AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #1 Skrevet 7. juli 2019 Hei! Er en 20 år gammel jente. Jeg har ikke godt forhold til noen av foreldrene mine. Pappa unnlot å betale mamma barnebidrag etter de ble skilt da jeg var 10 år. Han har doktorgrad i økonomi/finans og vet hvordan å lure systemet. Han er over 60 nå og har ikke jobb, bare utleie av eiendommer og er selvstendig næringsdrivende. Jeg har ikke mye kontakt med han så jeg aner ikke hva han holder på med... Nå har mamma sin kjæreste som har samme utdannelse som han funnet ut at han har aksjefond(?) på mer enn 10 mill.... Og av selskapene hans så har han ikke tatt ut lønn, men bare utbytte i fond... Jeg aner ikke faktisk, har bare fått hørt dette av et familiemedlem😅 Jeg har flere yngre søsken som fortsatt bor hos mamma, og NAV har nå fastslått etter maaange års kamp fra mamma sin side, at pappa skal betale for barna sine. Jeg har ikke bodd hjemme siden jeg var 15, og forsåvidt ikke fått noe penger av mamma siden da. Jeg har fått penger av barnevernet frem til jeg var 18, og så av NAV og nå Lånekassen. Jeg er 20 nå, kan jeg få tilbakebetalt penger fra pappa? Eller er det sånn at Mamma får de, selv om hun ikke har hatt utgifter på meg fra jeg var 15? Tusen takk for alle svar❤️ Anonymkode: ed718...e7c 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #3 Skrevet 7. juli 2019 Ts her Pappa har knapt betalt en krone for meg i hele sitt liv... Etter mamma og pappa skilte seg hadde jeg ikke kontakt med han på mange år, og jeg har faktisk jobbet for han og han betalte ikke ut all lønn som han skulle! Altså at han bare utbetalte noe, og skyldte på at jeg ikke kan regne ++ for de resterende timene. Så jeg måtte gjennom gratis advokat for å få de pengene🙄 Anonymkode: 9908a...fab 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #4 Skrevet 7. juli 2019 Kontakt nav og spør. Dersom det blir bestemt at du får bidrag tilfaller det deg siden du er over atten. Anonymkode: 400c0...f83 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #5 Skrevet 7. juli 2019 😱 Sorry, men hva feiler faren din?! Skjønner ikke hvordan det går an å være så grådig?! Blir helt oppgitt. Jeg vet ingenting om systemet, men håper virkelig at han får seg en smell og må tilbakebetale. Helt uhørt 👺 Anonymkode: a084c...e2d 9
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #6 Skrevet 7. juli 2019 Men hvorfor har ikke din mor søkt nav om bidragsforskudd? Da får hun bidrag og nav krever inn fra far. Evt. Så blir det gjeld han skylder nav. Anonymkode: e7529...d80 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #7 Skrevet 7. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men hvorfor har ikke din mor søkt nav om bidragsforskudd? Da får hun bidrag og nav krever inn fra far. Evt. Så blir det gjeld han skylder nav. Anonymkode: e7529...d80 Kanskje hun har gjort det... Jeg vet faktisk ingenting om det da jeg og mamma knapt hadde kontakt fra jeg var 15! Mye pga vi begge to har hatt store problemer pga blant annet Pappa. Så vi ble helt allergiske mot hverandre, og mamma fikk sammenbrudd og tok alt utover meg. Vi har et mye bedre forhold nå da.... Jeg er ikke helt sikker men synes jeg kan huske hun har fått ca 800-1000 per barn (3) i måneden i forskudd... Eller beløpet som er for minstebidrag. Men iforhold til alle pengene han har så er det alt for lite! Anonymkode: 9908a...fab 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #8 Skrevet 7. juli 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: 😱 Sorry, men hva feiler faren din?! Skjønner ikke hvordan det går an å være så grådig?! Blir helt oppgitt. Jeg vet ingenting om systemet, men håper virkelig at han får seg en smell og må tilbakebetale. Helt uhørt 👺 Anonymkode: a084c...e2d Ja jeg vet😢 Jeg er så flau over at han er faren min... Tusen takk❤️ Anonymkode: 9908a...fab 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #9 Skrevet 7. juli 2019 Iflg, rundskriv fra NAv, som en enkelt fant ved ett google søk står det; Bidragsforskudd ytes fra og med den kalendermåneden vilkårene for å få bidragsforskudd er oppfylt. Det kan likevel ikke ytes bidragsforskudd for lengre tid tilbake enn tre kalendermåneder før den måneden kravet ble satt fram." Anonymkode: 64296...dc8 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #10 Skrevet 7. juli 2019 Det skal mye til å få innvilget bidrag med virkning tilbake i tid lengre tilbake i tid enn ett år. Du vil nok derfor ikke få innvilget ordinært barnebidrag. Går du fortsatt på videregående skole? Du vil i så fall ha rett på barnebidrag utover 18 år. Bkdrsgsforskudd utbetales kun for barn under 18 år. Anonymkode: 37303...0ab
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #11 Skrevet 7. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det skal mye til å få innvilget bidrag med virkning tilbake i tid lengre tilbake i tid enn ett år. Du vil nok derfor ikke få innvilget ordinært barnebidrag. Går du fortsatt på videregående skole? Du vil i så fall ha rett på barnebidrag utover 18 år. Bkdrsgsforskudd utbetales kun for barn under 18 år. Anonymkode: 37303...0ab Tusen takk for svar! Off, alle årene han har sluppet unna å betale noenting for meg😔 Han har masse penger, men har ikke gitt meg en krone! Jeg syntes det er urettferdig at han ikke skal betale tilbake ALT han har lurt seg unna så lenge jeg har levd... Anonymkode: 9908a...fab 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #12 Skrevet 7. juli 2019 Det er uansett ikke du som skulle fått pengene men din mor. Anonymkode: 3a24d...b9e 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #13 Skrevet 7. juli 2019 Slapp av.. Du får dem til slutt! Kanskje ikke før du har bikka 40 da. Anonymkode: b20ba...7c0
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #14 Skrevet 7. juli 2019 Nå er det jo ikke du som har hatt de utgiftene, men din mor... Om du flyttet når du var 15 tok vel staten bare på deg? Så du har jo ikke hatt noen utlegg her Anonymkode: 68da6...9b1 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #15 Skrevet 8. juli 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er uansett ikke du som skulle fått pengene men din mor. Anonymkode: 3a24d...b9e Hun har hatt utgifter på meg i 5 år uten nok barnebidrag fra jeg var 10 til 15. Fra jeg var 15 og til 18 har jeg ikke fått noe av henne, kun penger til mat og bolig av barnevernet og så NAV. Ingen penger til kjekke ting som andre ungdommer har... Og jeg har enda ikke fullført vgs pga alle problemene og psykiske følgene jeg har hatt av oppveksten. Det siste året har jeg tatt opp fag med Sonans... Så jeg har studielån som jeg kanskje ikke hadde trengt å ha hvis jeg hadde hatt en mer stabil oppvekst Anonymkode: 9908a...fab 1
Gjest Kritt Skrevet 8. juli 2019 #16 Skrevet 8. juli 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå har mamma sin kjæreste som har samme utdannelse som han funnet ut at han har aksjefond(?) på mer enn 10 mill.... Og av selskapene hans så har han ikke tatt ut lønn, men bare utbytte i fond... Man får ikke utbytte i aksjefond, man får avkastning som går tilbake i fondet. Dermed kan det hende avkastningen på fondet ikke regnes som inntekt i beregningsgrunnlaget. 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 20 nå, kan jeg få tilbakebetalt penger fra pappa? Eller er det sånn at Mamma får de, selv om hun ikke har hatt utgifter på meg fra jeg var 15? Du har ikke krav på barnebidrag, det er det evt. din mor som har.
Truno Skrevet 8. juli 2019 #17 Skrevet 8. juli 2019 Jeg har passert 30 og får penger de månedene pappa ikke klarer å snike seg unna. Mamma har virkelig kjempet for å få barnebidrag fra han da, og jeg hadde passert 20 før de første bidragene kom. Det er jeg som får de, har spurt mamma om hun vil ha, da hun skulle hatt de da jeg var barn.. Nå er det vel regnet ut hvor mye han skulle ha betalt til meg de 16 årene han ikke har betalt noe, så det får jeg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå