AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #1 Skrevet 6. juli 2019 Jobber som nattevakt, og har de siste mnd slitt med søvn. Jeg sover ca 3 - 4 timer mellom vaktene, og er selvsagt helt skutt fra midt på natten. Det tar stadig lenger tid å komme seg etter nattevakter, og når jeg endelig har kommet meg, så skal jeg på jobb igjen. Tidligere hadde jeg ikke problemer med søvnen, det er noe som har kommet nå de siste mnd. Jeg begynte som nattevakt av helsemessige årsaker, da det var bedre for meg enn de tunge oppgavene som er på dag og kveld, så å gå over til det igjen er ikke aktuelt. Lurer på om noen som har opplevd noe av det samme kan fortelle hvordan dere løste disse problemene. Anonymkode: 09eb4...da1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #2 Skrevet 6. juli 2019 Hvor stor stilling har du? Etter min erfaring går det greit opptil 60- maks 70%, etter det blir det vanskeligere. Du må ha spist og drukket nok før du skal sove, ikke føle deg stresset. Ha det mørkt og stille på soverommet. Ikke være nervøs/stresset før neste vakt. Anonymkode: 953da...db7
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #3 Skrevet 7. juli 2019 Det er noen som ikke kan være nattevakt pga de ikke får nok søvn. Hvis du går sånn som du gjør nå kommer du mest sannsynlig til å bli veldig syk. En kollega av meg gikk i psykose pga han ikke fikk sove. Det verste du kan gjøre er å stresse. Hvis du legger deg og stresser over søvn, blir det ikke bedre. Jeg pleier å se litt TV, spise til jeg blir mett, gjerne ta en varm lang dusj og så legge meg. Bruker sovemaske foran øyne så jeg ikke våkner av lys. Jeg sover mellom 7-10 timer etter nattevakt. Første natten er verst. Anonymkode: 7e458...330
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #4 Skrevet 7. juli 2019 Hvor mange netter jobber du på rad? Og stillingsprosenten din? Jeg jobber 50 % natt, og klarer meg akkurat. Jeg skjønner godt hva du mener med dette med å hente inn energi igjen når du er ferdig med en runde nattevakter. Jeg henter meg også akkurat inn igjen, også er det en ny runde. Veldig slitsomt. Jeg har innsett at jeg på lang sikt ikke orker å forsette å jobbe netter. Men når du kommer hjem, prøv og senk skuldrene. Ikke tenk så mye på at "nå må jeg sove 6 timer", osv. Ikke ha på alarm. Jeg liker å gjøre minst mulig når jeg er hjemme fra vakt. Å styre med mat, ta en dusj, osv. kan få meg til å bli mer våken. Og dersom du drikker kaffe på jobb, kan du prøve å ikke drikke etter kl. 5 på morgenen. Det er også så lett å si "ikke stress", for det er ikke enkelt. Men prøv å heller tenke på noe du ser frem til, noe fint du kan gjøre når du får fri etter all jobbingen, osv. Og ta en natt av gangen. Anonymkode: 08b68...bb1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå