AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #1 Del Skrevet 7. juli 2019 Ser ikke noen retter med svinekjøtt heller på menyen. Noen som vet praksis? Anonymkode: e505d...19b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #2 Del Skrevet 7. juli 2019 Så godt som alt kjøtt du får kjøpt i norske butikker er halalslaktet. Dette skyldes at halalslaktingen er identisk med vanlig, norsk slakting, med unntak av at kjøttet blir velsignet. Anonymkode: c265a...40b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrekStar Skrevet 7. juli 2019 #3 Del Skrevet 7. juli 2019 (endret) Sikher spiser ikke halal-kjøtt, nettopp fordi kjøttet blir velsignet. Mange som ikke er muslimer, vil naturlig nok også ta avstand fra kjøtt som er velsignet og slaktet etter islamske skikker. Vil tro at alle gjerne vil bli respektert likt, og at dem som ikke vil ha halal-kjøtt, skal slippe dette. Er det halal-kjøtt, så skal dette opplyses om klart og tydelig, før en kjøper dette og før en spiser dette. Blir det servert halal-kjøtt til dem som ikke vil ha dette, da kan jeg tenke meg at det burde kunne kreves erstatning til dem som blir påtvunget dette, ved at en ikke blir opplyst om at det har vært slaktet etter islamske skikker. Jeg vil kalle det omvendt religiøs diskriminering, og diskriminering av andre religioner enn islam. Skal alle ha like rettigheter, og respekteres likt, så skal en velge selv om en vil ha halal-slaktet kjøtt. En skal ikke tvinge slikt kjøtt på andre, heller ikke skal en tilby BARE at det slaktes på halal måten, fordi det liksom spares penger. Hvis et etablert slakteri omstiller seg, til å bare slakte på halal måten, uten å ta hensyn til ikke-muslimer, da er det et overtramp, utifra religiøse og økonomiske motiver og kanskje en type latskap. Det er utspekulert og respektløst hvis en blir servert halal-kjøtt, uten å bli opplyst om dette. En kan ikke servere muslimer svinekjøtt, uten at det blir "opprør" og ettervirkninger. Da skal heller ikke ikke-muslimer uvitende serveres halal-kjøtt. Mange vil sikkert si at det ikke er farlig å spise halal-kjøtt, da det "bare" er noen religiøse ord som blir sagt under slakting, og at kjøttet er fortsatt det samme. Men det er ikke dette det i hovedsak handler om. Det handler om respekt for dem som ikke spiser slikt halal-kjøtt, og for den norske måten å slakte dyr på. Hvis mange liker å si at det ikke er så farlig med dette kjøttet, så kan en si til f.eks muslimer, akkurat det samme, når det gjelder hvorfor dem ikke bare kan spise svinekjøtt, siden det da heller ikke kan være så farlig. Endret 7. juli 2019 av TrekStar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #4 Del Skrevet 9. juli 2019 På 7.7.2019 den 10.13, AnonymBruker skrev: Så godt som alt kjøtt du får kjøpt i norske butikker er halalslaktet. Dette skyldes at halalslaktingen er identisk med vanlig, norsk slakting, med unntak av at kjøttet blir velsignet. Anonymkode: c265a...40b Det burde ikke være praksis på Norske slakterier. Kan de ikke bare be bordbønn privat hjemme? Jeg vil ikke ha religionsmat. Anonymkode: 0acc4...9a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #5 Del Skrevet 9. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det burde ikke være praksis på Norske slakterier. Kan de ikke bare be bordbønn privat hjemme? Jeg vil ikke ha religionsmat. Anonymkode: 0acc4...9a4 I prinsippet er jeg enig. Jeg er ateist. Men her lar jeg prinsippet fare, til fordel for enklere logistikk i slakteriene. Anonymkode: c265a...40b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 9. juli 2019 #6 Del Skrevet 9. juli 2019 På 7.7.2019 den 10.13, AnonymBruker skrev: Så godt som alt kjøtt du får kjøpt i norske butikker er halalslaktet. Dette skyldes at halalslaktingen er identisk med vanlig, norsk slakting, med unntak av at kjøttet blir velsignet. Anonymkode: c265a...40b Det er ren løgn. Halalslakting er rituelt og religiøst betinget og dyret tappes for blod mens det enda er i livet - hvilket er langt fra norsk tradisjon for avliving. Venstreradikale som må pynte på sannheten for å gjøre innvandringen spiselig går det 500 av på dusinet. Dere er et trist sorti. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 007_008_007 Skrevet 9. juli 2019 #7 Del Skrevet 9. juli 2019 (endret) På 07.07.2019 den 22.26, TrekStar skrev: Sikher spiser ikke halal-kjøtt, nettopp fordi kjøttet blir velsignet. Mange som ikke er muslimer, vil naturlig nok også ta avstand fra kjøtt som er velsignet og slaktet etter islamske skikker. Vil tro at alle gjerne vil bli respektert likt, og at dem som ikke vil ha halal-kjøtt, skal slippe dette. Er det halal-kjøtt, så skal dette opplyses om klart og tydelig, før en kjøper dette og før en spiser dette. Blir det servert halal-kjøtt til dem som ikke vil ha dette, da kan jeg tenke meg at det burde kunne kreves erstatning til dem som blir påtvunget dette, ved at en ikke blir opplyst om at det har vært slaktet etter islamske skikker. Jeg vil kalle det omvendt religiøs diskriminering, og diskriminering av andre religioner enn islam. Skal alle ha like rettigheter, og respekteres likt, så skal en velge selv om en vil ha halal-slaktet kjøtt. En skal ikke tvinge slikt kjøtt på andre, heller ikke skal en tilby BARE at det slaktes på halal måten, fordi det liksom spares penger. Hvis et etablert slakteri omstiller seg, til å bare slakte på halal måten, uten å ta hensyn til ikke-muslimer, da er det et overtramp, utifra religiøse og økonomiske motiver og kanskje en type latskap. Det er utspekulert og respektløst hvis en blir servert halal-kjøtt, uten å bli opplyst om dette. En kan ikke servere muslimer svinekjøtt, uten at det blir "opprør" og ettervirkninger. Da skal heller ikke ikke-muslimer uvitende serveres halal-kjøtt. Mange vil sikkert si at det ikke er farlig å spise halal-kjøtt, da det "bare" er noen religiøse ord som blir sagt under slakting, og at kjøttet er fortsatt det samme. Men det er ikke dette det i hovedsak handler om. Det handler om respekt for dem som ikke spiser slikt halal-kjøtt, og for den norske måten å slakte dyr på. Hvis mange liker å si at det ikke er så farlig med dette kjøttet, så kan en si til f.eks muslimer, akkurat det samme, når det gjelder hvorfor dem ikke bare kan spise svinekjøtt, siden det da heller ikke kan være så farlig. Er det ikke bare å la være å gå på restauranter drevet av tyrkere hvis man ikke ønsker halalkjøtt? Endret 9. juli 2019 av 007_008_007 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aiba Skrevet 9. juli 2019 #8 Del Skrevet 9. juli 2019 På 7.7.2019 den 9.25, AnonymBruker skrev: Ser ikke noen retter med svinekjøtt heller på menyen. Noen som vet praksis? Anonymkode: e505d...19b De har jo pizza med pepperoni og skinke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #9 Del Skrevet 9. juli 2019 19 minutter siden, A-hunter said: Det er ren løgn. Halalslakting er rituelt og religiøst betinget og dyret tappes for blod mens det enda er i livet - hvilket er langt fra norsk tradisjon for avliving. Venstreradikale som må pynte på sannheten for å gjøre innvandringen spiselig går det 500 av på dusinet. Dere er et trist sorti. Jeg har vært nær ved å dø av blodtap, ved full bevissthet, og det var ikke noe gøy. Dyrene i Norge bedøves før de tappes for blod. De er altså bevisstløse, og kjenner ingen ting. Anonymkode: c265a...40b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #10 Del Skrevet 9. juli 2019 Just now, AnonymBruker said: Jeg har vært nær ved å dø av blodtap, ved full bevissthet, og det var ikke noe gøy. Dyrene i Norge bedøves før de tappes for blod. De er altså bevisstløse, og kjenner ingen ting. Anonymkode: c265a...40b Store dyr "bedøves" med boltepistol (som Jemtland) og mindre med CO2-gass. Anonymkode: c265a...40b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #11 Del Skrevet 9. juli 2019 Co2 gass er for øvrig en veldig smertefull måte å bli bedøvd på. Det er ikke som om dyra i slakteriene har det godt før de dør, halal eller ei Anonymkode: 37a0f...a3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 9. juli 2019 #12 Del Skrevet 9. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dyrene i Norge bedøves før de tappes for blod. De er altså bevisstløse, og kjenner ingen ting. Altså er det første du skrev: "Dette skyldes at halalslaktingen er identisk med vanlig, norsk slakting, med unntak av at kjøttet blir velsignet." ren løgn. Takk for bekreftelsen. I Norge har vi tidligere tatt livet av dyret før blodet tappes. I "det nye vi" har vi endret dette til at det holder med bedøvelse for å tekkes islamistene. Det er 'dyrevelferd' av verste kategori og en soleklar forverring for dyret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #13 Del Skrevet 9. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Co2 gass er for øvrig en veldig smertefull måte å bli bedøvd på. Det er ikke som om dyra i slakteriene har det godt før de dør, halal eller ei Anonymkode: 37a0f...a3e Jeg kan kanskje være tilbøyelig til å være enig, selv om jeg ikke har prøvd. Men jeg mener likevel at de fleste slaktedyr i Norge får en lettere død enn de fleste mennesker. Litt jævlig, ja, men det går fort. Anonymkode: c265a...40b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #14 Del Skrevet 9. juli 2019 1 minutt siden, A-hunter said: Altså er det første du skrev: "Dette skyldes at halalslaktingen er identisk med vanlig, norsk slakting, med unntak av at kjøttet blir velsignet." ren løgn. Takk for bekreftelsen. I Norge har vi tidligere tatt livet av dyret før blodet tappes. I "det nye vi" har vi endret dette til at det holder med bedøvelse for å tekkes islamistene. Det er 'dyrevelferd' av verste kategori og en soleklar forverring for dyret. Feil. Anonymkode: c265a...40b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #15 Del Skrevet 9. juli 2019 1 minutt siden, A-hunter skrev: Altså er det første du skrev: "Dette skyldes at halalslaktingen er identisk med vanlig, norsk slakting, med unntak av at kjøttet blir velsignet." ren løgn. Takk for bekreftelsen. I Norge har vi tidligere tatt livet av dyret før blodet tappes. I "det nye vi" har vi endret dette til at det holder med bedøvelse for å tekkes islamistene. Det er 'dyrevelferd' av verste kategori og en soleklar forverring for dyret. Mao er islam vondt både for mennesker og dyr. Anonymkode: 0acc4...9a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #16 Del Skrevet 9. juli 2019 Just now, AnonymBruker said: Feil. Anonymkode: c265a...40b Altså at vi gjorde det annerledes før. Anonymkode: c265a...40b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #17 Del Skrevet 9. juli 2019 1 minutt siden, A-hunter skrev: Altså er det første du skrev: "Dette skyldes at halalslaktingen er identisk med vanlig, norsk slakting, med unntak av at kjøttet blir velsignet." ren løgn. Takk for bekreftelsen. I Norge har vi tidligere tatt livet av dyret før blodet tappes. I "det nye vi" har vi endret dette til at det holder med bedøvelse for å tekkes islamistene. Det er 'dyrevelferd' av verste kategori og en soleklar forverring for dyret. Nei, det har vi ikke. For den absolutt letteste måten å tappe slakt for blod på, er at hjertet slår. I Norge bedøver vi imidlertid dyret før strupen kuttes, slik at det ikke skal merke noe. Norske muslimer har akseptert dette, dermed er norsk halalkjøtt slaktet på samme vis som annet kjøtt, med unntak av en bønn i det strupen skjæres over (så vidt jeg husker, skjer dette i dag med et opptak over høytaler). Norske jøder har derimot ikke akseptert dette, så du finner ikke norsk kosherkjøtt i butikken. Anonymkode: 725fe...22a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #18 Del Skrevet 9. juli 2019 http://www.nortura.no/tatt-hand-om-av-stolte-fagfolk/pa-slakteriet/ Anonymkode: 725fe...22a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 9. juli 2019 #19 Del Skrevet 9. juli 2019 23 minutter siden, A-hunter skrev: Det er ren løgn. Halalslakting er rituelt og religiøst betinget og dyret tappes for blod mens det enda er i livet - hvilket er langt fra norsk tradisjon for avliving. Venstreradikale som må pynte på sannheten for å gjøre innvandringen spiselig går det 500 av på dusinet. Dere er et trist sorti. 1. Dette var måten vi slaktet på også før i tiden. Endringen av slaktemetode, kom da vi fikk mer industriellle slaktemetoder, og forbudet mot denne slakteformen er relativt ny. Denne typen halalslakt ser vi lite av i Norge. Det importeres en kvote med Halal og Kosher (samme slaktemetode, annen bønn og der SKAL det være en person som forretter bønnen) Dette kjøttet er følgelig dyrt, og er vanligst å se på spesielle slaktebutikker rettet mot muslimer og jøder. Halal slakting i Norge som er merket med Islams råd sitt halal stempel, pågår på norsk metode med ett lydspor som innholder bønnen gående på repeat i bakgrunn. Merkingen av dette kjøttet er mye mer avgrenset nå, og slakteriene tart mye mer svinn nå om dagen enn før på grunn av dette etter en relativt omfattende presse sak for noen år tilbake. På restaurant , kan du sikkert oppleve at man ikke nødvendigvis informerer om dette hvis ikke det er naturlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #20 Del Skrevet 9. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kan kanskje være tilbøyelig til å være enig, selv om jeg ikke har prøvd. Men jeg mener likevel at de fleste slaktedyr i Norge får en lettere død enn de fleste mennesker. Litt jævlig, ja, men det går fort. Anonymkode: c265a...40b Co2 brenner i luftveiene og i nesen, og griser har som kjent mye nerver i nesen. Vet ikke helt hvordan man kan sammenligne griser og mennesker. For det første er det vanskelig å si hvilken død som er verst og hvor mange som dør med mye smerter På den annen side vil jeg si det er stor forskjell på å drepe dyr når de er 1-5 år gamle og kunne levd til de var 12-18, og å leve i 80 år og dø med smerter. Om du kunne velge å dø smertefritt om 1 år eller ha smerter i 2 min før du døde som 80-åring, hvilken ville du valgt? De aller fleste ville valgt det lange livet For det andre, så er jo døden til grisen noe vi velger. Vi velger å drepe 100 000 husdyr i uken. Det er altså påført lidelse, noe som kun skjer fordi vi velger at det skal skje mot de. Anonymkode: 37a0f...a3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå