Tøytigern Skrevet 6. juli 2019 #1 Skrevet 6. juli 2019 Er det noen som har erfaring med bruk av spireboks og som vet hva som er å anbefale? Jeg lurer også på hvor folk får tak i frø til spiring. Jeg har forsøkt i det små her med å lage brokkolispirer på kjøkkenet, men betale ganske mye for små pakninger med frø. Jeg har sådd dem på kaffefilter i små plastbeholdere, men lurer på om det fins bedre måter å gjøre det på? Derfor spørsmålet om spireboks.Jeg hørte også at det ikke var helt bra med frø fra hagesenter (som jeg har brukt) fordi de ikke var renset bra nok. Så hvor finner folk frøene sine? Jeg er mest interessert i å dyrke på vann og kan ikke tenke meg å så i jord, da jeg ikke ønsker at noe av jorden skal komme oppi maten. Spirer jeg lurer på er feks mungbønner, brokkolispirer, reddiker, hirse, alfalfa, fennikkel, kløver, ruccola og den typen spirer. Kan man dyrke gule erter direkte fra matbutikken og spise disse? Hva med linser? Hvordan går man i tilfelle fram? Hilsen fra en kjøkkengartner i spe.
pusejente Skrevet 6. juli 2019 #2 Skrevet 6. juli 2019 https://www.med24.no/spirekasse-1-stk jeg har denne spirekassen, kjøper også spirefrø fra samme nettside 1
Tøytigern Skrevet 6. juli 2019 Forfatter #3 Skrevet 6. juli 2019 1 time siden, pusejente skrev: https://www.med24.no/spirekasse-1-stk jeg har denne spirekassen, kjøper også spirefrø fra samme nettside Passer den til brokkolispirer og sånne små frø, eller må det være typ mungbønner?
pusejente Skrevet 6. juli 2019 #4 Skrevet 6. juli 2019 13 minutter siden, Tøytigern skrev: Passer den til brokkolispirer og sånne små frø, eller må det være typ mungbønner? passer til alle spirer jeg har laga alfaspirer i den, du kan absolutt lage brokkolispirer
Tøytigern Skrevet 6. juli 2019 Forfatter #5 Skrevet 6. juli 2019 Akkurat nå, pusejente skrev: passer til alle spirer jeg har laga alfaspirer i den, du kan absolutt lage brokkolispirer Det hørtes bra ut
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #7 Skrevet 6. juli 2019 30 minutter siden, Tøytigern skrev: Passer den til brokkolispirer og sånne små frø, eller må det være typ mungbønner? Jeg har denne, og bruker den til alt. Men den passer bedre til små frø enn til store, mungbønner må man passe på å ha få nok i, til at de ikke vokser ut av boksen. Men det er jo bare å tynne etterhvert. Brokkolifrø synes jeg er vanskelig, fordi de gror sånn hvit pels, som ligner på mugg, men jeg blir flinkere. Frø får du kjøpt på vanlig helsekost, og de er superdrøye, så pris er ikke så farlig. Erter kan du kjøpe i vanlig butikk, men ikke alle disse er spirbare. Jeg husker ikke hvor jeg har kjøpt, men jeg har en boks med erter som ikke spirer i det hele tatt, og en boks fra et annet merke som spirer som bare det. Ertene sår jeg tett-i-tett i krukker med jord, med bare et tynt jordlag på toppen. Disse kan høstes to ganger, dersom man tar dem på riktig tid. Anonymkode: 7dd21...fc9
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #8 Skrevet 6. juli 2019 Her er diverse spireutstyr, jeg bruker glassene: https://www.sanabona.no/nettbutikk/spirer-og-utstyr/48/spireutstyr.html Anonymkode: e3f53...a92 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #9 Skrevet 6. juli 2019 Bruker bare gamle syltetøyglass uten lokk. Anonymkode: 660df...631 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #10 Skrevet 6. juli 2019 På Coop og CC har de syltetøyglass med skrukork med sikt til: https://coop.no/obs/sokeresultat/#0///sylteglass Anonymkode: e3f53...a92
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #11 Skrevet 6. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bruker bare gamle syltetøyglass uten lokk. Anonymkode: 660df...631 Samme her, evt glass med lokk som jeg lager hull i🙂 funker kjempebra! Har bare spiret av tørkede bønner og frø. Anonymkode: 09c05...bdd
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #12 Skrevet 6. juli 2019 Den typen spirekasse du lenker til egner seg godt til alfalfa, reddikspirer, brokkolispirer osv. Det kjøper jeg på helsekost eller nettbutikker av typen med24.no. Mungbønnespirer synes jeg blir bedre i gamle syltetøyglass. Jeg bare stikker et hull i lokket så de får litt luft, også siler jeg de av ved å holde toppen av det åpne glasset mot undersida av en melsikt. Hvis bønnene er bestrålt vil de ikke kunne spire. Jeg bruker Urtekram sine og de spirer veldig bra. Bruker rundt tre ss mungbønner i et 400 ml glass. Anonymkode: d40bc...ba4
Jadzia Skrevet 6. juli 2019 #13 Skrevet 6. juli 2019 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samme her, evt glass med lokk som jeg lager hull i🙂 funker kjempebra! Har bare spiret av tørkede bønner og frø. Anonymkode: 09c05...bdd Det er det jeg bruker og. Har prøvd vanlige tørka bønner og linser fra asiabutikker, men uten hell. Økologisk fra helsekosten derimot funker fjell. Ellers er frø ofte ganske dyre virker det som.
Tøytigern Skrevet 6. juli 2019 Forfatter #14 Skrevet 6. juli 2019 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Den typen spirekasse du lenker til egner seg godt til alfalfa, reddikspirer, brokkolispirer osv. Det kjøper jeg på helsekost eller nettbutikker av typen med24.no. Mungbønnespirer synes jeg blir bedre i gamle syltetøyglass. Jeg bare stikker et hull i lokket så de får litt luft, også siler jeg de av ved å holde toppen av det åpne glasset mot undersida av en melsikt. Hvis bønnene er bestrålt vil de ikke kunne spire. Jeg bruker Urtekram sine og de spirer veldig bra. Bruker rundt tre ss mungbønner i et 400 ml glass. Anonymkode: d40bc...ba4 Thnx. Godt å få vite det om bestråling. Ellers hadde jeg sikkert kjøpt feil bønner. Endret 6. juli 2019 av Tøytigern
Tøytigern Skrevet 6. juli 2019 Forfatter #15 Skrevet 6. juli 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Her er diverse spireutstyr, jeg bruker glassene: https://www.sanabona.no/nettbutikk/spirer-og-utstyr/48/spireutstyr.html Anonymkode: e3f53...a92 De spireglassene så jo fine ut Er de enkle i bruk?
Tøytigern Skrevet 6. juli 2019 Forfatter #16 Skrevet 6. juli 2019 Dere som lager hull i lokket til syltetøyglass. Hvor mange hull lager dere?
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #17 Skrevet 1. mai 2022 Hvor ble du av @Tøytigern? Anonymkode: e3f00...443
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå