Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har trent styrke 2-3 ganger i uken i ca 6 uker nå. Spiser også sunnere enn før, noen dager vil jeg tro er kaloriunderskudd, men ikke hver dag. Tror jeg har gått opp 3-4 kg siden jeg begynte, kan dette stemme? Og hva skal jeg gjøre for å bli slankere og gå ned i vekt? Trener styrke pga helseutfordringer i samarbeid med manuell terapeut. Men trenger absolutt å gå ned i vekt!

Anonymkode: aa542...0db

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig i starten. Mye av det er vann, det vil forsvinne etterhvert. Husk også at muskler veier mer enn fett. 

Mer du kvinne så varierer også vekten mer i løpet av måneden på grunn av menstrasjon o.l. 

Anonymkode: 92d5f...b87

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er helt vanlig i starten. Mye av det er vann, det vil forsvinne etterhvert. Husk også at muskler veier mer enn fett. 

Mer du kvinne så varierer også vekten mer i løpet av måneden på grunn av menstrasjon o.l. 

*Er du kvinne...

AnonymBruker
Skrevet

Det spiller ingen rolle hva du spiser om du spiser mer kalorier enn du forbrenner. Da vil legge på deg selv om maten er aldri så sunn.

Anonymkode: 3f4b1...077

• Liker 1
Gjest Mattie16
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spiller ingen rolle hva du spiser om du spiser mer kalorier enn du forbrenner. Da vil legge på deg selv om maten er aldri så sunn.

Men det er jo etter jeg begynte å trene at jeg har lagt på meg?  Før jeg begynte å trene var vekten stabil, og jeg spiser IKKE mer nå enn før.

Gjest Mattie16
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, men vet du ca hvor lenge den perioden varer?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Mattie16 skrev:

Takk, men vet du ca hvor lenge den perioden varer?

Det er nok individuelt men min pt. sa at det var vanlig i de første 4-8 ukene. 

Skrevet

Muskler veier vel mer enn fett, så har du bygget muskler vil du også gå opp i vekt...naturlig nok. Eller altså, muskler og fett veier like mye, men muskler har større tetthet og tar opp mindre plass. Så om du ser tynnere ut, men veier like mye, så har du mistet fett, men fått muskler. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Mattie16 said:

Men det er jo etter jeg begynte å trene at jeg har lagt på meg?  Før jeg begynte å trene var vekten stabil, og jeg spiser IKKE mer nå enn før.

Måler du vekt eller størrelse?

Anonymkode: 5586e...abd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Mattie16 skrev:

Da ville jeg regnet kjapt over maten. Tatt noen dager med rigid kaloritelling rett og slett, bare for å sjekke om at du faktisk ikke får i deg mer enn før. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke logger maten så kan det godt være at du nå spiser mer fordi du trener. 

Anonymkode: 231ae...35b

AnonymBruker
Skrevet

Begynn å mål med målebånd. Da ser du om vektoppgangen er fettrelatert eller muskelrelatert. 

Anonymkode: f1c8d...aa5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, HalldirV2 skrev:

Muskler veier vel mer enn fett, så har du bygget muskler vil du også gå opp i vekt...naturlig nok. Eller altså, muskler og fett veier like mye, men muskler har større tetthet og tar opp mindre plass. Så om du ser tynnere ut, men veier like mye, så har du mistet fett, men fått muskler. 

Men hun har garantert ikke gått opp 3-4 kg på grunn av  muskler i løpet av 6 uker med styrketrening kun 2-3 ganger i uka! 

Anonymkode: b30a5...e34

AnonymBruker
Skrevet

Når du trener styrketrening samles det vann i musklene fordi de skal reparere seg etter treningen, og da øker naturlig nok vekten. Dessuten veier jo selve musklene litt også, så det kan godt hende du har fått litt muskler ja :)  Men ikke så mye på så kort tid. Det er nok en blanding, tipper jeg.

Anonymkode: f769b...1d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 7.7.2019 den 1.22, AnonymBruker skrev:

Muskler veier mer enn fett? 😂 1 kg er 1 kg uansett om det er fett eller muskler 😂

Anonymkode: 3368a...e5b

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Muskler veier mer enn fett? 😂 1 kg er 1 kg uansett om det er fett eller muskler 😂

Det er dumt vi har en befolkning som ikke blir fortalt om muskler, fett og vekt. En mann som har mye muskler og lite fett, kan veie mer enn en lubben mann som ikke trener. 

Så du kan få en mer definert kropp med snevrere midje og mindre fett og samtidig gå opp i vekt om du trener styrke. I noen tilfeller er det en bra ting, for det viser at du forbrenner fettet og bygger muskler. 

Her ser du eksempel på hvordan muskler og fett sitter annerledes på kroppen etter en periode med trening. Hun veier mer etter trening, men kroppen ser mye bedre ut. Slanke mennesker som trener styrke og som spiser mer protein, vil alltid se bedre ut enn slanke som aldri trener og som kanskje sulter seg selv for å ikke gå opp i vekt. 

e07e1aef6f92d367f20d291b82c7e094.png

94a5e492ceab2631756f9ca3b4fad642.png

https://www.health.com/mind-body/before-and-after-weight-loss-social-media

Anonymkode: 20899...f95

• Liker 2
Skrevet

Henger meg med på det andre skriver her. Jeg vil nok tro at dette er en kombinasjon av økt muskelmasse og økt vanninnhold i kroppen som følge av treningen.

Likevel er det et faktum at trening ofte øker apetitten, så selv om du tror at du ikke spiser mer, så kan det hende at du gjør det likevel.

Uansett viser de fleste studier på styrketrening som ikke kontrollerer for matinntak at de fleste går opp i muskelmasse og ned i fettmasse når de først begynner å trene. Denne effekten ser man i stor grad hos nybegynnere, eller folk som ikke har trent på en stund.

De med lang styrketreningserfaring er ikke like heldige.

Vil også spesifisere at man faktisk kan gå opp i vekt og ned i fettprosent i et kalorioverskudd også, noe mange glemmer i denne sammenheng: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnut.2018.00084/full

Kroppsvekt økte over tid, LBM økte over tid, fettmasse minket over tid. Gjennomsnittlig kalorioverskudd var rundt 500 - 800 kcal per dag.

Jeg ville bare fortsatt å stå på jeg, og fokusere på et "sunt og balansert kosthold" samt høy hverdagsaktivitet. Om det ikke fungerer kan du alltids bruke en app til å estimere kaloriinntaket over noen dager eller uker for å luke ut problemområder :)

Gjest Mattie16
Skrevet

Tusen takk for gode svar her! Føles litt bedre å vite at det nok er pga styrketreningen jeg har gått litt opp i vekt. Er årevis siden sist jeg trente styrke, så jeg er absolutt en nybegynner😊 har samtidig begynt å bli litt strengere med kostholdet, så får vi se. Manuell terapeuten sa jeg måtte gi treningen ca et halvt år, før resultatene virkelig ville kjennes (og synes, håper jeg.!)

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dumt vi har en befolkning som ikke blir fortalt om muskler, fett og vekt. En mann som har mye muskler og lite fett, kan veie mer enn en lubben mann som ikke trener. 

Så du kan få en mer definert kropp med snevrere midje og mindre fett og samtidig gå opp i vekt om du trener styrke. I noen tilfeller er det en bra ting, for det viser at du forbrenner fettet og bygger muskler. 

Her ser du eksempel på hvordan muskler og fett sitter annerledes på kroppen etter en periode med trening. Hun veier mer etter trening, men kroppen ser mye bedre ut. Slanke mennesker som trener styrke og som spiser mer protein, vil alltid se bedre ut enn slanke som aldri trener og som kanskje sulter seg selv for å ikke gå opp i vekt. 

e07e1aef6f92d367f20d291b82c7e094.png

94a5e492ceab2631756f9ca3b4fad642.png

https://www.health.com/mind-body/before-and-after-weight-loss-social-media

Anonymkode: 20899...f95

1 kg er fortsatt 1 kg. Å øke muskelmasse på så kort tid for en amatør virker ikke særlig realistisk. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

1 kg er fortsatt 1 kg. Å øke muskelmasse på så kort tid for en amatør virker ikke særlig realistisk. 

1 kg er 1 kg, ja. Er det ikke så enkelt som at volumet til 1 kg fett er ganske mye større en volumet til 1 kg muskler? 

La oss si at TS har mistet 2 kg med fett, men fått 3 kg med muskler. Da vil hun fortsatt se mindre ut, men veie mer. 

Se kildebildet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...