Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke at foreldre har hjerte til å ta betalt fra sine egne barn, fordi dei bor hjemme etter en viss alder 🤷🏻‍♀️ Mennesker tenker kun penger... penger meg her og penger meg der.. 

Mine barn skal jeg aldri ha penger av!

Anonymkode: 29f90...139

Hvor gamle er barna dine? 🙄 Jeg tenker å bruke ordet aldri om en situasjon er veldig sterkt hvis man ikke har vært i den situasjonen selv. Jeg har hatt veldig bastante venner som aldri skulle la barna gjøre ditten og datten når de fikk egne barn... vel... ble noe annet i praksis. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Sylveon skrev:

Hvor gamle er barna dine? 🙄 Jeg tenker å bruke ordet aldri om en situasjon er veldig sterkt hvis man ikke har vært i den situasjonen selv. Jeg har hatt veldig bastante venner som aldri skulle la barna gjøre ditten og datten når de fikk egne barn... vel... ble noe annet i praksis. 

Mine barn er 6-15-17 år 😉

Skrevet

Skulle bare mangle om man ikke skal betale for seg. Alternativet er å bruke flere tusen på husleie et sted i tillegg til strøm, internet, tv signaler og alt annet man trenger. Har de inntekt, kan de betale. Jeg kommer ikke fra en familie med mye penger, men jeg er enebarn og var fryktelig bortskjemt. Noe som resulterte i at da jeg flyttet hjemmefra, skjønte jeg ikke dette med forbruk, økonomi osv, og endte opp i en stor økonomisk krise. Skulle ønske jeg hadde hatt krav hjemme som gjorde at jeg hadde lært dette litt før og på en mindre brutal måte. 

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du fortsatt går ordinær vgs kan ikke din mor kreve det. Da er hun forpliktet til å forsørge deg, selv om du er myndig. 

Dersom du ikke gjør det er det helt innafor å kreve betaling. 

Anonymkode: 7edb3...328

Om hun gikk på vgs, hadde hun neppe hatt 20000 utbetalt i måneden... 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke at foreldre har hjerte til å ta betalt fra sine egne barn, fordi dei bor hjemme etter en viss alder 🤷🏻‍♀️ Mennesker tenker kun penger... penger meg her og penger meg der.. 

Ikke engang om du slet økonomisk og dine voksne hjemmeboende barn tjente mye mer enn deg? 

Greit å hjelpe barna litt økonomisk om man har mulighet til det, og barna trenger det. Men ingen grunn til å forsørge voksne barn med bedre økonomi enn seg selv... 

Anonymkode: a39b6...9ab

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Thyra skrev:

Om hun gikk på vgs, hadde hun neppe hatt 20000 utbetalt i måneden... 

Ei jeg gikk på vgs med jobbet ofte nattevakter og tjente nok ikke langt fra det i mnd. Nå er nok det verken normalen eller anbefalt, men fortsatt mulig.

Anonymkode: 7edb3...328

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan snu på det og spørre hvordan foreldre kan være så likegyldige at de lar vær å gi barn ansvarsfølelse og begrep om økonomi. Jeg syns ikke det er snilt, selv om deg og likesinnede syns det. Det handler ikke om penger i seg selv som å tjene på noe, men å lære bort noe. Ansvar, plikter og selvstendighet. Ikke for å være spissborgerlig, men det ER viktig. Det er mestring i å klare seg selv! Og en blir sterk av det. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Fjeud skrev:

Ser svært mange her mener det er rimelig, det kan nok forklares med at majoriteten av de på kvinneguiden har trang økonomi og ofte heller ikke jobber så mye, og dermed i stor grad tenker på seg selv og hva de kan gjøre med de ekstra pengene.

Jeg mener det er urimelig å kreve det av deg, da du ikke valgte å komme til verden, hun valgte å få deg, dermed er det hennes ansvar å forsørge deg. Det finnes ingen god grunn for at du ikke skal få kunne spare de pengene til eget boligkjøp feks. Jeg hadde aldri i verden tatt en krone fra mine egne barn, men heller gitt de penger.

Hvordan vet du dette? Har du sett trådene her, det er ganske mange som tjener bra. Jeg tjener over 500 000 i året men ville likevel krevd leie av mine barn om de var ferdig med vgs. Jeg hadde satt de leiepengene inn på konto som barnet mitt ville fått når han/hun skulle kjøpe bolig. Det blir på en måte tvungen sparing. Fakta er at mange unge bruker penger og tenker ikke langsiktig. Jeg var slik selv, tenkte ikke på sparing og bolig da jeg var 20år..

Anonymkode: 65825...b9c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Fjeud skrev:

Veldig snusfornuftig svar. Den lærdommen kommer nok godt med når man må vente fem år lengre enn alle andre med å kjøpe hus, går glipp av prisstigningen og må betale mer lengre. Da tenker hun sikkert hvor bra det var at moren lærte henne at man ikke bare kan ta.

Du tar det for gitt at ungene sparer mens de bor hjemme.. Det er ikke min og veldig mange andres erfaring. Jeg har kolleger med ungdom over 25 som bor hjemme og har det så bekvemmelig at de ikke tenker på i det hele tatt å spare til bolig. Pengene de tjener blir brukt til pils, sminke, osv. Man gjør ofte barna en bjørnetjeneste ved å ikke kreve noe.  Om foreldrene setter leiepengene inn på konto forbeholdt bolig er det du nevner ikke en problemstilling.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aiaiai.....jeg fikk alltid penger når jeg trengte det, betalte aldri et øre hjemme selv om jeg var i full jobb. Det jeg lærte av det....var at det bare var å bruke penger, fikk jo alltid mer om jeg trengte uansett. I dag er jeg over 40år, har null innsikt på økonomi, er nå under gjeldsordning pga total kaos i økonomi. Så lurt var det av mine foreldre å servere alt på gullfat 😝 

Anonymkode: 034e6...1f9

Dette virker å stemme for mange. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts tenker jo også penger. De fleste foreldre tenker ikke bare det. De tenker oppdragelse og ansvar, og å lære ungen at de må bidra, også økonomisk. Det er det man gjør som samfunnsmedlem.

Anonymkode: dd13c...113

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Made4u skrev:

Tenker at din mor må være i en kjip økonomisk situasjon som må nedverdige seg selv om å spørre deg om å betale for deg for å bo hjemme, regner med at du er forholdsvis ung siden du fortsatt bor der og tjener såpass lite som du gjør. Normalt burde hun heller være opptatt av at du sparte mest mulig til kjøp av egen bolig senere, altså heller forvist seg om at du gjør det heller enn å sope inn penger til seg selv, jeg forstår ikke foreldre som henne altså...

Håper for din del at du sparer til egen bolig, i så fall bør du ta en prat med din mor og argumentere for hvorfor du synes det blir urimelig av henne å be deg om penger og forklare at sparing er viktig for deg. Jeg er av den formening om at foreldre skal støtte opp om egne barn, i alle fall til dem står fullstendig selvstendig.

Synes din mor svikter deg i noe veldig fundamentalt her og forstår ikke at noen kan ha annet syn på saken.

Er du virkelig seriøs? Jeg tjente ikke 20 000 da jeg var 18.. Det er fint å lære seg økonomi, at utgifter ikke betaler seg selv osv. Poenget til meg og flere her er at mange unge som bor gratis hjemme IKKE sparer til bolig men bruker pengene til alt mulig annet. Slik var jeg selv, kjenner flere som bodde gratis som sløste bort pengene og hører også om dette fra oppgitte kolleger. 

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, Made4u skrev:

Ikke all verden nei, 15.000 kroner er ikke all verden med penger til eget forbruk.

Hæ? Kva planet bur du på?

15.000 til klede, sminke, frisør og hudpleie, då? 

For TS har ikkje utgifter til vanlige utgifter, som husleie, mat, straum etc. Eg er ganske sikker på at dei fleste her har langt mindre enn 15.000 til overs kvar månad. 

• Liker 7
Gjest Made4u
Skrevet
5 timer siden, SoWhat? skrev:

Hn er 18 år. Betaler 5000 i leie inkludert mat og "ting til huset"

Hun har da 15 000 igjen. Skal hn virkelig ikke klare å spare en del da? 

Ikke all verden å få spart med en slik sum nei, ikke når førerkort må tas samt bil handles inn og driftes etc.

Gjest Made4u
Skrevet
Akkurat nå, Fjaselina skrev:

Hæ? Kva planet bur du på?

15.000 til klede, sminke, frisør og hudpleie, då? 

For TS har ikkje utgifter til vanlige utgifter, som husleie, mat, straum etc. Eg er ganske sikker på at dei fleste her har langt mindre enn 15.000 til overs kvar månad. 

Da bør de seriøst vurdere å skifte jobb...

Skrevet
Akkurat nå, Made4u skrev:

Da bør de seriøst vurdere å skifte jobb...

Har kanskje ikkje barn, huslån og slikt, du?

• Liker 7
Skrevet

Ikke all verden å få spart med en slik sum nei, ikke når førerkort må tas samt bil handles inn og driftes etc.

Så da er det bare å spare da. Kan nok ta litt tid, men det er jo verdt det om en virkelig ønsker det. Ts vil fint klare å spare 10 000 i måneden om ikke mer. 

• Liker 1
Gjest Made4u
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du virkelig seriøs? Jeg tjente ikke 20 000 da jeg var 18.. Det er fint å lære seg økonomi, at utgifter ikke betaler seg selv osv. Poenget til meg og flere her er at mange unge som bor gratis hjemme IKKE sparer til bolig men bruker pengene til alt mulig annet. Slik var jeg selv, kjenner flere som bodde gratis som sløste bort pengene og hører også om dette fra oppgitte kolleger. 

På hvilken måte er det å betale for seg når de bor hjemme preventivt mot at de bruker pengene på tull, det hjelper jo intet.

Er derfor jeg nevnte at moren måtte snakke med eget barn som bor hjemme, forvise seg om at det spares til eget bosted senere, det vil være mye bedre enn å sette eget barn i en situasjon hvor h*n ikke kan spare så mye fordi pengene heller går til å betale for seg. Moren velger altså en egosentrisk og elendig løsning.

AnonymBruker
Skrevet

På hvilken måte er det å betale for seg når de bor hjemme preventivt mot at de bruker pengene på tull, det hjelper jo intet.

Er derfor jeg nevnte at moren måtte snakke med eget barn som bor hjemme, forvise seg om at det spares til eget bosted senere, det vil være mye bedre enn å sette eget barn i en situasjon hvor h*n ikke kan spare så mye fordi pengene heller går til å betale for seg. Moren velger altså en egosentrisk og elendig løsning.

Det er læring i at utgifter har alle når man blir voksen. Men å sette opp et busjett med barna sine og snakke om økonomi bør absolutt være noe alle foreldre bør gjøre. Skulle ønske mine foreldre gjorde det. Mange foreldre tar for gitt at ungdom er fornuftige økonomisk, men hjelpes hvor mange jeg har studert med og møtt som ikke har peiling på økonomi. 

Kan hende moren har snakket med datteren men at TS bare er umoden? Virker sånn på skrivemåten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Made4u skrev:

I alle dager. Det er ikke mer enn rett og rimelig at man som et voksent menneske i arbeid bidrar til fellesskapet i husstanden, og betaler sin del av boutgifter, mat og husholdningsartikler. Ts er ikke lenger et barn som.skal forsørges.

Med en lønn som gir 20.000 utbetalt i måneden har ts råd til både å betale sin del av utgiftene i hjemmet, og til å spare minst 5000 kr pr. mnd. Hadde jeg hatt den muligheten som ung og uetanblert hadde jeg følt meg vanvittig privilegert!

Anonymkode: 33e5f...e25

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...