Gå til innhold

Sagt opp leilighet. Visning. Hva er "i rimelig utstrekning"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har leid en leilighet i noen år, men har nå sagt opp. Jeg flytter 1.august. 

Utleier ønsker selvsagt å ha visning på leiligheten for å få leid den ut. 

Problemet er at hun har til nå denne uken hatt 5 visninger og skal ha 2 nye i dag. Jeg får stort sett en sms kvelden før om at hun skal ha visning. 

Hun forventer at leiligheten skal være ryddig og ren, noe som også er forståelig. Problemet er at jeg jobber turnus og når jeg er på jobb og får beskjed om visning dagen etter, må jeg bruke natten eller stå opp grytidlig for å vaske. 

Dette er ikke lett samtidig som jeg holder på å flytte og pakke. Flytting medfører jo naturlig nok litt rot.  

Kjenner jeg blir utmattet av å måtte ha det plettfritt samtidig som jeg prøver å få pakket alle tingene mine. 

Ser det står i husleieloven at jeg skal ha varsel i rimelig tid og i rimelig utstrekning. 

Er varsel dagen før rimelig og kan hun kreve at jeg vasker ned leiligheten før hver eneste visning? 

Anonymkode: e5aeb...b53

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Hun må klare å begrense dette til 1-2 visninger, og gi deg beskjed flere dager i forkant. Måten hun gjør det på nå, har for stor inngripen i livet ditt. Evt får hun vente til du har flyttet ut med å holde visninger.

Anonymkode: 648d5...d14

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye klarer du å møkke til leiligheten iløpet av et par dager? Har du det normalt ryddig og rent skal det holde å dra støvsugeren over gang-gulvet og vaske speilet og vasken på badet før visning. Evt bruke 5 minutter på å rydde. Dette ville jeg brukt ca 15 minutter på, fra jeg fikk beskjeden og til jeg var ferdig. Om det i det hele tatt hadde tatt så mye som 15 minutter...

Kanskje du skulle tenke litt over din egen boevne om du må bruke natta på å gjøre leiligheten presentabel.

Anonymkode: d010b...88c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Hun må klare å begrense dette til 1-2 visninger, og gi deg beskjed flere dager i forkant. Måten hun gjør det på nå, har for stor inngripen i livet ditt. Evt får hun vente til du har flyttet ut med å holde visninger.

Det er det jeg og føler hadde vært rimelig, men hvilke regler kan jeg henvise til? Utleier er ganske bestemt og vrang. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor mye klarer du å møkke til leiligheten iløpet av et par dager? Har du det normalt ryddig og rent skal det holde å dra støvsugeren over gang-gulvet og vaske speilet og vasken på badet før visning. Evt bruke 5 minutter på å rydde. Dette ville jeg brukt ca 15 minutter på, fra jeg fikk beskjeden og til jeg var ferdig. Om det i det hele tatt hadde tatt så mye som 15 minutter...

Kanskje du skulle tenke litt over din egen boevne om du må bruke natta på å gjøre leiligheten presentabel.

Anonymkode: d010b...88c

Kanskje fordi jeg til stadighet må flytte på hvor flyttekassene står, stable dem mens jeg helst skulle brukt tiden på å pakke. Har heller ikke oppvaskmaskin så oppvasken må taes umiddelbart. Kan ikke ha en kjele i vasken.... 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv vært på visning i leilighet som var helt vanlig hverdagsren - dvs. du ser at det bor noen der, men det er ikke møkkete. Men det er heller ikke glitrende nyvasket og perfekt ryddet. Så jeg tenker at det trenger ikke være sånn boligannonse-strøkent, vanlig hygiene holder fint.

Anonymkode: 9fa4d...cd2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke høre med henne om hun heller kan ha en fellesvisning en dag i uken sånn at du slipper alt dette styret?

Jeg syns hun bør ta litt mer hensyn til deg, det er uansett ganske lite gjennomtenkt av henne å ha visninger mindre enn en måned før du skal flytte, jeg vil anta at du mest sannsynlig hadde tre måneders oppsigelses tid slik de fleste har. 

Anonymkode: d2433...260

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke høre med henne om hun heller kan ha en fellesvisning en dag i uken sånn at du slipper alt dette styret?

Jeg syns hun bør ta litt mer hensyn til deg, det er uansett ganske lite gjennomtenkt av henne å ha visninger mindre enn en måned før du skal flytte, jeg vil anta at du mest sannsynlig hadde tre måneders oppsigelses tid slik de fleste har. 

Anonymkode: d2433...260

Jeg hadde 12 måneders oppsigelse, men hun har først nå begynt med intensive visninger. 

• Liker 1
Skrevet

Det langt ut over det rimelige. Avtal noen tidspunkter framover. To ganger i uka, maks. Så får hun ha visning på de tidspunktene. 

Slik dere har holdt på burde du få en kraftig reduksjon i husleien. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begrense til 1-2 visninger? Du har tydeligvis ikke mye erfaring med å leie ut bolig.

Anonymkode: dfc5d...321

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begrense til 1-2 visninger? Du har tydeligvis ikke mye erfaring med å leie ut bolig.

Anonymkode: dfc5d...321

Hun må jo samle opp de som vil gå på visning til et par visninger. 

Anonymkode: ae9a6...fd1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke svare noe som at du er på jobb og ikke er hjemme før kl 23.15, og må avgårde på jobb igjen i morgen tidlig kl 06.50. Og så spør du om det inner noe mulighet for henne med litt lengre forvarsel. 

Anonymkode: 16bf9...669

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres ut som om du bruker for mye krefter på denne vaskingen, det gjør ikke noe om det f.eks. står en kjele i vasken. Leiligheten din behøver ikke å være striglet, det er ikke galt at det er synlig at det er noen som bor der. Utleieren din kan heller ikke forvente at alt er tipp topp når du også er i en flytteprosess. Jeg hadde holdt det "normalt" ryddig, og jeg hadde ikke stått opp tidlig/vært våken lenge bare for å støvsuge gulvet osv. 

Jeg synes også at det er ganske kort tid i forveien å få en sms kvelden før, jeg tenker et minimum er varsel 24 timer før. Jeg hadde sagt ifra til henne at noe mindre enn det neppe kan sies å være varsel i "i rimelig tid" før, og at når hun gir såpass kort varsel så kan hun ikke forvente noe annet enn at leiligheten ser helt normal ut (ikke plettfri). Så hadde jeg roet ned på vaskingen, og ikke brydd meg om det ser helt vanlig ut. Det skader ikke med et par tallerkner i vasken, et speil med noen småflekeker og litt støv i gangen.

Anonymkode: 8ad74...673

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...