Gå til innhold

Liten men aktiv hund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tibbe tror jeg utgår ganske glatt, kjenner en del av de og ingen ville holdt ut de turene vi går utenom de til lekeplassen med ungene. Papillon, chinese crested og dachs tror jeg også strykes ganske lett.

De DSG jeg kjenner til er veldig aktive og fremstår som lette å trene og motivere, men det finnes jo selvfølgelig individer som ikke er det. Hvordan er de mtp kulde, noen som vet?

Må kanskje fire litt på ønsket om mindre størrelse, mellomstore raser gjør det kanskje lettere å finne en som passer oss perfekt.

Anonymkode: 8c7c2...f11

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tibbe tror jeg utgår ganske glatt, kjenner en del av de og ingen ville holdt ut de turene vi går utenom de til lekeplassen med ungene. Papillon, chinese crested og dachs tror jeg også strykes ganske lett.

De DSG jeg kjenner til er veldig aktive og fremstår som lette å trene og motivere, men det finnes jo selvfølgelig individer som ikke er det. Hvordan er de mtp kulde, noen som vet?

Må kanskje fire litt på ønsket om mindre størrelse, mellomstore raser gjør det kanskje lettere å finne en som passer oss perfekt.

Hvis du skal fire litt på kravene anbefaler jeg Toller.

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Kvartz skrev:

Hvis du skal fire litt på kravene anbefaler jeg Toller.

Hvordan er disse sammenlignet med andre retrievere? Tenker mest på gemytt og helse.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal inkludere mellomstore raser så vil både samojed og finsk lapphund tåle friluftsliv i Nord-Norge veldig godt. Disse er aktive og energiske på tur og rolige inne.

Anonymkode: 18ce8...52a

AnonymBruker
Skrevet

Vi måtte bruke dekken på vår DSG, han frøs fort da det krøp under null på gradestokken. Han var heller ikke bortskjemt når det gjaldt bekledning, som jeg ser mange stall-DSG’er er 🙈 Populære stallhunder!

Enig i at toller er et godt alternativ. Samojed har jeg null erfaring med. Hva med kleiner münsterlander? Stående fuglehund, egentlig, men ypperlig selskapshund så lenge den får utløp for energi fysisk og mentalt.

Anonymkode: b9a49...e0d

AnonymBruker
Skrevet

Så typ fuglehund kan trives selv om den ikke får jakte? Det vil bli rikelig med aktivitet året rundt, men jakt er ikke noe vi driver med, ikke pr dags dato, skal aldri si aldri da men. Mange fine fuglehunder som ikke er så fryktelig store :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så typ fuglehund kan trives selv om den ikke får jakte? Det vil bli rikelig med aktivitet året rundt, men jakt er ikke noe vi driver med, ikke pr dags dato, skal aldri si aldri da men. Mange fine fuglehunder som ikke er så fryktelig store :sjenert:

Det vil den nok, så lenge den får mosjon og hjernetrim. Jakt med hund er forresten helt fantastisk! Det handler om så mye mer enn å skaffe middag. Kontakt, samspill, naturopplevelser, se og dele gleden hunden har for jakt :) Jeg har harehund på deling med faren min. Men jeg har ikke tatt meg bryet om å ta jegerprøven enda. Like mye jaktopplevelse uten hagla :) 

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal inkludere mellomstore raser så vil både samojed og finsk lapphund tåle friluftsliv i Nord-Norge veldig godt. Disse er aktive og energiske på tur og rolige inne.

Men du skal ha en god dose tålmodighet for å trene lydighet med begge. Nå er jeg mest kjent med svensk lapphund, men lapphunden er jo kjent for å være veldig selvstendig og til dels lite førerorientert. Man kan trene lydighet med dem, helt klart, men det krever nok en god dose tålmodighet og oppfinnsomhet for å motivere dem til det. Det er iallfall min erfaring. 

Anonymkode: 5c08d...719

Skrevet

Har du vurdert lagotto?

AnonymBruker
Skrevet

Mannen ble veldig interessert i kleiner münsterlander ihvertfall 😄 må se oss rundt om noen i området har et par vi kan hilse på.

Deg som anbefalte rasen, har du oppdrettere å anbefale? Helst innen Norge eller Sverige. 

AnonymBruker
Skrevet
På 6.7.2019 den 20.45, AnonymBruker skrev:

Rom for mange turer daglig, hvorav en langtur (eventuelt delt mellom tur og organisert trening i form av lydighet og eller spor). Jeg er veldig glad i treningen med lydighet og spor, men er ikke noe konkurransemenneske.

Jack Russel passer beskrivelsen perfekt. Litt intens da

Anonymkode: 58aa6...aed

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du skal ha en god dose tålmodighet for å trene lydighet med begge. Nå er jeg mest kjent med svensk lapphund, men lapphunden er jo kjent for å være veldig selvstendig og til dels lite førerorientert. Man kan trene lydighet med dem, helt klart, men det krever nok en god dose tålmodighet og oppfinnsomhet for å motivere dem til det. Det er iallfall min erfaring. 

Anonymkode: 5c08d...719

Enig når det gjelder lydighet, men sporsøk vil passe ypperlig for en samojed i alle fall, sikkert lapphund også. Men nå digger jeg selvstendige hunder da :) 

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen ble veldig interessert i kleiner münsterlander ihvertfall 😄 må se oss rundt om noen i området har et par vi kan hilse på.

Deg som anbefalte rasen, har du oppdrettere å anbefale? Helst innen Norge eller Sverige. 

Kjenner ikke til noen oppdrettere, dessverre. Kan være kjekt å melde seg inn i en facebookgruppe om det finnes en for rasen dere vurderer. Fin mulighet til å få et inntrykk av rasen. Jeg kjenner bare to, den jeg kjenner best brukes ikke noe særlig til jakt. Rolig, herlig tispe som jeg mener er 13-14 år nå. Vært helt frisk hele livet :) 

AnonymBruker
Skrevet

Kelpie eller chodsky pes er mine forslag... Små arbeidsjern som tåler avslapning, fine familiehunder og lette å trene i både spor og lydighet.. 

Anonymkode: 62d96...f33

AnonymBruker
Skrevet

Dvergschnauzer

Anonymkode: deadd...bf6

AnonymBruker
Skrevet
På 6.7.2019 den 22.01, AnonymBruker skrev:

Chinese crested. 

Anonymkode: d34f2...9d7

TS bor i nord, ville ikke hatt en slik hund i det klimaet om man ønsker å være mye ute.

Anonymkode: de1b5...982

AnonymBruker
Skrevet

Kleiner munsterlendere er helt nydelige. Men de er vel jakthund og selv om de ikke trenes til jakt har de en tendens til å "forsvinne" på tur. 

Jeg slår et slag for finsk lapphund igjen. Nydelige hunder, som er aktive, fine familiehunder, friske og fin størrelse. Og pels som tåler Nord-Norge. Litt sånn selvstendig i typen, men det kan jrt og dsg jammen også være 😂

Anonymkode: 4c7a2...327

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slår et slag for finsk lapphund igjen. Nydelige hunder, som er aktive, fine familiehunder, friske og fin størrelse. Og pels som tåler Nord-Norge. Litt sånn selvstendig i typen, men det kan jrt og dsg jammen også være 😂

Anonymkode: 4c7a2...327

Skikkelig vakre er de ❤️

Anonymkode: e4c3b...fb3

AnonymBruker
Skrevet

Har en foxterrier , skal love deg at den tåler aktivitet iallefall 😊. Den er liten, god som gull men har jo alle terrieregenskapene i fullt monn. Elsker min hund og vil anbefale denne tøffe og snille rasen til alle aktive hundemennesker.

Anonymkode: ebfe1...4a2

Skrevet
På ‎06‎.‎07‎.‎2019 den 23.35, Tabris skrev:

Min første tanke var DSG. Ypperlig for det du ønsker. Små, men med masse energi. Lett å trene til både lydighet og spor - som med alle hunder så handler det om å finne det som motiverer dem til å jobbe, og de aller fleste DSGere er glad i både godbiter og leke. De er derfor ganske så populære hos folk som ønsker å være aktive og trene.

Veldig enig i mye, men bodde ikke trådstarter nordpå? Lite varmende pels på dem. Alle DSG'ene jeg kjenner fryser lett, sover under dyne om natta osv. Pluss at de kan røyte noe forferdelig. Ellers elskelige arbeidshunder. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...