Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så Blue Velvet på tv i kveld, hadde rent glemt hvor fysisk dårlig den gjør meg... Men til tross for det liker jeg den. Fikk meg til å tenke på hvilke andre filmer jeg synes er bra, selv om de er ganske så jævlige. Disse er de første jeg tenkte på (sikkert flere):

- Hjortejegeren (russisk rulett-scenen er sinnsyk)

- Lilja 4 ever (når hun må ta på seg den rosa jakka og leke datteren til horekunden er ubeskrivelig vond. "Lille gumman")

- A Clockwork Orange

- Pianolærerinnen (stakkars syke dama)

- Festen

- Breaking the Waves

Hva er dine "feel bad"-filmer, som har et budskap ut over all gørra?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er enig med deg i filmene du trekker fram, selv om jeg ikke liker Lilja 4-ever, og er usikker på om jeg synes Breaking the Waves vil tåle en tredje gjennomsyning.

Mot veggen er også en sånn film du mener.

Og Fanny och Aleksander.

Sikker på jeg kan komme på flere, men er litt trøtt:/

Gjest Anonymous
Skrevet

Lilja 4-ever er en grusom film. Får frysninger bare ved tanken. Men det er mange filmer som får meg til å føle meg dårlig/trist etc.

Gjest lurven
Skrevet

irreversible

breaking the waves

lilja 4 ever

clockwork orange

requiem for a dream

Skrevet

Dogville var fabelaktig, men ikke en film som fikk meg til å sitte å humre.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg forsøkte å se Lilja 4 Ever en kveld jeg var alene hjemme, men ble så trist og lei meg at jeg måtte gi opp.

Ellers er kanskje Requiem for a Dream høyt på min liste over bra, men ikke "feel good"-filmer. ALLE burde se den.

American History X provoserer også, samme med Mississippi i flammer.

Skrevet

Naboer

Skrevet

Den første som slo meg var Requiem for a dream. En utrolig bra film, men som man har en skikkelig bad-feeling gjennom hele filmen. *grøsser*

Gjest lurven
Skrevet

requiem for a dream er litt sånn: når du tror ting ikke kan bli verre, så blir de nettopp det

Skrevet

Javisst, requiem for a dream er guffen.

Dogville... en favoritt! Nicole Kidman er flott. Så sart og fint utseende, men en utrolig sterk utstråling.

Kom på en til, en australsk film: Bad boy Bubby. Sett den? Bubby er en voksen mann som er holdt innesperret hele livet i en kjeller av moren sin. Men han finner ut at man kan kvele folk med plastfolie... "Lykkelig" slutt, da. :)

En film som har en interessant idé, men som desverre går litt langt for min smak, er Salo o le Centoventi Giornate di Sodoma, av Pasolini. Slutten av krigen i det fascistiske Italia, fire mektige menn vil utnytte makta si før krigen er over. De gjør det ved å kidnappe en del lokale jenter og gutter og utnytter dem på det groveste. Idéen er bra - filmen beskriver hvordan ondskap kan oppstå uten noen som helst slags grunn - bare fordi man har muligheten til det. Men filmen blir litt for deskriptiv for meg, for å si det sånn.

Skrevet
Den første som slo meg var Requiem for a dream. En utrolig bra film' date= men som man har en skikkelig bad-feeling gjennom hele filmen. *grøsser*

enig her.

Skrevet

Enig med Lilja 4-ever, Requiem for a dream og American History X. Fæle filmar! :cry:

Syns og at Boys dont cry er en "feel bad"-film

Gjest Betty Boop
Skrevet

Enig med mange av de ovennevnte.. og legger til 'Punch Drunk Love' - mest på grunn av den enerverende bakgrunns"musikken" som gikk meg skikkelig på nervene...

Gjest Anonymous
Skrevet

Er også enig i at American History X er en "fæl" film, man blir virkelig provosert av å se den. Det samme kan sies om Kids.

Gjest Gjesta
Skrevet

Må legge til en på lista: Boys don't Cry,også en film i kategorien veldig gripende, men ubehagelig.

Skrevet
Enig med mange av de ovennevnte.. og legger til 'Punch Drunk Love' - mest på grunn av den enerverende bakgrunns"musikken" som gikk meg skikkelig på nervene...

Emm... synes Punch Drunk Love var mer en "feel-good" film, jeg. Veldig artig. Jeg satt og smålo mye av filmen.

Gjest lurven
Skrevet

gemte å neven bully. det er også en tragisk film, som bygger på en sann historie

Skrevet

Lilja 4-ever

Den Grønne Mil....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...