Gå til innhold

Navneskilt for spl. - med eller uten etternavn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser den, men hvorfor er dette annerledes for leger enn for sykepleiere? Tradisjonen med at leger bruker fullt navn på navneskilt og sykepleiere kun fornavn, er egentlig ikke positivt for sykepleiere. Det kan fremstå som at de er «mindre verdt». 

Anonymkode: 6c659...634

Jeg for min del har aldri sett en lege med navneskilt 😛 Samtidig er legene stort sett bare innom og sier hei, og gjør en liten undersøkelse. Sykepleierne er der hele døgnet både på godt og vondt. Mange har også større respekt for legene enn sykepleierne, så sistnevnte får «all dritten» hvis pasienten er sint for noe feks. 

Anonymkode: 72dd6...152

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg for min del har aldri sett en lege med navneskilt 😛 Samtidig er legene stort sett bare innom og sier hei, og gjør en liten undersøkelse. Sykepleierne er der hele døgnet både på godt og vondt. Mange har også større respekt for legene enn sykepleierne, så sistnevnte får «all dritten» hvis pasienten er sint for noe feks. 

Etter flere mnd som pårørende på sykhus, hadde leger kun opplysning om  hva slags typ lege de var, uten navn.

Anonymkode: 4ca67...f93

• Liker 2
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Ingen leger bruker navneskilt. 

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss bruker legene navneskilt, eller dvs kirurgene bruker navneskilt og noen av medisinerne. Jeg jobber som spesialsykepleier og har hele navnet mitt på navneskiltet, men så skal alle pasientene jeg har med å gjøre i narkose og da husker de ikke navnet mitt likevel. Før videreutdanningen hadde jeg bare fornavn på skiltet mitt, var borti så mye rare folk at jeg ikke under noen omstendighet ønsket at de skulle vite hele navnet. Ikke kult å bli drapstruet av en rabiat narkis på jobb, og så kan han søke meg opp på nett og forfølge meg hjemover. Noen har bedt om å få hele navnet mitt av ulike grunner og det har jeg sagt nei til, men alltid informert om hvem de evt kan klage til og at de vet hvem som har vært på jobb. Aldri fått noen faktisk klager da. 

En venninne som jobbet på sengepost hadde hele navnet på skiltet, og opplevde å bli oppringt privat av pasienter som ønsket hjelp med søknader til hjemmesykepleien, tolkning av resepter o.l. Det syns jeg faktisk er utrolig frekt, og risikoen for å oppleve det reduseres ved å fjerne etternavn på skiltet. 

Anonymkode: 1eda0...11f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jøss, er det egne navneskilt for sykepleiere 😳 Sykepleier er jo «bare» en utdanning på bachelor nivå. 

Anonymkode: cfb4f...f8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, er det egne navneskilt for sykepleiere 😳 Sykepleier er jo «bare» en utdanning på bachelor nivå. 

Anonymkode: cfb4f...f8b

Visste ikke at det fantes utdanningskrav for å ha navneskilt... Jeg hadde det da jeg jobba på butikken som totalt ufaglært - gjort noe feil jeg da? :sarkasme:

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare fornavn på navneskiltet, rett og slett fordi at da kan bokstavene være mye større enn om jeg har med etternavnet og det er mye enklere for de med nedsatt syn å lese. Om noen trenger å vite etternavnet mitt har jeg fullt navn stående på ID-kortet som henger synlig. 

Anonymkode: 4062f...6b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker fullt navn på sykehus. Pasienten slipper meg tett innpå og da synes jeg de har rett på å vite mitt fulle navn. Når jeg jobber på demensavdelingen bruker jeg bare fornavn for at det skal bli lettere å huske og ryddigst mulig på skiltet. Som student brukte jeg fullt navn hele tiden.

Anonymkode: b6871...63f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser den, men hvorfor er dette annerledes for leger enn for sykepleiere? Tradisjonen med at leger bruker fullt navn på navneskilt og sykepleiere kun fornavn, er egentlig ikke positivt for sykepleiere. Det kan fremstå som at de er «mindre verdt». 

Anonymkode: 6c659...634

Enig. Henger nok igjen fra gammelt av, da sykepleierne var "søster *fornavn*" mens legen var "doktor *etternavn*".

Jeg er ikke sykepleier, så har ikke noe med det, men synes sykepleierne bør tenke litt over dette.

Anonymkode: 4ae4b...623

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det holder med fornavn og tittel. Etternavn blir for personlig. Du har muligens et kort med bilde og informasjon? 

Er det noen regel som sier at du må ha etternavn på skiltet, eller er det valgfritt? 

Anonymkode: b865e...636

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Henger nok igjen fra gammelt av, da sykepleierne var "søster *fornavn*" mens legen var "doktor *etternavn*".

Jeg er ikke sykepleier, så har ikke noe med det, men synes sykepleierne bør tenke litt over dette.

Faktum er nok at hver enkelt lege og hver enkelt sykepleier gjør som de vil. 

Anonymkode: b6871...63f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Faktisk ble man i "søster"-tiden som regel kalt med etternavn, søster Vik, søster Adolfsen osv. Fornavn kom mye senere. Nå for tiden går egentlig alle under fornavn, men ettersom legen er ansvarlig behandliger må nesten pasienten vite etternavn om det er noe. Å få kontakt med dr. Lars etter innleggelse er litt verre på et stort sykehus enn dr. Kjellstad. 

Anonymkode: 1eda0...11f

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Lama_Drama skrev:

Ingen leger bruker navneskilt. 

Forskjellig fra sted til sted. Jeg har alltid brukt det. Mange av mine kollegaer har det. Alle går med sykehuskort med fullt navn og bilde hos oss, og så eventuelt et eget navneskilt i tillegg. Varierer om de har kun fornavn, fornavn og etternavn, eller fullt navn og tittel. 

Anonymkode: 16660...b86

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker skilt med kun det ene fornavnet mitt og tittel. Mest av alt fordi jeg i hovedsak har eldre pasienter med nedsatt syn, hørsel, hukommelse osv. Men også fordi jeg har en sjelden navnekombinasjon som gjør at jeg er svært enkel å finne om noen skulle prøve på det. Jeg svarer som regel når folk spør hva hele navnet mitt er, men det har hendt at jeg har sagt nei og gitt beskjed om at sjefen vet hvem jeg er om de ønsker å klage på meg. 

Anonymkode: 9af4c...e8e

Gjest Lama_Drama
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellig fra sted til sted. Jeg har alltid brukt det. Mange av mine kollegaer har det. Alle går med sykehuskort med fullt navn og bilde hos oss, og så eventuelt et eget navneskilt i tillegg. Varierer om de har kun fornavn, fornavn og etternavn, eller fullt navn og tittel. 

Anonymkode: 16660...b86

Er dere barneleger? Jeg er vant til kun identitetskort, ingenting annet. Barneleger derimot, de pleier vel ha både navn og blomst.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et sykehusskilt med fornavn og etternavn på, samt yrkestittelen sykepleier. 

Kjøpt eget skilt som er litt større med kun fornavnet på for at det rett og slett skal være lettere for pasient og pårørende å se fornavnet mitt til en hver tid. 

Alle ansatte på vårt sykehus er pliktig til å gå med sykehusskilt. Der står fornavn, etternavn og tittel. PLIKTIG Å BRUKE DETTE TIL ENHVER TID PÅ JOBB

Anonymkode: 67087...21f

• Liker 1
Skrevet

Det er sikkert ulikt fra avdeling til avdeling, men jeg er stort sett innom div poliklinikker på Ullevål. Der forholder jeg meg stort sett til én spesialist, som da sender meg rundt på årlige undersøkelser på andre avdelinger, hvor det enten er spesialsykepleiere, radiologer eller bioingeniører jeg treffer på. Jeg foretrekker at alle har synlig navneskilt med etternavn og tittel, fornavnet må de gjerne ha i fred.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde for og etternavn når jeg jobbet i hjemmesykepleien, ganske enkelt for det var praktisk da eldre ofte er opptatt av å plassere deg. Man får jo et annet forhold til dem man er hos hver dag, enn man ville gjort med pasienter på sykehus. 

Nå jobber jeg på legevakt, der har vi ikke lov å ha etternavn. 

Anonymkode: 766b6...097

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde for og etternavn når jeg jobbet i hjemmesykepleien, ganske enkelt for det var praktisk da eldre ofte er opptatt av å plassere deg. Man får jo et annet forhold til dem man er hos hver dag, enn man ville gjort med pasienter på sykehus. 

Nå jobber jeg på legevakt, der har vi ikke lov å ha etternavn. 

På skiltet*

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Lama_Drama skrev:

Er dere barneleger? Jeg er vant til kun identitetskort, ingenting annet. Barneleger derimot, de pleier vel ha både navn og blomst.

Hos oss bruker også alle ID-kort med navn og bilde. Jeg er ikke den du siterte, men jeg jobber ikke på barneavdeling, men siden det er samme system på hele sykehuset har barnelegene selvsagt også slike kort. 

Anonymkode: 4062f...6b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...