Gå til innhold

Er det halal-kjøtt i maten fra restauranter drevet av tyrkere og andre ikke-vestlige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Co2 brenner i luftveiene og i nesen, og griser har som kjent mye nerver i nesen. 

Vet ikke helt hvordan man kan sammenligne griser og mennesker. For det første er det vanskelig å si hvilken død som er verst og hvor mange som dør med mye smerter

På den annen side vil jeg si det er stor forskjell på å drepe dyr når de er 1-5 år gamle og kunne levd til de var 12-18, og å leve i 80 år og dø med smerter.

Om du kunne velge å dø smertefritt om 1 år eller ha smerter i 2 min før du døde som 80-åring, hvilken ville du valgt? De aller fleste ville valgt det lange livet

For det andre, så er jo døden til grisen noe vi velger. Vi velger å drepe 100 000 husdyr i uken. Det er altså påført lidelse, noe som kun skjer fordi vi velger at det skal skje mot de. 

Anonymkode: 37a0f...a3e

Her er du inne på noe filosofisk. I en verden der dyr dreper andre dyr for å få mat, synes jeg vi gjør det ganske bra når vi dreper andre dyr med et minimum av påkjenning, for eksempel i form av smerte.

Anonymkode: c265a...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Co2 brenner i luftveiene og i nesen, og griser har som kjent mye nerver i nesen. 

Vet ikke helt hvordan man kan sammenligne griser og mennesker. For det første er det vanskelig å si hvilken død som er verst og hvor mange som dør med mye smerter

På den annen side vil jeg si det er stor forskjell på å drepe dyr når de er 1-5 år gamle og kunne levd til de var 12-18, og å leve i 80 år og dø med smerter.

Om du kunne velge å dø smertefritt om 1 år eller ha smerter i 2 min før du døde som 80-åring, hvilken ville du valgt? De aller fleste ville valgt det lange livet

For det andre, så er jo døden til grisen noe vi velger. Vi velger å drepe 100 000 husdyr i uken. Det er altså påført lidelse, noe som kun skjer fordi vi velger at det skal skje mot de. 

Mange gode argumenter, men er for slakt av dy jeg. Bare ikke den religionsbiten. Den liker jeg ikke.

Anonymkode: 0acc4...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Her er du inne på noe filosofisk. I en verden der dyr dreper andre dyr for å få mat, synes jeg vi gjør det ganske bra når vi dreper andre dyr med et minimum av påkjenning, for eksempel i form av smerte.

Nå går vi kanskje litt utenfor tema. Men om vi gjør det bra når vi dreper dyr med minimum av smerte, hadde vi ikke gjort det enda bedre om vi ikke drepte dyr i det hele tatt?

Nå må kanskje alltids et antall av dyr dø i forbindelse med å pløye jord til mat. Men antallet drepte dyr er skyhøyt når vi har milliarder av dyr verden over som aktivt drepes hvert år. Om vi kutter husdyr, reduserer vi dyr drept av mennesker med milliarder (kuer i seg selv finnes det ca 1 milliard av i verden)

Det er absurde tall når du begynner tenke på det

Om du mener bra = beveger oss mot et samfunn med stadig mindre vold, drap osv. 

Den naturlige utviklingen da er at vold (drap) mot dyr også reduseres. 

Men jeg skal ikke spore av tråden mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå går vi kanskje litt utenfor tema. Men om vi gjør det bra når vi dreper dyr med minimum av smerte, hadde vi ikke gjort det enda bedre om vi ikke drepte dyr i det hele tatt?

Da ville jo flertallet av dem ikke ha eksistert, siden vi avler dem fram for eget kjøttforbruk. Har de en rævva tilværelse innelåst, så er det mulig de hadde hatt det bedre ved å ikke eksistere i det hele tatt. Men de som får et rimelig godt liv, den tiden de får, skulle ikke de levd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må kanskje alltids et antall av dyr dø i forbindelse med å pløye jord til mat. Men antallet drepte dyr er skyhøyt når vi har milliarder av dyr verden over som aktivt drepes hvert år. Om vi kutter husdyr, reduserer vi dyr drept av mennesker med milliarder (kuer i seg selv finnes det ca 1 milliard av i verden)

Det er absurde tall når du begynner tenke på det

Om du mener bra = beveger oss mot et samfunn med stadig mindre vold, drap osv. 

Den naturlige utviklingen da er at vold (drap) mot dyr også reduseres. 

Men jeg skal ikke spore av tråden mer. 

Dyr som ikke blir spist etter endt liv, ville for det overveldende flertallet aldri blitt født heller.

Litt logikk må man ha med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags retter savner du på disse resturantene, TS? 

Anonymkode: e1dde...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...