Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har møtt ei vietnamesisk dame. Vi har «datet» nå i 8-9 måneder. Vi har veldig god kjemi og har det veldig fint når vi møtes. Henne har bodd siste 20 årene av sitt litt liv i Norge, både snakker flytende norsk, jobber og er ganske så godt integrert. 

Det er forholdsvis stor aldersforskjell mellom oss men det føler ingen av oss er noen hindring. Henne har en asiatisk eks mann omtrent på min alder. Vi har begge to barn fra tidligere forhold. Mine barn er på vei ut av redet, hennes er yngre men bor fulltid hos faren.

Vi har vært på flere reiser sammen og jeg har også vært en tur til Vietnam og hilst på hennes mamma. Etter hva jeg vet sitter det langt inne for vietnamesiske jenter og presentere en ny mann ovenfor sine foreldre. Pappa’n er dessverre død. Jeg har også hilst på noen andre familiemedlemmer, broren, kusine, tante, onkel etc.

Idag bor vi ca 30 min med bil fra hverandre. Vi møtes kanskje i snitt en gang pr uke. Jeg har vanlig 8-16 jobb og henne jobber på ettermiddag/kveld, i tillegg ofte lørdag og søndager også. Er derfor ikke så lett å møtes så ofte. Henne er nok mer fortrolig med å møtes såpass «sjelden» enn det jeg er. Jeg blir veldig fort i «savne/tenke» modus og føler fort at henne liksom ikke føler like sterkt for meg som jeg gjør for henne. Jeg føler også at man blir stående litt på stedet hvil ved å møtes lite. Vi har stort sett litt daglig kontakt på meldinger, noen ganger bare «ha en fin dag», andre dager litt mer. Jeg vet at vietnamesiske jenter ofte bruker lang tid for og bli sikker på at den rette er møtt og ikke minst at de bruker tid for å vise/fortelle at de er glad i og elsker en person. Jeg er motsatt og viser veldig fort at jeg er blitt glad i et menneske. Planen vår er en ny tur til Vietnam før nyttår, samt et par mindre weekend reiser før den tid. 

Dette ble et langt innlegg og sikkert ikke alle som har orket lese alt 😊, men ønsker litt råd rundt vårt forhold. Vi har ikke definert oss som kjærester ennå, kun veldig gode «date» venner. Er det bare å smøre seg med tålmodighet og bare jobbe sakte men sikkert videre med vårt forhold ? Når/om vi blir kjærester vil det nok uansett ikke bli store forskjell i våre liv før vi eventuelt flytter sammen og vil ha daglig kontakt. 

Hovedspørsmålet er nok hvor tålmodighet skal man være og/eller er det noen grep menigheten her inne mener vi kan gjøre ?

Setter pris på alle konstruktive og fornuftige svar.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bor barna fulltid hos far? 

Anonymkode: 6b284...66c

Skrevet

Det kommer nok i hovedtrekk av økonomi. Far bor i stor leilighet og mor i veldig liten kjeller hybel med ikke særlig mer plass til en person. 

AnonymBruker
Skrevet

Også bør dere jo ha mer eller mindre daglig kontakt før dere blir kjærester, og ikke vente med det til dere evt. flytter sammen? 

Stusser fortsatt på at hun ikke har omsorgen for barna sine... Hvis hun er så integrert osv, som du selv sier. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Optimist2019 skrev:

Det kommer nok i hovedtrekk av økonomi. Far bor i stor leilighet og mor i veldig liten kjeller hybel med ikke særlig mer plass til en person. 

Da bør hun ordne opp i det først, før hun starter med andre ting. Barn kommer alltid i første rekke. 

Ligger noe mer bak her. 

• Liker 3
Skrevet

Takk for innspill og spørsmål.

Selv har jeg hatt mine barn på fulltid siden min eks og jeg synes det var det beste for barna. I begge tilfeller både mitt og hennes er det jo ikke snakk om at mor ikke har kontakt med barna, men bosted har primært vært hos far.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill og spørsmål.

Selv har jeg hatt mine barn på fulltid siden min eks og jeg synes det var det beste for barna. I begge tilfeller både mitt og hennes er det jo ikke snakk om at mor ikke har kontakt med barna, men bosted har primært vært hos far.

Jeg forsto det, og det er det jeg synes er dårlig prioritering av voksne mennesker med barn. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor bor barna fulltid hos far? 

Akkurat dette er et stort og viktig spørsmål.

En kollega av meg giftet seg med en vietnamesisk dame, hun hadde to barn, som ikke ble med henne hit, til å begynne med.

Før de giftet seg.

Da kom barna, som hadde bodd hos hennes foreldre i Vietnam, etter...

Det yngste barnet var i tillegg et uregjerlig "diagnosebarn", som viser seg å være omtrent umulig å ha med å gjøre, og som nå blir utredet for ADHD.

Det finnes mange måter å både sko seg og brødfø seg på for folk i verden, og å gifte seg med en godtroende mann i et annet land, og få barna på slep og de velferdsgoder landet tilbyr, er en av de.....

Anonymkode: 46fc8...186

Skrevet

Takk for tilbakemelding.

Som nevnt er det ikke uvanlig, iallefall her i Norge at barn blir boende full tid hos en av foreldrene. Det vil jo ikke si at mor ikke har kontakt med sine barn, men at foreldrene totalt sett synes det er til barns beste. I mitt tilfelle som sagt valgte min eks og jeg det, dvs at de bodde videre i mitt hus, men selvfølgelig jevnlig/omtrent daglig kontakt med sin mamma. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Optimist2019 skrev:

Takk for tilbakemelding.

Som nevnt er det ikke uvanlig, iallefall her i Norge at barn blir boende full tid hos en av foreldrene. Det vil jo ikke si at mor ikke har kontakt med sine barn, men at foreldrene totalt sett synes det er til barns beste. I mitt tilfelle som sagt valgte min eks og jeg det, dvs at de bodde videre i mitt hus, men selvfølgelig jevnlig/omtrent daglig kontakt med sin mamma. 

Og så? Her snakker vi om din vietnamesisk dame? Mye som skurrer... 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat dette er et stort og viktig spørsmål.

En kollega av meg giftet seg med en vietnamesisk dame, hun hadde to barn, som ikke ble med henne hit, til å begynne med.

Før de giftet seg.

Da kom barna, som hadde bodd hos hennes foreldre i Vietnam, etter...

Det yngste barnet var i tillegg et uregjerlig "diagnosebarn", som viser seg å være omtrent umulig å ha med å gjøre, og som nå blir utredet for ADHD.

Det finnes mange måter å både sko seg og brødfø seg på for folk i verden, og å gifte seg med en godtroende mann i et annet land, og få barna på slep og de velferdsgoder landet tilbyr, er en av de.....

Her er det jo ikke snakk om å gifte seg med en vietnamesisk jente jeg «tar med meg» fra Vietnam. Henne er norsk statsborger og barna og eks mann bor også i Norge.

Ser derfor ditt innlegg som lite sammenlignbart, men jeg har også hørt om tilsvarende tilfeller du nevner. Skal virkelig ha øynene oppe uansett.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her er det jo ikke snakk om å gifte seg med en vietnamesisk jente jeg «tar med meg» fra Vietnam. Henne er norsk statsborger og barna og eks mann bor også i Norge.

Ser derfor ditt innlegg som lite sammenlignbart, men jeg har også hørt om tilsvarende tilfeller du nevner. Skal virkelig ha øynene oppe uansett.

Jeg vet det. Du behøver ikke bortforklare deg for min del. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det. Du behøver ikke bortforklare deg for min del. 

Jeg svarte utifra det du har skrevet i innlegget ditt og svarene du gir. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Optimist2019 said:

Ok, å lenge du ikke er inngangsbiletten hennes til Norge og du ikke mistenker at hun har andre motiv hvorfor er det da relevant at hun er vietnamsk?

Du spør egentlig om en hvilken som helst dame som har barn, men som av diverse årsaker ikke har barna boende fast hos seg?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du bør smøre deg med tålmodighet og ta det sakte, som du selv skriver. Det kan hende hun trenger god tid på å binde seg. Ellers nyte de helgene og feriene dere skal ha sammen.  Synes det høres som en OK dame som jobber og tar ting seriøst. Hadde hun bare vært ute etter egen vinning her, hadde hun nok allerede flyttet inn til deg.  Det er da ikke noe som skurrer fordi barna bor hos far!  Lykke til videre! 

Anonymkode: c2b14...dcb

Skrevet

Takk for tilbakemelding.

Er nok ikke snakk om at henne kommer til å flytte inn hos meg, tidligst hvis vi eventuelt blir gift. Henne har litt etter gammel vietnamesisk tradisjon rundt slikt. Tok vel tre måneder eller noe før henne ble med meg en kveld for å spise en middag. 

Føler henne er seriøs, til tider nesten litt for seriøs 😊

Tror nok tålmodighet er eneste utvei ja, men innser jo det at i mange tilfeller er det smart, iallefall om man tenker langsiktig.

Gjest Familytree
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du bør smøre deg med tålmodighet og ta det sakte, som du selv skriver. Det kan hende hun trenger god tid på å binde seg. Ellers nyte de helgene og feriene dere skal ha sammen.  Synes det høres som en OK dame som jobber og tar ting seriøst. Hadde hun bare vært ute etter egen vinning her, hadde hun nok allerede flyttet inn til deg.  Det er da ikke noe som skurrer fordi barna bor hos far!  Lykke til videre

Anonymkode: c2b14...dcb

Du har helt rett, lykke til Optimist2019

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Optimist2019 said:

Takk for tilbakemelding.

Er nok ikke snakk om at henne kommer til å flytte inn hos meg, tidligst hvis vi eventuelt blir gift. Henne har litt etter gammel vietnamesisk tradisjon rundt slikt. Tok vel tre måneder eller noe før henne ble med meg en kveld for å spise en middag. 

Føler henne er seriøs, til tider nesten litt for seriøs 😊

Tror nok tålmodighet er eneste utvei ja, men innser jo det at i mange tilfeller er det smart, iallefall om man tenker langsiktig.

HUN! For guds syld! Beklager for språknazisme, men innleggene dine verker i øynene på grunn av dette. Mitt stebarn har vietnamesisk mor. Det kostet henne knapt en kalori å kvitte seg med barnet til oss, da det ikke var mer bidrag å hente. Oppvokst under krigen og senere adoptert til Norge. Fullstendig skadd. Hun dukket ikke engang opp i sin mors begravelse. Selvsagt er ikke det ensbetydende med at alle vietnamesere er slik, men påfallende mange i miljøet omgir seg med nordmenn, men ser grundig ned på oss. Du får spørre henne rett ut hvilke planer hun har med deg. 

Anonymkode: 9fe88...16a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Da bør hun ordne opp i det først, før hun starter med andre ting. Barn kommer alltid i første rekke. 

Ligger noe mer bak her. 

Hvorfor er det sånn at det må være noe skikkelig muffens når far har fullt ansvar? Kommer barna i "andre rekke" når barna bor med far og ikke mor? Greit nok at det finnes ekstrem-situasjoner - de fleste tilfellene er vel normale og basert på andre ting, som økonomi, arbeid, hvor barna går på skole osv. 

Anonymkode: 6fa3f...777

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det sånn at det må være noe skikkelig muffens når far har fullt ansvar? Kommer barna i "andre rekke" når barna bor med far og ikke mor? Greit nok at det finnes ekstrem-situasjoner - de fleste tilfellene er vel normale og basert på andre ting, som økonomi, arbeid, hvor barna går på skole osv. 

Anonymkode: 6fa3f...777

Har ikke sagt det heller, men som jeg svarte tidligere, så fikk jeg inntrykk av at det er noe som skurrer, utifra innlegget han skrev og svarene han gir. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...