Gå til innhold

Navneskilt for spl. - med eller uten etternavn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

jeg er sykepleierstudent og skal bestille nytt navneskilt. Jeg har aldri vært komfortabel med å ha med mitt etternavn (har det på jobb og hater det!), men jeg undrer meg over hvorfor leger og andre helsepersonell bruker deres hele navn, mens sykepleiere ikke gjør det. 

Hva syntes dere?

Anonymkode: 77c82...1d4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan godt hende jeg tar feil, men jeg innbilder meg at jo større ansvar man har, jo viktigere er det at man kan identifiseres med fullt navn. 

Anonymkode: b633b...ec2

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan godt hende jeg tar feil, men jeg innbilder meg at jo større ansvar man har, jo viktigere er det at man kan identifiseres med fullt navn. 

Sykepleiere har faktisk mye ansvar, men jeg skal la den diskusjonen ligge. :pinar:

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Uten navn. Kun fornavn. Fordi på jobb skal man opptre profesjonelt og ikke privat. Hvis noen skal klage så må det gjøres via jobben din, og ikke til deg som privat person. 

Anonymkode: c10c9...383

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fornavn og tittel. Synes ikke noen har noe med hva jeg heter til etternavn.

Anbefaler Skiltmax, billig og bra. 

Anonymkode: f3514...832

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare fornavn. Fikk skilt av skolen med for- og etternavn som student men jeg tusjet over etternavnet. Syns overhodet ikke det var komfortabelt å ha det der, jeg hadde til tider pasienter som var svært ubehagelige på flere ulike måter.

Anonymkode: 72dd6...152

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare fornavn. Hele navnet mitt står på adgangskortet mitt som jeg også har på meg, men det er like ikke synlig som skiltet mitt. Folk kan bli fryktelig ubehagelige, søke deg opp og sende mld ol. Ikke alle har respekt for at man gjør en jobb. 

Anonymkode: 3068a...8df

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fornavn og tittel. Synes ikke noen har noe med hva jeg heter til etternavn.

.........

Anonymkode: f3514...832

Hvorfor trenger man da navneskilt?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke etternavn som student, da man er i praksis på psykiatri å gudene vet hva. Nå som jeg har fast arbeidsplass så bruker jeg etternavn, men det er også pga at arbeidsplassen har 120 ansatte slik at det blir lettere å vite hvem som tilhører hvilket navn. 

Anonymkode: 0934a...90a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleiere har faktisk mye ansvar, men jeg skal la den diskusjonen ligge. :pinar:

Sa ingenting om sykepleierens ansvarsmengde. Men en lege har mer. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sa ingenting om sykepleierens ansvarsmengde. Men en lege har mer. 

Selvfølgelig har leger mer ansvar, men det er ikke bare leger som bruker etternavnet deres på skiltene sine. Fysioterapeuter, radiographer, spesialsykepleiere osv. tar også med etternavn deres. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ikke etternavnet mitt lenger. Hadde etternavn på skiltet før og opplevde flere ganger at pasienter tok kontakt med meg via sosiale medier. Valgte derfor å fjerne det for å unngå slike situasjoner. 

Anonymkode: 29171...edc

• Liker 2
Skrevet

På studiet ble vi pålagt å ha både for- og etternavn, ettersom pasienten har rett til å vite hvem du er. Det tok ikke lang tid før jeg skaffet meg navneskilt uten etternavn. 

Å presentere seg med fullt navn er en fin tanke, men det er viktig å huske at 1) man er mye mer «tilgjengelig» i dag, og det er lett å finne informasjon og oppsøke folk på nett, og 2) at noen pasienter også har psykiske utfordringer som gjør at de lett kan opptre litt upassende. 

Hvis de skal klage e.l har jeg både på meg ID-kort hvor de kan få fullt navn hvis behov for det, og det kommer også frem av journal at jeg har vært ansvarlig spl på vakt. Ser ingen grunn til at jeg må ha hele navnet mitt på display.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

jeg er sykepleierstudent og skal bestille nytt navneskilt. Jeg har aldri vært komfortabel med å ha med mitt etternavn (har det på jobb og hater det!), men jeg undrer meg over hvorfor leger og andre helsepersonell bruker deres hele navn, mens sykepleiere ikke gjør det. 

Hva syntes dere?

Kun fornavn.

Anonymkode: 97c13...082

AnonymBruker
Skrevet

Fornavn og etternavn. Har tidligere jobbet i barneverntjenesten, der vi alltid måtte gi ut vårt fulle navn, og kan neppe oppleve så mye uthenging på nett, trusler, oppskjærte bildekk osv. ved å gi ut etternavn som sykepleier. 

Anonymkode: 6c0a5...c64

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fornavn og etternavn. Har tidligere jobbet i barneverntjenesten, der vi alltid måtte gi ut vårt fulle navn, og kan neppe oppleve så mye uthenging på nett, trusler, oppskjærte bildekk osv. ved å gi ut etternavn som sykepleier. 

Ikke nødvendigvis det du nevner, men opplevde dessverre at mange menn oppsøkte meg på sosiale medier. Jeg synes det var såpass ubehagelig at jeg valgte å fjerne etternavnet. 

Anonymkode: 29171...edc

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personlig er jeg ikke redd for å bli hengt ut e.l. Derimot har jeg opplevd å bli oppringt, lagt til på Facebook, fått folk på døra osv. Bare i «hyggelig» mening, men syntes ikke det er ok. Selv om litt ustabile Ruth syntes vi fikk en god tone og gjerne vil være venner, så vil ikke jeg det :) 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Nuttery skrev:

Personlig er jeg ikke redd for å bli hengt ut e.l. Derimot har jeg opplevd å bli oppringt, lagt til på Facebook, fått folk på døra osv. Bare i «hyggelig» mening, men syntes ikke det er ok. Selv om litt ustabile Ruth syntes vi fikk en god tone og gjerne vil være venner, så vil ikke jeg det :) 

Jeg ser den, men hvorfor er dette annerledes for leger enn for sykepleiere? Tradisjonen med at leger bruker fullt navn på navneskilt og sykepleiere kun fornavn, er egentlig ikke positivt for sykepleiere. Det kan fremstå som at de er «mindre verdt». 

Anonymkode: 6c659...634

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun fornavn og tittel. Hva skal pasientene med etternavnet mitt? 🤔

Anonymkode: 2be74...311

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser den, men hvorfor er dette annerledes for leger enn for sykepleiere? Tradisjonen med at leger bruker fullt navn på navneskilt og sykepleiere kun fornavn, er egentlig ikke positivt for sykepleiere. Det kan fremstå som at de er «mindre verdt». 

Anonymkode: 6c659...634

Gud vet, kanskje fordi de har et litt annet mandat enn sykepleiere. Sykepleiere er vel også litt mer utsatt, ettersom man kommer nærere på - både fysisk og psykisk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...