Clefable Skrevet 6. juli 2019 #161 Skrevet 6. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eiere som TS tar vare på kattungene og selger de. Hvor leser du at TS skal dumpe de? Anonymkode: 2b32c...5d3 Jeg har ikke sagt at TS skal dumpe sine. Men eiere som TS, som ikke steriliserer kattene og likevel lar dem gå fritt ute, er de som fører til at så mange kattunger (med mødre ofte) blir dumpet årlig. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #162 Skrevet 6. juli 2019 38 minutter siden, Sola de skrev: Orker ikke lese meg gjennom lynsjemobbens innlegg. Viktigste er disse kattungene. Har du funnet dem enda? Ja de er kommet inn. Jeg forstår fremdeles ikke hvorfor det er galt å få kattunger på huskatt om man tar vare på de. Mens det er helt greit å avle på rasekatter. Argumentet det er så mange hjemløse latter som trenger et hjem gjelder vel fremdeles? Anonymkode: e8eda...ac4 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #163 Skrevet 6. juli 2019 41 minutter siden, AnonymBruker said: Ja de er kommet inn. Jeg forstår fremdeles ikke hvorfor det er galt å få kattunger på huskatt om man tar vare på de. Mens det er helt greit å avle på rasekatter. Argumentet det er så mange hjemløse latter som trenger et hjem gjelder vel fremdeles? Anonymkode: e8eda...ac4 Det har noe med hvordan det gjøres å gjøre. Det er mye tull med rasekatter også,noen raser er jo ihjelavla. Men oppdrett gjøres stort sett på en mye mer ansvarlig måte. "Avl" på huskatt er bare å ikke gidde å kastrere hukatta si, la den gå ute og se om det blir kattunger,også håper man finner hjem til de. Det er useriøs og uansvarlig avl. Du aner ikke noe om kattefars helse og ofte får ikke kattemor god oppfølging. Kattunger av huskatt blir som regel bare gitt bort eller solgt til symbolsk sum til de som vil ha. Rasekatteiere som driver seriøst oppdrett tar ofte flere tester hos dyrlegen i forkant for å sjekke hukattens helse og at den ikke har noen genetiske sykdommer og velger en kjent hannkatt som også har tatt tester hos dyrlegen og har helserattest. Kattene blir ikke parret før eier har nok interesse for kattunger slik at alle vil være solgt ved fødsel. Eier drar på kontroller hos veterinær under drektigheten for å sjekke at alt er bra med kattemor og de små. Kattemor får ekstra med mat og stell under drektigheten og rundt termin blir det tilrettelagt for fødselen. Eier hjelper kattemor under fødselen og drar til veterinær om noe ikke er som det skal. Kattungene blir håndtert fra fødselen, blir forsikret og får ormkur og vaksiner og helsesjekk og følges opp tett - kattungekjøpere får oppdatering underveis. Alt i alt en prosess ala hundeoppdrett. Om huskatt eiere hadde hatt samme prosess ville det ikke vært useriøst. Anonymkode: 9420f...013 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #164 Skrevet 6. juli 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har noe med hvordan det gjøres å gjøre. Det er mye tull med rasekatter også,noen raser er jo ihjelavla. Men oppdrett gjøres stort sett på en mye mer ansvarlig måte. "Avl" på huskatt er bare å ikke gidde å kastrere hukatta si, la den gå ute og se om det blir kattunger,også håper man finner hjem til de. Det er useriøs og uansvarlig avl. Du aner ikke noe om kattefars helse og ofte får ikke kattemor god oppfølging. Kattunger av huskatt blir som regel bare gitt bort eller solgt til symbolsk sum til de som vil ha. Rasekatteiere som driver seriøst oppdrett tar ofte flere tester hos dyrlegen i forkant for å sjekke hukattens helse og at den ikke har noen genetiske sykdommer og velger en kjent hannkatt som også har tatt tester hos dyrlegen og har helserattest. Kattene blir ikke parret før eier har nok interesse for kattunger slik at alle vil være solgt ved fødsel. Eier drar på kontroller hos veterinær under drektigheten for å sjekke at alt er bra med kattemor og de små. Kattemor får ekstra med mat og stell under drektigheten og rundt termin blir det tilrettelagt for fødselen. Eier hjelper kattemor under fødselen og drar til veterinær om noe ikke er som det skal. Kattungene blir håndtert fra fødselen, blir forsikret og får ormkur og vaksiner og helsesjekk og følges opp tett - kattungekjøpere får oppdatering underveis. Alt i alt en prosess ala hundeoppdrett. Om huskatt eiere hadde hatt samme prosess ville det ikke vært useriøst. Anonymkode: 9420f...013 Men mye av dette gjorde da vi også da vi fikk kattunger på huskatten vår. Ingen testing osv. Men kattungene ble fulgt opp og gitt bort til eiere jeg kjenner. De er kastrert, fått kur, vaksiner. Og kattemoren ble fulgt opp av en veterinær som ikke var enig i valget vårt riktig nok, men. Eneste er at vi ikke vet noe om genetikken og det driter man vel i? Skal man begynne slik på mennesker også? Anonymkode: e8eda...ac4 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #165 Skrevet 6. juli 2019 Og argumentet at det finnes mange hjemløse katter som trenger et hjem når huskatten får kattunger er bare bullshit. Burde i så fall brukes hos de som avler på rasekatter også. Forstår fremdeles ikke hvorfor man ikke bruker samme argument på de. Anonymkode: e8eda...ac4 3
TheTeen Skrevet 6. juli 2019 #166 Skrevet 6. juli 2019 På 5.7.2019 den 23.17, AnonymBruker skrev: Steriliser så fort som bare det, katten kan amme fordeom, kom deg til dyrelege med alle sammen. Ikke gjør dette mot et dyr igjen! Anonymkode: ee8af...721 Anbefaler å forhøre deg etter dyrleger som utfører flankesnitt, dette er ikke i veien for amming da snittet gjøres ved hoftepartiet. Hun kan bli gravid rett etter fødsel så her må pus holdes inne frem til sterilisering er utført 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #167 Skrevet 6. juli 2019 9 minutter siden, AnonymBruker said: Og argumentet at det finnes mange hjemløse katter som trenger et hjem når huskatten får kattunger er bare bullshit. Burde i så fall brukes hos de som avler på rasekatter også. Forstår fremdeles ikke hvorfor man ikke bruker samme argument på de. Anonymkode: e8eda...ac4 Jeg er ikke noe fan av rasekattavl heller, men forskjellen er at det er mye mindre av det og at det er gjennomtenkt. Mye dritt med rasekatt også, pga dårlig avl, sånn sett er blandingskattavl ofte sunnere. Problemet er at det skjer ofte helt ukritisk, med folk som ikke følger opp kattemor skikkelig - som her i tråden. Man tar ikke oppgaven med å avle huskatt alvorlig hvis man lar kattemor føde ute alene og man har null oversikt over hvor mange kattunger som ble født eller om hukatta allerede er blitt drektig igjen. Samtidig er ukastrerte hannkatter som går ute ofte ikke heller godt fulgt opp gg kan overføre vanlige smittsom sykdommer til både kattemor og unger. Anonymkode: 9420f...013 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #168 Skrevet 6. juli 2019 Katter er ikke ville dyr i Norge og skal ikke formere seg fritt i naturen. Enkelt og greit. Avl på kjæledyr skal skje kontrollert. Gaupa kan få pare seg som den vill ukritisk, det er et vilt dyr i Norge. Men katt er kjæledyr og skal følges opp av eier. Det er uansvarlig å la katter formere seg fritt og uten kontroll. Anonymkode: 9420f...013 6
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #169 Skrevet 8. juli 2019 På 7.7.2019 den 0.11, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke noe fan av rasekattavl heller, men forskjellen er at det er mye mindre av det og at det er gjennomtenkt. Mye dritt med rasekatt også, pga dårlig avl, sånn sett er blandingskattavl ofte sunnere. Problemet er at det skjer ofte helt ukritisk, med folk som ikke følger opp kattemor skikkelig - som her i tråden. Man tar ikke oppgaven med å avle huskatt alvorlig hvis man lar kattemor føde ute alene og man har null oversikt over hvor mange kattunger som ble født eller om hukatta allerede er blitt drektig igjen. Samtidig er ukastrerte hannkatter som går ute ofte ikke heller godt fulgt opp gg kan overføre vanlige smittsom sykdommer til både kattemor og unger. Anonymkode: 9420f...013 Alt dette er viktige poeng. En gård i området her, selger blandingsunger med kjent far, der begge foreldre er fulgt godt opp helsemessig. Ungene selges ferdig vaksinert, med premiss om kastrering, til knappe to tusen (sist jeg sjekket). Om alle som hadde huskattunger avlet på disse premissene, og også tok en (god) slant penger for dem, ville statusen blant huskattene økt. Dit tror jeg vi (altfor) sakte men sikkert er på vei. Holdningsendring tar tid. Det vi dog ser, er at den oppvoksende generasjon får mye kunnskap om kattehold med seg på veien som rett og slett ikke var tilgjengelig på 80-tallet da jeg vokste opp. Men som en annen debattant påpekte tidligere i tråden: Man fanger flere fluer med honning enn med eddik. Tydelig informasjon formidlet på en nøktern og høflig måte, har langt større sannsynlighet for å bli tatt til følge enn nedrakking, kjeft og bannskap. Ja, vi må spre informasjon om godt kattehold. Absolutt. Men det går an å gjøre det på en hyggelig måte! Anonymkode: f87cd...bd1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #170 Skrevet 8. juli 2019 På 7.7.2019 den 0.11, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke noe fan av rasekattavl heller, men forskjellen er at det er mye mindre av det og at det er gjennomtenkt. Mye dritt med rasekatt også, pga dårlig avl, sånn sett er blandingskattavl ofte sunnere. Problemet er at det skjer ofte helt ukritisk, med folk som ikke følger opp kattemor skikkelig - som her i tråden. Man tar ikke oppgaven med å avle huskatt alvorlig hvis man lar kattemor føde ute alene og man har null oversikt over hvor mange kattunger som ble født eller om hukatta allerede er blitt drektig igjen. Samtidig er ukastrerte hannkatter som går ute ofte ikke heller godt fulgt opp gg kan overføre vanlige smittsom sykdommer til både kattemor og unger. Anonymkode: 9420f...013 En av grunnene er nok at en rasekatt med stamtavle fødes etter et rimelig strengt regime hos de seriøse oppdretterne (uten stamtavle er den ikke en rasekatt, uansett hvor mye eller lite bestefars farfar var 1/4 Devon Rex eller Norsk Skogkatt). Det er viktig å være klar over dersom man som kattekjøper har lyst på en spesiell rase og de kattungene du finner ikke selges grunnvaksinert, gitt markekur, med helseattest fra veterinær (attesten skal ikke være eldre enn max 21 dager. fersk attest gir deg den beste dokumentasjonen på kattens helse når du overtar den), katten skal ha stamtavle registrert hos rasekattforbundet, katten kan være chippet. Hvis den ennå ikke er det så pleier kjøpskontrakten å ha en linje hvor du som kjøper forplikter deg til å chippe katten. En hunkatt skal ikke få mer enn 3 kull på 24 mnd. En seriøs oppdretter har også tegnet forsikring på ungene ved 6 ukers alder. Den forsikringen kan du få overført til deg uten at du får ny karensperiode (ventetid før forsikringen begynner å gjelde). Det er dessverre ikke alle eiere av drektige huskatter som gidder tenke på disse reglene som gjelder for seriøse oppdrettere, - men noen gjør det og all kudos til dem! De jeg derimot øsnker langt pokker i vold er de som tjener penger på å selge såkalt "50% rasekatt" til 50% av prisen for avlskatt. En katt med mor som er sibirkatt og far som er en streifer eller en av gutta i nabolaget blir en huskatt, og å forsøke å selge den til halve prisen av en sibir som selges til avl, synes jeg er å direkte lure den som kjøper kattungen. Kattungene er søte, som alle andre kattunger, men du har ikke kjøpt en rasekatt uansett hvor mye du har betalt for kattungen selger sier er 50% rase. Det vil dessverre merke om du skulle få bruk for forsikringen når katten din dør av sykdom eller skade 😕 Alle katter skal ha en verdi. Kattekjøpere skal ta en veloverveid beslutning om å anskaffe katt. Jeg synes "katt gis bort" er så trist, selv om jeg forstår eiers fortvilelse over å måtte si favel til et elsket familiemedlem, og velger å gi vedkommende bort istedet for å ta turen til veterinæren. Grunnene er mange og eierne er også mange. Dømmer ikke dem som gjør alt for å finne et nytt, trygt hjem til sin venn. Jeg har vel også litt problemer med at alle katter skal koste tusenvis av kroner. Det er fordi det finnes mange gode for-alltid hjem der ute som ikke alltid kan finne tusenvis av kroner i tillegg til å betale forsikringen, vaksinene og kastreringen. Men, at alle huskatter burde koste det samme som det den/de frivillige organisasjonene i samme distrikt tar, det synes jeg er absolutt ok og det gir kattene en verdi. Jeg har både huskatt og rasekatt Anonymkode: 5da00...169 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #171 Skrevet 9. juli 2019 9 hours ago, AnonymBruker said: Alt dette er viktige poeng. En gård i området her, selger blandingsunger med kjent far, der begge foreldre er fulgt godt opp helsemessig. Ungene selges ferdig vaksinert, med premiss om kastrering, til knappe to tusen (sist jeg sjekket). Om alle som hadde huskattunger avlet på disse premissene, og også tok en (god) slant penger for dem, ville statusen blant huskattene økt. Dit tror jeg vi (altfor) sakte men sikkert er på vei. Holdningsendring tar tid. Det vi dog ser, er at den oppvoksende generasjon får mye kunnskap om kattehold med seg på veien som rett og slett ikke var tilgjengelig på 80-tallet da jeg vokste opp. Men som en annen debattant påpekte tidligere i tråden: Man fanger flere fluer med honning enn med eddik. Tydelig informasjon formidlet på en nøktern og høflig måte, har langt større sannsynlighet for å bli tatt til følge enn nedrakking, kjeft og bannskap. Ja, vi må spre informasjon om godt kattehold. Absolutt. Men det går an å gjøre det på en hyggelig måte! Anonymkode: f87cd...bd1 BS. De som direkte bidrar til død og fordervelse for katter fortjener å bli filleristet. De vet godt hva de gjør, er IQ så lav at de liksom ikke vet ,burde de bodd på institusjon. Utrolig naiv holdning du har. Dette er folk som drukner katter, gir f og ser behandler de som søppel. Du kan ta gift på at jeg ikke duller med folk som gir f i å kastere etc. Anonymkode: 7a52b...a58 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #172 Skrevet 9. juli 2019 Mer: de skal taes på det hver bidige gang de gjør åndssvake ting, de burde skamme seg og vite at de ikke kommer unna med det. Anonymkode: 7a52b...a58 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #173 Skrevet 9. juli 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: BS. De som direkte bidrar til død og fordervelse for katter fortjener å bli filleristet. De vet godt hva de gjør, er IQ så lav at de liksom ikke vet ,burde de bodd på institusjon. Utrolig naiv holdning du har. Dette er folk som drukner katter, gir f og ser behandler de som søppel. Du kan ta gift på at jeg ikke duller med folk som gir f i å kastere etc. Anonymkode: 7a52b...a58 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Mer: de skal taes på det hver bidige gang de gjør åndssvake ting, de burde skamme seg og vite at de ikke kommer unna med det. Anonymkode: 7a52b...a58 Vel, mennesker som ser verden kun i svart/hvitt, helt uten evne til å se nyanser, har i alle fall såkalt 'mangelfullt utviklede sjelsevner'. Ekstremisme har aldri vært opphav til noe godt. Anonymkode: f87cd...bd1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #174 Skrevet 9. juli 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Mer: de skal taes på det hver bidige gang de gjør åndssvake ting, de burde skamme seg og vite at de ikke kommer unna med det. Anonymkode: 7a52b...a58 Deg igjen. Liten IQ og BS i hvert eneste innlegg. Ingen gidder å ta deg seriøst når du ikke klarer å se nyanser i ting. Anonymkode: e8eda...ac4 1
BeautyBox Skrevet 9. juli 2019 #175 Skrevet 9. juli 2019 På 6.7.2019 den 22.12, AnonymBruker skrev: Ja de er kommet inn. Jeg forstår fremdeles ikke hvorfor det er galt å få kattunger på huskatt om man tar vare på de. Mens det er helt greit å avle på rasekatter. Argumentet det er så mange hjemløse latter som trenger et hjem gjelder vel fremdeles? Anonymkode: e8eda...ac4 Du fratar hjemløse huskatter gode hjem hos de menneskene som vil ha huskatt og ikke rasekatt.
BeautyBox Skrevet 9. juli 2019 #176 Skrevet 9. juli 2019 På 6.7.2019 den 23.57, AnonymBruker skrev: Og argumentet at det finnes mange hjemløse katter som trenger et hjem når huskatten får kattunger er bare bullshit. Burde i så fall brukes hos de som avler på rasekatter også. Forstår fremdeles ikke hvorfor man ikke bruker samme argument på de. Anonymkode: e8eda...ac4 Forskjellen er at noen mennesker ønsker huskatt, andre ønsker rasekatt. Å si at det er riktig å avle på huskatter som vi har ALT for mange av fordi det avles på rasekatter, er å begynne i feil ende. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå