Gå til innhold

Hvor mye mat er nødvendig.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha lest litt på sidene her virker det som om jeg spiser ekstremt lite. 

Men mine venner synes jeg spiser mye. De spiser ett hovedmåltid med mye grønnsaker og litt kjøtt+ 1frukt og 1 brødskive om dagen bare .

noen av oss trener 1-4 ganger per uke.

mange er 30-40 og har levd slik de siste 15årene uten å ha blitt syk. Noen av de spiser kanskje bare 1 gang om dagen og drikker en kopp latte. Vi er asiatere og drikker ikke noe melk ellers. Så det blir ingen kalorier utenom maten og kanskje litt søtsaker som 1 kake i helgen hvis vi skulle på cafe en sjelden gang

Anonymkode: c5270...fef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en ok mengde mat om man knapt trener. Med mindre de er undervektige, så spiser de nok. De er kanksje litt lavere også? Jeg spiser som regel den mengden selv og har stabil vekt. Noen dager innimellom går med til noe lite junk food, kanskje noe øl eller søtt eller potetgull. Så det hender der er en dag eller to i uken hvor man spiser nærmere 2000 kcal, om ikke litt mer. Så da får man gjerne i seg nok i snitt i kalorier

Anonymkode: 63eed...232

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en ok mengde mat om man knapt trener. Med mindre de er undervektige, så spiser de nok. De er kanksje litt lavere også? Jeg spiser som regel den mengden selv og har stabil vekt. Noen dager innimellom går med til noe lite junk food, kanskje noe øl eller søtt eller potetgull. Så det hender der er en dag eller to i uken hvor man spiser nærmere 2000 kcal, om ikke litt mer. Så da får man gjerne i seg nok i snitt i kalorier

Variert. Noen trener 4 ganger i uka. De fleste på 160cm og noen på 175 som ikke trener noe særlig.

Jeg hadde ikke overlevd på 1 måltid.

trenger 2 og 1 frukt i hverdagen

Anonymkode: c5270...fef

AnonymBruker
Skrevet

Du sier dere er asiatere? Da er det faktisk noen hensyn i alle fall til BMI og midjemål etnisitets messig (skal være lavere enn vestlige) så det kan hende dere trenger litt mindre mat. I tillegg er dere kanskje litt lavere enn gjennomsnittet, og tynne? Da trenger man jo også mindre (samme med lite muskler/ lite trening). Hvis du ikke merker at du går ned i vekt på det du spiser så er det sikkert helt innenfor. Begynner du å rase ned i vekt må du kanskje justere litt. Forskjellige kulturer har også forskjellige spisevaner (mengde, type, antall måltider osv) så ikke tenk så mye over det hvis det ikke er negativ helse involvert :) 

Anonymkode: 7638c...a31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ekstremt lite ut.

Jeg spiser frokost: 2 brødskiver m humnus el, mellommåltid eple+gulrot, lunsj 2 brødskiver og en banan, mellommåltid bestående av litt middagsrester, så middag på kvelden og litt frukt.,Trener/sykler hver dag da og spiser vegansk.

Anonymkode: 0a814...6df

• Liker 1
Skrevet

Hva noen sier at de spiser stemmer ikke nødvendigvis med hva de faktisk spiser bak lukkede dører.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Høres ekstremt lite ut.

Jeg spiser frokost: 2 brødskiver m humnus el, mellommåltid eple+gulrot, lunsj 2 brødskiver og en banan, mellommåltid bestående av litt middagsrester, så middag på kvelden og litt frukt.,Trener/sykler hver dag da og spiser vegansk.

Anonymkode: 0a814...6df

Løping, mye styrketrening, sykling osv hver dag krever mer mat. Ts sier disse trener 1-4 ganger hver uke, og selv om man trener rumpa av seg, så skal det mye til å trenge 3000 kcal for 1 økt i uka. 4 slappe gåturer i uka krever ingenting ekstra, med mindre du spiser for lite. 

Jeg trener litt styrke, spiser kanskje 500-600 kcal mer enn de i HI. Spørs nøyaktig hvor mye grønt de spiser. Asiatere spiser gjerne ris, noe som kan være nok til at de møter dagens behov for kalorier. En porsjon ris, 1kg diverse grønnsaker og en bit kjøtt kan nærme seg 1000 kcal. Så kommer frukten og brødskiven i tillegg. Da nærmer de seg min matmengde, som litt lav (160cm) nordmann. Og jeg har både normal mengde kroppsfett og muskler, så sulter ikke. 

Matmengdene som den gjengse nordmann spiser er ofte store, det er derfor så mange er lubne eller rett ut overvektige. Vi har glemt litt hva normale porsjoner er. De som trener mye trenger mer. De som sitter mye stille trenger egentlig veldig lite mat i hverdagen, ikke stort mer enn det TS lister opp (om de trenger mer i det hele tatt) ((Høye menn trenger nok litt mer)). Jeg var lubben en periode selv, og jeg spiste 3 ganger så mye som jeg gjør nå som slank og normalvektig. Det var ekstremt, og jeg ville fortsette gå opp om jeg ikke hadde tatt grep. 

AnonymBruker
Skrevet

Mye eller lite, bare se å se på vekta det. Stabil vekt = nok mat

Noen trives med å spise et måltid om dagen, andre flere små. Begge deler er greit. 

Anonymkode: 24765...d48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...