Gå til innhold

Er det virkelig feil å slå barn som ikke oppfører seg.?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener ikke hard slåing som å vanke opp barnet. Men hvis barnet i en veldig ubg alder på 8-12 er i ferd med å utvikle seg i gal retning så med stoppes? Hvis man catcher barnet i å stjele eller true foreldrene sine? Eller prøver å banke opp klassekameratene sine? 

Foreldre må jo ta grep?

Bakgrunnen til innlegget er fordi en del jeg kjenner har havnet i varetekt og fått barnevernet på døra. Disse menneskene har ikke slått en gang. Kun dyttet eller dratt i barnet og kjeftet litt høyt i leiligheten.

dette er totalt akseptert og vanlig i min kultur

Anonymkode: 25bab...00f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De er små og uskyldige

Anonymkode: efae3...f45

AnonymBruker
Skrevet

Det er ulovlig i Norge, så mulig det er akseptert i din kultur, men bor du i Norge så er dette straffbart! Å slå andre mennesker løser ingen konflikter!

Anonymkode: 333d9...86d

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke finne en altenativ måte som ikke omfatter å slå barnet som håndteterer samme situasjon? Streng prat, typ?

Anonymkode: 0dbce...9fd

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes det er bra at vi har lover som verner om barna. Dersom det hadde vært lov å gi ungene et klapp dersom de ikke oppførte seg hadde det sikkert vært noen som hadde utnyttet denne loven og laget traumer på ungene sine.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke hard slåing som å vanke opp barnet. Men hvis barnet i en veldig ubg alder på 8-12 er i ferd med å utvikle seg i gal retning så med stoppes? Hvis man catcher barnet i å stjele eller true foreldrene sine? Eller prøver å banke opp klassekameratene sine? 

Foreldre må jo ta grep?

Bakgrunnen til innlegget er fordi en del jeg kjenner har havnet i varetekt og fått barnevernet på døra. Disse menneskene har ikke slått en gang. Kun dyttet eller dratt i barnet og kjeftet litt høyt i leiligheten.

dette er totalt akseptert og vanlig i min kultur

En del du kjenner? På tide å bytte omgangskrets, kanskje? 

Anonymkode: da3eb...3a6

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er små og uskyldige

Anonymkode: efae3...f45

virkelig? Men uskyldige barn har ikke nok kunnskap til å skille galt og rett. 

De vet ikke hva som er feil med å stjele eller slå andre. Jeg hadde skumle tanker som barn grunnet uvitenhet. Jeg ønsket de jeg kranglet med skulle dø og gikk rundt med skarpe gjenstander i tilfelle neste slåsskamp så kunne jeg ta livet dems. Var bare umoden og kunnskapsløs den gangen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke finne en altenativ måte som ikke omfatter å slå barnet som håndteterer samme situasjon? Streng prat, typ?

Anonymkode: 0dbce...9fd

For mye streng prat førte også til at barnevernet kom. Det ender ofte litt høylytt. 

Har ikke barn selv enda men er oppvokst i norge så mange spør meg om hvordan de skal oppdra barna sine her i landet uten å havne i problemer. 

Mange i vår kultur tvinger barna til å studere hardt for å bli lege eller ingeniør tidlig i barndommen. De fleste barn vil ikke og det endre med gråting hyling og foreldre som kjefter og til slutt litt dasking på ropa...så hører naboen det og anmelder...

AnonymBruker
Skrevet

Nei selvsagt ikke. Det er heller ikke feil å slå ansatte som gjør feil eller som kommer for sent.

Anonymkode: 4f1a8...cb4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Må du ty til vold så har du feilet som forelder. Selvfølgelig er det galt å bruke vold mot barn! De er barn!

Følg norske lover eller flytt.

Anonymkode: 1ded4...e1d

• Liker 26
Skrevet

Er det virkelig feil å slå barn som ikke oppfører seg.?

Hei! Kort fortalt så er det aldri greit å inkorporere vold med barneoppdragelse. Et barn skal ikke måtte leve med frykt for å bli slått eller fysisk avstraffet. 

Det er en stressor som kan medføre permanente skader. Skader som er veldokumentert av psykiatrien. Spør hvilken som helst ansatt i psykiatrien "Hvordan har den typiske barndommen til dine pasienter sett ut?" og de vil svare "mange av de levde med vold og frykt".

Om man vil ha et sterkt, robust og sunt barn så oppdrar man dem med kjærlighet og respekt, oppdrar man barnet med frykt , trusler og vold vil man risikere at barnet vil slite med senskader resten av livet. 

Sistnevnte er heldigvis strengt ulovlig og det vil medføre strenge sanksjoner fra politiet og barnevernet. De var for slappe på dette feltet for noen ti-år siden men etter at en ung gutt ble slått til døde så har de snudd helt om å virkelig tatt tak i denne problematikken.

Det finnes langt bedre oppdragelsesmetoder enn å slå. Man kan rådføre seg med lege, barnehageansatte eller barnelege om man har noe en lurer på i forhold til disse metodene.

I tillegg finnes det mange kurs som foreldre kan delta i.

https://forskning.no/psykologi-barn-og-ungdom-helsetjenester/kurs-reduserer-adferdsvansker/801849

Ferske forskningsresultater viser at slike kurs både bidrar til å redusere røffe oppdragelsesmetoder og øke positive oppdragelsesmetoder blant foreldre.

• Liker 20
Skrevet (endret)

Innlegget er ryddet for sitering av slettet innlegg.

Dette er 100% forbudt i følge norsk lov. Og det kan få alvorlige konsekvenser som å bli fratatt barna ved barnevernet om dette brytes. Dette er norsk lov og må respekteres. I andre kulturer er det helt greit å avstraffe med lettere fysisk inngripen. Det var det i Norge også for bare årtier siden. Jeg respekterer norske lover, og ville aldri gjøre noe slikt. Men det har sine konsekvenser, dette tar barna med seg inn i ungdommen. De kan herje vilt ovenfor andre barn og bruke vold selv i mange tilfeller! Uten at noen kan korrigere de før det er for sent. Selv fikk vi en ørefik så det holdt av naboer eller andre voksne når vi drev med ren faenskap ovenfor andre voksne eller barn, og jeg har aldri tatt skade av det for å si det slik. Kan aldri huske at jeg fikk en ørefik av andre uten å ha fortjent det alle dager i uken. Vi fikk da respekt for andre og viste hvor grensen gikk!

Men slik er det ikke lenger, mange unge får holde på til de ødelegger mange liv for alltid, uten at noen korrigerer de. Vi må gjerne tro at vi er så forbannet mye bedre en andre kulturer som ikke har dette synet. Det er vi bare ikke. Det er mitt syn på saken. Men norsk lov sier at dette er strengt forbudt i dag, og det må man respektere i et demokrati. Har aldri slått mine unger, det har holdt med innstramminger i ting de får lov til å gjøre om de de har opptrådt uansvarlig. Men jeg har vært heldig med mine barn, og de har blitt gangs folk av uten noen voldelig avstraffelse. Kan bare huske noen ørefiker jeg fikk som barn av mine foreldre, det har i alle fall aldri skadet meg, du verden så vi faktisk fortjente det da det skjedde. 

Endret av Elaine Marley
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hm. Moral satt til side for en stund: lærer en noe av deng da? Annet enn å frykte foreldrene, juge bedre og vite en ikke kan betro seg til dem om noe går galt, slå selv og ev gi f i foreldrene totalt pga av manglende respekt etter tillitsbruddet. 

Anonymkode: f4e84...4d8

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Dette er 100% forbudt i følge norsk lov. Og det kan få alvorlige konsekvenser som å bli fratatt barna ved barnevernet om dette brytes. Dette er norsk lov og må respekteres. I andre kulturer er det helt greit å avstraffe med lettere fysisk inngripen. Det var det i Norge også for bare årtier siden. Jeg respekterer norske lover, og ville aldri gjøre noe slikt. Men det har sine konsekvenser, dette tar barna med seg inn i ungdommen. De kan herje vilt ovenfor andre barn og bruke vold selv i mange tilfeller! Uten at noen kan korrigere de før det er for sent. Selv fikk vi en ørefik så det holdt av naboer eller andre voksne når vi drev med ren faenskap ovenfor andre voksne eller barn, og jeg har aldri tatt skade av det for å si det slik. Kan aldri huske at jeg fikk en ørefik av andre uten å ha fortjent det alle dager i uken. Vi fikk da respekt for andre og viste hvor grensen gikk!

Men slik er det ikke lenger, mange unge får holde på til de ødelegger mange liv for alltid, uten at noen korrigerer de. Vi må gjerne tro at vi er så forbannet mye bedre en andre kulturer som ikke har dette synet. Det er vi bare ikke. Det er mitt syn på saken. Men norsk lov sier at dette er strengt forbudt i dag, og det må man respektere i et demokrati. Har aldri slått mine unger, det har holdt med innstramminger i ting de får lov til å gjøre om de de har opptrådt uansvarlig. Men jeg har vært heldig med mine barn, og de har blitt gangs folk av uten noen voldelig avstraffelse. Kan bare huske noen ørefiker jeg fikk som barn av mine foreldre, det har i alle fall aldri skadet meg, du verden så vi faktisk fortjente det da det skjedde. 

Hva hadde du gjort ?

AnonymBruker
Skrevet

Vold mot barn = voldelige barn og voksne, blir gjerne kriminelle 

eller

blir innadvendte og usikre, blir boende hjemme til de er over 40 fordi de ikke har selvtillit til å leve selvstendig. Evt ender opp med å leve på nav, kanskje bli ufør grunnet "personlighetsfortyrrelser"

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva hadde du gjort ?

Umulig å si uten å kjenne individet. Man ser an personen og finner ut hvor skoen trykker. For noen er det psykopati involvert, andre ganger kan det være utagering grunnet frustrasjon ved å ikke bli hørt/ forstått, utagering grunnet mobbing eller andre problemer osv. 

Uansett må man appellere til personen sin selvinteresse. Er det en psykopat må man finne en måte å motivere personen til å oppføre seg bedre på, forklare logisk hva konsekvensene av handlingene blir på lang sikt, og lære den hvordan den kan fungere noelunde normalt og leve et normalt liv der den kan oppnå det den ønsker å oppnå. 

Foreldre med dårlige kommunikasjonsferdigheter vil aldri være i stand til å håndtere et vanskelig barn, og i de aller fleste tilfeller er de selv skyld i hvordan barnet ble, grunnet inkompetanse. Så om de slår så straffer de barna for deres egen udugelighet. Det vil heller ikke gi et emosjonelt sunt og veltilpasset barn i samfunnet. Barnet vil bli herpa enda mer

Anonymkode: 0b2ae...cd7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vold og/eller kjefting og streng prat løser ingenting. Barn må snakkes til med respekt, man må sette seg ned med barnet å ha en alvorsprat, men med respekt og med et ønske om å få barnet til å lære hva som er rett og galt. Man må opprette en genuin og god kontakt som fører til at barna tør åpne seg om tanker og følelser. Kjefting og smelling, og i verste fall vold, fører til at barna lukker seg inne i seg selv og blir påført mentale problemer for resten av livet.

Anonymkode: d9529...564

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva hadde du gjort ?

Ha ha ha hadde ødelagt noe verdifullt noe bare på djevelskap :)  En gang stjal jeg noe i "matboden" og min far skulle være veldig streng og gi med i "ræven" og geleidet meg ut i kjelleren for avstraffelse :) Han klarte ikke å gjennomføre det, og sa "neste gang får du smake spanskrøret"  :) Ha ha ha han var alt for snill til å kunne gjennomføre noe slikt. Tenker på det den dag i dag, og han er verdens snilleste mann. Men du verden som jeg har respektert han for dette, selv de få ørefikene vi fikk da vi herjet på, som ikke engang kan regnes som vold. Når du ikke blir korrigert vil du senere i livet møte andre "barn"  som vil gjøre dette 100 ganger verre en noen foreldre vil gjøre det, og de slipper unna fordi de selv er "barn".

• Liker 1
Skrevet

Du er vant til å få det som du vil, herje på som du vil, ingen korrigerer deg fysisk overhodet. Så blir du ungdom og du møter andre med slik oppførsel ovenfor andre som har akkurat samme oppdragelse. Det ender ofte i stygg vold som er 100 ganger verre en noe foreldrene vil finne på. Mange ser så forbannet dumme at de faktisk ikke forstår dette. Bare se på gjengmentaliteten der mange ungdommer/ barn er involvert. De herjer med rå brutal vold, den sterkeste vinner ikke noen andre.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Vet dere hvorfor norsk lov forbyr fysisk avstraffelse av barn? Det er fordi det en mener er en liten dask av helsevesenet blir behandlet som brukket nese og ribbein. Det er dessverre ikke mulig å sette en klar grense i lovverket for hva som er skadelig og hva som ikke er det.

Og helt ærlig? Jeg vokste opp med den såkalte kulturen der fysisk straff var lov og ble gjennomført. Jeg ble både lugget og riset på rumpen. Jeg ble ikke et bedre menneske av det - jeg ble bare redd og uten selvtillit - i tillegg har jeg kun forakt tilovers for mine foreldres oppdragelsesmetoder.

Hvis du ikke har flere verktøy i oppdragelsesmetodene dine enn ørefiker eller lusinger så lurer jeg på hvordan du snakker til voksne folk? Deler du ut lusinger og ørefiker der også?

Det er forskjell på ingen oppdragelse, ingen konsekvenser og en "la det fare" innstilling - og det å sette fornuftige konsekvenser. Jeg vet dette fordi jeg selv har passet barn. Man må være tydelig og sette grenser samt at man gjennomfører konsekvensen man har satt. Ofte er det også smart å belønne positiv eller ønsket adferd mens man ignorerer den uønskede. Omtrent som man gir en hund en godbit og skryter masse når den kommer på innkalling eller går pent ved fot. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...