AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #1 Skrevet 6. juli 2019 Jeg har fått noe som ser ut som mugg på 2 av plantene mine. De er av samme type, og står i kjøkkenvinduet. Ingen andre planter er påvirket. Jeg vanner de regelmessig, og de har klart deg helt fint i et år. Plantepotten står på en isoporkloss inni keramikkpotten. (Plantepotten er for liten/lav til å stå i bunnen av keramikkpotten). Kan det hende at isoporklossen har dannet bakterier fra vanning? Det er ikke "mugg" på jorden. Når jeg prøver å fjerne det blir papiret brunt/oransje. Har noen sett noe lignende før? Hva er det/hva er grunnen? Og hva kan gjøres? Anonymkode: bea17...e2f
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #3 Skrevet 6. juli 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått noe som ser ut som mugg på 2 av plantene mine. De er av samme type, og står i kjøkkenvinduet. Ingen andre planter er påvirket. Jeg vanner de regelmessig, og de har klart deg helt fint i et år. Plantepotten står på en isoporkloss inni keramikkpotten. (Plantepotten er for liten/lav til å stå i bunnen av keramikkpotten). Kan det hende at isoporklossen har dannet bakterier fra vanning? Det er ikke "mugg" på jorden. Når jeg prøver å fjerne det blir papiret brunt/oransje. Har noen sett noe lignende før? Hva er det/hva er grunnen? Og hva kan gjøres? Anonymkode: bea17...e2f Den planten er en vanlig problemplante med hensyn til lus, mugg, og meldugg. Anonymkode: 4d71b...601 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #4 Skrevet 6. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Den planten er en vanlig problemplante med hensyn til lus, mugg, og meldugg. Anonymkode: 4d71b...601 Jeg har hatt den i over 20 år og aldri hatt noe som helst problem. Anonymkode: 757ac...fc6 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #5 Skrevet 6. juli 2019 Hvis du ser nærmere så er vel de hvite klumpene noe som ligner ullne skrukketroll? Hva er den andre klumpen? Anonymkode: 1e030...c47 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #6 Skrevet 7. juli 2019 Mistenker også ull-lus/ullus. Det er hvit små prikker/dotter på enkelte av de helt grønne og friske bladene, slik opptrer ikke mugg. Dessverre veldig vanskelig å bli kvitt om det er riktig, altså å berge plantene. Også en viss fare for at det kan spre seg til andre planter. Ville kastet/brent plantene. Støvsuget vinduskarm og området rundt godt - og kastet/brent støvsugerposen etterpå. Vasket ned vindu og området rundt med klorvann, om malingen tåler det. Ville ikke brukt disse vinduene til andre planter, på ei lang stund. Anonymkode: 8b95e...5b6
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 7. juli 2019 #7 Skrevet 7. juli 2019 Ullus. Behandle denne og andre planter i rommet med grønnsåpe vann - se om det hjelper. Dersom ikke, trenger du kraftigere skyts og stykkedom. Tenk at du ikke skal spre smitte på noe som helst måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå