AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #1 Skrevet 7. juli 2019 Kan det være det skjer en feil og de godkjenner søknaden? Jeg har nok studiepoeng. Noen som har prøvd? Anonymkode: c4006...07b
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #2 Skrevet 7. juli 2019 Automatisk avslag. Alle unntak må evt. søkes på egenhånd og ikke gjennom den vanlige søknaden. Anonymkode: aeefe...44e 7
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #3 Skrevet 7. juli 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan det være det skjer en feil og de godkjenner søknaden? Anonymkode: c4006...07b 😂 desperat eller? Anonymkode: ff94e...98a 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #4 Skrevet 7. juli 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan det være det skjer en feil og de godkjenner søknaden? Jeg har nok studiepoeng. Noen som har prøvd? Anonymkode: c4006...07b Hvis du mottar studiestøtte ved en feil så går det nok ikke lang tid før den feilen rettes opp. Men hvor mange år skal du studere da?? Anonymkode: a0434...846 1
Ullvott Skrevet 7. juli 2019 #5 Skrevet 7. juli 2019 Lånekassen har automatisk saksbehandling, noe som reduserer risikoen for feil i saksbehandlingen eller forskjellsbehandling veldig mye. Unntakene må du søke spesielt om. 1
missmcbeal Skrevet 7. juli 2019 #6 Skrevet 7. juli 2019 Heh, dette lurte jeg på i fjor. Vurderte å prøve å søke bare for å se, og i desperate tider så lette jeg nettet rundt for å finne noen smutthull rundt den regelen. Satt og regna antall semester om igjen, i tilfelle jeg hadde telt feil og kunne ha et til overs Jeg søkte ikke, og jeg overlevde et år uten studielån. Det var hardt, men det gikk. Hadde spart opp en del penger på forhånd da. Kjenner meg igjen i den tankegangen når man er desperat. Du kan jo bare prøve å søke da for å se? Det går nok ikke, så forbered deg på å leve uten studielån.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #7 Skrevet 7. juli 2019 1 time siden, missmcbeal skrev: Heh, dette lurte jeg på i fjor. Vurderte å prøve å søke bare for å se, og i desperate tider så lette jeg nettet rundt for å finne noen smutthull rundt den regelen. Satt og regna antall semester om igjen, i tilfelle jeg hadde telt feil og kunne ha et til overs Jeg søkte ikke, og jeg overlevde et år uten studielån. Det var hardt, men det gikk. Hadde spart opp en del penger på forhånd da. Kjenner meg igjen i den tankegangen når man er desperat. Du kan jo bare prøve å søke da for å se? Det går nok ikke, så forbered deg på å leve uten studielån. Hehe ja det er nok ikke vits. Har også rundt 350 000 oppspart så klarer meg nok. Men hvor tidlig må man søke betalingsutsettelse? Man har jo 3 år man kan utsette. Anonymkode: c4006...07b
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #8 Skrevet 7. juli 2019 Ikke for å kapre tråden eller noe, men har lurt på noe i samme gate: Om jeg har brukt opp mine 8 år, og har begynt å betale tilbake, kan jeg søke på nytt da? Fins det noen oversikt over hvor mnge år man har fått støtte for/hvor mange år man har igjen? Anonymkode: 31f96...5a9
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #9 Skrevet 7. juli 2019 1 time siden, missmcbeal skrev: Heh, dette lurte jeg på i fjor. Vurderte å prøve å søke bare for å se, og i desperate tider så lette jeg nettet rundt for å finne noen smutthull rundt den regelen. Satt og regna antall semester om igjen, i tilfelle jeg hadde telt feil og kunne ha et til overs Jeg søkte ikke, og jeg overlevde et år uten studielån. Det var hardt, men det gikk. Hadde spart opp en del penger på forhånd da. Kjenner meg igjen i den tankegangen når man er desperat. Du kan jo bare prøve å søke da for å se? Det går nok ikke, så forbered deg på å leve uten studielån. Ahahah, jeg kan et smutthull, jeg. Bwahahah, never gonna tell. XoXo Gossip Girl 😂 Anonymkode: e11f5...5e2 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #10 Skrevet 7. juli 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke for å kapre tråden eller noe, men har lurt på noe i samme gate: Om jeg har brukt opp mine 8 år, og har begynt å betale tilbake, kan jeg søke på nytt da? Fins det noen oversikt over hvor mnge år man har fått støtte for/hvor mange år man har igjen? Anonymkode: 31f96...5a9 Du får ikke mer enn 8 år per liv. Hvis du av grunner skulle trenge omskolering eller noe senere i livet, vil jeg tro det finansieres gjennom NAV. Anonymkode: ff94e...98a
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #11 Skrevet 7. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du får ikke mer enn 8 år per liv. Hvis du av grunner skulle trenge omskolering eller noe senere i livet, vil jeg tro det finansieres gjennom NAV. Anonymkode: ff94e...98a Eller så kan man kombinere begge to, for det man får av NAV er bare individuelle satser og det er ikke slik at man kan leve av satsene hvis man er godt voksen, har forpliktelser i forhold til utgifter og skal samtidig motta minimumsatsen. Så derfor går det an å kombinere det med lån - men da får man ikke stipend som regel, da inntektsgrensa til AAP er satt lavere i Lånekassen enn vanlig inntekt. Den går under "lavere fribeløp enn person- og kapitalinntekt". https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/Trygd/ Men nå var det ikke dette TS lurte på, men om det finnes smutthull for å utvide støtten til mer enn 8 år. Anonymkode: e11f5...5e2 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #12 Skrevet 8. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke for å kapre tråden eller noe, men har lurt på noe i samme gate: Om jeg har brukt opp mine 8 år, og har begynt å betale tilbake, kan jeg søke på nytt da? Fins det noen oversikt over hvor mnge år man har fått støtte for/hvor mange år man har igjen? Anonymkode: 31f96...5a9 Det står på Min side hvor mange semestre du har fått lån og stipend ja og da kan du telle antall år. Når du har brukt 8 år får du ikke mulighet til nytt lån selv om du har begynt å betale tilbake tidligere. Når du søker om lån på siste semester så står det også på vedtaksbrevet at du har brukt opp alle årene og kan dermed ikke få lån og stipend i etterfulgt semester. Kan finansiere skole via jobb om de 8 årene er brukt opp. Anonymkode: f84c6...532 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #13 Skrevet 8. juli 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Du får ikke mer enn 8 år per liv. Hvis du av grunner skulle trenge omskolering eller noe senere i livet, vil jeg tro det finansieres gjennom NAV. Anonymkode: ff94e...98a Whaat! 8 år, vil det si 16 semestre? Hvis jeg feks har fått støtte i 5 semestre fordelt på de siste 15 årene, (og nedbetalt alt) har jeg fortsatt 11 semestre igjen? Fikk litt panikk nå iom jeg skal starte på en helt ny utdannelse, MED støtte i 5 år har jeg tenkt😂 Anonymkode: a0434...846
Gjest Kritt Skrevet 8. juli 2019 #14 Skrevet 8. juli 2019 Hvor mye har man i gjeld etter åtte år - seksten semestre? Studerte i fem år selv, og synes det har vært mer enn nok å betale tilbake.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #15 Skrevet 8. juli 2019 17 minutter siden, Kritt skrev: Hvor mye har man i gjeld etter åtte år - seksten semestre? Studerte i fem år selv, og synes det har vært mer enn nok å betale tilbake. Med dagens satser, forutsatt 40% stipend alle semestre, så blir det 560 000 ca. Anonymkode: ff94e...98a
Gjest Kritt Skrevet 8. juli 2019 #16 Skrevet 8. juli 2019 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Med dagens satser, forutsatt 40% stipend alle semestre, så blir det 560 000 ca. Anonymkode: ff94e...98a Da får man virkelig håpe man har fått seg en god utdannelse og grunnlag for en bra inntekt. Men jeg trodde faktisk det skulle bli enda mer. Endret 8. juli 2019 av Kritt
missmcbeal Skrevet 8. juli 2019 #17 Skrevet 8. juli 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Med dagens satser, forutsatt 40% stipend alle semestre, så blir det 560 000 ca. Anonymkode: ff94e...98a Jeg har 8 år og fikk siste lån utbetalt for 1 år siden. Har 480 000 i lån nå etter medreknet omgjøring. Men det er ikke helt riktig heller, for 10 000 er renter allerede, men ettersom jeg nå har søkt om å få slettet renter siden jeg har studert det siste året, og har tenkt å begynne å betale ned på lånet med det samme, så blir det vel kanskje 470 000 da. 560 000 kan sikkert stemme med dagens satser. Jeg fikk såvidt de to siste årene på med studielån oppleve opptrappingen av 11 mnds studiestøtte, så jeg hadde jo "bare" lån i 10 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå