Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spørsmål en er hva er forskjellen på A og B aksjer. 

Svaret er at med A-aksjer kan man stemme i generalforsamlingen. 

Er det verdt det? På hvilken måte, stiger A-aksjer mer enn B? 

Hva bruker kurtasje å ligge på? 

Hvor komplisert blir selvangivelsen? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg kom på det med selvangivelsen, fikk jeg litt panikk. Men overlater glatt alt til min sønn. Slemme mamma. A eller B akjser, hva har du kjøpt mamma? 

Nei, aner ikke, tror det er A. Fordi B så så teit ut. 

Og så brukte jeg par minutter på å klage over kurtasjen. 

Mamma, sa han, du er klar over at det er svingninger i valuta? 

Ja, sa jeg. 

Så du kan ende opp med å ikke tjene en krone?

Ja, jøss, sa jeg. 

Så sa jeg at de aksjene mine skal bare være der de. Da var jeg svett i ørene. Det er jo uansett han som skal arve alt en dag. 

Jeg har også lyst å kjøpe bitcoin. Jeg har lyst å tjene penger, spill kan være noe for meg, tjene stort på reklame. 

Men aksjer er mer anonymt. Gode råd? Er  kurtasjen billigere hvis man kjøper Askjer for to kroner? 

Verdien på de jeg kjøpte har steget, men kurtasjen var dyr. 

Skrevet

Og jeg vet cirka hvor jeg skal sette inn kroner. 

Men det er vinn eller forsvinn. Der jeg har kjøpt, anser jeg som en sikker greie. 

Grunnen til at jeg vet litt, bare litt, om hva man bør satse på, er fordi jeg er nysgjerrig. 

Men, jeg vet likevel for lite. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Jytte skrev:

Spørsmål en er hva er forskjellen på A og B aksjer. 

Svaret er at med A-aksjer kan man stemme i generalforsamlingen. 

Er det verdt det? På hvilken måte, stiger A-aksjer mer enn B? 

Hva bruker kurtasje å ligge på? 

Hvor komplisert blir selvangivelsen? 

Det er ikke gitt a A-aksjer stiger mer enn B-aksjer. Det kommer ann på bl.a. utbyttebetalinger. 

Kurtasje pleier å være en prosentandel av hele handelen, med et minimumsbeløp. Størrelsen avhenger av megler og hvor mye du handler i løpet av et år. Sjekk prislister.

selvangivelsen avhenger av om du handler med en aksjekonto, aksjesparekonto eller investeringskonto og om du handler norske eller utenlandske aksjer. Det enkleste er aksjesparekonto eller investeringskonto, da får man alt servert ferdig utfylt.

5 timer siden, Jytte skrev:

Er  kurtasjen billigere hvis man kjøper Askjer for to kroner? 

Kurtasjen er som regel en prosentandel av totalsummen for hele handelen. Kjøper du aksjer for 20 000 betaler du dobbelt så mye i kurtasje som om du handler for 10 000 så lenge du er over minimumsbeløpet.

Anonymkode: 66646...35b

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke gitt a A-aksjer stiger mer enn B-aksjer. Det kommer ann på bl.a. utbyttebetalinger. 

Kurtasje pleier å være en prosentandel av hele handelen, med et minimumsbeløp. Størrelsen avhenger av megler og hvor mye du handler i løpet av et år. Sjekk prislister.

selvangivelsen avhenger av om du handler med en aksjekonto, aksjesparekonto eller investeringskonto og om du handler norske eller utenlandske aksjer. Det enkleste er aksjesparekonto eller investeringskonto, da får man alt servert ferdig utfylt.

Kurtasjen er som regel en prosentandel av totalsummen for hele handelen. Kjøper du aksjer for 20 000 betaler du dobbelt så mye i kurtasje som om du handler for 10 000 så lenge du er over minimumsbeløpet.

Anonymkode: 66646...35b

Ok. takk for greit svar. 

Men, jeg er stadig like forvirret. Tror jeg har en aksjekonto og A-akjser. Har handlet gjennom Nornett, tror jeg får en ok utskrift fra dem som jeg bare fører inn i selvangivelsen. Har ikke tenkt å røre pengene. 

Skrevet

Er dette en monolog eller en rekke spørsmål?

De tingene jeg tolker som spørsmål er meget enkle å google, og du får sannsynligvis mer presise svar på den måten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...