monroe927 Skrevet 6. juli 2019 #1 Skrevet 6. juli 2019 OK, jeg må bare legge meg helt flat og innrømme at jeg har vært veeeeldig dårlig på å legge baby over på magen, han er nesten 2 mnd nå. Helsesøster nevnte på 6 ukerskontroll at ved 3 mnd er det forventet at de holder hodet oppe i 1 min 🤭 Hjelpes - tror vi må legge oss i hardtrening i heimen! Flere som har gjort samme «tabben» som meg - og klart å hente seg inn igjen??🙈
Gjest Albbas Skrevet 6. juli 2019 #2 Skrevet 6. juli 2019 Vi har vært veldig slappe på det (mest fordi hun sover så mye). Men hun greier 1 minutt likevel, så jeg tror det er veldig individuelt hva de greier. Husk at det å ligge på magen oppå dere også hjelper, og bæring i sjal/sele når de er våkne og kikker seg nysgjerrig rundt.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #3 Skrevet 6. juli 2019 Venninna mi la aldri ungene sine på magen, de er helt normale i dag. Tror jeg ville begynt da, men er ikke noe krise 😊 Anonymkode: e4b92...f1e
Luckiness Skrevet 6. juli 2019 #4 Skrevet 6. juli 2019 Jeg må være ærlig å si at jeg ikke forstår hvordan man klarer å "glemme" eller å ikke prioritere å legge baby på magen. I de fleste tilfeller klarer nok baby seg like bra og blir sterkere. Men det er jo en anbefaling som absolutt bør følges. Det krever ikke særlig mye jobb av foreldrene. Legg baby på magen på stellebordet litt etter hvert bleieskift, legg stellematten ned på gulvet og la baby ligge på magen der mens du er på toalettet/i dusjen/pusser tenner e.l. Legg baby på magen etter hver amming (så fremt ikke baby skal sove og må få noen minutter å få ned maten på...). Altså man trenger ikke å gjøre det hele tiden. Men det er fort gjort å hjelpe baby til mageleie flere ganger gjennom dagen selv om det kun er snakk om et par minutter her og der. 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #5 Skrevet 6. juli 2019 Vi hadde aldri noen fast rutine med å legge babyen på magen på flatt underlag. Jeg husker jeg leste at det var lurt å trene på mageleie på stellebordet etter at hun var blitt så stor at hun rullet seg over på magen selv. Hun ble sterk nok i nakken av å ligge på magen på brystet mitt en del, og å bli båret i bæretøy. Fra tre måneder likte hun å ligge på magen på gulvet, men innen det likte hun ikke å ligge alene noe sted i det hele tatt, og gjorde heller ikke det. Så jeg har vel gjort samme tabben. Hun har vært normalt sterk i nakken og litt tidligere enn gjennomsnittet i motorisk utvikling. Anonymkode: 4465a...af9
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #6 Skrevet 6. juli 2019 Prøv å legge henne på magen etter HVERT bleieskift fremover. Det gjorde vi en periode vi hadde vært litt slappe, og jeg følte jeg så fremgang Noen ganger blir det bare er halvt minutt før baby er lei, andre ganger går det kanskje 2-3 minutt Sett deg på gulvet foran stellebordet og la baby titte ned på deg! De liker jo gjerne ikke å ligge på magen, men vår likte godt å ligge på denne måten mens vi smilte og prata til den Anonymkode: 25293...ff5
Gjest Albbas Skrevet 7. juli 2019 #7 Skrevet 7. juli 2019 10 hours ago, Luckiness said: Jeg må være ærlig å si at jeg ikke forstår hvordan man klarer å "glemme" eller å ikke prioritere å legge baby på magen. I de fleste tilfeller klarer nok baby seg like bra og blir sterkere. Men det er jo en anbefaling som absolutt bør følges. Det krever ikke særlig mye jobb av foreldrene. Legg baby på magen på stellebordet litt etter hvert bleieskift, legg stellematten ned på gulvet og la baby ligge på magen der mens du er på toalettet/i dusjen/pusser tenner e.l. Legg baby på magen etter hver amming (så fremt ikke baby skal sove og må få noen minutter å få ned maten på...). Altså man trenger ikke å gjøre det hele tiden. Men det er fort gjort å hjelpe baby til mageleie flere ganger gjennom dagen selv om det kun er snakk om et par minutter her og der. Nå har ikke vi "glemt" det eller nedprioritert det, men bare funnet det vanskelig å finne gode anledninger. Nå er vår god til å ligge på magen likevel, men bare for å forklare hvorfor det kan være vanskelig for noen: -HS er klar på at babyen bare skal ligge på magen når hun er fornøyd, hun skal altså ikke grine på magen -hun griner ved bleieskift - mage uaktuelt -hun sover heeele dagen og griner derfor hvis vi legger henne på magen -når soveperioden er over begynner kveldsuroen - da griner hun hvis vi legger henne fra oss. For vår del har det gått fint likevel, sikkert pga mye bæring, og de siste ukene har hun vært mer våken og mer på magen. Men jeg skjønner godt at det er litt vanskelig å få til for noen.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #8 Skrevet 7. juli 2019 Vi begynte ikke magetrening før hun var omtrent 3,5 mnd. Snakket med fysioterapeut om dette, han sa at den første tiden er det styrke på framsiden som er viktigst, så det skulle vi ikke bekymre oss over. Hun hatet å ligge på magen! Nå er hun 4,5 mnd og sterkere enn mange jevngamle. Snur seg rundt til alle kanter og er nesten på alle 4 i krabbestilling snart😊 det kommer litt etter litt skal du se! Anonymkode: 0c3db...236
Gjest BethD Skrevet 7. juli 2019 #9 Skrevet 7. juli 2019 Slappe her også. Men hun har ligget mye på brystet vårt og hun er sterk i nakken så det har på en måte gått seg til av seg selv. Holder hodet greit oppe nå,har ikke noen rutiner på å legge på magen. Legger henne på magen litt nå etter bleieskift og på gulvet på matten når vi leker. Hun er 3 mnd snart
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå