Gå til innhold

Jobbe i kommunen vs stat (sykehus) - Lønn og goder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i kommunen, og har nå vært på intervju til en spennende stilling i sykehus. Har sjekket ut garanti minstelønn og ble overrasket over at kommunen faktisk har høyere lønn. Har 3-årig høgskoleutdanning og har krav på 430 000 med 4 års ansiennitet i kommunen. I sykehus er minste garantilønn 410 000. Kan dette stemme?  Videre har jeg betalt lønn i nåværende jobb, noe man ikke vil ha i den aktuelle stillingen i sykehus. Ergo 30 minutter lengre arbeidstid hver dag. Dessuten har jeg flexitid nå...

Ble litt overrasket over at godene jeg har i kommen er bedre. Hvilke fordeler finnes det i staten, foruten at jeg selvsagt synes at stillingen jeg har søkt på er spennede. 

Anonymkode: 7b990...66a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Videre har jeg betalt lønn i nåværende jobb

Har ikke alle det? ;) 

Skrevet

Forresten. 

Hvilken ansiennitet tilbyr sykehuset deg? Kan det være at du står på 0 der? 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Juks skrev:

Har ikke alle det? ;) 

Hehe. Mente selvsagt lunsj. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Juks skrev:

Forresten. 

Hvilken ansiennitet tilbyr sykehuset deg? Kan det være at du står på 0 der? 

Jeg har ikke fått noe tilbud enda. Jeg har bare sammenlignet lønn med 4 års ansiennitet. Altså lik ansiennitet i kommunen og sykehus.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke fått noe tilbud enda. Jeg har bare sammenlignet lønn med 4 års ansiennitet. Altså lik ansiennitet i kommunen og sykehus.

Lønnsforskjeller må man regne med, men du kan jo forhandle lønn hvis du får tilbud om jobben. Lønnsforskjellen er ikke så stor egentlig. Legg frem hva du har hos nåværende arbeidsgiver, og håpe at dem møter deg iallefall litt på dette. Gjør dem ikke det, så må du jo bare godta en lønnsreduksjon på ca 1200 kr netto hver måned, og en halvtime ekstra på jobb. Eller så får du takke nei.

Har du fått ansiennitet for studiene også i kommunen? Hvis ikke, så kan jo sykehuset f.eks gi deg dette. Det er også en ting som kan forhandles, hvis det ikke allerede er innbakt i de 4 årene som du har regnet på.  

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Juks skrev:

Lønnsforskjeller må man regne med, men du kan jo forhandle lønn hvis du får tilbud om jobben. Lønnsforskjellen er ikke så stor egentlig. Legg frem hva du har hos nåværende arbeidsgiver, og håpe at dem møter deg iallefall litt på dette. Gjør dem ikke det, så må du jo bare godta en lønnsreduksjon på ca 1200 kr netto hver måned, og en halvtime ekstra på jobb. Eller så får du takke nei.

Har du fått ansiennitet for studiene også i kommunen? Hvis ikke, så kan jo sykehuset f.eks gi deg dette. Det er også en ting som kan forhandles, hvis det ikke allerede er innbakt i de 4 årene som du har regnet på.  

Ja, tenker at jeg skal prøve å forhandle ja. Lønnsforskjellen er ikke stor, men det overrasket meg likevel. 

I kommunen får jeg ikke ansiennitet for studiepoeng som ikke er relavnete for stillingen, ei heller jobberfaring som ikke er relevent. I staten mener jeg all jobberfaring teller? Er det slik med studiepoeng også? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, tenker at jeg skal prøve å forhandle ja. Lønnsforskjellen er ikke stor, men det overrasket meg likevel. 

I kommunen får jeg ikke ansiennitet for studiepoeng som ikke er relavnete for stillingen, ei heller jobberfaring som ikke er relevent. I staten mener jeg all jobberfaring teller? Er det slik med studiepoeng også? 

I staten teller all jobberfaring og studietid fra man er 18 år, ja. Så fremt det er fulltid, altså dokumentert 100%. Så det er godt mulig at du får beregnet ansienniteten din såpass mye høyere at du kanskje tjener enda mer enn i dag. Du får nesten vente å se, men husk å forhandle hvis dem tilbyr deg det du i første innlegg antok. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nyutdannet og begynner snart i ny jobb i kommunen. Jeg får 10 års ansiennitet og en årslønn på ca 450 000. Jeg har jobba i 10 år, men jeg har aldri jobba fulltid. Har jobba som sommervikar og deltid ved siden av studier osv.

Anonymkode: 74353...5ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trodde det var velkjent at lønna på sykehus er lavere enn i kommunen?

Anonymkode: 7822d...e46

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommunen må ha høyere lønn enn sykehuset for å få folk i det hele tatt. Så betingelsene er ofte bedre i kommunen. 

Anonymkode: ebd64...0cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du tjener bedre i kommune enn i stat, så det stemmer nok. 

Anonymkode: b297e...01a

AnonymBruker
Skrevet
På 5.7.2019 den 22.37, Juks skrev:

I staten teller all jobberfaring og studietid fra man er 18 år, ja. Så fremt det er fulltid, altså dokumentert 100%. Så det er godt mulig at du får beregnet ansienniteten din såpass mye høyere at du kanskje tjener enda mer enn i dag. Du får nesten vente å se, men husk å forhandle hvis dem tilbyr deg det du i første innlegg antok. 

Hø? Teller virkelig studietid? 

Anonymkode: 0b9bd...d14

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hø? Teller virkelig studietid? 

Såfremt studietiden er av høyere utdanning og er relevant for jobben, kan du få godskrevet dette på ansienniteten så fremt du er i staten, ja. 

Anonymkode: c539a...b1a

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Såfremt studietiden er av høyere utdanning og er relevant for jobben, kan du få godskrevet dette på ansienniteten så fremt du er i staten, ja. 

Jeg har vært i samme situasjon som Ts og vært i kontakt med fagforbundet mitt. Veldig rart at Disse aldri har nevnt noe om dette da

AnonymBruker
Skrevet

I helsevesenet er det gjerne bedre betalt å jobbe kommunalt enn på sykehusene ja. Spesielt i Oslo. 

Anonymkode: d2822...66f

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i samme situasjon som Ts og vært i kontakt med fagforbundet mitt. Veldig rart at Disse aldri har nevnt noe om dette da

Jeg må moderere meg litt. Ansienniteten blir beregnet ut ifra de forskjellige hovedtariffavtalene. Det er ikke sikkert at deres avtale gir ansiennitet for studiepoeng. Men det er mange statlige avtaler som gjør det. Du må nesten gå inn i hovedtariffavtalen som dekker din arbeidsgiver å se.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg aldri hørt om. Jeg har heller ikke fått dette godskrevet som ansiennitet, kun arbeidserfaring etter studiene.

Anonymkode: 7822d...e46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...