Gå til innhold

Hvordan ser folk på suksessfulle mennesker i Norge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en diskusjon med min mannlige samboer i går omkring et tema hvor vi åpenbart har vidt forskjellige synspunkter og holdninger. Jeg husker ikke hvordan vi kom inn på temaet, men det gikk i hvert fall ut på hva vi tenker og hvilke holdninger vi har til suksessfulle mennesker som virkelig har lykkes når det kommer til å tjene penger (f.eks. vellykkede grundere og investorer/finansfolk) så lenge disse har stått på og jobbet mye og holdt seg på rett side av loven. Jeg er den «snille» i dette tilfellet som synes det er fint med folk som lykkes innenfor det de vil og liker å lese om de og historiene bak etc. Jeg vet ikke hvor mye jeg ser opp til de ettersom jeg ikke er spesielt opptatt av penger, men jeg er i hvert fall mer for enn imot disse folkene. Mannen min derimot er helt annerledes. Han har ikke spesielt mye til overs for de og er nok litt misunnelig innerst inne virker det som. Han har en helt vanlig jobb i det offentlige og kunne nok tenkt seg å om ikke være som de, i hvert fall ha mer penger enn han har i dag, noe holdningene hans gjenspeiler i relativt stor grad.

Hvordan er det hos dere, og hva tror dere den gjennomsnittlige nordmannen tenker om disse «pengefolkene»?

Anonymkode: 011bc...894

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn jevnt over forakter suksessrike menn. Selv gjør jeg ikke det, men vil aldri innrømme utenfor et anonymt forum

Anonymkode: b70dd...5e5

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nordmenn jevnt over forakter suksessrike menn. Selv gjør jeg ikke det, men vil aldri innrømme utenfor et anonymt forum

Anonymkode: b70dd...5e5

Nordmenn jevnt over synes nok suksessrike menn har fortjent pengene sine. Slutt å tro at alle tenker som deg, bare fordi du ikke unner dem suksess.

Anonymkode: 813fe...3a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Husker ikke hvordan vi kom inn på tema" 

Og hvorfor tror du at han er misunnelig. Mange måter å si noe for å trykke den andre ned litt. Du er meg ei fin ei du. 

Anonymkode: af5a0...fbc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener samboeren da? Du skriver ingenting om det

Suksess eller ikke handler alltid om en rekke tilfeldige faktorer. Det er tilfeldig om du blir født inn i en familie der du voldtas som barn og tar selvmord som 20-åring. Det er tilfeldig om du blir født inn i en rik familie og får millioner du kan bruke som du vil som 18-åring. 

Selvsagt er det bra at noen har kjempet seg til det de ser på som suksess, men jeg ser ikke at det skal ha så mye mer betydning for hvermannsen enn andre personlige historier mennesker har. Med mindre du forsøker kopiere fremgangsmåten fordi du vil lykkes på lignende måte selv. 

Samtidig er det mange som forsøker hele livet og som dør som 60-åringer uten å ha oppnådd noe som helst. Selv om de har jobbet like hardt som alle som lykkes. 

Ellers bruker jeg ikke se på mennesker som suksessfulle per se. At man lykkes økonomisk betyr ikke at hele livet er en suksess. Livet er i konstant endring og det er alltid noe som kan bli bedre. Man blir aldri perfekt, man blir heller aldri suksessfull

Personlig ble jeg rik på tilfeldigheter, gikk fra å være fattig til å ha mer enn jeg trenger. Jeg brukte kanskje 10-20 timer på det som gjorde meg rik. Ikke noe hardt arbeid eller spesielt talent her, altså

Anonymkode: 37098...bb7

AnonymBruker
Skrevet

Alle offentlige ansatte er forferdelig misunnelige av seg, hele tiden. 

Anonymkode: 0d5e6...d74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva mener samboeren da? Du skriver ingenting om det

Suksess eller ikke handler alltid om en rekke tilfeldige faktorer. Det er tilfeldig om du blir født inn i en familie der du voldtas som barn og tar selvmord som 20-åring. Det er tilfeldig om du blir født inn i en rik familie og får millioner du kan bruke som du vil som 18-åring. 

Selvsagt er det bra at noen har kjempet seg til det de ser på som suksess, men jeg ser ikke at det skal ha så mye mer betydning for hvermannsen enn andre personlige historier mennesker har. Med mindre du forsøker kopiere fremgangsmåten fordi du vil lykkes på lignende måte selv. 

Samtidig er det mange som forsøker hele livet og som dør som 60-åringer uten å ha oppnådd noe som helst. Selv om de har jobbet like hardt som alle som lykkes. 

Ellers bruker jeg ikke se på mennesker som suksessfulle per se. At man lykkes økonomisk betyr ikke at hele livet er en suksess. Livet er i konstant endring og det er alltid noe som kan bli bedre. Man blir aldri perfekt, man blir heller aldri suksessfull

Personlig ble jeg rik på tilfeldigheter, gikk fra å være fattig til å ha mer enn jeg trenger. Jeg brukte kanskje 10-20 timer på det som gjorde meg rik. Ikke noe hardt arbeid eller spesielt talent her, altså

Anonymkode: 37098...bb7

Ja, for selvfølgelig er du rik. 

Anonymkode: 0d5e6...d74

AnonymBruker
Skrevet

For min del kommer det veldig an på hvordan folk oppfører seg. Det er lett å unne noen suksess som er hyggelige og rause (da tenker jeg ikke på at de skal dele ut penger i øst og vest til folk med normal inntekt, men at de skal være inkluderende og gjerne bidra på ett eller annet vis til mindre heldige i verden). Hvis vedkommende har suksess og masse penger men oppfører seg som en dritt som er bedre enn alle andre - ja, da har jeg ikke så mye til overs for vedkommende. 

Så oppførselen har - som med mennesker uten spesiell suksess - alt å si. Kan jo ta meg i å være misunnelig på de som ser ut som får ting veldig lett, men jeg vet at man aldri kan vite hva folk sliter med bak fasaden. 

Anonymkode: ee1cf...de5

Gjest Vanlig fyr
Skrevet

Det er klart det er noen som er misunnelig, det vil det alltids være. Men det vil jo også være tilsvarende suksessfulle mennesker som føler seg overlegen alle andre og som fremstår som uspiselig og arrogante. 

Bare se på denne sjarmøren

https://www.aftenposten.no/norge/i/0E3E0/Adriano-Capoferro--I-Norge-vil-vi-ikke-yte-Vi-vil-bare-ha-og-ha

Han bygde en kjede hvor man bare ansetter folk på deltid slik at han kan holde lønningene nede, også sier han at folk ikke jobber hardt nok. 

AnonymBruker
Skrevet

Suksessfulle mennesker får damer, masse damer. Det liker jeg ikke.

Derfor har jeg ikke problemer med suksessfulle homofile og suksessfulle damer, siden de ikke er interessert i damer. Men liker ikke suksessfulle menn, siden de får damene jeg vil ha.

Anonymkode: 37da8...213

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det står veldig stor respekt av å jobbe hardt og bygge seg opp, og jeg synes også det kan være inspirerende å se flinke folk som får det til. På den annen side merker jeg at det er andre jeg overhodet ikke unner suksess, typisk folk som lever av å blogge om "ingenting" eller folk som er kjent for å være kjente. Der er det nok mer konseptet, at en kan leve av selfies og sminke, som irriterer mer enn individene, da jeg strengt tatt ikke kjenner til disse så veldig godt. 

Skrevet

"Folk i Norge" blir litt for generelt. Men vi kan greit konkludere med at mange har en stor fascinasjon for rike mennesker. Det reflekteres jo i media - få ting selger fler aviser og blader eller trekker flere seere på TV enn et "behind the scenes" hos rike mennesker. Folk kan muligens hevde at de ser seriene eller leser intervjuene av andre årsaker, men fellesnevnere for alt dette som drar inn publikum er at det er en liten kikk inn hos de priviligerte. 

Jeg tror ikke alle som sitter og følger med er misunnelige. Men jeg tror noen av dem er det, da spesielt de som aktivt misliker noen samtidig som de må følge med. Litt som med voksne kvinner som kritiserer en gitt blogger, men klikker seg inn på bloggen hver uke.

I det store og det hele er vel ikke dette egentlig en problemstilling. Mennesker som vil opp og frem og har drivet og evnene til det, bryr seg lite om hva befolkningen måtte tenke. Du omgir deg også ofte med likesinnede, og slipper da de som trekker deg ned.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 7.7.2019 den 18.35, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en diskusjon med min mannlige samboer i går omkring et tema hvor vi åpenbart har vidt forskjellige synspunkter og holdninger. Jeg husker ikke hvordan vi kom inn på temaet, men det gikk i hvert fall ut på hva vi tenker og hvilke holdninger vi har til suksessfulle mennesker som virkelig har lykkes når det kommer til å tjene penger (f.eks. vellykkede grundere og investorer/finansfolk) så lenge disse har stått på og jobbet mye og holdt seg på rett side av loven. Jeg er den «snille» i dette tilfellet som synes det er fint med folk som lykkes innenfor det de vil og liker å lese om de og historiene bak etc. Jeg vet ikke hvor mye jeg ser opp til de ettersom jeg ikke er spesielt opptatt av penger, men jeg er i hvert fall mer for enn imot disse folkene. Mannen min derimot er helt annerledes. Han har ikke spesielt mye til overs for de og er nok litt misunnelig innerst inne virker det som. Han har en helt vanlig jobb i det offentlige og kunne nok tenkt seg å om ikke være som de, i hvert fall ha mer penger enn han har i dag, noe holdningene hans gjenspeiler i relativt stor grad.

Hvordan er det hos dere, og hva tror dere den gjennomsnittlige nordmannen tenker om disse «pengefolkene»?

For meg er suksessfulle folk de som er lykkeligst og lykkes med det mest sjeldne: Lykkelig langvarige trofaste ekteskap.

Folk som jobber masse og tjener masse penger har det sikkert ok, men ville ikke vært dem for alt i verden. Jobb er bare noe man gjør for å tjene ok med penger til det faktiske livet sitt. Å ha mer enn man trenger er bare bortkastet, spesielt siden det som regel går på bekostning av tid/hverdagen med familien. Syntes mer synd på de.

Anonymkode: 901d9...fd2

Skrevet

Det hele blir jo VELDIG subjektivt, og hva slags menneske man selv ønsker å være... "Suksessfulle mennesker" i mine øyne er ikke nødvendigvis (antageligvis ikke) de samme menneskene du anser som "fulle av suksess"-mennesker.  

Det er være "penge-folk" er iaf. ikke det samme som å være suksessfull som menneske i min bok, mm du kun snakker økonomisk-syyyyksÆss" OG/eller er av dem som KUN bryr seg om overlegen kjøpekraft, selvfølgelig...

Ikke at jeg ikke kunne tenke meg overlegen penge-bok, altså...  :dry:

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Vanlig fyr skrev:

Det er klart det er noen som er misunnelig, det vil det alltids være. Men det vil jo også være tilsvarende suksessfulle mennesker som føler seg overlegen alle andre og som fremstår som uspiselig og arrogante. 

Bare se på denne sjarmøren

https://www.aftenposten.no/norge/i/0E3E0/Adriano-Capoferro--I-Norge-vil-vi-ikke-yte-Vi-vil-bare-ha-og-ha

Han bygde en kjede hvor man bare ansetter folk på deltid slik at han kan holde lønningene nede, også sier han at folk ikke jobber hardt nok. 

Fikk han ikke i vrangstrupen, men han virka litt følelsesløs og distansert. Folk skal ikke ha sex når de alltid vil, de skal ikke spise når de alltid vil eller drikke alltid når de vil. 

Det ser jo spontant og avslappet ut. Disipliner type, men får pluss for åpenhet om at han var åpen om oppvekst! Han følte seg nok ganske verdiløs uten å prestere noe. Det må vi ha sympati for, og jeg skjønner hvorfor han er blitt som han har blitt. 

Skrevet
On 7/7/2019 at 6:35 PM, AnonymBruker said:

Enhver person som klarer å skape rikdom ut av flaskekorker er noe å se opp til, det er ikke nødvendigvis pengene som er lyspunktet men den medfødte interessen av å skape/bygge noe. Alle menn burde ha dette som en motivasjon.

Men jeg hopper vel litt av tråden om jeg påstår at mannen din mest sannsynlig ikke liker Trump? 😛

AnonymBruker
Skrevet

Jeg betrakter suksessfulle mennesker som de som når målene sine, og setter seg nye hele tiden og oppnår alt steg for steg. Men jeg syns ordet suksess handler om penger. Jeg blir veldig fascinert av noen suksessrike mennesker som fks Trump. Han har vel oppnådd det han har satt seg fore, og endt opp som president. Han har også oppnådd å få økonomien på beina igjen og blir garantert gjenvalgt. Det er helt utrolig å se historien hans og hva han sagt. Fatter ikke at noen kan ha så mye selvtillit og tro på seg selv.

Det er vel noen flere men Trump fascinerer meg mest. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...