Gå til innhold

Kjenner dere noen med veldig høy inntekt og god råd eller rike som er sjenerøse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner ingen. De jeg kjenner av disse eier ikke giverglede! Om det er bursdager eller bryllup eller hva som helst, så er de så...forsiktige med penger. Jeg vet ikke om det irriterer meg, kanskje en sjelden gang. 

Men jeg kjenner flere med "vanlig" inntekt og tilmed de med veldig dårlig råd som gleder seg og planlegger til gaver og annet. Er det typisk? 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor det skal være så hardt å gi bort noe. Hvorfor penger betyr så ekstremt mye. Hva er greia? 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er en grunn til at de har penger, fordi de tenker før de bruker dem.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er slik de blir rike ;) 

Anonymkode: 28afb...07a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med dét sagt så er de rikeste jeg kjenner svært generøse med venner og familie, så jeg kjenner meg ikke igjen i det du sier i grunn. Faktisk er de gjerrigste jeg kjenner blant dem i middelklassenivå..

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, SoWhat? said:

Jeg kjenner ingen. De jeg kjenner av disse eier ikke giverglede! Om det er bursdager eller bryllup eller hva som helst, så er de så...forsiktige med penger. Jeg vet ikke om det irriterer meg, kanskje en sjelden gang. 

Men jeg kjenner flere med "vanlig" inntekt og tilmed de med veldig dårlig råd som gleder seg og planlegger til gaver og annet. Er det typisk? 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor det skal være så hardt å gi bort noe. Hvorfor penger betyr så ekstremt mye. Hva er greia? 

🤣🤣🤣

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Spesielt foreldrene mine. De gir alltid fine gaver, ikke bare til oss men til andre også. Kjenner andre også. 

Anonymkode: 5706a...94a

• Liker 1
Skrevet

Ja tanta mi. men hu er avokat og driter sikkert penger, mannen har også HØY lønn. Bra par, de er veldig gavmilde

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en familie jeg skjenner. De er ganske rike. De har et stort hus her med 3 etasjer. 

Også har de et veldig stort og dyr hus i hjemmelandet sitt.

Misunner dem ikke, de har jobbet hardt for det.

farem dems og faren min har samme jobb.. men vi bor i blokk. 

Alt handler om hvordan man sparer, ikke hva man jobber som

-TAXI SJÅFØRER, konene jobber ikke.

Anonymkode: 8ed25...ddd

Skrevet
4 minutter siden, FactsOverFeelings skrev:

Er en grunn til at de har penger, fordi de tenker før de bruker dem.

Jeg skjønner det, men det er ikke akkurat som at de går konkurs ved å gi bort smuler. For det er det for dem. Så blir det såå mye tenking og diskusjon om hvor de får tak i ting billigst mulig. Blir bare et stort spørsmålstegn jeg. De har myye penger. En annen ting er at de kan hinte til at jeg "sløser". Jeg sier ikke akkurat at DE er gjerrige. Så de bryr seg med andres økonomi også. Jeg klager ALDRI på dårlig råd, for det har jeg ikke. Likevel kan de tillate seg å hinte til meg. Fatter ikke greia. De skal uansett ikke ha mine penger! 🙂

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, opptil flere!

Anonymkode: 0586e...13b

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med dét sagt så er de rikeste jeg kjenner svært generøse med venner og familie, så jeg kjenner meg ikke igjen i det du sier i grunn. Faktisk er de gjerrigste jeg kjenner blant dem i middelklassenivå..

Lurte på om det er typisk. Eller om det er unntakene vi kjenner :klo:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ja , vi har mye penger og er gavmilde og generøse vil jeg påstå. Både når det kommer til gaver, utlån av huset vårt i Spania og hytta på fjellet her hjemme i Norge. Hjelper folk om det er behov økonomisk, har det siste året  hjulpet en familie med ca 1000,- pr.uke med mat etter at de kom i en alvorlig knipe pga oppsigelse jobb og alvorlig sykdom. Familien til en venninne av min datter. Men vi kaster ikke rundt oss med penger, kjenner verdien av det. Men vet at vi er i en situasjon hvor vi kan hjelpe og at det betyr noe for mottaker

Anonymkode: ec7d9...0d8

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en familie jeg skjenner. De er ganske rike. De har et stort hus her med 3 etasjer. 

Også har de et veldig stort og dyr hus i hjemmelandet sitt.

Misunner dem ikke, de har jobbet hardt for det.

farem dems og faren min har samme jobb.. men vi bor i blokk. 

Alt handler om hvordan man sparer, ikke hva man jobber som

-TAXI SJÅFØRER, konene jobber ikke.

Anonymkode: 8ed25...ddd

Dette handler ikke om misunnelse altså  🙂 bate om hvordan noen kan være så ekstremt forsiktige med å bruke noe som helst av pengene. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja , vi har mye penger og er gavmilde og generøse vil jeg påstå. Både når det kommer til gaver, utlån av huset vårt i Spania og hytta på fjellet her hjemme i Norge. Hjelper folk om det er behov økonomisk, har det siste året  hjulpet en familie med ca 1000,- pr.uke med mat etter at de kom i en alvorlig knipe pga oppsigelse jobb og alvorlig sykdom. Familien til en venninne av min datter. Men vi kaster ikke rundt oss med penger, kjenner verdien av det. Men vet at vi er i en situasjon hvor vi kan hjelpe og at det betyr noe for mottaker

Kjente at dette gjorde meg en smule glad! At noen fremdeles tør/vil vise omtanke også! 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror ikke på det ett sekund.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Verden trenger flere av sånne som dere. Ikke på grunn av pengene, men på grunn av omtanken.  

Anonymkode: 44691...8f3

• Liker 3
Skrevet

Må bare tillegge at jeg ikke tror det handler om "gjerrighet". De er ikke smålige mennesker liksom. Det virker bare som om givergleden er minimal når det kommer til gaver. De virker mer bekymret enn gjerrige som jeg oppfatter det. Jeg skjønner ikke greia! 

De inviterer på flotte måltider og vin osv. Det er ikke det. Det har alltid med gaver å gjøre. Og de hjelper ingen om de vet de har dårlig råd. Til nød hvis noen spør direkte. Så det er den mangelen på giverglede osv jeg ikke forstår. 

Skrevet (endret)

Gjelder selvfølgelig ikke alle, men de jeg vet om er mye kjipere enn hva resten av almenheten er. 

Dem lever under mottoet "vi skal leve som normalt". Problemet med det er at det virker som om at det kun gjelder når dem skal handle eller gi til andre. For dem er usedvanlig rause med seg selv. Julegavene er på nivå med en vinflaske til 80 kr, eller sminkesett til barna kjøpt på Europris til 49,-. Gaver i forbindelse med konfirmasjon og bryllup ligger lavest på giverlisten.

Men det verste er at dem snylter på familien, som overhodet ikke har like stor kjøpekraft. Dem inviterer seg selv på besøk over lengre tid i forbindelse med høytid og ferier, men bidrar ikke i det hele tatt. Familien må handle inn slik at dem får mat på bordet og noe godt i glasset, og sitter der å venter på å bli servert, fordi dem betegner seg selv som gjester. Hos sin egen familie, sin egen søster, bror eller foreldre. Det er ikke snakk om å fylle kontoen til dem de besøker, men det går faktisk an å ta en butikk- eller polregning i ny og ned. 

Dem har enorm formue, og tjener millioner i året. Så kontantflyten er ikke akkurat på nedadgående kurve.  

Sjalu er jeg ikke, men dem irriterer vettet av meg fordi deres "normalhet" oppleves som smålighet og griskhet. 

Endret av Juks
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, T-Rex skrev:

Tror ikke på det ett sekund.

Du må gjerne tro hva du vil. Det spiller jo ingen rolle for oss. Det er ikke deg vi skal overbevise om at vi hjelper andre, eller deg vi skal hjelpe. For oss er det en selvfølge å hjelpe om vi har muligheten. Vi lar andre barn , både i familien og utenfor arve fra våre to som er tenåringer, alt fra klær til sportsutstyr , ski, sykler etc. Vi har levert både klær og leker etc til et krisesenter i nabo kommunen. Så lenge vi vet selv hva vi gjør så spiller det jo ingen rolle hva en "nick person" på KG måtte tro

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Juks skrev:

Gjelder selvfølgelig ikke alle, men de jeg vet om er mye kjipere enn hva resten av almenheten er. 

Dem lever under mottoet "vi skal leve som normalt". Problemet med det er at det virker som om at det kun gjelder når dem skal handle eller gi til andre. For dem er usedvanlig rause med seg selv. Julegavene er på nivå med en vinflaske til 80 kr, eller sminkesett til barna kjøpt på Europris til 49,-. Gaver i forbindelse med konfirmasjon og bryllup ligger lavest på giverlisten.

Men det verste er at dem snylter på familien, som overhodet ikke har like stor kjøpekraft. Dem inviterer seg selv på besøk over lengre tid i forbindelse med høytid og ferier, men bidrar ikke i det hele tatt. Familien må handle inn slik at dem får mat på bordet og noe godt i glasset, og sitter der å venter på å bli servert, fordi dem betegner seg selv som gjester. Hos sin egen familie, sin egen søster, bror eller foreldre. 

Dem har enorm formue, og tjener millioner i året. Så kontantflyten er ikke akkurat på nedadgående kurve.  

Sjalu er jeg ikke, men dem irriterer vettet av meg fordi deres "normalhet" oppleves som smålighet og griskhet. 

Det der kaller jeg gjerrighet! Hadde blitt provosert. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...