AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #1 Del Skrevet 7. juli 2019 Hvordan kommer ambulansepersonell og politi seg inn i en leilighet i en blokk dersom man ikke klarer å åpne og det haster? Jeg tenker da på tilfeller der en er alene og ikke klarer å røre seg/gå, er bevisstløs el.l. Kan ta meg selv som eksempel. Jeg bor alene i 5.etasjen i en blokk. Inngangsdøren nede er alltid låst. Alle leilighetene har porttelefon, men det er ingen som bruker dem. Det er dermed stor sjanse for at ingen andre som bor i blokken kommer til å åpne. Her er vaktmester, men han er ofte ikke tilstede på bygget og er vanskelig å få tak i. Samme gjelder utleier. Også er det jo det at når de først har kommet seg inn inngangsdøren nede så må de jo komme seg inn i leiligheten min (låser alltid døren). Så vidt jeg vet er det bare vaktmester (som nevnt er vanskelig å få tak i) som har ekstra nøkkel til min inngangsdør. De kan vel kanskje prøve å slå ned døren, men hva om de ikke får det til? Og låssmed er vel vanskelig å få tak i utenom åpningstidene og det vil jo også ta tid? Anonymkode: 7e273...5ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #2 Del Skrevet 7. juli 2019 Rambukk. Tar noen få sekunder å knuse en vanlig dør med den. Anonymkode: 81f50...791 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 7. juli 2019 #3 Del Skrevet 7. juli 2019 Endel borettslag og sameier har innlåsningtjeneste hos et vekterfirma. Men samtidig vil det ofte være noen som kan åpne. Den som kontakter nødetatene vil som oftest være på innsiden. I værste fall må døra åpnes med makt, rambukk eller noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #4 Del Skrevet 7. juli 2019 Om de må bryter de ned døra, dramatisk men effektivt Anonymkode: 87b72...262 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonchalant Skrevet 7. juli 2019 #5 Del Skrevet 7. juli 2019 14 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan kommer ambulansepersonell og politi seg inn i en leilighet i en blokk dersom man ikke klarer å åpne og det haster? Jeg tenker da på tilfeller der en er alene og ikke klarer å røre seg/gå, er bevisstløs el.l. Kan ta meg selv som eksempel. Jeg bor alene i 5.etasjen i en blokk. Inngangsdøren nede er alltid låst. Alle leilighetene har porttelefon, men det er ingen som bruker dem. Det er dermed stor sjanse for at ingen andre som bor i blokken kommer til å åpne. Her er vaktmester, men han er ofte ikke tilstede på bygget og er vanskelig å få tak i. Samme gjelder utleier. Også er det jo det at når de først har kommet seg inn inngangsdøren nede så må de jo komme seg inn i leiligheten min (låser alltid døren). Så vidt jeg vet er det bare vaktmester (som nevnt er vanskelig å få tak i) som har ekstra nøkkel til min inngangsdør. De kan vel kanskje prøve å slå ned døren, men hva om de ikke får det til? Og låssmed er vel vanskelig å få tak i utenom åpningstidene og det vil jo også ta tid? Anonymkode: 7e273...5ec De har alt fra dirker hos brannvesenet til store rambukker eller kubein. Frykt ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 7. juli 2019 #6 Del Skrevet 7. juli 2019 Ja, de bruker makt og slår inn døra om nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk Midnattsol Skrevet 7. juli 2019 #7 Del Skrevet 7. juli 2019 Jeg jobber på en tjeneste som i spesielle tilfeller må vurdere å "ta en dør". Det kan være f,eks psykisk sykdom som gjør at man gjør en slik vurdering. Da er det forskjellige måter man kan gjøre det på. Hvis det er vurdert av en lege/psykologspesialist til å være akutt, har vi rett til å "ta døra". Er det akutt, er det hovedsakelig brannvesenet vi tilkaller, for de kan med litt redskaper klare å bende dørkarmer slik at man kan få den åpnet uten at den blir ødelagt. Hvis vi har veldig god tid, prøver vi med låsesmed. Hvis det er veldig akutt, tar politiet døren, enkelt og greit, og da er det rambukk. Tenker at hvis AMK vurdere at du f, eks har hjertestans, så er det såpass akutt at politiet tar døren med rambukk, men hvis det er litt tid, så kan man forsøke å finne ut hvilket borettslag det gjelder, og forsøke å ringe styreleder/vaktmester for å høre om noen har nøkler. Som du skjønner, så gjøres det vurderinger i hver enkelt sak, men det er bestandig en eller annen "overordnet" som må gi tillatelse til en slik inngripen 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #8 Del Skrevet 7. juli 2019 Mener ambulansen må ha med seg politi for å kunne åpne døren med makt. Var et slikt tilfelle hos en nabo av meg, som lå bevisstløs med hjerteinfarkt (gikk heldigvis bra). Alt var låst og jeg forsøkte å finne en nøkkel han hadde lagt tilgjengelig ute i tilfelle noe skulle skje. Men nøkkelen var borte og de måtte da vente på politiet som knuste vinduet for å låse opp døra. Men vet ikke om det er vanlig, men det var sånn ambulansepersonellet forklarte det til meg da jeg spurte om de ikke kunne bryte seg inn. Anonymkode: ffda8...fa5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #9 Del Skrevet 7. juli 2019 Så de må vente på politiet altså? Hva om politiet er ute på et hasteoppdrag fordi noen har funnet en hasjplante på andre siden av byen? Må ambulansen stå tålmodig utenfor og vente, mens pasienten har hjertestans på innsiden? Risikabelt å bo i blokk altså. Anonymkode: 71555...a14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #10 Del Skrevet 7. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så de må vente på politiet altså? Hva om politiet er ute på et hasteoppdrag fordi noen har funnet en hasjplante på andre siden av byen? Må ambulansen stå tålmodig utenfor og vente, mens pasienten har hjertestans på innsiden? Risikabelt å bo i blokk altså. Anonymkode: 71555...a14 Du tror politiet prioriterer hasj over en person i livsfare? Anonymkode: 25b01...c32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #11 Del Skrevet 7. juli 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du tror politiet prioriterer hasj over en person i livsfare? Anonymkode: 25b01...c32 Det ville faktisk ikke overrasket meg! Så opphengte som en del politifolk er i denne hasjen... Anonymkode: ca9f2...ec8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 7. juli 2019 #12 Del Skrevet 7. juli 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Så de må vente på politiet altså? Hva om politiet er ute på et hasteoppdrag fordi noen har funnet en hasjplante på andre siden av byen? Må ambulansen stå tålmodig utenfor og vente, mens pasienten har hjertestans på innsiden? Risikabelt å bo i blokk altså. Anonymkode: 71555...a14 Ja, det er bare politiet som i utgangspunktet kan bruke makt for å ta seg inn. Men en situasjon der det kan være snakk om å slå inn døren vil være et oppdrag som prioriteres over det meste annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 7. juli 2019 #13 Del Skrevet 7. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det ville faktisk ikke overrasket meg! Så opphengte som en del politifolk er i denne hasjen... Anonymkode: ca9f2...ec8 Det er ikke de enkelte patruljene som avgjør hva som skal prioriteres. De styres av operasjonssentralen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #14 Del Skrevet 7. juli 2019 Vi skal ikke bryte oss inn om det er låst. Da venter vi på politi, evt brann. Men er det snakk om f.eks en hjertestans og det virkelig haster da hadde jeg nok knust en rute eller noe, brukt nødvergeparagrafen. Har heldigvis sluppet unna det Vi er flinke til å lete etter åpne dører og vinduer. I en blokk ville jeg ha ringt på hos alle og fått første som svarer til å åpne. Det har jeg gjort mange ganger. -Paramedic Anonymkode: ea5d2...c80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #15 Del Skrevet 7. juli 2019 Der jeg bodde før brukte politiet rambukk på døra til en leilighet ved en anledning og ble låst inn i leilighet av styreleder ved en annen anledning. Tror de ble låst inn hovedporten ved begge anledningene. Styret hadde universalnøkkel til alle leilighetene lærte jeg da. Noe jeg ikke visste på forhånd. Anonymkode: b6e36...8a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #16 Del Skrevet 7. juli 2019 I en del blokker er det en brannøkkel til hoveddøren som er låst inn i en kasse. Brannvesenet har universalnøkkel. Ellers knuser de fort en dør for å komme inn. Anonymkode: 99902...93f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #17 Del Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (På 7.7.2019 den 22.26): Vi skal ikke bryte oss inn om det er låst. Da venter vi på politi, evt brann. Men er det snakk om f.eks en hjertestans og det virkelig haster da hadde jeg nok knust en rute eller noe, brukt nødvergeparagrafen. Har heldigvis sluppet unna det Vi er flinke til å lete etter åpne dører og vinduer. I en blokk ville jeg ha ringt på hos alle og fått første som svarer til å åpne. Det har jeg gjort mange ganger. -Paramedic Anonymkode: ea5d2...c80 Hvordan skal det hjelpe på den låste innerdøra? 😅 Anonymkode: a020f...f0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #18 Del Skrevet 6. september 2023 En gang jeg satt på balkongen og solet meg ble jeg avbrutt av rop fra politi nede på bakkenivå om å komme og åpne døra. De var rolige og hyggelige, men mange, bevæpnet og hadde med flere kjøretøy, blant annet en svartemarje. 😳 Anonymkode: 09be5...27a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #19 Del Skrevet 6. september 2023 De gangene det virkelig står om liv tilkalles politi, brann, vekterfirma og evt andre i tiltaksplan. Da er det første mann til mølla og ta dåren/låse opp. Anonymkode: 1b7cb...0a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #20 Del Skrevet 6. september 2023 Skjedde her. Jeg låste opp hoveddøra, bor i første. Politiet slo inn døra til den det gjaldt. Så tok ambulansen vedkommende med seg er som oftest noen som åpner hoveddøra. Anonymkode: 59e1e...ea9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå