eier. Mener det burde være påbudt.

Ja merking burde bli påbudt. Da blir det plutselig ikke så lett for folk å behandle kattene som søppel. Bøter til de som ikke bryr seg 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Katten min er vaksinert, chippet, tatovert i øret, kastrert, får tilpasset mat til han, dyrlege når han ikke er i form, han får kos, har leker, kommer illende når jeg kommer hjem og da er det alltid pannekos før vi går inn, han får ormkur og drypp for flått. 

Så kanskje han er fornøyd da?? 

Han har ikke halsbånd da, for det takler han rett og slett ikke. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Katten min er vaksinert, chippet, tatovert i øret, kastrert, får tilpasset mat til han, dyrlege når han ikke er i form, han får kos, har leker, kommer illende når jeg kommer hjem og da er det alltid pannekos før vi går inn, han får ormkur og drypp for flått. 

Så kanskje han er fornøyd da?? 

Han har ikke halsbånd da, for det takler han rett og slett ikke. 

Ts

Han har det nok helt fint ☺️ Du høres ut som en god katteeier! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...