Gå til innhold

Nå er gutten vår den eneste i klassen uten smartphone

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I går kom bestekompisen til sønnen vår på 12 hjem til oss. Stolt viser han sønnen vår sin nye iPhone. Fått "sommergave" av pappan sin. 

Ved middagsbordet sier gutten vår tydelig at om han også ikke har smartphone før skolestart går han ikke på skolen. Han er lei av å være "den siste med alt" og noen har spurt han på skolen om vi er fattige, om vi har middag hver dag etc. Han er flau over arvede klær, flau over at vi ikke har Netflix, lei av at jeg skrur av wifi, flau over rommet sitt, lei av at jeg sier vi skal kjøpe klær men så drar vi til Fretex mm.

Han sier han er drittlei hele opplegget hjemme med brukte ting, vegetarmat, loppismøbler og min "batikk-drit". Han vil flytte til faren sin om jeg ikke skjerper meg og begynner å leve i 2019. 

Jeg innser at jeg ikke er perfekt men går det ikke an å leve litt annerledes da? Han var ikke sånn for halvannet år siden.

Anonymkode: 6b01e...c1a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han vil være som de andre i klassen, ikke skille seg ut.

Har dere TV i det hele tatt? Hvis dere har det, hvorfor ikke netflic? Barnetv er ikke det det en gang var. Her snakker de ikke om programmer på det lineære barnetv, men om youtube og innholdet til forskjellige youtubere.

Og klær, må du kan handle kun på fretex? Handle på vanlige butikker som har salg, da er det omtrent samme pris som på fretex.

Hvorfor skrur du av wifien? Hva på rommet vil han ha anderledes? Finn ut hvilke konkrete endringer han vil ha. Finn komprisser dere begge kan leve med.

han føler gjerne han er fattig når du holder så mye tilbake som det virker som.

Anonymkode: 82bd0...70c

• Liker 33
Skrevet

12 år uten smartphone? 

Trolletråd.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Visst går det an å leve litt annerledes, men det er grenser for alt, spesielt når det går ut over ungene.

Veganermaten trenger du f.eks ikke å gi slipp på, men la i det minste ungen få nye klær (billigere er det også) enn utdaterte klær fra Fretex. 

Han er i en alder der det å skille seg ut er vanskelig. Da må du la ham følge strømmen til en viss grad. 

Gi gutten både smarttelefon (men ikke nødvendigvis iPhone), nye klær og alderspassende soverom, så skal du se han kan leve uten både kjøtt og Netflix.

Anonymkode: cddf8...cf0

• Liker 33
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I går kom bestekompisen til sønnen vår på 12 hjem til oss. Stolt viser han sønnen vår sin nye iPhone. Fått "sommergave" av pappan sin. 

Ved middagsbordet sier gutten vår tydelig at om han også ikke har smartphone før skolestart går han ikke på skolen. Han er lei av å være "den siste med alt" og noen har spurt han på skolen om vi er fattige, om vi har middag hver dag etc. Han er flau over arvede klær, flau over at vi ikke har Netflix, lei av at jeg skrur av wifi, flau over rommet sitt, lei av at jeg sier vi skal kjøpe klær men så drar vi til Fretex mm.

Han sier han er drittlei hele opplegget hjemme med brukte ting, vegetarmat, loppismøbler og min "batikk-drit". Han vil flytte til faren sin om jeg ikke skjerper meg og begynner å leve i 2019. 

Jeg innser at jeg ikke er perfekt men går det ikke an å leve litt annerledes da? Han var ikke sånn for halvannet år siden.

Stikkordet her er «motreaksjon». En motreaksjon mot at du tydeligvis velger/må leve etter egne spilleregler. Jeg tror de fleste unge kan leve med at noe er annerledes - men alt? - At hver eneste gang 2019 banker på døren så skal du nekte å åpne opp? Selvfølgelig streiker det for han. Han vil jo ikke engang være i front, men bare ikke være utskuddet hver gang.

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Fretex er gjerne DYRERE enn vanlige klesbutikker, dessverre!

Anonymkode: 70e35...8ee

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du drar det altfor langt med din livsstil. Om du levde alene, så kunne du selvsagt levd alternativt så mye du ville. Men for en gutt på 12 år, er dette å danne grunnlag for mobbing, tilsidesettelse og tap av den sosiale virkeligheten som han og hans jevngamle lever i. 

Jeg syns du må gjøre et valg : enten tilpasse livsstilen din, slik at sønnen din får det bedre. Eller la han flytte til faren sin. Det som er best for han, ikke for deg.

Anonymkode: d7ac5...a4b

• Liker 40
Gjest Fjeud
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om økonomien ikke strekker til er det fult forståelig, det er ikke alt som kan oppfylles. Om det er på grunn av en ideologisk overbevisning du har burde du tenke mer på han, da det ofte kan føre til at det blir vanskeligere for barnet å passe inn.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I går

Har du dårlig råd? 

Anonymkode: 4e6ca...4ec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen VÅR eller sønnen DIN?

Du ordlegger deg i utgangspunktet som du skulle bodd med far, men så presiserer du jo senere i tråden at du og far ikke bor sammen.

Bestem deg..?

Er dette en oppkonstruert problemstilling, kanskje..?

Anonymkode: 23c81...088

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke barn skal ha smarttelefon før de er 13, så det støtter jeg deg i. Netflix synes jeg er innafor så lenge skjermtiden begrenses. En blanding av nye og brukte klær er fint da. Jeg kjøper noe brukt og noe på vanlige butikker. Har hørt historier fra mine voksne venner om hvor fælt det var for de å alltid ha arvede klær i oppveksten, så jeg passer på å kjøpe nytt også selv om jeg har flere barn som kunne arvet etter eldre søsken.

Brukte møbler er helt innafor i dag, så det synes jeg ikke er et problem. Verre med de som har absolutt ALT nytt og bytter ut ting unødvendig. 

Hvis han er misfornøyd med rommet sitt synes jeg dere kan fikse der. Ny maling og et par plakater kan gjøre stor forskjell.

Anonymkode: 6292e...05b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen er tvunget til å bli med på mors korstog??? Eller dårlig råd. En brukt smarttelefon får du kjøpt for 500 kr på Finn. Så økonomi er en dårlig unnskyldning..

Anonymkode: e017a...ec7

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Og ang vegetarmaten, hvorfor tvinge det på ungen? Sønnen må da få velge selv

Anonymkode: 82bd0...70c

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen er tvunget til å bli med på mors korstog??? Eller dårlig råd. En brukt smarttelefon får du kjøpt for 500 kr på Finn. Så økonomi er en dårlig unnskyldning..

Anonymkode: e017a...ec7

Verden kommer til å gå under hvis folk ikke begynner med ting som gjenbruk og mindre kjøttforbruk, blant annet. Blir så irritert over dere som nekter å endre tankesett og som driter i miljøet og fremtiden for våre barn.

Anonymkode: 6292e...05b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Må si du legger opp til et skikkelig ungdomsopprør og vanskelig tenåringstid. Du kan risikere at han hater deg! Ta pause fra denne livsstilen nå, det er ikke lenge til han er stor og flytter ut. Da kan du leve akkurat sånn som DU vil. 

Anonymkode: 273c9...226

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Rotemor skrev:

12 år uten smartphone? 

Trolletråd.

Finnes da 12åringer uten smartphone. Det kommer an på miljøet der ungene vokser opp. Her jeg bor er vi foreldre veldig samkjørte, etter det ble kjente at mye mobbing og seksualisert innhold preget hverdagen på some. Med seksuelt innhold mener jeg voksne som sto bak falske profiler og ga seg ut for å være barn. 

Anonymkode: e931a...273

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes da 12åringer uten smartphone. Det kommer an på miljøet der ungene vokser opp. Her jeg bor er vi foreldre veldig samkjørte, etter det ble kjente at mye mobbing og seksualisert innhold preget hverdagen på some. Med seksuelt innhold mener jeg voksne som sto bak falske profiler og ga seg ut for å være barn. 

Anonymkode: e931a...273

Her bruker de smartphone som en del av undervisningen på skolen. Takk og lov for moderne lærere.

Du får ikke vernet barn mot Internett uansett hvor naiv man er..

Endret av Rotemor
  • Liker 9
Gjest xfs367
Skrevet (endret)

Jeg liker engasjementet ditt, men å oppfostre en grunnet lavkonsumer er ikke mulig å gjøre halvveis. Bare ved å sende ham på skolen har han fått smake på høy-oktan selfie må-ha-kultur. Det er en kamp du er dømt til å tape, for han vet ikke hva som er til hans beste i lengden. Men bra initiativ! (skulle gått for hjemmeskolering)

Endret av xfs367
AnonymBruker
Skrevet

Man kan leve som man vil, men må velge miljø en passer inn i. Det er ikke noe særlig å være utskuddet. 

Anonymkode: 15bab...404

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...