Gå til innhold

Referat fra vår dag, 24.august (laaaangt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dagen var endelig kommet, og vi stod opp klokka 6. Vi vekket sønnen vår tidlig slik at han kunne få en liten hvil igjen før vielsen klokka 13. Han har jo normalt middagshvilen sin fra klokka 12 og utover.

Vi spiste frokost og Oddvar tok en dusj. Deretter ble sønnen vår kjørt til svigers som skulle ta seg av han fram til festen. Vi hadde ei venninne av meg på besøk, og etter hvert stod hun også opp og fikk seg litt mat. Oddvar var dratt til Nærbø for å hente buketten min, og jeg og venninna mi var akkurat på vei ut da han kom tilbake med den. Jeg var utrolig spent på om den ligna på bildet jeg hadde vist dekoratøren, og jeg ble så visst ikke skuffet. Buketten var flottere enn jeg noensinne hadde drømt om!

Etter å ha anretta den i en vase, gikk jeg og venninna mi til handelslaget, mens Oddvar dro for å hente Cadillacen.

Det var varmt, og vi lurte fælt på hvordan vi skulle holde ut resten av dagen med bunad. Det var en svak vind, men ikke nok til å kjøle ned noe som helst. Så det var tanken på bunad i steikende sol som ga meg de verste nervene.

Vi kom hjem samtidig med at Oddvar gled inn i gardsrommet med DET gliset av en Cadillac. Skinnende blank var den, og jeg gleda meg som en unge til å få kjøre i den!

Klokka hadde passert halv 11,og det var på tide å få på bunaden og fikse håret. Jeg har så kort hår at jeg syntes ikke det var vits i å få det ordna hos en frisør. Og under over alle under, jeg ble fornøyd ved første forsøk! Hadde jo øvet meg hele uka da, så det skulle bare mangle. Oddvar og venninna mi stod også klare i bunad, og så var det bare å vente på forloverne. Satte oss ute på terrassen, for sola hadde gjemt seg bak noen skyer og det var ikke så knallvarmt. I halv 12 tida kom min forlover(søstera mi) og samboeren hennes, og jeg fikk hjelp til å legge sminke.

Så kom Oddvars forlover i 12-tida, og dermed var det bare å vente. Og mens vi satt der og prata så kjente jeg at sommerfuglene kom snikende.J eg var ikke nervøs, bare utrolig spent og forventningsfull.

Like etter 12:30 satte vi oss i bilen og kjørte til kapellet. Det ligger nydelig til nede ved havet, og jeg gleda meg til å oppleve den spesielle atmosfæren der inne, som jeg hadde hørt andre snakke om. Kapellet er bittelite med plass til kun 14 stk, så det var kun spesielt inviterte gjester som fikk overvære vielsen. Det er heller ikke noe orgel der, så vi var veldig usikre på hvordan vi skulle gjøre det med salmer. Men så fikk vi et utrolig bra tips ang musikk da vi var til samtale med presten, nemlig å spille våre utvalgte sanger på bærbar cd-spiller. Og sangene vi hadde valgt var det ingen andre som visste noe om, ikke engang presten.

Klokka nærma seg styggfort 13,så Oddvar og jeg gikk ned mot kapellet og venta utenfor. Så satte Oddvars forlover i gang cd-spilleren, og vi gikk inn til Secret Gardens ”Song From a Secret Garden”. Jeg fikk klump i halsen da vi kom inn og jeg så rett på mamma, og jeg kjente hvor utrolig vondt det var at pappa ikke fikk oppleve dette.

Da inngangssangen var ferdig, holdt presten en flott velkosttale. Deretter ble vi viet, og klumpen i halsen kom tilbake for fullt da jeg stolt og glad svarte JA.

Så hørte vi Ole Børuds ”Kjærligheten seirer”, før presten hold en kort og vakker tale over teksten 1.Kor 13.13. Jeg klarer ikke å gråte stille, så jeg satt og telte prikkene i gulvteppet for ikke å bryte ut i hulkegråt.

Etter velsignelsen ble vi gratulert av presten, og så gikk vi ut til en panfløyte-versjon av ”Up where we belong”. Det var bare så utrolig vakkert, og musikken fanget den spesielle stemningen helt perfekt.

Utenfor ble vi gratulert av gjestene og det ble tatt en del bilder. Sønnen vår, som hadde oppført seg eksemplarisk under vielsen, var glad for endelig å få komme til far. Og til vår store glede konstaterte vi at temperaturen hadde sunket og nå var perfekt for bunadbruk!

Så bar det strake veien til fotografen. Jeg hadde aldri truffet henne før, men hun og Oddvar har kjent hverandre i mange år. Hun var kjempetrivelig, og fotograferinga gikk som en lek. Vi var ferdige i løpet av 40min, 20min tidligere enn vi hadde beregna. Så vi tok en del pauser på vei mot Egersund, for ikke å komme før gjestene.

15:45 ankom vi Heimen kurs- og konferansesenter, og vi hadde fått beskjed om å vente utenfor til alle gjestene var på plass inne. Hvorfor visste vi ikke, men vi gjorde som vi fikk beskjed om. Og det viste seg at mamma hadde fått tak i en pianist som spilte en flott brudemarsj da vi kom stigende inn i lokalet. Det kom totalt overraskende og var utrolig morsomt og rørende. Deretter fikk vi velkomstdrink og mottok så gratulasjoner fra alle gjestene som ikke var til stede under vielsen.

Vi fikk også tid til å kikke på gavebordet før vi satte oss til bords, og jeg er mer enn overrasket over alle gavene! Tenk at så mange husket oss på den store dagen!

Litt over kl 16 satte vi oss til bords, og koste oss så i et par timer med et lekkert koldtbord. Underveis var det 3 sanger og 3 taler, noe som også kom som en overraskelse. Vi hadde nemlig på forhånd sagt at vi ikke ønsket verken taler eller sanger, men nå er vi glad det ble slik likevel. Kjempekoselig var det.

Så ble det en kort røykepause før vi fikk is og kransekake. Etter maten var det igjen tid for fotografering, denne gang med familie. Min eldste bror var dagens fotograf, og han gjorde en glimrende jobb. Været var flott, og små og store koste seg utendørs. Etter et par timer satte vi oss til bords for kaker og kaffe. Før vi fikk forsyne oss, fikk alle gjestene hvert sitt te-lys. Og så ble det sunget en sang mens alle gjestene reiste seg og plasserte sitt tente lys på et foliekledd hjerte som stod foran oss. Det var også noe mamma hadde planlagt, så det ble en del hyggelige overraskelser i løpet av festen.

Vi koste oss med et bredt utvalg av deilige kaker, og etter hvert begynte gjestene å gå hjem. Det var en del unger som måtte hjem i seng, og flere hadde inntil 1 times kjøring hjem. Vi fikk takket hver enkelt før de gikk, og vi (+ mamma og min eldste bror)var de siste som forlot lokalet i 21:30-tiden..

Før vi dro fra Egersund kjørte vi innom kirkegården. Der la jeg buketten min på pappas grav og fikk en stille stund med alle tankene mine.

Så kjørte vi hjem og fikk alle gavene i hus, før vi satte oss ned sammen med venninna mi og fordøyde alle inntrykk fra dagen.

Og når jeg ser tilbake på vielse og fest, så ser jeg ikke en eneste ting jeg ville gjort annerledes. Alt var så perfekt, og det er en dag jeg vil huske til evig tid.

Jeg skal legge ut bilder rett over helga,for på søndag kommer broren min med bildene han tok.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får helt tårer i øynene jeg, Olympia. Har jo fått med meg noen av problemene underveis og syns det er vel fortjent at du og din mann fikk en flott dag :)

MASSE gratulasjoner!!

Skrevet

Måtte bare nevne at jeg har vært å bestillt bukett i dag (i går?) inspirert av din, Olympia!

GRATULERER!

Klem fra Leo

Skrevet

HEISANN !!

Gratulere så mye med den store dagen!!Høres ut som om du fikk den akkurat slik som du ønsket!!Ingenting er vel bedre enn det!!

Lykke til videre som herr og fru :D

Gjest Engel, ikke pålogget
Skrevet

Gratulerer!!! :)

Skrevet

Gratulerer masse Olympia!! Virker som dagen deres ble helt perfekt!

Ønsker dere masse hell og lykke i fremtiden som mann og kone!

Skrevet

Gratulerer så mye Olympia!

Ønsker dere alt det beste for fremtiden...

Skrevet

Gratulerer så mye, både til deg og din mann! Kommer det noen bilder? Jeg er kjempespent på å se hvordan buketten din ble. Jeg skal jo også gifte meg i bunad, så det hadde vært artig å se bilder av en annen bunad-brud nå like før...

Skrevet

Ragnhild: Joda,det kommer bilder.Må bare få fingen ut og få lagt noen inn på bryllupssiden vår.Skal prøve å få gjort det i løpet av få dager.

Og til alle:Takk for gratulasjoner og lykkeønskninger! :D Det er herlig å være FRUE! :D :D

Skrevet

Gratulerer så mye!!! Morro å lese!!! :D

Lykke til som mann og kone.. gleder meg til å se bilder!

Koz... :wink:

Skrevet

Oioioioi....... jeg har gaasehud :lol:

GRATULERER SOM NYGIFTE !!!!!!!

Skrevet

Hei Olympia!

Gratulere så masse som frue! Har også fått med meg noen av problemene dine i forkant av bryllupet, og er glad på dine vegne for at du fikk en så nydelig og minnerik dag!

Gratulerer til dere begge! :D

Masse klemmer fra Vekten

Skrevet

Gratulerer med vel overstått bryllup!

Stor klem til dere begge fra Flo*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...