Gå til innhold

Liten men aktiv hund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er på utkikk etter en liten hunderase som likevel tåler en del aktivitet.

En av oss jobber turnus, så hunden vil være lite alene.

Rom for mange turer daglig, hvorav en langtur (eventuelt delt mellom tur og organisert trening i form av lydighet og eller spor). Jeg er veldig glad i treningen med lydighet og spor, men er ikke noe konkurransemenneske.

Lengre dagsturer og overnattinger i telt i helger og ferier. Riktignok ikke hver helg, og ved sykdom må den kunne takle et par dager med noe roligere aktivitetsnivå. Vi går, jogger, sykler, går på ski, alt fra turer i nærområdet til toppturer.

Er ikke overdrevent glad i pelsstell, men børsting og lett klipping er ok. Napping og klipping av «sveis» utgår. Bor i Nord-Norge og bør kanskje gå for en rase som tåler litt kulde? De verste dagene blir det naturlig nok mer rolig, og en kommer et godt stykke på vei med dekken, men likevel noe å tenke på.

Har du noen anbefalinger?

Har sett litt på «jaktavlede» cocker spaniel og springer spaniel. Litt mindre og mer atletiske synes jeg. Vi kommer nok ikke å trene for jakt, men trening og aktivitet vil den definitivt få. Dansk svensk gårdshund? 

Anonymkode: 8c7c2...f11

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En DSG tåler mye aktivitet, men ville ha valgt en annen om du er innstilt på å trene lydighet/spor. De har noe jaktinstinkt, men min erfaring er at de ikke er noe særlig «pleasere». Mye futt, men egenrådig. Trente kun basic lydighet med vår.

Hvorfor må hunden være liten?

Anonymkode: b9a49...e0d

AnonymBruker
Skrevet

Jack Russel? Fantastiske hunder om man klarer å trene godt fra ung alder til ikke å bjeffe på alt og alle

Anonymkode: 30776...57c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den -må- ikke være liten, men med så mange raser som finnes tenker jeg at det bør kunne la seg gjøre å finne en aktiv rase i et noe mer hendig format. Men kom gjerne med tips om det er andre raser du mener kan passe inn her :) 

Har ikke så veldig god erfaring med Jack russel, men det er kanskje mest fordi de jeg har møtt har vært gneldrete sprettballer.😬

Anonymkode: 8c7c2...f11

AnonymBruker
Skrevet

DSG er fine :)

Finsk lapphund, Shetland sheepdog, Toller?

Anonymkode: 4c7a2...327

Skrevet

Portugisisk Podengo🤗

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tibetansk spaniel 😉

Anonymkode: caff8...73e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dachs er en stor hund i liten kropp. 

Anonymkode: 86118...f5f

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dachs er en stor hund i liten kropp. 

Mye jaktinstinkt i den 😊

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mye jaktinstinkt i den 😊

Og mye lyd 😂 

Anonymkode: 8d3ec...bbb

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og mye lyd 😂 

Det er opp til eieren og dressuren! Venninnen min sin dachs bjeffer kun når den hisses opp ved lek og når hun får den til å gjøre det.

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og mye lyd 😂 

Korrekt 🤣

AnonymBruker
Skrevet

Har du sett noe på Mudi? Værfør gjeterhund, gode til bruks, spor, lydighet og agility. Tåler mye aktivitet, men klarer seg også med lite i perioder ved sykdom el. Knytter seg veldig til familien sin, men ikke interessert i fremmede. Kan være individer som er unormalt sky, men det er ikke normalen. Om du er interessert sjekk ut Kennel Sigerdriva😊

Anonymkode: d390f...5e2

AnonymBruker
Skrevet

Chinese crested. 

Anonymkode: d34f2...9d7

Skrevet

Min første tanke var DSG. Ypperlig for det du ønsker. Små, men med masse energi. Lett å trene til både lydighet og spor - som med alle hunder så handler det om å finne det som motiverer dem til å jobbe, og de aller fleste DSGere er glad i både godbiter og leke. De er derfor ganske så populære hos folk som ønsker å være aktive og trene.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Tabris skrev:

Min første tanke var DSG. Ypperlig for det du ønsker. Små, men med masse energi. Lett å trene til både lydighet og spor - som med alle hunder så handler det om å finne det som motiverer dem til å jobbe, og de aller fleste DSGere er glad i både godbiter og leke. De er derfor ganske så populære hos folk som ønsker å være aktive og trene.

Hvis dette stemmer ville jeg helt klart ha valgt DSG. Kanskje det bare var min som var litt vanskelig å trene :) Ellers en fantastisk rase. Vær kresen på oppdretter og hils på foreldredyra før du bestemmer deg. I enkelte linjer kan det være mindre fokus på gemytt 😕 

AnonymBruker
Skrevet

Papillon/phalene og Shetland sheepdog aktive små-små hunder

Anonymkode: 4c7a2...327

AnonymBruker
Skrevet

DSG eller Jack! Sistnevnte er terrier og kan ha litt mer jaktinstinkter og temperament enn førstnevnte. Begge hunderasene er små maskiner som løper mil etter mil, alltid klar for mer mosjon!

Anonymkode: b9bc3...9b5

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis dette stemmer ville jeg helt klart ha valgt DSG. Kanskje det bare var min som var litt vanskelig å trene :) Ellers en fantastisk rase. Vær kresen på oppdretter og hils på foreldredyra før du bestemmer deg. I enkelte linjer kan det være mindre fokus på gemytt 😕 

Det vil alltid finnes noen individer som ikke er så glad i mat (selv om det her kan ligge andre årsaker bak enn å være kresen) eller har lite lekelyst,men de fleste DSGere jeg kjenner lar seg lett motivere av begge deler. :)

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tibetansk spaniel 😉

Det er ikke veldig aktive hunder. 

En tibbe hadde overhode ikke klart mitt aktivitetsnivå. Jeg sliter ut sheltien min

Anonymkode: ff4f3...f95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...