Gå til innhold

6 mnd opphold i utland, med barn men uten far

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Usikker på om jeg er på riktig forum, men prøver.

Jeg har tre gutter i barneskolen. Flyttet fra barnas far for 2 år siden. Vi har 50/50 deling. Vi har hatt et problematisk forhold siden, vanskelig å samarbeide da vi er bitre begge to på hverandre. Men for en stund siden fikk han ny kjæreste og ting er ikke så intenst mellom oss lenger. 

Uansett...jeg har hatt noen tøffe år og er sliten nå, ønsker en litt ny hverdag for både ungene og meg selv.

Så jeg har fått muligheten til et opphold i Spania på 6 måneder og ungene på norsk skole der samtidig. En fantastisk fin mulighet som jeg tipper aldri kommer igjen! Utfordringen er jo at far muligens ikke syns noe om dette og setter foten ned. Han har selv sett at jeg er sliten og uten energi, og foreslått en stund tilbake at jeg kanskje skulle vurdere å komme meg litt bort å samle krefter. Men da mente han ikke med barna tipper jeg...

Om han hadde gått med på dette, hadde jeg selvsagt latt han besøke oss så ofte han ville, og at ungene kunne komme hjem noen langhelger til han.

Selv tenker jeg at dette kunne være en flott opplevelse for barna, lærerikt og minner de tar med seg videre i livet.

Vi har familie i Spania, så barna er godt kjent der og trygge!

Men hva kan jeg gjøre, dersom far nekter at jeg tar barna med meg?

Er det egoistisk av meg å reise uten barna? Da hadde jeg tatt flere langhelger og kanskje en uke her og der hjemme, så jeg fikk være med barna. Blir jo selvsagt grusomt å være uten dem så lenge!! Men samtidig er jo tanken min, at jeg skal komme tilbake som en sterkere utgave av meg selv og være en forhåpentligvis enda bedre mor for gutta!

Bør far la barna få en slik sjanse, eller er det feil av meg å foreslå dette?

Hva ville dere gjort? Jeg er virkelig utbrent å har hilst på veggen flere ganger og tenker at dette muligens kan være noe positivt å spennende for alle... ikke for far da kanskje...🙄

Anonymkode: 5272d...cf2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med far. Legg frem saken din og mulige løsninger. Sørg for å legge til rette for en god samtale slik at dere begge får snakket, lagt frem sitt syn og kommet med forslag til løsning. Da blir samarbeidet ikke ødelagt enten guttene blir hjemme med far eller reiser med deg. 

Lykke til! 

Anonymkode: dda28...bb4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Usikker på om jeg er på riktig forum, men prøver.

Jeg har tre gutter i barneskolen. Flyttet fra barnas far for 2 år siden. Vi har 50/50 deling. Vi har hatt et problematisk forhold siden, vanskelig å samarbeide da vi er bitre begge to på hverandre. Men for en stund siden fikk han ny kjæreste og ting er ikke så intenst mellom oss lenger. 

Uansett...jeg har hatt noen tøffe år og er sliten nå, ønsker en litt ny hverdag for både ungene og meg selv.

Så jeg har fått muligheten til et opphold i Spania på 6 måneder og ungene på norsk skole der samtidig. En fantastisk fin mulighet som jeg tipper aldri kommer igjen! Utfordringen er jo at far muligens ikke syns noe om dette og setter foten ned. Han har selv sett at jeg er sliten og uten energi, og foreslått en stund tilbake at jeg kanskje skulle vurdere å komme meg litt bort å samle krefter. Men da mente han ikke med barna tipper jeg...

Om han hadde gått med på dette, hadde jeg selvsagt latt han besøke oss så ofte han ville, og at ungene kunne komme hjem noen langhelger til han.

Selv tenker jeg at dette kunne være en flott opplevelse for barna, lærerikt og minner de tar med seg videre i livet.

Vi har familie i Spania, så barna er godt kjent der og trygge!

Men hva kan jeg gjøre, dersom far nekter at jeg tar barna med meg?

Er det egoistisk av meg å reise uten barna? Da hadde jeg tatt flere langhelger og kanskje en uke her og der hjemme, så jeg fikk være med barna. Blir jo selvsagt grusomt å være uten dem så lenge!! Men samtidig er jo tanken min, at jeg skal komme tilbake som en sterkere utgave av meg selv og være en forhåpentligvis enda bedre mor for gutta!

Bør far la barna få en slik sjanse, eller er det feil av meg å foreslå dette?

Hva ville dere gjort? Jeg er virkelig utbrent å har hilst på veggen flere ganger og tenker at dette muligens kan være noe positivt å spennende for alle... ikke for far da kanskje...🙄

Anonymkode: 5272d...cf2

Jeg skal love deg en ting, INGEN får ha barna sine på Den Norske skolen, enten du snakker om Alicante eller på Valle Marina på Gran Canaria i 6 måneder. Barna må gå på skolene disse to stedene hvor det er Norsk skole i Spania HELE skoleåret. 

Tidligere kunne barna komme og gå en periode på Den Norske skolen, men dette ble slutt på for flere år siden, fordi det ble så mye uro i klassene med barn som stadig kom og barn som stadig reiste at de som var der hele året fikk ikke den oppfølgingen de skulle og hadde rett på. Stønadsordningene til skolene er også nå bassert på et helt skoleår. 

Så her er det åpenbart noe som ikke stemmer. Og hvorfor skal vi da bruke tid på resten av trådens innhold? 

Anonymkode: badc1...ef3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

La guttan være faren sin i 6 mnd så du får hentet deg inn..  at du vært på vei å møte veggen høres ikke forenelig med å ta 3 barn til utlandet i 6mnd.

Anonymkode: 099f6...fad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal love deg en ting, INGEN får ha barna sine på Den Norske skolen, enten du snakker om Alicante eller på Valle Marina på Gran Canaria i 6 måneder. Barna må gå på skolene disse to stedene hvor det er Norsk skole i Spania HELE skoleåret. 

Tidligere kunne barna komme og gå en periode på Den Norske skolen, men dette ble slutt på for flere år siden, fordi det ble så mye uro i klassene med barn som stadig kom og barn som stadig reiste at de som var der hele året fikk ikke den oppfølgingen de skulle og hadde rett på. Stønadsordningene til skolene er også nå bassert på et helt skoleår. 

Så her er det åpenbart noe som ikke stemmer. Og hvorfor skal vi da bruke tid på resten av trådens innhold? 

Anonymkode: badc1...ef3

Det her stemmer ikke, nå kjenner jeg kun til en av disse skolene. Og der kan barn gå i kortere perioder. Ja, det er foreldre som er fortvilte over det. Men det er mulig.

TS, du må bare prate med far, og høre hva han tenker. 6 mnd er jo ikke lenge, vil jo være en gøy opplevelse for barna dine.

Anonymkode: d2e98...36b

• Liker 1
Skrevet

Her synes jeg det høres ut som om det lureste er at barna blir igjen hjemme hos far. 

Ja, det kan hende de synes det er kjempespennende i Spania. Men hva om en av dem mistrives skikkelig, og mor, som skal komme til hektene, må bruke all energi på å fikse saken med skole feks osv. 

Så er spørsmålet mitt : må alle barna velge det samme? Kan en bli med mor og to med far, eller omvendt? Kanskje de ønsker forskjellige ting....

Jeg skjønner at det virker vanskelig å reise fra barna i 6 mnd, men det er ikke enklere for far å være uten dem. Særlig ikke når dere har 50-50. Så hvis far er positiv, reis alene. Evt splitt barna i disse månedene og la dem velge. 

Du starter så klart med en ny samtale med far, rolig og dønn ærlig. Be om at han hører deg ferdig før han skal få si alt han vil og du hører ham ferdig. Avtal på forhånd å holde dere til saken og ikke anklage hverandre osv. Vær åpen om at det sikkert blir vanskelig for dere begge, men at dere skal prøve alt dere kan. Hvem vet, kanskje dere faktisk kan bli enige... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det skal bli trøblete for barna å starte på ny skole for så å slutte igjen i det de akkurat har blitt litt kjent. Som nevnt over er det ingen garanti at du får ha barna så kort på skolen heller. Og skolen koster penger, for tre barn er det ca 4000 kr/mnd, har du råd til det? Et halvt år i Spania høres ut som en bedre deal for deg enn barna. En annen ting er at når de slutter på skolen i Norge er det ingen garanti for at de kommer i samme klasse når dere flytter hjem igjen, ikke samme skole heller om det er valg mellom to skoler/plassbegrensninger i området dere bor i. Høres ut som det er best å la barna bo med far, så kan de heller besøke deg innimellom.

Anonymkode: e9d29...881

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv far. Heldigvis ikke skilt. IKKE FAEN om jeg skulle være borte fra barna mine i 6 mnd! Joda... det går fly frem og tilbake til spania... men IKKE FAEN. 

Anonymkode: 5cea6...2b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...