Gå til innhold

Når blir man kredittverdig hos Bisnode etc?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg er akkurat ferdig som student, og har fått 100% fast og veldig trygg jobb (sykepleier). Ønsker nå å søke om div kredittkort som gir rabatt, det er jo en del penger å spare blant annet på drivstoff og dagligvarer. Problemet er at jeg er jo ikke kredittverdig på en flekk i følge de automatiske kredittvurderingene, da jeg frem til nå har hatt ca 50.000kr i årsinntekt 😛 Har god økonomi nå og svært lite gjeld, så jeg er jo kredittverdig per tid - men det hjelper altså ikke. Så, når blir disse automatiske selskapene oppdatert? Må jeg vente helt til jeg har gått et fult år med min nye inntekt før jeg får det opp?

Anonymkode: dee07...af8

AnonymBruker
Skrevet

Mye er basert på på siste års skattemelding så du må vente til du har jobbet ett år + et halvt år til forrige års skattemelding er klar. 

Anonymkode: e528e...877

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Jeg er akkurat ferdig som student, og har fått 100% fast og veldig trygg jobb (sykepleier). Ønsker nå å søke om div kredittkort som gir rabatt, det er jo en del penger å spare blant annet på drivstoff og dagligvarer. Problemet er at jeg er jo ikke kredittverdig på en flekk i følge de automatiske kredittvurderingene, da jeg frem til nå har hatt ca 50.000kr i årsinntekt 😛 Har god økonomi nå og svært lite gjeld, så jeg er jo kredittverdig per tid - men det hjelper altså ikke. Så, når blir disse automatiske selskapene oppdatert? Må jeg vente helt til jeg har gått et fult år med min nye inntekt før jeg får det opp?

Du bør da kontakte en bank og få kredittkort som en "bankpakke". Særlig der kredittkort blir vurdert av mennesker og ikke elektronisk av maskiner. 

Så enormt mange penger er det ikke å spare på kredittkort. Men forbruket er jo avgjørende. 

Danske Bank har 365 kort (best på drivstoffrabatt hos Esso) som en del av sine bankkundepakker. Men den banken vil ikke jeg lengre anbefale som dagligbank. 

Santander kan du velge 4 % bonus på drivstoff. Men du skal både bære med deg kredittkort, og ha oversikt over hva du bruker hvor og når. Og gjeldsregisteret ligger der, dersom du skal ha boliglån eller billån, så kan en bunke kredittkort gjøre boliglånet mindre. Så her bør du se på mer enn at du ikke er kredittverdig før om noen år, når dagens inntekt kommer inn i systemet. Kredittkort skal og bli vanskeligere å få....

Anonymkode: 99fb6...74e

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør da kontakte en bank og få kredittkort som en "bankpakke". Særlig der kredittkort blir vurdert av mennesker og ikke elektronisk av maskiner. 

Så enormt mange penger er det ikke å spare på kredittkort. Men forbruket er jo avgjørende. 

Danske Bank har 365 kort (best på drivstoffrabatt hos Esso) som en del av sine bankkundepakker. Men den banken vil ikke jeg lengre anbefale som dagligbank. 

Santander kan du velge 4 % bonus på drivstoff. Men du skal både bære med deg kredittkort, og ha oversikt over hva du bruker hvor og når. Og gjeldsregisteret ligger der, dersom du skal ha boliglån eller billån, så kan en bunke kredittkort gjøre boliglånet mindre. Så her bør du se på mer enn at du ikke er kredittverdig før om noen år, når dagens inntekt kommer inn i systemet. Kredittkort skal og bli vanskeligere å få....

Takk for svar :) Jeg har hatt et kredittkort (vanlig mastercard) under studietiden så jeg vet at jeg behersker det fint. Har heller ikke lyst på den høyeste grensene på flerfoldige titusener; men holder meg til laveste grense nettopp med tanke på boliglån osv. Det går nok helt fint, men jeg bor på landet og er avhengig av bil hver eneste dag - så særlig drivstoffkort kunne jeg tenkt meg pga rabattene..

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) Jeg har hatt et kredittkort (vanlig mastercard) under studietiden så jeg vet at jeg behersker det fint. Har heller ikke lyst på den høyeste grensene på flerfoldige titusener; men holder meg til laveste grense nettopp med tanke på boliglån osv. Det går nok helt fint, men jeg bor på landet og er avhengig av bil hver eneste dag - så særlig drivstoffkort kunne jeg tenkt meg pga rabattene..

Da prøver du deg på 365 kortet, elektronisk. Får du avslag kan du sende en klage til Danske bank, eller du kan ringe dem. 

Dernest kan du vurdere å prøve degmpå det nestbeste, Santander flexi visa. Santander har en enkel nettbank og en grei kundeservice, etter min erfaring.

AnonymBruker
Skrevet

American express

Anonymkode: 5787d...9e3

AnonymBruker
Skrevet

Søk i den banken du ønsker, og hvis du får avslag så sender du bare en mail med lønnslippene og forklarer at du har vært student og nå har fast jobb.

Anonymkode: 49a36...5b4

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Søk i den banken du ønsker, og hvis du får avslag så sender du bare en mail med lønnslippene og forklarer at du har vært student og nå har fast jobb.

Anonymkode: 49a36...5b4

Takk. Jeg har jo ikke jobbet lenger enn at jeg har én lønnsslipp å vise til, kan jeg sende arbeidskontrakten? 

Skrevet

Mulig det har blitt strengere, men jeg fikk kredittkort allerede som student. Det var igjennom fagforeningen som hadde en pakke med bank og forsikring. 

Det har de nok ikke angret på, jeg har samme fortsatt tretti år senere. 

Skrevet

Hei.

Ligningstallene oppdateres hos Bisnode og Experian ca 3 uker etter skatteoppgjøret ditt er ferdig. Det betyr at ligningen 2018 kommer i disse dager og ligningen 2019 kommer om ca et år.

Generelt er dette ikke et problem. Du kan oppgi inntekten du har nå som fast inntekt gjennom et år (f.eks 500.000) og dokumentere med lønnsslipp eller arbeidskontrakt. De få stedene som kun benytter scoring til å sette kredittgrense (dette er det bestemt at man ikke skal gjøre lengre, resultatet kan også slå motsatt ut) bør man egentlig ikke låne penger av.

De fleste steder ber bare om dokumentasjon hvis oppgitt inntekt avviker mye fra ligningsinntekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...