Gå til innhold

Startet i ny drømme jobb, men kommet i vanskelig situasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For to uker siden begynte jeg i en ny jobb. Kun dagtid og ingen helger. Seriøst firma, lite stress og generelt veldig behagelig arbeidsplass. Jobber på kontor. Likevel er det en stor skygge side som jeg ikke vet hvordan jeg skal takle dette.

gruppen jeg er delt inn i består av tre personer. Meg, kollegaen min og en annen kollega. Den ene kollega skal ha ansvar for å lære meg opp. Helt fra begynnelsen fikk jeg problemer med vedkommende. Problemet er at vedkommende er en helt annen menneske type enn meg. Jeg er selv stendig, lærer fort og kan en del fra før av. Min kollega er svært nøye, forteller alt til den minste detaljer - mens jeg allerede har skjøt hva poenget er. Og det verste av alt - veldig, veldig kontrollerende og styrende.

Idag hadde vi en koselig dag, egentlig. Jeg fikk en test som jeg skulle fylle ut også skulle vi diskutere den på møte siden idag. Vi ble enige om tids punktet og alt var greit. Når jeg kommer tilbake fra lunsj hadde min kollega totalt skiftet humør. Vedkommende var sint, stresset og veldig dirigerende. Ikke hadde det skjedd noe spesielt heller. Rett før hun gikk på lunsj - sendte hun en epost til meg og team lederen om alt det jeg gjør feil. Samtidig at hun ikke fikk gått igjennom testen jeg hadde fått da jeg ikke hadde levert den.... 

Jeg skjønner ikke. Vi satt en eller to meter unna hverandre, hvorfor sende mail? Også skulle vi jo diskutere testen sammen, ingen hadde sagt at jeg måtte sende den. Hvorfor sende det negative til team leder, han må jo få ett grusomt bilde av meg. Huff, stemningen ble veldig dårlig. Jeg følte meg dum og usikker, uten at jeg helt forstod hva som har skjedd. 

Greia er at jeg ikke orker tanken på å gå på jobb med en så styrende kollega. Men samtidig er dette en jobb jeg vil ha. Jeg vil ike si noe til team leder, da er jo jeg vanskelig. Men hvorfor humøret plutselig svingte sånn på min kollega. Jeg føler meg usikker.... sliten og redd.

Vært i lignende situasjon? Hva skal jeg gjøre.

Anonymkode: 0bbee...5ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvilke feil hadde du gjort, var det noe stort?

Endret av Charlotte_87
  • Liker 1
Skrevet

Virker som at kollegaen din er sjalu på deg, men hvis teamlederen er oppegående, gjennomskuer nok han hvordan hun er.

Skrevet

Lin første tanke: Er du "for flink"? Føler kollega seg truet av deg? 

Uansett. Stram deg opp, men vær real. Spør rett ut om hva dette er for noe. Og om kollegaen synes dette er en god måte å lære opp noen.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke blandes inn i noe sånn - krangel eller jente drama, eller hva jeg skal kalle det for noe. Jeg er jo helt ny og vil bare gi godt inntrykk. Min kollega er altså lærer meg opp - har vært hyggelig. Hun er grei. Bare at hun er veldig kontrollerende. Hun nevner at jeg skriver epost adressen med små bokstaver - mens de bør være med store. Hun kan ta over hele mitt tastatur, mens jeg betjener kunde over telefon. Hun liksom "henger over meg".

Det verste er - at når vi skulle gå igjennom det jeg hadde gjort feil på vårt møte, så sier hun at jeg har nesten ingen feil og at jeg er flink. Det var bare noen få små detaljer. Mens på eposten hun sendte var det liksom 2 sider med alle saks referanser på alt jeg hadde gjort feil. 

Etterpå var hun bli og alt var liksom greit. Dersom vi er kun tre på vårt lille gruppe - så kommer jeg til å bli rar av å være sammen med en kollega. Jeg ser at denne bedriften jeg jobber i søker internt en annen stilling. Vurderer å søke den, men er redd for å klusse til alt sammen ... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

skygge side

Problemet er at vedkommende er en helt annen menneske type enn meg.

selv stendig

tids punktet

team lederen

team leder

Er kollegaen din en sånn mennesketype som ikke begår ekstreme særskrivingsfeil (orddelingsfeil)? 😜

Beklager hvis det var litt frekt.

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De feilene jeg hadde gjort var liksom at eposten til kundene skulle skrives med store bokstaver, mens jeg hadde skrevet de med små. Seriøst - har dette mye å si?

Hvis du skriver eposter til kunder med like dårlig skriftspråk som du har i åpningsinnlegget, kan jeg skjønne at det er irriterende for en kollega som vil vise bedriftens beste side til kundene. Å ha dårlig skriftspråk får bedriften til å fremstå useriøs.

Men det er ikke grunn nok til at kollegaen din har rett til å bli sint eller oppføre seg uhøflig mot deg. Høres ikke ut som en veldig sympatisk kollega.

Jeg vil oppforde deg til å lese gjennom alt du skriver minst én gang, gjerne to, og retter på feilene og setninger som kan skape misforståelser, før du trykker send. Spesielt når du sender jobbeposter som representant for en bedrift.

Anonymkode: 8f4e9...7c0

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er kollegaen din en sånn mennesketype som ikke begår ekstreme særskrivingsfeil (orddelingsfeil)? 😜

Beklager hvis det var litt frekt.

Hvis du skriver eposter til kunder med like dårlig skriftspråk som du har i åpningsinnlegget, kan jeg skjønne at det er irriterende for en kollega som vil vise bedriftens beste side til kundene. Å ha dårlig skriftspråk får bedriften til å fremstå useriøs.

Men det er ikke grunn nok til at kollegaen din har rett til å bli sint eller oppføre seg uhøflig mot deg. Høres ikke ut som en veldig sympatisk kollega.

Jeg vil oppforde deg til å lese gjennom alt du skriver minst én gang, gjerne to, og retter på feilene og setninger som kan skape misforståelser, før du trykker send. Spesielt når du sender jobbeposter som representant for en bedrift.

Det er morsomt at du nevner dette med språket. Jeg jobber i utlandet i en norsk bedrift og jeg er den som har best språk kunnskaper innen norsk. Riktig nok snakker jeg fire andre språk også, men det er på lavere nivå. Men takk for bemerkelsen. Hadde du stått opp kl. 05:00 om morgen og kommet hjem kl. 20:00 fem dager på rad, så hadde nok du også slurvet med skriften på ett uformelt forum som her. 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er morsomt at du nevner dette med språket. Jeg jobber i utlandet i en norsk bedrift og jeg er den som har best språk kunnskaper innen norsk. Riktig nok snakker jeg fire andre språk også, men det er på lavere nivå. Men takk for bemerkelsen. Hadde du stått opp kl. 05:00 om morgen og kommet hjem kl. 20:00 fem dager på rad, så hadde nok du også slurvet med skriften på ett uformelt forum som her. 

Enig med deg TS. Jeg er selv over middels god på særskriving og grammatikk, men synes det er latterlig å påpeke slikt når du skriver såpass bra som du gjør. Alle forstår det du skriver. Det er slike kommentarer som gjør at folk ikke tør å være åpne om dysleksi, og at folk tror at andre er dumme fordi de ikke skriver perfekt. 

• Liker 7
Skrevet

Bit sammen tennene og ikke la deg påvirke. Prøv å vær hyggelig og overse det. Det er i en tidlig fase. Hvis det derimot blir plagsomt, og gjør at du begynner å vantrives, så må du for all del ta dette videre med teamlederen. Det kan godt være at dette er et velkjent problem på arbeidsplassen.

Men ikke la deg herske med. Det er lov å svare slike mennesker eller forsvare deg selv, uten at dette er et dårlig valg eller et opphav til dårlig stemning. 

Skrevet

Ryddet for avsporing.

Ninab82, mod

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det heter ikke språk kunnskaper. Språkkunnskaper heter det! Utrolig at du er den beste når du staver så enkle ord feil. Selvstendig, ikke selv stendig. Tidspunkt, ikke tids punkt! Teamleder, ikke team leder. Det er ikke snakk om én enkel særskrivingsfeil her, du deler jo alt av sammensatte ord! Ikke rart kollegaen din reagerer selv om hun reagerer på feil måte. Bedrifter som deler alt av sammensatte ord fremstår for meg som useriøse. Jeg handler ikke fra nettsider som er fulle av skrivefeil. 

Håper det ordner seg på jobben din.

Anonymkode: 78beb...b23

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Om 6 måneder er du bedre enn henne og har høyere status blant sjefene. Da holder hun kjeft.

Hold ut.

Anonymkode: 2838e...b1a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke slurv, all den tid det er mer jobb å legge inn et mellomrom for å dele ordet. Det er kunnskapsløshet. 

Anonymkode: befc1...315

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke slurv, all den tid det er mer jobb å legge inn et mellomrom for å dele ordet. Det er kunnskapsløshet. 

Anonymkode: befc1...315

Sant! Når man skriver fort på tastaturet skjer det vel oftere at mellomromstasten glipper enn at man klikker for ofte på den. Ingen tvil om at TS generelt sliter med særskriving. Det er jo helt menneskelig det, men da må man kunne innrømme det. TS går rett i forsvarsposisjon og tar ikke ansvar for de feilene som oppstår, og det kan jo like gjerne være kjernen i problemet på jobb.
Bare en tanke.

Anonymkode: 57bc2...cd4

• Liker 5
Skrevet (endret)

Feil 

Endret av Poly
AnonymBruker
Skrevet

Trolling. Ingen har så mage særskrivingsfeil. Det er bare for å provosere.

Anonymkode: 3ccac...aa7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det sånn når jeg var ny også. Bare jeg hadde hatt samme type jobb et annet sted. Hun som lærte meg opp brukte hundre år på detaljer, når jeg allerede hadde skjønt poenget. Ble mega sur hvis jeg gjorde ting ferdig for fort.

Denne dama er sitt sanne jeg enda. Blir flau av henne, har en meget spesiell personlighet.

Forskjellen nå er at jeg er bedre enn henne, og det er nok flaut for den bedreviteren (sikkert slemt å si, men var gjennom et helvete med henne).

Teamleder og alle på jobben din kjenner henne nok meget godt, bare vent så får du høre det fra andre.

Gi det tid, lær deg jobben først. Deretter rapporter du det inn, om du ikke når frem må du kreve å bytte team. 

Anonymkode: 0f339...fa4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Irriterer meg grønn over de som henger seg opp i orddelingsfeilene til ts. Ts kan fem språk. Hvor mange kan dere?

Anonymkode: 552d0...f1a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis noen har lengre an senitet enn deg så begynner du ikke å neglisjere dine kolleger. 

Jeg synes du går med tanker der mener du er bedre enn den som skal lære deg opp. Da kan du ikke bare gjøre på din måte. Du må rett og slett lytte. Du er i opplæring, og da er du underordnet din arbeidsleder og bedrift. 

Du kan jo ikke alliere deg med KG lesere, du må rett og slett være der du er. Som ny ansatt kan du ikke bare komme din verden og ikke gjøre det som din bedriftkultur tilsier. 

Anonymkode: 9f7f3...1f3

AnonymBruker
Skrevet

Irriterer meg grønn over de som henger seg opp i orddelingsfeilene til ts. Ts kan fem språk. Hvor mange kan dere?

Anonymkode: 552d0...f1a

Siden jeg var den første som kommenterte skriftspråket hennes får jeg svare. Jeg kan seks språk. (Sju hvis du teller nynorsk som et eget språk.) Kan holde veldig enkle samtaler på to til.

Norsk er TS' førstespråk, så hun burde kunne særskriving bedre enn det hun viser her. Og hvis hun har lært seg tre andre språk utover norsk og engelsk (evt. ett annet språk enn skandinavisk og engelsk) tviler jeg på at hun har dysleksi, så hun kan ikke skylde på det.

Men alt dette er egentlig helt irrelevant.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...