Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Made4u skrev:

Ikke all verden å få spart med en slik sum nei, ikke når førerkort må tas samt bil handles inn og driftes etc.

Førerkort er 30 000. Bil kan man kjøpe brukt. Det er ikke mange månedslønnene for TS.

19 minutter siden, Made4u skrev:

På hvilken måte er det å betale for seg når de bor hjemme preventivt mot at de bruker pengene på tull, det hjelper jo intet.

Er derfor jeg nevnte at moren måtte snakke med eget barn som bor hjemme, forvise seg om at det spares til eget bosted senere, det vil være mye bedre enn å sette eget barn i en situasjon hvor h*n ikke kan spare så mye fordi pengene heller går til å betale for seg. Moren velger altså en egosentrisk og elendig løsning.

https://www.nettavisen.no/meninger/oekonomidama/farlig-a-skjemme-bort-barna-okonomisk/3423468334.html

Du vet ikke noe om morens situasjon. Dog enig i at de bør prate sammen, og moren bør forklare ståa. Krav skal fremføres på en rettferdig måte som gjør at man forstår hvorfor.

Anonymkode: dd13c...113

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, Made4u said:

På hvilken måte er det å betale for seg når de bor hjemme preventivt mot at de bruker pengene på tull, det hjelper jo intet.

Er derfor jeg nevnte at moren måtte snakke med eget barn som bor hjemme, forvise seg om at det spares til eget bosted senere, det vil være mye bedre enn å sette eget barn i en situasjon hvor h*n ikke kan spare så mye fordi pengene heller går til å betale for seg. Moren velger altså en egosentrisk og elendig løsning.

Om det hjelper vil avhenget av hvilket type "barn" det er snakk om, og hvilke holdninger vedkommende allerede har. Om det er snakk om en person som allerede har lært seg å ikke sløse, og å bruke penger fornuftig, så vil det nok kanskje ikke hjelpe så mye. Men om det er snakk om noen som virkelig tror at det er vanlig å ha 15 000 til overs hver måned (hint hint), så tror jeg det kan gi en liten virkelighetsorientering.

Synes det er fælt av deg å si at moren velger en egosentrisk og dårlig løsning. Som andre skriver her inne så vet vi ingenting om moren til TS. Kan hende hun har en såpass lav inntekt at hun nå rett og slett ikke har råd til å fø på datteren siden hun er 18. Uansett så er det ingenting å betale f.eks. 3000,- i måneden. Om TS flyttet ut ville det gått med langt mer enn det bare til bosted alene, og det er ikke urimelig at en som tjener 20K i måneden betaler litt for seg. De som får bo gratis hjemme mens de sparer til egenkapital er heldige, og det er ikke noe man kan forvente.

Anonymkode: 8b74c...ff3

• Liker 5
Skrevet

Har bodd litt hjemme som ung voksen, men bare i korte perioder. Betalte ingenting, ble faktisk nektet å betale. Men om jeg hadde bosatt meg i barndomshjemmet over lang tid, ville jeg nok betalt litt. Etter samlivsbrudd når jeg ble eldre, bodde jeg hjemme en periode og også da ble jeg nektet å betale, men jeg tok meg den friheten at jeg handlet inn en del mat. Pluss bidro med husvask og matlaging. 

Synd vi ikke får høre hva moren tenker i denne tråden. Har ts sagt at hun sparer til bryllup, kjæresten har kjøpt leilighet så kommer hun ikke inn i boligmarkedet hvis hun ikke sparer til det formålet. Bryllup må komme senere hvis man skal snakke om en fornuftig rekkefølge. Men vet om unge mennesker som først får barn, så kommer et stort og dyrt bryllup, og så leier de. Mine barn er voksne, de tok utdannelse, sparte og kjøpte bolig, så fikk de barn. Er egentlig glad for at de plutselig ikke banker på døra med par kofferter, men de hadde vært velkommen. Vel og merke om de hadde bidratt til i alle fall maten, for de tjener langt mer enn meg. Hadde det vært skikkelig krise ville jeg klart å holde maten, men poenget er at jeg også vil ha litt "lommepenger" hvis man må bo trangt så jeg kan komme meg litt bort, dra til venninner, reise, gå ut og spise. Rett og slett for å få luft, men det hadde gått begge veier. 

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Moren min mener jeg skal gi henne  5000 hver måndte av lønnen min, mens jeg tjener 20.000?

Er dette normalt? Pleier/pleide dere også å gjøre slikt?

-hun mener hun skal kjøpe ting for huset, og at  blandt annet jeg bor «gratis» hjemme og får gratis mat, uten å betale regninger for strøm osv. Så at hun på en måte MÅ få. 

Anonymkode: da61f...1a8

Alså.. Hva er det du egentlig klager over?

Om du ikke vil betale moren din de 5tusen. Så får du pelle deg ut av huset hennes og finne deg noe eget. Eller så leie du hos noen andre om du ikke har muligheten til og kjøpe. Helt logisk og betale for seg for strøm og nett når bor hjemme å er i jobb.

Er du ikke enig i det beløpet som din mor vil ha. Så får du forhandle fram en mer kurant pris som begge kan leve med.

Jeg hadde ikke godtatt om en av mine barn hadde bodd hjemme gratis med den årslønnen.

Anonymkode: 705cd...51f

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, Made4u skrev:

Hvis man betaler et realistisk beløp i måneden for mat og hus, kan man i hvert fall ikke søle bort de pengene på festing, shopping, kafeliv, ferier, biler og annet tull. Var det vanskelig å forstå?

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, SoWhat? skrev:

Du kan snu på det og spørre hvordan foreldre kan være så likegyldige at de lar vær å gi barn ansvarsfølelse og begrep om økonomi. Jeg syns ikke det er snilt, selv om deg og likesinnede syns det. Det handler ikke om penger i seg selv som å tjene på noe, men å lære bort noe. Ansvar, plikter og selvstendighet. Ikke for å være spissborgerlig, men det ER viktig. Det er mestring i å klare seg selv! Og en blir sterk av det. 

Om foreldrene har råd til å gi voksne hjemmeboende barn med full jobb gratis kost og losji, er jo det greit dersom "barna" benytter anledningen til å spare penger til egenkapital. På samme måtre som enkelte andre foreldre spytter inn flere hundre tusen i egenkapital til barna sine, eller kausjonerer for lånet. 

Skrevet (endret)

Jeg synes det er merkelig av foreldre å kreve penger for at barnet skal bo hjemme jeg da. Det er jo i den perioden barnet skal spare til EK og forhåpentligvis snart kjøpe egen leilighet. Hjemme hos meg har det vært en selvfølge at jeg bor gratis(sa de), og at jeg heller sparer pengene mine. Men, så blir vel situasjonen en helt annen dersom det er aleneforeldre/foreldre med litt stram økonomi!

Endret av Potetjinta
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, Potetjinta skrev:

Jeg synes det er merkelig av foreldre å kreve penger for at barnet skal bo hjemme jeg da. Det er jo i den perioden barnet skal spare til EK og forhåpentligvis snart kjøpe egen leilighet. Hjemme hos meg har det vært en selvfølge at jeg bor gratis(sa de), og at jeg heller sparer pengene mine. Men, så blir vel situasjonen en helt annen dersom det er aleneforeldre/foreldre med litt stram økonomi!

For det første: ts er ikke et barn.

For det andre: det er ikke annet enn rett og rimelig at en voksen person i full jobb betaler sin del av kost og losji.

For det tredje: ts har fortsatt masse penger igjen til å spare til bolig.

Anonymkode: 33e5f...e25

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, Fjeud skrev:

Ser svært mange her mener det er rimelig, det kan nok forklares med at majoriteten av de på kvinneguiden har trang økonomi og ofte heller ikke jobber så mye, og dermed i stor grad tenker på seg selv og hva de kan gjøre med de ekstra pengene.

Jeg mener det er urimelig å kreve det av deg, da du ikke valgte å komme til verden, hun valgte å få deg, dermed er det hennes ansvar å forsørge deg. Det finnes ingen god grunn for at du ikke skal få kunne spare de pengene til eget boligkjøp feks. Jeg hadde aldri i verden tatt en krone fra mine egne barn, men heller gitt de penger.

Jøss. Tenk om vi alle tenkte slik. Det er foreldrene sitt ansvar forsørge oss fordi de valgte bære oss frem.. Samfunnet hadde bikket under ganske fort. Nei, det er hver enkelt sitt ansvar forsørge seg selv, og foreldrenes ansvar oppdra barna til å klare nettopp dette. 

Anonymkode: debf9...8be

• Liker 5
Skrevet
11 timer siden, Made4u skrev:

Ikke all verden å få spart med en slik sum nei,

Jo, det er det. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, Potetjinta skrev:

Jeg syns AB kommer med noen gode poeng til deg, men jeg bare også påpeke at TS er 18 1/2 og har tidligere skrevet at hennes ønske er å spare til bryllup, ikke leilighet. Det kan godt være at moren prøver å gjøre datteren bevisst på at det faktisk koster å bo, ingenting i livet er gratis og at hun får veldig mye når hun bor hjemme. Jeg har truffet flere opp gjennom årene som har det veldig behagelig ved å bo hjemme hos foreldrene i stort hus og bruke pengene som det passer seg på dyre designvesker, friluftsutstyr, ferieturer osv. De lever livets glade dager hjemme både i 20-årene og 30-årene. 

Endret av Sylveon
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Sylveon skrev:

Jeg syns AB kommer med noen gode poeng til deg, men jeg bare også påpeke at TS er 18 1/2 og har tidligere skrevet at hennes ønske er å spare til bryllup, ikke leilighet. Det kan godt være at moren prøver å gjøre datteren bevisst på at det faktisk koster å bo, ingenting i livet er gratis og at hun får veldig mye når hun bor hjemme. Jeg har truffet flere opp gjennom årene som har det veldig behagelig ved å bo hjemme hos foreldrene i stort hus og bruke pengene som det passer seg på dyre designvesker, friluftsutstyr, ferieturer osv. De lever livets glade dager hjemme både i 20-årene og 30-årene. 

Jepp, og virkeligheten treffer dem gjerne som et slag i trynet den dagen de skal stå på egne bein. Luksusfellen neste. Da har foreldrene sviktet, altså.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo mange eksempler på hvordan unger som blir skjemt bort blir. Eksen min bodde hjemme til han var 24. Fikk det meste servert. Betalte aldri penger. Han var dårlig med økonomi og kunne ikke engang vaske sin egen leilighet! Det var ekkelt der. Jeg spurte ham direkte om han hadde hatt noe ansvar hjemme. Svaret var veikt: Ja, jeg gikk ut med søpla innimellom og støvsugde litt.

Og TS. Greit at du sparer til bryllup. Men tror du virkelig at livet skal gå på skinner hele tiden og at det alltid skal være lett å betale ting? Sånn kommer det ikke til å bli. Med mindre du får en jobb hvor du tjener masse penger, og da er det ikke lenger et problem, med mindre du da får enda større behov for ting, et mye høyere forbruk, og blir sur fordi du må skatte mer. Altså, her er det bare å jobbe for å beholde dine egne bein på jorda - det må de fleste av oss - noe jeg også tror moren din prøver på. Men hvordan har hun fremsatt kravet sitt? Og hvorfor ser vi deg ikke mer i tråden?

Anonymkode: dd13c...113

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Sylveon skrev:

Hva med de som faktisk sparer og er flinke da? Jeg bodde selv hos foreldrene mine til jeg akkurat var blitt 22 år og sparte EK. Jeg er så utrolig takknemlig for at de så på det som en selvfølge at jeg ikke skulle betale, dette ga med mulighet til å spare masse EK og greie meg ok som student. Jeg fikk kjøpt leilighet i ring 1 i Oslo til 2,7 millioner da jeg var 24 år pga mye EK. Nå, ett år senere er den verdt 3,3 mill(skal sies at jeg har pusset opp for en 200.000 kr). Det ga meg en enorm mulighet det å kunne bo gratis hjemme, jeg hadde aldri klart det om jeg skulle betalt 5000 kr/mnd!

Vi får bare være enig om å være uenig, for jeg for min del kommer aldri til å betalt fra mine egne barn i fremtiden. Hos meg skal de føle seg velkomne uansett, jeg vil heller oppdra mine barn til økonomisk fornuft! :)

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, Potetjinta skrev:

Hva med de som faktisk sparer og er flinke da? Jeg bodde selv hos foreldrene mine til jeg akkurat var blitt 22 år og sparte EK. Jeg er så utrolig takknemlig for at de så på det som en selvfølge at jeg ikke skulle betale, dette ga med mulighet til å spare masse EK og greie meg ok som student. Jeg fikk kjøpt leilighet i ring 1 i Oslo til 2,7 millioner da jeg var 24 år pga mye EK. Nå, ett år senere er den verdt 3,3 mill(skal sies at jeg har pusset opp for en 200.000 kr). Det ga meg en enorm mulighet det å kunne bo gratis hjemme, jeg hadde aldri klart det om jeg skulle betalt 5000 kr/mnd!

Vi får bare være enig om å være uenig, for jeg for min del kommer aldri til å betalt fra mine egne barn i fremtiden. Hos meg skal de føle seg velkomne uansett, jeg vil heller oppdra mine barn til økonomisk fornuft! :)

Det er jo ikke aånn at ts blakker seg på beløpet hun må betale mor for kost ig losji, og vi vet nada om morens økonomi. Ts har fietsatt mulighet til å spare (til langt mer nødvendige formål enn et bryllup...).

Og forresten, sett i et større perspektiv, så er foreldre som dine faktisk med på å ødelegge boligmarkedet, særlig i de store byene, for unge i etableringsfasen. Det de driver med presser prisene opp. Det skal ikke være sånn, det er meningen man skal greie seg selv. :)

Skrevet
15 timer siden, Made4u skrev:

Det er preventivt i den forstand at det lærer TS å begrense forbruket sitt, og venne seg til å måtte fordele lønnen på nødvendige kostnader.

Å venne seg til et høyt forbruk er en utrolig vanskelig vane å vende. Hvis man er vandt med å kunne bruke 20 000 i rent forbruk hver måned, så blir økonomien veldig vanskelig å forholde seg til den dagen man skal ut i det virkelige liv og betale for bolig, strøm, TV/Internett, mat og liknende. 

Hadde TS bodd for seg selv, så hadde fort 10 000 gått til livsopphold hver måned. Da står man igjen med 10 000, hvorav noe av dette burde spares. Så la oss si at man til slutt har 7-8000 igjen til forbruk. Dette burde være mer enn nok, men samtidig er det betydelig mindre enn hva TS har idag. Så hvis TS er vant med å bruke 20 000 hver måned, så blir det ikke så lett å plutselig måtte senke dette forbruket med mer enn halvparten. 

Jeg har selv utbetalt 30 000 i måneden. Etter å ha satt av penger til alle faste utgifter, mat og sparing, så sitter jeg igjen med 8000. Og jeg syns det er MYE. Vurderer faktisk å skru ned forbruket mitt litt, slik at jeg kan spare mer.

Så ja, å lære barna sine at livet koster penger, og ikke la de venne seg til at hele lønnen kan sløses på forbruk, det mener jeg faktisk er et godt tiltak for å skape selvstendige og økonomisk bevisste mennesker.

• Liker 4
Skrevet

At TS ønsker å spare til bryllup fremfor bolig sier jo også litt om en manglende evne til økonomisk prioritering... 🙄

• Liker 9
Skrevet (endret)
På 6.7.2019 den 17.54, Made4u skrev:

Du burde definitivt gjøre noe for å endre egen tilværelse.

Når det er sagt så er det bare rett og rimelig at han ikke betaler deg husleie, du betaler jo selv ingen husleie da den er det blant annet jeg og mange andre som finansierer for deg.

Når du tillater deg å komme med formaninger om hva ukjente mennesker - som forøvrig ikke har bedt om råd- på et forum bør gjøre så er det minst man må kunne forventee at du gidder å lese innlegget du svarer på. Hun eier leiligheten,  forklar gjerne hvordan den blir finansiert av deg.

Og hvorfor skal ikke en ung voksen med full jobb bidra til husholdningen når denne har en såpass stram økonomi?

På 6.7.2019 den 18.37, AnonymBruker skrev:

Kjæresten min har kjøpt leileighet

Anonymkode: da61f...1a8

Skal du bo gratis hos kjæresten? Hva når dere ikke er kjærester lengre? Hvem skal betale bolig for deg da?

Ett råd ts, les om den berømte kvinnefella, det ser dessverre ut som om du kommer plaske uti med begge bena om du ikke endrer prioriteringene dine.

23 timer siden, Potetjinta skrev:

Det er flott at du vil oppdra barna til å bli økonomisk selvstendige. Nå vet jeg ikke hvor gamle dine barn er, men barn er forskjellige. Selv har jeg to i starten av 20 årene. Ene er kjempeflink, studerer , jobber, sparer i BSU, har fadderbarn, og råd til en ferietur i året. Her betaler jeg tlf av, resten sørger han for selv.

Andremann er en helt annen historie, hun trenger mye hjelp,  og har forsåvidt gjort det hele oppveksten. Det er ikke gitt at man klarer å lære bort alt man ønsker. Men, det skal sies at konsekvensen av å være blakk tar hun helt på egen kappe. Jeg stikker til henne litt innimellom når jeg har mulighet, men mange ganger takker hun nei. Tilbød meg nettopp å betale for en aktivitet, hun takket nei fordi hun hadde fått noen ekstravakter og kunne da betale selv. 

Sistemann, hadde aldri fått bodd "gratis" hjemme, men "husleien" hadde blitt satt på konto til den dagen boligkjøp var aktuelt. Første hadde jeg ikke krevd husleie av da han sparer selv. Med forbehold om at min egen økonomi var noenlunde ok.

Mange med voksne barn som har veldig dårleg råd har gjerne hatt omveltninger i livet. Feks sykdom kan gå hardt utover økonomien. Da synes jeg det er helt på sin plass at ungdom med full jobb betaler litt for seg.

Endret av Menchit
  • Liker 1
Skrevet

Dere som mener det er urimelig å kreve «husleie» av et voksent menneske med full jobb:

Hvor mener dere grensen går? Hvor gammelt må «barnet» være eller hvor mye må vedkommende tjene før det er innafor at de betaler for seg? Eller er det andre faktorer som spiller inn? Og hva er dine argumenter for at akkurat denne grensen er riktig? 

Eller mener dere at alle har rett på å bo gratis hos sine foreldre hele livet? Uavhengig av egen inntekt eller alder?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er så idiotisk at foreldre tror de må lære barna om økonomi når de bor hjemme ved å betale husleie. Hallo! Dette læres når barnet flytter ut! Barnet får sin egen identitet, eget hjem, sin egen frihet -det føler de er verdt å betale for! Men å betale husleie hjemme hos foreldre gir ikke dette! 

Beste for deg TS er å få et kompromiss av din mor at du kan betale et mindre beløp/kjøpe din egen mat. Eller så bør du flytte ut. Hadde ikke giddet slike foreldre. 

Anonymkode: b80b4...d29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...