snehvit88 Skrevet 7. juli 2019 #1 Skrevet 7. juli 2019 Det er tre mnd igjen til termin med første barnet. Vi har vært på fødselsforberedende kurs og fikk fortalt om åpningsfasen (aktiv og passiv) og frigjøringsfasen (aktiv og passiv). Jeg føler meg fortsatt helt blank, og mistenker at jeg kan bli veldig redd for at noe er galt, ved blødning, at det tar lang tid osv. Fortell gjerne alt du husker om din fødsel:) Jeg vil gjerne høre deres fødselshistorie. Skrekkhistorier om smerter skremmer ikke meg enda, men historier om skade på barnet eller død er skremmende🙈
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #2 Skrevet 7. juli 2019 Ikke heng deg for mye opp i disse fasene og hvordan det skal være med rier og alt, er mitt råd. Fødsel blir ikke nødvendigvis typisk med milde rier som bygger seg opp osv. Min første fødsel startet med vannavgang, men riene begynte ikke før 1 døgn senere. Da var det rett på stormrier, intense rier som kom uten pause mellom. Føden mente jeg skulle bli hjemme litt til med et par paracet (!), men jeg ville komme inn fordi jeg syntes dette var ekstremt vondt. Hadde 4 cm åpning da jeg kom inn og var da i hva de kaller aktiv fødsel. Hadde tette vonde rier hele veien, men fra jeg fikk epidural ble det mer levbart. Følte hele fødselsforløpet gikk i en intens linje, til barnet var ute. 6 timer fra første rie hjemme. Så en ganske rask fødsel. Neste fødsel var mer typisk i starten, den begynte med kynnere som ble regelmessig. Startet på ettermiddagen og ble gradvis litt og litt vondere, men med gode lange pauser mellom. Føden ville ikke ha meg inn enda da jeg ringte rundt midnatt, men jeg hadde hatt en rask første fødsel, så jeg varslet at vi nok dro om ikke lenge. Hadde fortsatt flere minutter mellom riene da vi omsider dro, men de var da ganske vonde. Da vi kom til sykehuset tok riene plutselig helt av og jeg fikk kjapt pressriene. Jordmor ble litt forbauset over hvor raskt det gikk fra jeg kom inn, plutselig var barnet på vei ut. Kl 03.40 hadde jeg barnet ute Anonymkode: aeb46...e2f
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #3 Skrevet 7. juli 2019 Tok rundt 3 timer fra begynnelse til slutt. Riene kom, så dobbeltrier, vannet gikk og baby kom. Har 2 timer til nærmeste sykehus. Bare glad veien var åpen og vi rakk frem😊 Anonymkode: 7bbdf...4a2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #4 Skrevet 7. juli 2019 Min fødsel startet med milde "menssmerter" som kom og gikk i korsryggen kl 5 på morgenen. Veeldig milde så jeg var usikker på om det var starten på noe eller ikke. Gikk på do og la meg igjen. Våknet kl 8, da var de litt kraftigere og jeg merket et mønster. Satt meg opp i sengen og leste litt vg osv en times tid. Vekket så kjæresten og sa jeg trodde det hadde startet. Jeg gikk i dusjen og så laget vi frokost. Kl 11 var det begynt å bli vondt av typen kraftige menssmerter. Da var det omtrent 3 minutter mellom riene og de varte i 1,5 min. Ringte føden 11.30, fikk beskjed om å vente litt. Kl 13 ringte jeg igjen da jeg hadde 3 stk på 10 min. De var vonde, men ikke uutholdelige. Fikk beskjed om å komme inn. Pakket toalettsaker og diverse og kjørte. Kl 14.30 ble jeg skrevet inn. Ble foretatt sjekk av åpning.. var 6 cm. Fikk spørsmål om jeg ville bruke badekar og takket ja. Kl 16 var jeg på plass i badekaret og herreguud så deilig! Lå bare der heelt stille og fløyt. Sa ikke et ord. Fikk beskjed om å si fra hvis jeg ville ha epidural siden jeg da måtte opp av badekaret. Kl 18 gikk vannet i badekaret. Kjentes ut som en vannballong som sprakk 😅 da begynte pressriene! Jordmor sjekket åpning som var 9 cm. Spurte om jeg ville opp, eller føde i badekaret. Valgte å bli. Fikk beskjed om at det var bare å begynne å presse. Presset i 1-1,5 time ca. Rett og slett fordi det var så lenge mellom pressriene. Det var sykt digg å endelig kunne være litt aktiv og jobbe med riene. Mellom riene var jeg superengasjert å bablet hull i hodet på jordmor og typen 😂 Kl 19.35 var han ute 😊 sydde to pyntesting og blødde 300 ml (som er helt innenfor). Alle fødsler er forskjellig og ingen kan si hvordan akkurat din blir! Stol på at jordmødrene vet hva de driver med og gjør som de sier så går alt bra skal du se 😊 kroppen din er skapt for dette! Anonymkode: a2d57...438
addict Skrevet 7. juli 2019 #5 Skrevet 7. juli 2019 Med første gikk vannet kl 04 på morgenen. Riene startet rundt kl 11 og han var ute 1543. 2,5 time i aktiv fødsel. Med han så startet riene ganske kraftige men helt levbare og jeg klarte å gå selv inn på sykehuset. Da aktiv fødsel var i gang så var det bare helt hinsides. Jeg visste ikke noe om fødselsfaser på den tida. Denne gangen så begynte vannet å lekke midt på natta til 17. Riene begynte ikke før kl 14 dagen den 17 men dabbet av. Hadde 2-3 sånne runder før riene virkelig satte i gang kl 04 den 18. Hun var ute 1023 den 18, 3,5 time i aktiv fødsel. Stor baby, nesten 4500g. Den første fasen var veldig langdryg og kom sent skikkelig i gang. Hadde ikke fått sovet siden natt til 16, og det tæret mye på kreftene. Fikk morfin for å få sove da kroppen min ikke klare å sette ting igang. Det var beintøft men gikk jo fint det og 😅 Anbefaler ihvertfall å hvile hvis du kjenner noe er i gang. Jeg fikk ikke sove i det heletatt og det gjorde ting vanskeligere enn det trengte å være.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #6 Skrevet 7. juli 2019 Jeg var redd for å bli veldig redd for at noe var galt, og mitt tips må være å få sagt i fra til jordmor på føden om det. Jeg hadde skrevet det ned i fødebrev (alle får en mal for fødebrev på Ahus), men du selv eller mannen kan bare si i fra om det også. Jeg opplevde at jordmoren tok veldig hensyn til dette, passet på å få sagt til meg hva som skjedde, og at de hadde kontroll underveis. Min fødsel gikk uventet fort. Først fikk jeg svake, uregelmessige rier og skjønte at noe skjedde. Dette varte et par timer. Riene ble gradvis kraftigere, men ikke regelmessige. Så gikk vannet, riene ble mye kraftigere og det var nesten ikke pause mellom dem mer. Fostervannet var veldig misfarget (grønt) også. Vi dro til sykehuset. Åpningsfasen startet antagelig da vannet gikk. En og en halv time senere hadde jeg full åpning. Babyen var stresset, og hjertelyden lav. Da betydde det veldig mye at jordmoren betrygget meg, og sa høyt hva som skulle skje. At jeg fikk vite at selv om hjertelyden blir lav nå, så skulle dette gå bra, for babyen kom fort. Fordi utdrivingsfasen gikk så fort, valgte de å få barnet ut barnet vaginalt framfor akutt keisersnitt. Fem pressrier, og så var hun ute. Masse lykke til med fødselen!! Anonymkode: 39250...e55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå