Gå til innhold

Hankatt livredd sine egne barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi har 2 katter i hus, en han og en hun som er bestevenner. De har nå fått 5 nydelige kattunger. MEN, kattepappa er livredd for ungene. Han løper vekk hvis jeg forsiktig nærmer meg med en unge for å hilse. Han er livredd. Og han er normalt ikke redd for noe. Kattungene er bare små enda, kun noen dager. Hvordan pleier egentlig fedre oppføre seg? Vet at de kan finne på å spise de små, så holder kattemor og barn adskilt fra far når vi ikke er hjemme... 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han aner ikke at det er hans barn. Han kan finne på å drepe dem. Aldri la dem være alene sammen uten oppsyn. Om du er en seriøs oppdretter burde du ha såppas kunnskap om katt. Om dette er avl på huskatt fordi «mor og far er jo sååååå pene og snille» så anbefaler jeg deg å opplyse deg selv. 

Anonymkode: 73a2d...907

• Liker 20
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han aner ikke at det er hans barn. Han kan finne på å drepe dem. Aldri la dem være alene sammen uten oppsyn. Om du er en seriøs oppdretter burde du ha såppas kunnskap om katt. Om dette er avl på huskatt fordi «mor og far er jo sååååå pene og snille» så anbefaler jeg deg å opplyse deg selv. 

Ikke at det har NOENTING med saken å gjøre, men jeg er ikke oppdretter nei. Jeg har rasekatter og jeg har mange rundt meg som vil ha kattunger av nettopp våre katter. Så alle har et godt hjem å komme til. Så er det dyrlegen og sterilisering neste på agendaen. Men det var ikke dette jeg spurte om, selv om det måtte komme et sånn spyinnlegg!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Han er ikke redd kattungene, han er redd kattemor som kan være i nærheten. Jeg ville holdt kattungene borte fra ham.

(Og har du kull, så er du per definisjon oppdretter).

Anonymkode: 05f1e...273

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, rosaprosa skrev:

Ikke at det har NOENTING med saken å gjøre, men jeg er ikke oppdretter nei. Jeg har rasekatter og jeg har mange rundt meg som vil ha kattunger av nettopp våre katter. Så alle har et godt hjem å komme til. Så er det dyrlegen og sterilisering neste på agendaen. Men det var ikke dette jeg spurte om, selv om det måtte komme et sånn spyinnlegg!

Ja når folk avler på hva som helst så fortjener man også slike svar. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, rosaprosa skrev:

Å nei så du er ikke oppdretter når du bevisst setter unger på katter? Neiok 

• Liker 5
Skrevet

Litt sånn off topic, men da jeg vokste opp hadde vi 3 katter. 2 kastrerte hannkatter og ei hokatte. Ho fikk et kull, og den ene hankatten freste og knurret mot kattungene. Han ville absolutt IKKE ha noe med dem å gjøre. Den andre hankatten var det annerledes med. Han fikk lov til å hoppe oppi esken der kattungene lå, og de kravlet rundt på ham. Kattemor brydde seg ikke om at han lå der... Litt morsomt da 😃

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man er oppdretter når man bevisst setter kull på en rasekatt :)

Bra at du allerede har hjem til alle. Men du burde ha satt seg litt bedre inn i kattungehold - kattefar har ikke rolle i oppfostring av små dagersgamle unger.

Anonymkode: 51d4f...224

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Helsetrøye skrev:

Litt sånn off topic, men da jeg vokste opp hadde vi 3 katter. 2 kastrerte hannkatter og ei hokatte. Ho fikk et kull, og den ene hankatten freste og knurret mot kattungene. Han ville absolutt IKKE ha noe med dem å gjøre. Den andre hankatten var det annerledes med. Han fikk lov til å hoppe oppi esken der kattungene lå, og de kravlet rundt på ham. Kattemor brydde seg ikke om at han lå der... Litt morsomt da 😃

Nei ikke off topic i det hele tatt🙂 Var jo akkurat det jeg lurte på!! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, rosaprosa skrev:

Nei ikke off topic i det hele tatt🙂 Var jo akkurat det jeg lurte på!! 

Du har også i første svar fått vite at han kan finne på å drepe dem. Guri....

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man er oppdretter når man bevisst setter kull på en rasekatt :)

Bra at du allerede har hjem til alle. Men du burde ha satt seg litt bedre inn i kattungehold - kattefar har ikke rolle i oppfostring av små dagersgamle unger.

Ok, da sier vi det. Jeg trodde en oppdretter per def betydde at man regelmessig setter kull🙂 Jeg har lest mye om kattunger og slikt men funnet svært lite om hannens rolle. Men jeg vet at ene min vokste opp med mor og far og det gikk kjempe bra🙂

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og hvis du leser hele mitt første innlegg så ser du at det står at jeg er KLAR OVER DET?!?!? Og av disse grunner derfor holder de adskilt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det skjønte TS allerede hvis du har lest HI. :) 

Jeg er fosterhjem for katter og hankatter og kattunger har alltid vært de som har gått dårligst overens etter min erfaring. Det er alltid snakk om katter som er vant til andre katter, forresten. :) 

Mitt beste tips er å holde de så adskilt som mulig inntil videre, hankatten kan bli stresset og trigget. Kattunger på 1-2 måneder pleier å gå greit så lenge hankatten har mulighet til å trekke seg unna når han vil og ikke føler seg skvist. Det er i alle fall mitt beste råd. :) 

Anonymkode: 0be37...852

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Just now, rosaprosa said:

Ok, da sier vi det. Jeg trodde en oppdretter per def betydde at man regelmessig setter kull🙂 Jeg har lest mye om kattunger og slikt men funnet svært lite om hannens rolle. Men jeg vet at ene min vokste opp med mor og far og det gikk kjempe bra🙂

Det er ingen poeng å involvere kattefar, ihvertfall en som er motvillig. Katter lever ikke akkurat i monogame forhold. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjønte TS allerede hvis du har lest HI. :) 

Jeg er fosterhjem for katter og hankatter og kattunger har alltid vært de som har gått dårligst overens etter min erfaring. Det er alltid snakk om katter som er vant til andre katter, forresten. :) 

Mitt beste tips er å holde de så adskilt som mulig inntil videre, hankatten kan bli stresset og trigget. Kattunger på 1-2 måneder pleier å gå greit så lenge hankatten har mulighet til å trekke seg unna når han vil og ikke føler seg skvist. Det er i alle fall mitt beste råd. :) 

Anonymkode: 0be37...852

Takk for seriøst svar 🙂 Da skal jeg fortsette å holde de adskilt en god stund til!

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det greit å avle på rasekatter men ikke huskatter? Jeg vil nye heller ha en huskatt da de er friskere og ikke drar med seg så mye rasetypisk. På Finn har det vært vanskelig å få tak i huskatt fordi etterspørselen er så stor.

Anonymkode: 97cf7...b64

• Liker 2
Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig dag, anonymbruker?

Endret av Tatja
  • Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke hannkatter har noe farsfølelse ovenfor kattunger som de er far til. Så hvis hannkatten ikke vil ha noe med de å gjøre så bare hold ungene unna hannkatten. 

Mtp at han kan finne på å drepe de så ville jeg aldri latt han være i nærheten av ungene uten oppsyn

Vi hadde hunnkatt og hannkatt en gang da jeg var lita, hunnkatten var allerede drektig da vi overtok de. Moren min var nok ikke klar over dette med hannkatter og kattunger, og det endte med at hannkatten drepte og delvis spiste 3 av ungene, bare en overlevde. Gjorde sterkt inntrykk på 14-årige meg som kom hjem fra skolen og oppdaget kattungemassakren :( 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, hannkatter har nok ingen farsfølelse og vet heller ikke at han er far til kattungene. Derfor bør han holdes unna de.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det greit å avle på rasekatter men ikke huskatter? Jeg vil nye heller ha en huskatt da de er friskere og ikke drar med seg så mye rasetypisk. På Finn har det vært vanskelig å få tak i huskatt fordi etterspørselen er så stor.

Det er 1133 treff på blandingskatter på finn. 

Dyrebeskyttelsen etc renner over av katter 

spør du på kjøp og salg sider på facebook så kan jeg love deg at du får mange napp, det er ikke alle som legger ut på finn. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...