Gå til innhold

Venninnen min vil hele tiden gå med meg, men det er slitsomt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun har få venner og ensom. Ja, jeg får vondt av ho, men det er slitsomt til tider. Nå som det er sommerferie, så spør hun hele tiden om jeg har planer, om hun kan bli med. Får ofte melding fra henne "gjør på?" Noen ganger kan hun bli med, men andre ganger passer det ikke. Det er faktisk ikke alltid jeg kan si "kan xxx bli med?" Det må hun bare forstå. Men hun blir så skuffet om hun ikke kan være med. 

Her om dagen skulle jeg ut å spise med en venninne som bor 7 timer unna og som jeg ikke har sett på lenge. Vi hadde mye å snakke om. Da passer det dårlig om jeg spør henne "går det greit om xxx blir med?" De har jo ikke møtt hverandre før og jeg vet hun ikke hadde likt om jeg tok med en venninne. Jeg hadde heller ikke likt om hun tok med en venninne. Jeg fikk svar tilbake "åååh så dumt 😥" Akkurat som hun prøver å gi meg dårlig samvittighet. Jeg får vondt av henne, men huff. 

Hun har flyttet rett nedi gaten her og hun kommer mye på uventet besøk. Noen ganger må jeg bare si "beklager, men det passer dårlig nå" Da blir hun sååå skuffet. Offer å kan si "jaja, får gå hjem igjen og være alene" Jeg prøver å invitere henne med på ting, men orker ikke å henge med henne hver dag. Hun er litt slitsomt å være med. Hun virker ikke interessert i å få seg nye venner, selv om hun ofte sier hun er så ensom

Synes det er en veldig vanskelig situasjon, for vil ikke såre henne. Noen tips?

Anonymkode: ee564...07b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun vet at du får dårlig samvittighet og spiller nok litt på det. Men du skal ikke ha dårlig samvittighet, passer det ikke så passer det ikke.

Så trenger du heller ikke å svare på meldingene hennes med en gang om du skal noe som du vil uten henne. 

Anonymkode: 0289b...18d

• Liker 28
Skrevet

Fortsett å si nei når det ikke passer. Blir så glad når jeg ser at noen klarer og ikke blir defensive og konfliksky! 

Hun manipulerer bevisst eller ubevisst. Det er IKKE ok. 

Folk som ikke takler at en har andre planer eller et "nei" er faktisk dårlige på å vise respekt!  Du kan gjerne ta en samtale om det med henne. "Du, jeg anser oss som venner og derfor vil jeg være ærlig med deg.." Den begynnelsen bruker å funke som åpning. 

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Det ER synd på henne, for hun lar seg selv sitte fast i en kjip sirkel hvor hun ikke kommer videre og ikke kan føle seg tilfreds. Det er imidlertid ikke ditt ansvar å ta på deg byrden av å gjøre henne glad - du vil aldri kunne gjøre henne glad nok uten å gå på akkord med deg selv. Å sette slike grenser er kjempevanskelig og vondt og sårt (for alle parter), men det er det beste å gjøre i lengden. For din del kan det være nødvendig, for hennes del vil det kanskje kunne være det hun trenger til å forstå at hun må ta tak i seg selv for å forbedre de tingene som gjør at hun er ensom.

Anonymkode: a6903...c15

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Du må fortsette å si nei. Hun må akseptere at du også har andre venner. Og at dere ikke går på barneskolen, så det er naturlig og OK å ha flere vennskap og vennegrupper man ikke blander. Selv om dere er venner, så er dere ikke et par hvor livene er helt flettet inn i hverandre.

Du får være bestemt og positiv. Hvis hun gir stikk, så ikke ta det til deg. Du har ikke ansvar for å underholde henne 24/7. Jeg håper deres vennskap ikke er basert kun på å holde henne med selskap - unngå ensomhet.

Om hun gjør det mye, så får du ta en prat om at du ikke liker det. At du har lov å gjøre dine ting uten negativitet fra henne.

Anonymkode: 35c23...c79

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt flere ganger å ta en prat med henne, men vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg. Jeg vil som sagt ikke såre henne. Ja, jeg er konfliktsky, men det er veldig slitsomt at hun alltid vil henge med meg og spør hva jeg skal til helgen f.eks. Noen ganger må jeg komme med en unnskyldning. At jeg er syk, skal på konsert og slike ting hun ikke kan være med på, for det er bestilt på forhånd 

Skulle ønske hun kunne få noen nye venner, så hun kan slutte å klenge på meg. Men må nok kvinne meg opp og ta den praten med henne

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er hun?? 14 år??

Anonymkode: e444f...b73

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo si at du merker hun har et større behov for sosial kontakt enn det som er tilfellet for deg, og at det er på tide å leite etter flere venner og bekjentskaper andre steder så hun får dekket behovet sitt. Melde seg på kurs, drive med idrett, melde seg inn i en frivillig organisasjon eller noe.

Anonymkode: 2a2c8...5b3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke synd på henne at hun baserer hele det sosiale livet sitt på deg. Beklager, men jeg hadde rett og slett fått nok av at noen drukner seg i egne sorger med "da får jeg gå hjem igjen og være alene da" og grineemojier når det ikke passer. Det er jo ikke slik at hun er helt venneløs heller. Hun har jo deg, og du inkluderer jo henne så mye du kan. Hvis hun har et større sosialt behov enn det må hun nesten ta ansvar for dette selv. 

Anonymkode: a0f90...3d7

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er hun?? 14 år??

Anonymkode: e444f...b73

Nei, 28 år, men noen ganger virker det som hun enda går i 9 klasse 

Skrevet

Men trenger du å fortelle henne hvor du går bestandig?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, O.G. skrev:

Men trenger du å fortelle henne hvor du går bestandig?

Nei jeg gjør ikke det, men hun spør hele tiden hva mine planer er. Som jeg sa over her, så kommer jeg noen ganger med unnskyldninger

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke synd på henne at hun baserer hele det sosiale livet sitt på deg. Beklager, men jeg hadde rett og slett fått nok av at noen drukner seg i egne sorger med "da får jeg gå hjem igjen og være alene da" og grineemojier når det ikke passer. Det er jo ikke slik at hun er helt venneløs heller. Hun har jo deg, og du inkluderer jo henne så mye du kan. Hvis hun har et større sosialt behov enn det må hun nesten ta ansvar for dette selv. 

Det er faktisk folk som ikke har noen og sitter alene hver eneste dag, så jo det er synd på henne.

Det utrolig vanskelig å komme inn i gjeng, selv på store fester blir man ikke inkludert. da er det vanskelig å få venner-når ingen er villig.

Anonymkode: d591d...0f6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk folk som ikke har noen og sitter alene hver eneste dag, så jo det er synd på henne.

Det utrolig vanskelig å komme inn i gjeng, selv på store fester blir man ikke inkludert. da er det vanskelig å få venner-når ingen er villig.

Og da er man ansvarlig for å finne en løsning på det selv, ikke forvente at en venninne skal redde hele ditt sosiale liv. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser du hva jeg skriver? Hun har jo TS, og blir også inkludert på det TS kan ta henne med på. Utover det må hun jo nesten ta ansvar for sitt eget sosiale liv hvis hun har et større behov. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er ikke fester den beste måten å finne venner på isåfall og man forsøke x antall andre tilnærminger. Det å lene hele sitt sosiale behov på én venn er ikke riktig når det blir en byrde på denne måten.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og da er man ansvarlig for å finne en løsning på det selv, ikke forvente at en venninne skal redde hele ditt sosiale liv. 

Jobber med det konstant, men det er veldig vanskelig når man aldri blir invitert.

Selv ikke en engang på store fester. Det gjør det ekstremt vanskelig å utvide omgangskretsen sin.

Pris deg heldig at du ikke har opplevd dette.

• Liker 2
Gjest xfs367
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hun har flyttet rett nedi gaten her og hun kommer mye på uventet besøk. Noen ganger må jeg bare si "beklager, men det passer dårlig nå" Da blir hun sååå skuffet. Offer å kan si "jaja, får gå hjem igjen og være alene" Jeg prøver å invitere henne med på ting, men orker ikke å henge med henne hver dag. Hun er litt slitsomt å være med. Hun virker ikke interessert i å få seg nye venner, selv om hun ofte sier hun er så ensom

Synes det er en veldig vanskelig situasjon, for vil ikke såre henne. Noen tips?

https://en.wikipedia.org/wiki/Passive-aggressive_behavior

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser du hva jeg skriver? Hun har jo TS, og blir også inkludert på det TS kan ta henne med på. Utover det må hun jo nesten ta ansvar for sitt eget sosiale liv hvis hun har et større behov. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inkludert i hva da?

På kino kun med ts?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da er ikke fester den beste måten å finne venner på isåfall og man forsøke x antall andre tilnærminger. Det å lene hele sitt sosiale behov på én venn er ikke riktig når det blir en byrde på denne måten.

Jeg er ikke nødvendigvis uenig, men jeg synes det blir fortsatt feil å si at det ikke er synd på henne, for det er det.

Jeg synes ts burde å inkluderer venninne på større sammlingner en gang i blant slik at hun har mulighet til få et større nettverk-enn å bare møte henne alene-.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...