AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #1 Skrevet 7. juli 2019 Det har seg slik at jeg har blitt sammen med og samboer med ei kvinnelig arbeidskollega og derfor fått sparken av arbeidsgiver... Jeg har hatt fast jobb på arbeidsplassen i snart 5 år og min kjæreste nå har hatt jobben i litt over 1 år. Jeg ble kalt inn på kontoret nå om fredag og fikk beskjed om at jeg får sparken kun pga jeg har kommet i et forhold med arbeidskollegaen noe jeg mener er ugyldig grunn. Jeg har dessuten vært jævla bra likt av arbeidsgiver og delvis en viss halvsjef i det lokalet jeg jobber i. HAr jeg en god sak om jeg klager på dette å går videre med saken? Jeg er avhengig av jobb og få penger, så jeg vil prøve å få tilbake jobben til jeg har fått en ny jobb... Samboer er også sjokkert over dette, ho har ikke hørt noe fra sjefen om dette men mulig ho gjør det i morgen?.. At slik kan skje nå i 2019 er milevis over min fatteevne.... Sjefen er uansett ikke noe annet enn luft for meg heretter, oppsigelsestiden skal virkelig bli dasse i 1 gir, jeg skal faen ikke slite meg ut for en slik arbeidsgiver... Ser heller ikke frem til en sak, jeg vil bare vite om sjefen virkelig har rett til å si opp en arbeidstaker som aldri har fått en jævla klage fra arbeidsgiver tidligere på en slik bagatell... Min konklusjon er at han likte samboer og ble snurt da ho ble sammen med meg, han har nemlig hatt et bra øye mot ho uten å sagt noe men det er ganske tydelig for oss andre... HAr jeg en sterk sak om jeg velger å ta dette videre eller har det sannsynligvis ikke noe for seg? Anonymkode: 18c24...2cb 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #2 Skrevet 7. juli 2019 God sak ja. I Norge skal det ufattelig mye til for å få sparken. Anonymkode: 8585e...185 16
stan Skrevet 7. juli 2019 #3 Skrevet 7. juli 2019 Hvis det at dere har blitt sammen er grunnen til oppsigelsen er det usaklig. Hva står i den skriftlige oppsigelsen? Hvordan grunngir arbeidsgiver oppsigelsen? 14
Whistler Skrevet 7. juli 2019 #5 Skrevet 7. juli 2019 Ta kontakt med fagforeningsrepresentanten din sånn at du kan få kvalifisert hjelp. 10
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #6 Skrevet 7. juli 2019 Få oppsigelsen skriftlig, og skaff deg advokat. Det her en sak du vinner lett.. Anonymkode: 66451...6ec 16
Nooni Skrevet 7. juli 2019 #7 Skrevet 7. juli 2019 Før du gjør alt de anbefaler deg i innleggene over, anbefaler jeg deg å gå gjennom alt du har skrevet under. Ikke bare arbeidskontrakt, men også alt annet internt .... Det er ikke uvanlig å ha slike regler i mellomstore bedrifter, og det er en grunn til det. Har du skrevet under på noe som tilsier at du har forstått dette, har du ingen sak. 25
petterm Skrevet 7. juli 2019 #8 Skrevet 7. juli 2019 Er du organisert så bør du ta kontakt med fagforeningen. Som Stan sier, hva står det i oppsigelsen? Oppsigelse skal være skriftlig, og den skal være saklig. Du må passe på å gjøre jobben din i oppsigelsestiden, sånn at de ikke får andre grunner til å si deg opp. 12
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #9 Skrevet 7. juli 2019 Han kan kun si deg opp hvis du har signert en kontrakt eller om dere har retningslinjer hvor det står at du ikke kan ha et forhold på jobben. Nå høres det ut som du er et useriøst sted hvor sjefen tror han kan sparke folk slik som man gjør i USA. Anonymkode: 764ae...df6 11
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #10 Skrevet 7. juli 2019 På noen arbeidsplasser er det en klar og tydelig regel på at dersom to ansatte blir sammen må en av dem slutte. Dette fordi noen arbeidsgivere ikke ønsker det «dramaet» på arbeidsplassen. Noe som er forståelig i og for seg. Men om det er gyldig grunn for å få sparken sånn uten videre er vel heller tvilsomt. I værste fall skulle du fått beskjed om å si opp. Men dette skal isåfall stå tydelig i arbeidskontrakten din. Om ikke det gjør det har du en soleklar god sak. Anonymkode: 513cc...7ae 14
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #11 Skrevet 7. juli 2019 21 minutter siden, stan skrev: Hvis det at dere har blitt sammen er grunnen til oppsigelsen er det usaklig. Hva står i den skriftlige oppsigelsen? Hvordan grunngir arbeidsgiver oppsigelsen? Ja var kun det som han sa var grunnen, dessverre hadde jeg ikke telefonen på lydopptak så dum som jeg er... Har ikke fått oppsigelsen enda, fikk bare muntlig først, vet ikke hva faenskap sjefen kan skrive av løgn der men skal virkelig være spennende å se... Grunnen var kun at jeg ble samboer med en arbeidskollega, reagerer på at det var meg han sa opp og ikke heller samboer da jeg var en sjefen stolte mest på i hele avdelingen jeg jobber.. Jeg fikk beskjeder osv fra sjefen som jeg måtte videreformidle osv, slik halvsjef på en måte. Mens samboer kun er en helt vanlig arbeidstager lenger ned i systemet, for sjefens del er jeg mye viktigere enn det samboer er, så min konklusjon er at samboer er gretten på meg for at jeg ble sammen med ei han likte.... Anonymkode: 18c24...2cb
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #12 Skrevet 7. juli 2019 27 minutter siden, Try2 skrev: Lykke til! Men hva er Halvsjef egentlig? Takk. En slik som tar imot beskjeder fra sjefen og videreformidle det til de personene det gjelder osv. Jeg er den sjefen har mest tillit til på min avdeling og jeg hadde mest (ansvar) Sjef uten å være sjef liksom Anonymkode: 18c24...2cb
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #13 Skrevet 7. juli 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Få oppsigelsen skriftlig, og skaff deg advokat. Det her en sak du vinner lett.. Anonymkode: 66451...6ec Det frister men tenker med gru på alt faenskap dette fører med seg av papirer og faenskap og så klarer han muligens å sno seg ut av det hele som en slange å vinne hele driten... Anonymkode: 18c24...2cb
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #14 Skrevet 7. juli 2019 29 minutter siden, Nooni skrev: Før du gjør alt de anbefaler deg i innleggene over, anbefaler jeg deg å gå gjennom alt du har skrevet under. Ikke bare arbeidskontrakt, men også alt annet internt .... Det er ikke uvanlig å ha slike regler i mellomstore bedrifter, og det er en grunn til det. Har du skrevet under på noe som tilsier at du har forstått dette, har du ingen sak. Takk for tips men jeg har ikke skrevet under på noe som handler om forhold innad i bedriften, det har aldri vært et tema her tidligere. Anonymkode: 18c24...2cb 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #15 Skrevet 7. juli 2019 30 minutter siden, petterm skrev: Er du organisert så bør du ta kontakt med fagforeningen. Som Stan sier, hva står det i oppsigelsen? Oppsigelse skal være skriftlig, og den skal være saklig. Du må passe på å gjøre jobben din i oppsigelsestiden, sånn at de ikke får andre grunner til å si deg opp. Ikke fått oppsigelsen enda, kun fått den muntlig. Blir vanskelig å gjøre en god jobb for et slikt rasshøl av en sjef men skal gjøre mitt beste Anonymkode: 18c24...2cb 2
Gjest xfs367 Skrevet 7. juli 2019 #16 Skrevet 7. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Takk. En slik som tar imot beskjeder fra sjefen og videreformidle det til de personene det gjelder osv. Jeg er den sjefen har mest tillit til på min avdeling og jeg hadde mest (ansvar) Sjef uten å være sjef liksom Anonymkode: 18c24...2cb Med andre ord en sånn "tittel" du får når noen skal ha deg til å jobbe gratis. Litt som "melkeutdelingsansvarlig" på barneskolen. I fremtiden, sørg for å ta deg betalt for ekstraarbeid, og for å få deg en tittel som faktisk betyr noe.
Frostrose Skrevet 7. juli 2019 #17 Skrevet 7. juli 2019 Vil tro de mener at du har misbrukt stillingen din ettersom du står over din samboer ved å være mellomsjef. Det blir interessant å se hvordan det begrunnes i (den skriftlige) oppsigelsen. Har du sjekket om det finnes noen retningslinjer på dette i bedriften? 8
petterm Skrevet 7. juli 2019 #18 Skrevet 7. juli 2019 Oppsigelsesværnet i Norge er ganske sterkt. Du skal normalt ha flere advarseler før du mottar oppsigelse. Det "normale" vil jo være at en av dere bytter arbeidssted /oppgaver i bedriften hvis det er mulig. Selv om denne artikkelen er gammel står det litt om temaet her: https://www.dagensperspektiv.no/2004/kjaerlighet-pa-jobben 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #19 Skrevet 7. juli 2019 Tror du har sak ja, med mindre du er i enn situasjonen der du opplyst kan gi din samboer fordeler eller favorisering. I såfall burde du rapporter inn forholdet tideliger men fortsatt ikke god oppsigelse grunn. At du ikke har fått den skriftlige eller advarsel i forkant hjelper saken din Anonymkode: ed61e...90a 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #20 Skrevet 7. juli 2019 Det høres ut som arbeidsgiver ikke har oppfylt formkravene i AML når det gjelder oppsigelse (drøftelsesmøte osv), det er strenge krav i loven for hvordan en slik prosess skal kjøres. Bare det i seg selv gir deg en god sak. Har ikke arbeidsgiver klart beskrevet sin holdning til forhold mellom ansatte på arbeidsplassen i policies, code of ethics, arbeidsreglement etc. har arbeidsgiver sannsynligvis heller ikke en saklig grunn til å si deg opp. Enig med de over; du bør ta kontakt med tillitsvalgte dersom du er organisert, eller en advokat. Jeg hadde overhodet ikke drevet og dasset meg gjennom oppsigelsestiden, det er passivt aggressivt og lite voksent. Anonymkode: 12ed6...a8b 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå