AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #1 Skrevet 6. juli 2019 Moren min mener jeg skal gi henne 5000 hver måndte av lønnen min, mens jeg tjener 20.000? Er dette normalt? Pleier/pleide dere også å gjøre slikt? -hun mener hun skal kjøpe ting for huset, og at blandt annet jeg bor «gratis» hjemme og får gratis mat, uten å betale regninger for strøm osv. Så at hun på en måte MÅ få. Anonymkode: da61f...1a8
Gjest O.G. Skrevet 6. juli 2019 #2 Skrevet 6. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Moren min mener jeg skal gi henne 5000 hver måndte av lønnen min, mens jeg tjener 20.000? Er dette normalt? Pleier/pleide dere også å gjøre slikt? -hun mener hun skal kjøpe ting for huset, og at blandt annet jeg bor «gratis» hjemme og får gratis mat, uten å betale regninger for strøm osv. Så at hun på en måte MÅ få. Anonymkode: da61f...1a8 Hvis du bor hjemme fremdeles og har tyvetusen kroner i mnd så skal du naturligvis betale for deg.
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 Populært innlegg #3 Skrevet 6. juli 2019 Vanlig å betale litt leie når man bor hjemme og har inntekt. Anonymkode: 8d268...7d4 64
Gjest Doggo Skrevet 6. juli 2019 #4 Skrevet 6. juli 2019 Helt innafor at foreldre krever penger av barna deres når de er blitt voksne og i jobb og lever gratis hjemme og i tillegg spiser gratis.
Vox_populi Skrevet 6. juli 2019 #5 Skrevet 6. juli 2019 Det er helt normalt å betale husleie og mat. Uansett hvor du bor. 37
Gjest Karkta Skrevet 6. juli 2019 #6 Skrevet 6. juli 2019 Men bor du " gratis " hjemme eller bor du gratis hjemme? Bor du gratis hjemme og er voksen burde du selvsagt betale for deg
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #7 Skrevet 6. juli 2019 Hvis moren din sier at du skal betale for deg for å bo i hennes hus, skal du selvfølgelig gjøre det. Alternativet er jo at du flytter ut og betaler mesteparten av de 20 000kr du får i lønn i husleie/lån, strøm, mat osv. Anonymkode: 4514f...4ef 43
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #8 Skrevet 6. juli 2019 Hvor gammel er du? Hvis du er ferdig med vgs vil jeg si du selvsagt skal bidra til utgifter ved å bo og spise der du bor. Din mor skal ikke forsørge et voksent barn med sin lønn, synes du det er rett? Anonymkode: cf2d2...ce7 21
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #9 Skrevet 6. juli 2019 Helt på sin plass å betale for å bo hjemme når man tjener penger selv. 5000 er billig for å bo. Anonymkode: cba23...8eb 25
SoWhat? Skrevet 6. juli 2019 #10 Skrevet 6. juli 2019 Selvfølgelig må du betale Ts! Dette er en måte å lære seg økonomisk sans på. Sett deg ned med moren din, og la henne forklare deg om utgifter osv. Du vil nok forstå bedre da! 15
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #11 Skrevet 6. juli 2019 Det som er normalt er såklart at du bor gratis hos moren og det er hun som gir deg 5000. Anonymkode: b3a61...276 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #12 Skrevet 6. juli 2019 Er du voksen og jobb er det både rett og rimelig. Kanskje påtide å flytte ut? Anonymkode: e5dc9...24f 16
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #13 Skrevet 6. juli 2019 Som mamma selv så mener jeg det er helt riktig at barna som tjener såpass med penger skal betale en symbolsk sum når de bor hjemme. Dette er jo for å lære at ting koster. Jeg hadde satt de pengene inn på en sparekonto så datteren min hadde til depositum for leilighet når den tiden kommer. Anonymkode: 4a844...768 17
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #14 Skrevet 6. juli 2019 5000,-/mnd for full kost og losji er helt greit tenker jeg. Anonymkode: 59b1b...408 23
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #15 Skrevet 6. juli 2019 Jeg hadde selv et innlegg om dette for en tid tilbake, men da i din mor sin posisjon. Sønnen min er i full jobb, og så vidt jeg vet, har han rundt kr 24 000 utbetalt i mnd. Jeg krever kr 3500 av ham. Det er for "alt" (faste utgifter som strøm, felleskostnad osv, og variable utgifter, dvs husholdningsinnkjøp). Utover det har han ikke mye utgifter: transport, trening, mobil. Så han sitter igjen med en ganske stor sum, som jeg håper han bruker til å spare til egen bolig. Svarene jeg fikk varierte veldig. Noen mente jeg var gjerrig, at de enten aldri selv ville kreve penger av "barna" sine for å bo hjemme, eller at svarene kom fra "barn" som mente at jeg ikke var glad i sønnen min om jeg krevde "leie" av ham. Andre igjen, mente at det var en selvfølge at voksne mennesker med egen inntekt, og som av egen fri vilje velger å bo hjemme hos mor, yter sin del til husholdningens budsjett. Jeg anser ikke meg selv som gjerrig, men som ganske grei som lar min voksne sønn bo her for en relativt lav sum. Hadde han hatt sitt eget, med faste og variable utgifter, pluss boliglån, ville beløpet blitt et helt annet. Jeg syns du skal snakke med din mor om hvilke utgifter hun har, og så finner dere et beløp som er rimelig utifra dette. Anonymkode: c478d...f62 30
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #16 Skrevet 6. juli 2019 Selfølgelig skal du betale. Mener personlig at din mor skulle bedt om mer enn 5000 i måneden for å gi deg en lærepenge. Bli voksen og ta litt ansvar. Anonymkode: d7678...fd4 10
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #17 Skrevet 6. juli 2019 Dersom du fortsatt går ordinær vgs kan ikke din mor kreve det. Da er hun forpliktet til å forsørge deg, selv om du er myndig. Dersom du ikke gjør det er det helt innafor å kreve betaling. Anonymkode: 7edb3...328 5
Gjest Fjeud Skrevet 6. juli 2019 #18 Skrevet 6. juli 2019 (endret) 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Moren min mener jeg skal gi henne 5000 hver måndte av lønnen min, mens jeg tjener 20.000? Er dette normalt? Pleier/pleide dere også å gjøre slikt? -hun mener hun skal kjøpe ting for huset, og at blandt annet jeg bor «gratis» hjemme og får gratis mat, uten å betale regninger for strøm osv. Så at hun på en måte MÅ få. Anonymkode: da61f...1a8 Ser svært mange her mener det er rimelig, det kan nok forklares med at majoriteten av de på kvinneguiden har trang økonomi og ofte heller ikke jobber så mye, og dermed i stor grad tenker på seg selv og hva de kan gjøre med de ekstra pengene. Jeg mener det er urimelig å kreve det av deg, da du ikke valgte å komme til verden, hun valgte å få deg, dermed er det hennes ansvar å forsørge deg. Det finnes ingen god grunn for at du ikke skal få kunne spare de pengene til eget boligkjøp feks. Jeg hadde aldri i verden tatt en krone fra mine egne barn, men heller gitt de penger. Endret 6. juli 2019 av Fjeud
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 Populært innlegg #19 Skrevet 6. juli 2019 1 minutt siden, Fjeud skrev: Ser svært mange her mener det er rimelig, det kan nok forklares med at majoriteten av de på kvinneguiden har trang økonomi og ofte heller ikke jobber så mye, og dermed i stor grad tenker på seg selv og hva de kan gjøre med de ekstra pengene. Jeg mener det er urimelig å kreve det av deg, da du ikke valgte å komme til verden, hun valgte å få deg, dermed er det hennes ansvar å forsørge deg. Det finnes ingen god grunn for at du ikke skal få kunne spare de pengene til eget boligkjøp feks. Jeg hadde aldri i verden tatt en krone fra mine egne barn, men heller gitt de penger. Det er også hennes ansvar å lære TS hvordan livet fungerer, og at man ikke bare kan få, men at man også må gi. Anonymkode: 7edb3...328 50
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #20 Skrevet 6. juli 2019 1 minutt siden, Fjeud skrev: Ser svært mange her mener det er rimelig, det kan nok forklares med at majoriteten av de på kvinneguiden har trang økonomi og ofte heller ikke jobber så mye, og dermed i stor grad tenker på seg selv og hva de kan gjøre med de ekstra pengene. Jeg mener det er urimelig å kreve det av deg, da du ikke valgte å komme til verden, hun valgte å få deg, dermed er det hennes ansvar å forsørge deg. Det finnes ingen god grunn for at du ikke skal få kunne spare de pengene til eget boligkjøp feks. Jeg hadde aldri i verden tatt en krone fra mine egne barn, men heller gitt de penger. Hun velger dog å fortsette å leve... TS velger tydeligvis selv å fortsatt bo hjemme selv om hun hadde helt fint klart å bo for seg selv. Men hun velger å ikke kutte navlestrengen. For alt vi vet, så kaster hun bort alle pengene sine hver måned på fillers og vipper og ikke sparer for egen maskin. Dersom hun ikke vil betale mora, så står hun helt fritt til å finne egen bolig og dermed betale vesentlige mer i måneden i husleie, mat, strøm, internett osv osv Helt rett og rimelig å betale litt i husleie. Anonymkode: f71e8...93c 26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå