Miinsten Skrevet 7. juli 2019 #1 Skrevet 7. juli 2019 Hei alle sammen! Jeg hadde satt utrolig stor pris på hjelp fra noen som har vært/er, eller kjenner noen i lignende situasjon. Jeg har vært sykemeldt siden mars. Har fått påvist slitasje i rygg og hofte pga yrket mitt. Nå har jeg nettopp funnet ut at jeg er gravid. Og i den forbindelse har jeg hørt at man kan minste retten på sykepenger/permisjonspenger visst man er sykemeldt over et år? Dette gjør med helt fortvilet. Det skal sies at jeg har gjort og gjør fremdeles alt jeg kan for å bli friskmeldt. Men legen min har sånn smått begynt å snakke om mulig omskolering med tiden. (Hun vet ikke at jeg er gravid da jeg nettopp fant det ut selv). Hva gjør jeg? Hva er de beste tipsene deres for min situasjon? Setter stor pris på alle svar! På forhånd tusen takk🥰
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #2 Skrevet 7. juli 2019 Hvilken kroppsdel er utslitt i så ung alder? Klarer kroppen din et svangerskap da? Det er jo også belastende på kroppen. Anonymkode: 35d8f...422 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #3 Skrevet 7. juli 2019 Har du snakket med NAV? Du kan ringe anonymt og få generell informasjon. https://familie.nav.no/om-foreldrepenger Anonymkode: ddfdc...5bd 1
Kvinne87Rogaland Skrevet 7. juli 2019 #4 Skrevet 7. juli 2019 Sykepenger er likestilt med inntektsgivende arbeid, så du har ingenting å bekymre deg for. Mange er sykemeldt før de går ut i permisjon. De bruker de 6 beste av de 10 siste månedene, så det skal gå fint. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #5 Skrevet 7. juli 2019 Sykepenger kan du ha i maks 52 uker, deretter må du være i arbeid i 26 uker før du igjen har opparbeidet deg rettigheten til sykepenger. Angående permisjonspenger vet jeg ikke. Anonymkode: 08010...798 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #6 Skrevet 7. juli 2019 Etter 1 år som sykemeldt, uansett %, kan man søke aap. Det utgjør ca 66% av lønn før sykdom. Aap gir også rett på foreldrepenger. Anonymkode: a7bec...266 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #7 Skrevet 7. juli 2019 2 hours ago, Miinsten said: Hei alle sammen! Jeg hadde satt utrolig stor pris på hjelp fra noen som har vært/er, eller kjenner noen i lignende situasjon. Jeg har vært sykemeldt siden mars. Har fått påvist slitasje i rygg og hofte pga yrket mitt. Nå har jeg nettopp funnet ut at jeg er gravid. Og i den forbindelse har jeg hørt at man kan minste retten på sykepenger/permisjonspenger visst man er sykemeldt over et år? Dette gjør med helt fortvilet. Det skal sies at jeg har gjort og gjør fremdeles alt jeg kan for å bli friskmeldt. Men legen min har sånn smått begynt å snakke om mulig omskolering med tiden. (Hun vet ikke at jeg er gravid da jeg nettopp fant det ut selv). Hva gjør jeg? Hva er de beste tipsene deres for min situasjon? Setter stor pris på alle svar! På forhånd tusen takk🥰 Du har rett på foreldrepenger selv om du er sykemeldt. Forhør deg med Nav, men om du begynner permisjonen før sykepengeperioden er brukt opp, så får du hvertfall samme permisjonspenger som om du var i jobb. Anonymkode: ab9ed...4e7 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #8 Skrevet 7. juli 2019 Og har du minst 6 måneder permisjon, så kan du sykemeldes et år til, og begynne omskolering. Anonymkode: ab9ed...4e7 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #9 Skrevet 7. juli 2019 Det store problemet er dersom du bruker opp året med sykemelding før fødsel og deretter har behov for sykemelding etter fødsel (slik at far kan ta over permisjon). Da vil dere kunne tape mye penger. Har du regnet på når sykemeldingen din er oppbrukt vs termin? Anonymkode: 1fce3...382 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #10 Skrevet 7. juli 2019 Rar planlegging å bli gravid når man allerede er syk/ utslitt.. Anonymkode: 85b1c...eaa 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #11 Skrevet 7. juli 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rar planlegging å bli gravid når man allerede er syk/ utslitt.. Anonymkode: 85b1c...eaa For en utrolig unødvendig kommentar! Anonymkode: f0b64...c9a 6
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #12 Skrevet 7. juli 2019 Du kan være sykemeldt et år. Når er sluttdato for sykepenger (2 uker etter du ble sykemeldt i år), og når har du termin? Du kan også velge å starte permisjonen litt tidligere dersom sykepengene går ut rett før permisjonen egentlig skal starte. Da slipper du å gå over på aap rett før permisjon og tape mye penger. Var i lignende situasjon men det ordnet seg helt fint! Anonymkode: c6bfb...3b6 1
Miinsten Skrevet 7. juli 2019 Forfatter #13 Skrevet 7. juli 2019 Tusen takk for mange gode svar!☺️ Til du som lurer så er det ryggen min som har fått slitasje etter over 10 år som frisør i full jobb. Og ja, til dere som nevner det. Det var nok ikke akkurat det beste tidspunktet å bli gravid på. Graviditeten kom som er overraskelse! Men til tross for det, så er jeg lykkelig over å ha et lite mirakel i magen. Så er abort er ikke aktuelt. Vet ikke enda eksakt dato, men jeg har termin i mars 2020. Og i mars 2020 har jeg vært sykemeldt i et år. Men jeg ønsker jo absolutt ikke å gå sykemeldt frem til da. Jeg er i aktiv behandling med rygg/hofte. Og håper inderlig at jeg kan bli frisk nok til å komme tilbake i jobb om ikke så alt for lang tid. Jeg har ikke vært i kontakt med NAV enda. Men skal ha et møte med de til uka for å finne ut av hva jeg skal gjøre videre. Derfor tenkte jeg det var greit å få noen tips og råd på forhånd☺️
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #14 Skrevet 7. juli 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Og har du minst 6 måneder permisjon, så kan du sykemeldes et år til, og begynne omskolering. Anonymkode: ab9ed...4e7 Så sant man ikke får foreldrepenger beregnet av aap. Anonymkode: a7bec...266 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå