Gå til innhold

Hvilke rettigheter har jeg? Nyutdannet uten jobb - NAV?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Kvinne 34, snart 35 her. Nylig ferdig med Bachelor her. Jeg får ikke noe ordentlig jobb!

Jeg jobber som avløser i ca. 10% (Helg og ferie) og tjener abolutt ikke nok til å betale regninger. Jeg har tidligere jobbet 15% på en butikk som gikk konkurs litt etter jul. Har nå søkt rundt 20 jobber siden april. Kunne sikkert søkt flere, men er nesten bare lederjobber som krever erfaring eller master. Innser at jeg nesten må krype tilbake til grava (NAV).

Hvlike rettigheter har jeg? Har samboer som jobber 100%. Ingen barn (dog ønsket er stort)

Anonymkode: 3f19c...e14

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Søker du kun på jobber som er relevant for din utdanning?

Hva mener du med spørsmålet om hvilke rettigheter du har? Du nevner Nav som du utrolig nok kaller «grava» Merkelig.... men det virker som at du har et forhold til Nav. 

Anonymkode: 798d3...ff6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke sosialstønad, ellers ingen rettigheter. Og så bør du vel utvide søkeområde både i felt og geografi hvis det er vanskelig å få tak i jobb. 

Anonymkode: 956f7...4e5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Søker du kun på jobber som er relevant for din utdanning?

Hva mener du med spørsmålet om hvilke rettigheter du har? Du nevner Nav som du utrolig nok kaller «grava» Merkelig.... men det virker som at du har et forhold til Nav. 

Nei, søker alle jobber jeg kan ta. Opp til 1 og en halv time pendel. Samboer har trygg fast jobb, så kan ikke forlange at han flytter fra den.

Har vært på arbeidsledig/på nav 3 år før jeg begynte på den 15%-stillingen. Jobbet der 4 år.

Skrevet

Du har ingen rettigheter på NAV annet enn at du kan få til livsopphold hvis du er helt uten penger. 

Stikk innom karrieresentret i fylket du bor i, de kan muligens hjelpe deg til å se flere muligheter. 

• Liker 3
Skrevet

Hvilken bachelorgrad tok du? Det kan være evt. Kursing eller årsstudier som gjør deg mer attraktiv på arbeidsmarkedet.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Nooni skrev:

Du har ingen rettigheter på NAV annet enn at du kan få til livsopphold hvis du er helt uten penger. 

Stikk innom karrieresentret i fylket du bor i, de kan muligens hjelpe deg til å se flere muligheter. 

Det stemmer ikke helt. Dets hun har tjent ca 150k det siste året eller 300k de siste tre årene, kan hun ha rett på dagpenger..

Anonymkode: a0752...464

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For å få dagpenger som arbeidssøker må du ha tjent minimim 1,5G det siste året. Så om du ikke har det så er det kun sosialstønad du kan få.

Anonymkode: f8347...ccd

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke helt. Dets hun har tjent ca 150k det siste året eller 300k de siste tre årene, kan hun ha rett på dagpenger..

Anonymkode: a0752...464

Sant. Og hun kan også ha rett på overgangsstønad om hun har barn og gått fra samboer/ektemann. Det var bare ikke noe i innlegget som indikerte at hun var der. 

AnonymBruker
Skrevet

Du har rett på at de kan gi deg jobb i kiwi

Anonymkode: 921c2...062

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ta et årsstudium? Da kan du få fra lånekassen samtidig som du søker etter jobber 

Anonymkode: 32bfb...245

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett på at de kan gi deg jobb i kiwi

Anonymkode: 921c2...062

For noe tull. NAV kan ikke gi noen jobb. De kan sende folk på tiltak som gir tips og veiledning for hvordan man skal gå frem for å få jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å ta et årsstudium? Da kan du få fra lånekassen samtidig som du søker etter jobber 

Anonymkode: 32bfb...245

Fristen har vel gått for det?

Har ikke tjent nok nok på den jobben siste året nei.

11 minutter siden, Macillah skrev:

Hvilken bachelorgrad tok du? Det kan være evt. Kursing eller årsstudier som gjør deg mer attraktiv på arbeidsmarkedet.

Agronomi. Bor på Østlandet.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fristen har vel gått for det?

Har ikke tjent nok nok på den jobben siste året nei.

Det lyses ut jobber hvor du kan bruke den utdanningen, men du må nok regne med å flytte på deg. Generelt stiller man svakt med bachelor når man konkurrerer med folk med master. 

NAV har som andre nevner ikke annet å tilby enn sosialen. Mulig de kan tilby jobbsøkekurs hvis du er heldig, men du har ikke rett på noen stønader.

Anonymkode: 6e0e2...967

AnonymBruker
Skrevet

Har du noen tanker eller fått noen tilbakemeldinger på hvorfor du ikke får jobb? Tenker på om du er overkvalifisert/underkvalifisert, mangler yrkeserfaring osv?

Hva med bekjente? Vet om mange som kommer inn i yrkeslivet via bekjente. Selv har jeg barn som tok bachelor nå, og gikk rett ut i sommerjobb (via familie) med spørsmål om h*n var interessert i å fortsette etter sommeren. Dette er en av de store bedriftene i Norge, og det er mulig og klatre i denne bedriften, samtidig som det nok er lettere å få jobb innen sitt felt, selv om erfaring mangler. Har man først en fot innenfor, så er mulighetene mange. 

Hvis du kan, så bruk nettverket ditt. 

AnonymBruker
Skrevet

Du må dessuten være litt proaktiv, ta kontakt med mulige arbeidsgivere selv om de ikke har stillingsutlysning ute. Kan hende de har behov for vikar i deltidsstilling som ikke er utlyst. Jeg ville startet med Felleskjøpet. 

Anonymkode: 6e0e2...967

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å stikke innom diverse hagesentre + Plantasjen og slike. Kanskje ikke det du har sett for deg, men det kan være noe å gjøre mens du venter på å få drømmejobben. 

Ikke send mail eller ring. Ta med deg cv og stikk innom. Spør etter daglig leder/butikksjef. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg fikk individstønad og hadde praksisplass da jeg var arbeidsledig. Fikk ordinær jobb etter noen måneder. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Kvinne 34, snart 35 her. Nylig ferdig med Bachelor her. Jeg får ikke noe ordentlig jobb!

Jeg jobber som avløser i ca. 10% (Helg og ferie) og tjener abolutt ikke nok til å betale regninger. Jeg har tidligere jobbet 15% på en butikk som gikk konkurs litt etter jul. Har nå søkt rundt 20 jobber siden april. Kunne sikkert søkt flere, men er nesten bare lederjobber som krever erfaring eller master. Innser at jeg nesten må krype tilbake til grava (NAV).

Hvlike rettigheter har jeg? Har samboer som jobber 100%. Ingen barn (dog ønsket er stort)

Å ha søkt på rundt 20 jobber siden april, er ikke mye. Du har da vært lite aktiv på jobbsøker fronten. Du har i snitt søkt på 1,6 jobber i uken, og det kan man ikke kalle aktiv jobbsøker. 

Jo lenger du går uten jobb, jo vanskeligere er det å få jobb. For ny arbeidsgiver, så spiller det liten rolle hvilken jobb du har, men at du gjør noe. Hull i CV’n er det værste du kan ha, og jo større hull, jo værre. Så kom deg i jobb, uansett hvilken jobb. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært på arbeidsledig/på nav 3 år før jeg begynte på den 15%-stillingen. Jobbet der 4 år.

I forhold til alderen din, så virker det som at du har jobbet ekstremt lite.  Bare det jeg siterer har tatt deg 7 år. Med den bakgrunnen så står du nok ikke lengst fremme i køen om å få jobb. 

Hva gjorde du før de 7 årene jeg har sitert? Jobbet du under studiene? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...