AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #1 Skrevet 7. juli 2019 På arbeidsplassen min er sommeren høysesong og for å få kabalen med økt arbeidsbelastning og ferieavvikling til å gå opp må det ansettes sommervikarer. Disse blir leid inn fra et vikarbyrå og de fleste får fast turnus i juli og august. Opplæringen startet vi med rett etter påske. Jeg reagerer på at mange av vikarene virker direkte uinteresserte i jobben, de yter minimalt og klager over at det er slitsomt og tungt og at arbeidstidene er kjipe. I en pause uttalte en av dem at han håpet han fant seg noe annet snart, for han orket ikke den drittjobben her hele sommeren. Det er en lagerjobb. Ikke verdens mest spennende jobb, det skjønner jeg, men de har jo faktisk valgt å søke stillingen. I stillingsannonsen stod det klart og tydelig hva arbeidsoppgavene er, samt at arbeidstidene ble beskrevet. Det burde ikke komme som en overraskelse at det er jobbing både tidlige morgner, sene kvelder og i helgene. Jeg synes det er ganske frekt og respektløst overfor oss fast ansatte å holde på som de gjør. Det virker som de ser ned på oss og de har null respekt for oss om de blir irettesatt eller blir bedt om å sette opp tempoet for å ikke havne på etterskudd. Jeg kjenner det knyter seg i magen med tanke på at sommeren såvidt har begynt... Noen som har råd til hvordan best håndtere dette?🤯 Anonymkode: ec1f3...d78 9
Nooni Skrevet 7. juli 2019 #2 Skrevet 7. juli 2019 Jeg er helt enig med deg. Du gir beskjed til lederen din, tenker jeg, og du er selvsagt konkret og ikke personlig. Dette handler om å få jobben gjort. 3
visp Skrevet 7. juli 2019 #3 Skrevet 7. juli 2019 Jeg hadde snakket litt hardt til de. Mange ungdom er litt ubetenksomme, men tilpasser seg etterhver når de ser reaksjoner på ting og tang. Det er helt greit å si til de at det er respektløst mot dere som jobber der fast å kalle det en drittjobb. 15
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #4 Skrevet 7. juli 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: På arbeidsplassen min er sommeren høysesong og for å få kabalen med økt arbeidsbelastning og ferieavvikling til å gå opp må det ansettes sommervikarer. Disse blir leid inn fra et vikarbyrå og de fleste får fast turnus i juli og august. Opplæringen startet vi med rett etter påske. Jeg reagerer på at mange av vikarene virker direkte uinteresserte i jobben, de yter minimalt og klager over at det er slitsomt og tungt og at arbeidstidene er kjipe. I en pause uttalte en av dem at han håpet han fant seg noe annet snart, for han orket ikke den drittjobben her hele sommeren. Det er en lagerjobb. Ikke verdens mest spennende jobb, det skjønner jeg, men de har jo faktisk valgt å søke stillingen. I stillingsannonsen stod det klart og tydelig hva arbeidsoppgavene er, samt at arbeidstidene ble beskrevet. Det burde ikke komme som en overraskelse at det er jobbing både tidlige morgner, sene kvelder og i helgene. Jeg synes det er ganske frekt og respektløst overfor oss fast ansatte å holde på som de gjør. Det virker som de ser ned på oss og de har null respekt for oss om de blir irettesatt eller blir bedt om å sette opp tempoet for å ikke havne på etterskudd. Jeg kjenner det knyter seg i magen med tanke på at sommeren såvidt har begynt... Noen som har råd til hvordan best håndtere dette?🤯 Anonymkode: ec1f3...d78 For å se ting litt fra "ungdommen" sin side - hva får de betalt per timelønn? Forventer du at de skal vrenge ryggvirvler for deg på jobben, eller hva? Du skjønner at helsa er det viktigste en har? Uten helse er det iallfall ingen jobb noe sted i sikte. Så jeg tror ikke dette har med "kjedelig" jobb å gjøre, men mer med at de muligens føler seg underbetalt. For å si det slik - om du betaler de mindre enn 210 - 220 kr timen, så skjønner jeg at dem klager, spesielt hvis dem på jobbe kveld / natt og / eller helg. Jeg ser at engros lagre betaler minstelønn på 219 kr timen og det var ifjor, så det er ikke urimelig å si at den timelønna er rundt 223 - 224 kr idag. https://www.hkinfo.no/Nyheter-og-presse/2018/Ny-minsteloenn-for-lageransatte-i-engrosvirksomheter Så jeg synes det blir vanskelig å få sympati med ditt innlegg når du utelar hva dem faktisk får betalt per timelønn. Hvis det er slik at man ikke kan legge av en sum penger etter å ha jobbet hos dere, og man må jobbe hos dere bare for å få de månedtlige utgiftene til å gå rundt, så er det ikke rart at man er demotivert. Spesielt siden dette er en bransje som kommer til å få brutal skamjuling i årene fremover av alt som heter "automatisering". Anonymkode: ef720...e15 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #5 Skrevet 7. juli 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å se ting litt fra "ungdommen" sin side - hva får de betalt per timelønn? Forventer du at de skal vrenge ryggvirvler for deg på jobben, eller hva? Du skjønner at helsa er det viktigste en har? Uten helse er det iallfall ingen jobb noe sted i sikte. Så jeg tror ikke dette har med "kjedelig" jobb å gjøre, men mer med at de muligens føler seg underbetalt. For å si det slik - om du betaler de mindre enn 210 - 220 kr timen, så skjønner jeg at dem klager, spesielt hvis dem på jobbe kveld / natt og / eller helg. Jeg ser at engros lagre betaler minstelønn på 219 kr timen og det var ifjor, så det er ikke urimelig å si at den timelønna er rundt 223 - 224 kr idag. https://www.hkinfo.no/Nyheter-og-presse/2018/Ny-minsteloenn-for-lageransatte-i-engrosvirksomheter Så jeg synes det blir vanskelig å få sympati med ditt innlegg når du utelar hva dem faktisk får betalt per timelønn. Hvis det er slik at man ikke kan legge av en sum penger etter å ha jobbet hos dere, og man må jobbe hos dere bare for å få de månedtlige utgiftene til å gå rundt, så er det ikke rart at man er demotivert. Spesielt siden dette er en bransje som kommer til å få brutal skamjuling i årene fremover av alt som heter "automatisering". Anonymkode: ef720...e15 Jeg synes 223-224 kr pr. time er svært mye å betale en ungdom. Til sammenlikning har jeg som nyutdannet jurist en timelønn på 226 kr. Anonymkode: 5efd5...d5f 23
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #6 Skrevet 7. juli 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å se ting litt fra "ungdommen" sin side - hva får de betalt per timelønn? Forventer du at de skal vrenge ryggvirvler for deg på jobben, eller hva? Du skjønner at helsa er det viktigste en har? Uten helse er det iallfall ingen jobb noe sted i sikte. Så jeg tror ikke dette har med "kjedelig" jobb å gjøre, men mer med at de muligens føler seg underbetalt. For å si det slik - om du betaler de mindre enn 210 - 220 kr timen, så skjønner jeg at dem klager, spesielt hvis dem på jobbe kveld / natt og / eller helg. Jeg ser at engros lagre betaler minstelønn på 219 kr timen og det var ifjor, så det er ikke urimelig å si at den timelønna er rundt 223 - 224 kr idag. https://www.hkinfo.no/Nyheter-og-presse/2018/Ny-minsteloenn-for-lageransatte-i-engrosvirksomheter Så jeg synes det blir vanskelig å få sympati med ditt innlegg når du utelar hva dem faktisk får betalt per timelønn. Hvis det er slik at man ikke kan legge av en sum penger etter å ha jobbet hos dere, og man må jobbe hos dere bare for å få de månedtlige utgiftene til å gå rundt, så er det ikke rart at man er demotivert. Spesielt siden dette er en bransje som kommer til å få brutal skamjuling i årene fremover av alt som heter "automatisering". Anonymkode: ef720...e15 Sto vel ingenting om klaging på verken lønn og helse i HI, men. Anonymkode: 08489...6eb 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #7 Skrevet 7. juli 2019 Lønna er etter tariff, snaut 180 kr/time + tillegg for kvelds-/helge- og evt. nattjobbing. I snitt lander de nok på drøyt 200 kr/t som jeg mener ikke. Det er ikke en engrosbedrift. Anonymkode: ec1f3...d78 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #8 Skrevet 7. juli 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å se ting litt fra "ungdommen" sin side - hva får de betalt per timelønn? Forventer du at de skal vrenge ryggvirvler for deg på jobben, eller hva? Du skjønner at helsa er det viktigste en har? Uten helse er det iallfall ingen jobb noe sted i sikte. Så jeg tror ikke dette har med "kjedelig" jobb å gjøre, men mer med at de muligens føler seg underbetalt. For å si det slik - om du betaler de mindre enn 210 - 220 kr timen, så skjønner jeg at dem klager, spesielt hvis dem på jobbe kveld / natt og / eller helg. Jeg ser at engros lagre betaler minstelønn på 219 kr timen og det var ifjor, så det er ikke urimelig å si at den timelønna er rundt 223 - 224 kr idag. https://www.hkinfo.no/Nyheter-og-presse/2018/Ny-minsteloenn-for-lageransatte-i-engrosvirksomheter Så jeg synes det blir vanskelig å få sympati med ditt innlegg når du utelar hva dem faktisk får betalt per timelønn. Hvis det er slik at man ikke kan legge av en sum penger etter å ha jobbet hos dere, og man må jobbe hos dere bare for å få de månedtlige utgiftene til å gå rundt, så er det ikke rart at man er demotivert. Spesielt siden dette er en bransje som kommer til å få brutal skamjuling i årene fremover av alt som heter "automatisering". Anonymkode: ef720...e15 Så mao så syns du at det er dårlig betalt for en sommerjobb, med mindre de ligger på rundt 415.000 i årslønn?? Det er mer enn jeg har på min faste lønn, og i alle fall ikke noe jeg har vært oppi på en sommerjobb! Jeg syns du kan si i fra ts. Veldig respektløst og unødvendig av de å holde på slik.. Anonymkode: 85e76...dd5 8
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #9 Skrevet 7. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: På arbeidsplassen min er sommeren høysesong og for å få kabalen med økt arbeidsbelastning og ferieavvikling til å gå opp må det ansettes sommervikarer. Disse blir leid inn fra et vikarbyrå og de fleste får fast turnus i juli og august. Opplæringen startet vi med rett etter påske. Jeg reagerer på at mange av vikarene virker direkte uinteresserte i jobben, de yter minimalt og klager over at det er slitsomt og tungt og at arbeidstidene er kjipe. I en pause uttalte en av dem at han håpet han fant seg noe annet snart, for han orket ikke den drittjobben her hele sommeren. Det er en lagerjobb. Ikke verdens mest spennende jobb, det skjønner jeg, men de har jo faktisk valgt å søke stillingen. I stillingsannonsen stod det klart og tydelig hva arbeidsoppgavene er, samt at arbeidstidene ble beskrevet. Det burde ikke komme som en overraskelse at det er jobbing både tidlige morgner, sene kvelder og i helgene. Jeg synes det er ganske frekt og respektløst overfor oss fast ansatte å holde på som de gjør. Det virker som de ser ned på oss og de har null respekt for oss om de blir irettesatt eller blir bedt om å sette opp tempoet for å ikke havne på etterskudd. Jeg kjenner det knyter seg i magen med tanke på at sommeren såvidt har begynt... Noen som har råd til hvordan best håndtere dette?🤯 Anonymkode: ec1f3...d78 Dere tar det opp med deres sjef, og han/hun tar det med vikarbyrået. Det er vikarbyrået som er ansvarlig for at dere får de riktige menneskene. Anonymkode: e2343...263 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #10 Skrevet 7. juli 2019 Hvorfor er det så mange som antar at det er ungdom det er snakk om? Kanskje jeg leser dårlig, men kan ikke se at TS har skrevet noe om alderen på disse folka. Anonymkode: 2e2cc...835 5
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #11 Skrevet 7. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så mao så syns du at det er dårlig betalt for en sommerjobb, med mindre de ligger på rundt 415.000 i årslønn?? Det er mer enn jeg har på min faste lønn, og i alle fall ikke noe jeg har vært oppi på en sommerjobb! Jeg syns du kan si i fra ts. Veldig respektløst og unødvendig av de å holde på slik.. Anonymkode: 85e76...dd5 Ja, jeg syns det og tydeligvis er andre fagforeninger enige med meg i det. Som påpekt av en annen her, vi vet egentlig ikke om dette er "ungdommer" eller voksne personer, men jeg mener uansett at man bør ha minst 200 kr timelønn, ja, spesielt hvis man bor i en større by. Det er tross alt noe som heter daglige utgifter og man skal helst ikke leve som en rotte over lengre periode, ellers så går det utover helsa, så, ja, kjøpesterke ansatte er veldig nyttig for samfunnet i sin helhet (mindre risiko for helseproblemer), samtidig som flere individer sitter med fordelt overskudd, og det overskuddet, i dette tilfellet, lønna, skal man da kunne bruke på å handle i norske butikker og på den måten bidra til aktivitet "overalt". Det virker som du heller liker USA og Russland / India style work, der få kapitaleiere eier alt, mens ansatte jobber for smuler og er "working poor". Det er ikke slik Norge i utgangspunktet er blitt bygd etter 1945, men høyresiden gjør selvsagt sitt beste for å ødelegge "likhetsNorge" i størst mulig grad. Det er faktisk slik at man i de fleste tilfeller (men ikke alle) får det man betaler for. Du kan ikke betale noen 180 kr timen og forvente at de skal jobbe like hardt som om det var 350 kr timen - for en bransje som det er stadig mindre fremtidsutsikter for i årene som kommer. Anonymkode: ef720...e15 1
Søgni Skrevet 7. juli 2019 #12 Skrevet 7. juli 2019 Jeg forstår ikke hvorfor man skal gjøre dette om til en generell diskusjon om lønnsnivå. Dette dreier seg om oppførsel, og uansett hva man synes om betalingen man får, så oppfører man seg som folk, og så organiserer man seg, eller støtter arbeid for høyere lønn og alle andre viktige saker, på en konstruktiv måte. Er man uvant med arbeidslivet, eller veldig ung, så skjønner man kanskje ikke kodene, og alle kan jo være ubetenksomme. Men det TS beskriver i hovedinnlegget, er hinsides "en liten glipp", det virker som en ukultur. Hadde reagert selv. 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #13 Skrevet 7. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes 223-224 kr pr. time er svært mye å betale en ungdom. Til sammenlikning har jeg som nyutdannet jurist en timelønn på 226 kr. Anonymkode: 5efd5...d5f Nå vet vi ikke hvor gamle vikarene er - jeg gikk automatisk utifra at de er "ungdom". Men uansett, så bør ingen ha under 200 kr timen, hvis man spesielt bor i en større by. Når det gjelder nyutdannet jurist - så er det grenser for hvor mange "hot chicks" dette studiet skal absorbere mens dere surrer rundt i ankelsokker, flate sko og drikker kaffe latte som noen droner med den røde lovboka. Lagerarbeid er ofte farlig selv om enkelte mener at det ikke er det. Det skal ikke mer enn et sekund til hvis en idiot velter en pall full av varer og "du" står på feil sted til feil tid, så får man 100 + kilo i hodet. Da ligger man godt an vet du. Tipper det blir den siste sommerjobben for den personen, ja. I tillegg er det altfor mange som kjører truck som svin, og man risikerer også å bli påkjørt av slik - spesielt de stålgaflene er ikke til å kødde med om man blir truffet av dem. Mange glemmer at lager er altså en jobb der det finnes en seriøs risiko for skader. Skader som skjer på et sekund, så er det gjort. Vi snakker ikke sortering av brev her. Anonymkode: ef720...e15 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #14 Skrevet 7. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så m med mindre de ligger på rundt 415.000 i årslønn?? Det er mer enn jeg har på min faste lønn, og i alle fall ikke noe jeg har vært oppi på en sommerjobb! Anonymkode: 85e76...dd5 Glemte å legge til kommentar på denne. Om de jobber 150 eller 160 timer per måned x 200 kr timen, så er det 30.000 - 32.000 brutto. Så, ja, det er det man bør ha, spesielt i en større by. For det er også det man starter med som renholder som starter på 182 kr timen i minstelønn og renholderen har også tillegg på over 25 kr etter kl 21 + helger, slik at timelønna kommer opp i 210 kr ca. Da hadde årslønna blitt noe slik som 375.000. Å jobbe fulltid - 100% - for mindre enn dette i løpet av et år er ikke annet enn slaveri. I denne type stillinger er ofte startlønna og snittlønna ganske nærme hverandre siden dette er ikke stillinger hvor man "gjør karriere" i noe særlig grad, da man er mer opptatt av fysisk styrke og effektivitet og fravær av sykdom. Det er liksom det eneste som teller i disse yrkene, så en som har 10 års ansinitet som plutselig blir syk, kan lett erstattes med en frisk og rask ung mann som de kan tyne livet ut av. Her har du snittlønna i 335 ulike yrker - man skal være skikkelig langt nede for å ikke kunne tjene inn 30.000 kr brutto per måned. Lager er heller ikke risikofritt område å jobbe i - det skjer mange skader på lager. Da kan man like greit heller jobbe på butikk om kvelden eller i helgene og tjene nærmere 200 kr timen der heller. https://frifagbevegelse.no/nyheter/dette-er-snittlonna-i-over-300-yrker-6.158.609823.69a4315794 Du må helt ned på plass nr 323 og 324, før lønna begynner å komme under 30.000 kr brutto per måned. Da snakker vi dyrepasser, hotellresepsjonist og den slags - totale dead end jobs der forskjellen mellom startlønna og snittlønna er svært liten og det er høy turn over av medarbeidere. Flere av disse jobbene på dette nivået har importert "slaver" fra Ukraina for å jobbe i, så ikke engang polakker gidder disse jobbene som det uansett er ikke mange av. Anonymkode: ef720...e15 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #15 Skrevet 8. juli 2019 Lager er en drittjobb. På min første lagerjobb tjente vi rundt 215 kr timen. Nattillegg lå på rundt 30%, slik at vi tjente ca. 280 kr / timen på nattskiftene. Om vi jobbet "overtid" på natta, så rundt 325 kr / timen. Men det ble som oftest ikke mange slike timer...bare rundt jul, da kunne du lett stå på i 12-14 timer daglig, for det var så enormt press. På min andre lagerjobb, som var Elkjøp, lå derimot lønna på rundt 165 kr timen. Jævlig kjip lønn, kjipe timer, og nesten umulig å få fri i feriene. Mitt tips er: Skal du jobbe med lager, sørg for at det er posten eller andre fraktselskap. Jobben er hardere enn ved vanlige butikker, men lønna er bedre. Anonymkode: a7c3a...9a1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #16 Skrevet 8. juli 2019 Å være misfornøyd med lønna er helt lov det. Da kan man enten gå via fagforbund og prøve å få den høyere eller man kan finne seg en annen jobb. Man kan også ringe LOs sommerpatrulje hvis det er dårlige forhold på jobben. Men det er IKKE greit å gå rundt å være sur og frekk mot kollegaer. Man må faktisk oppføre seg som folk selv om man ikke synes man har drømmejobben. Nå virker det jo ikke som lønna er problemet her heller, men uansett. Jeg synes sjefen her bør ta grep og stille det vennlige spørsmålet om hvordan sommervikarene har det. Blir de dårlig behandlet av noen, er kravene for høye eller hva er problemet? Gi dem en mulighet til å ta opp reelle problemer de har altså. Men hvis det viser seg at det ikke er noe galt annet enn at jobben har for lav status og er kjedelig - da er det helt innafor å stramme dem opp. Det er lov å ikke synes at jobben man har er så kul, men det gir en ikke rett til å forsure arbeidsdagen til alle andre. Anonymkode: 30b24...375 1
Vox_populi Skrevet 8. juli 2019 #17 Skrevet 8. juli 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det så mange som antar at det er ungdom det er snakk om? Kanskje jeg leser dårlig, men kan ikke se at TS har skrevet noe om alderen på disse folka. Anonymkode: 2e2cc...835 Ja, kan du fatte hvorfor? KAN det være fordi man har erfaring for at om det er en kollega som er frekk, respektløs, lat og sutrete, så er det i 4 av 5 tilfeller en ungdom?
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #18 Skrevet 8. juli 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: I en pause uttalte en av dem at han håpet han fant seg noe annet snart, for han orket ikke den drittjobben her hele sommeren. "Snowflake generation"... slike drittsekker som ikke har løftet noe tyngre enn en teskje er "Norges fremtid". Si ifra til sjefen, slike folk skaper negativ atmosfære og demotiverende arbeidsmiljø Anonymkode: 9036b...122 2
Måneskinn Skrevet 8. juli 2019 #19 Skrevet 8. juli 2019 Opplever det samme hos meg. Har to vikarer som rett og slett har et holdningsproblem. Ljuger om ting de har gjort, tar ikke til seg tilsnakk (og sjefen min er faktisk veldig rettferdig og grei når hun sier fra om ting), tar seg til rette, kom med en smørbrødliste av forbedringforslag etter bare en uke, kjefter på andre ansatte, er ufin mot kundene og kommer stadig for sent. De hos oss er rundt 30 år og har begge mye arbeidserfaring, men det føles ikke alltid sånn...
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #20 Skrevet 8. juli 2019 16 timer siden, Søgni skrev: Jeg forstår ikke hvorfor man skal gjøre dette om til en generell diskusjon om lønnsnivå. Dette dreier seg om oppførsel, og uansett hva man synes om betalingen man får, så oppfører man seg som folk, og så organiserer man seg, eller støtter arbeid for høyere lønn og alle andre viktige saker, på en konstruktiv måte. Er man uvant med arbeidslivet, eller veldig ung, så skjønner man kanskje ikke kodene, og alle kan jo være ubetenksomme. Men det TS beskriver i hovedinnlegget, er hinsides "en liten glipp", det virker som en ukultur. Hadde reagert selv. TS her! Takk! Jeg skjønner heller ikke hvorfor denne tråden har blitt en diskusjon om lønnsnivå. Jeg er en kollega, fast ansatt i bedriften, som er frustrert over holdningene jeg møter hos sommervikarene vi har leid inn i sommer. Jeg er ikke arbeidsgiver eller leder, så lønnsnivået har jeg ingen påvirkning på (bortsett fra at jeg er organisert). Lønna følger tariff og de får tillegg for å jobbe kveld og helg. Uansett handler dette om holdninger og dårlig oppførsel, ikke lønnsnivå. Ingen av "klagene" jeg har hørt har gått på at lønna er for dårlig. Det går på at jobben er kjedelig og repetiv, at de må stå det meste av tiden og det er slitsomt og det virker som flere av dem synes de er for gode til å ha en sånn "drittjobb". Vi er avhengige av at de som er på jobb holder et visst tempo for å holde unna så vi ikke havner på etterskudd. Vi forstår jo selvsagt at vikarene ikke jobber like raskt som oss som har vært her noen år, men vi forventer at de står på og ikke står og henger mens de surrer med mobilen eller snakker seg i mellom. De kan de gjøre i pausene (som det er fire av i løpet av et åtte-timers skift, 3 x 10 minutter og en halvtimes spisepause). Jeg skal ta det opp med leder, det kan ikke fortsette som nå utover sommeren, det er uholdbart og forsurer arbeidsmiljøet kraftig. Anonymkode: ec1f3...d78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå