Duftavsommerregn Skrevet 5. juli 2019 #61 Skrevet 5. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva er galt med å få kattunger om man planlegger og ta vare på dem? Og sterilisere dem etter et kull da selvfølgelig. Vi gjorde det. Beholdt 1 selv ga bort de 3 andre til familiemedlemmer/ venner som jeg vet tar godt vare på de. Men da har du en plan, og har lest deg opp på dette. Da er det selvfølgelig helt greit. Men lett å tabbe seg ut og slippe katten ut når den er gravid, og så føder den ute. Da er det ikke nødvendigvis lett å finne de. Men har du en plan, og holder katten inne er det ikke noe galt i dette. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #62 Skrevet 5. juli 2019 1 minutt siden, BeautyBox skrev: Jepp. Helt greit at ikke vi vet noe om omstendighetene her, og det finnes tilfeller hvor katteeiere er helt ute av seg fordi de virkelig gjorde det de kunne for å unngå dette, og så skjedde det likevel. Men sjansene for det er så minimale at majoriteten av slike tilfeller dessverre tilhører katteeiere som ikke har satt seg ordentlig inn i kattehold og -helse før de anskaffet seg katt. Hvorfor det er usannsynlig at katteeier her har vært seriøs: 1. Det tilhører sjeldenhetene at katter fra seriøse oppdrettere klarer å smette ut rett før fødsel, og dessuten ville en seriøs oppdretter aldri ha stilt et slikt spørsmål, da man vet hva man skal gjøre. 2. I tilfeller hvor en katt har klart å smette ut få dager før planlagt kastrering (katter kan bli drektige nokså unge), vil kullet i de fleste tilfeller bli fjernet når kastreringen foretas. Hunnkatter kan kastreres fra 6 måneders alder, og veterinærer anbefaler at en ikke slipper ut katten før den runder ett år gammel. Katter går drektige i ca to måneder. Derfor er det ikke troverdig at katteeiere i slike tilfeller har satt seg tilstrekkelig inn i kattehold før de skaffet seg katt. 3. Drektigheten kan ha vært planlagt, og noen katteeiere går så langt som å mene at de driver seriøst oppdrett på huskatter. "Vi sørger jo for å gi de gode hjem" etc. Vel, det kan ikke kalles et seriøst oppdrett, fordi: Om en hadde satt seg godt nok inn i antallet hjemløse katter i Norge og hvilke grusomheter disse blir utsatt for, og hvor mye de frivillige sliter med å forsøke å hjelpe et bruddstykke av alle hjemløse katter, ville en ha forstått hvor mye lidelse man bidrar til dersom en okkuperer gode hjem bare fordi en synes det er så koselig med små og søte kattunger. Hvorfor er det i hele tatt greit å drive seriøs oppdrett av rasekatten når det er så mange hjemløse katter? Er rasekatten mer verdt enn huskatter? Jeg liker best huskatter selv. Anonymkode: e8eda...ac4 6
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #63 Skrevet 5. juli 2019 Det var da voldsomt til sterke reaksjoner da! Tydelig at kattefolket på KG er i harnisk og oppfører seg helt hinsides! Flaut å lese! Godt at kattungene har kommet til rette, TS! Du får garantert solgt de. Jeg hadde store problemer med å få tak i en kattunge nå, da etterspørselen var veldig stor. Flere fikk solgt til høye priser for en vanlig huskatt. Dyrebeskyttelsen hadde ingen kattunger, og jeg ville ha det da de er enklere å bli stedegne. Det er absolutt ingen krise å få kattunger, og en katt har det da bedre ute enn inne. Dessuten finnes det p-piller, som kan brukes fram til sterilisering, men uhell kan skje. Anonymkode: 2b32c...5d3 4
BeautyBox Skrevet 5. juli 2019 #64 Skrevet 5. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det i hele tatt greit å drive seriøs oppdrett av rasekatten når det er så mange hjemløse katter? Er rasekatten mer verdt enn huskatter? Jeg liker best huskatter selv. Anonymkode: e8eda...ac4 Ja det er et stort spørsmål. Jeg har stilt meg selv det samme spørsmålet mange ganger. Men det biter verst når jeg hører om alle de som avler på huskattene sine bare fordi det er så koselig med små og søte kattunger. 1
Duftavsommerregn Skrevet 5. juli 2019 #65 Skrevet 5. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man skaffer seg kunnskap om dyr FØR man skaffer seg dyr. Joda helt greit det, men så om døren står åpen og katten som er vant til å gå ute løper ut? Føder da ute og du sliter. Så ikke døm så forbannet hardt andre da! Dette handler om erfaringer, og det er ikke noe som man får ved bare å lese. Om man ikke planlegger å få et kull unger? Få den katten kastrert er en erfaring som vi som har holdt på med dette lenge vet godt. Men ikke noen som skaffer seg dette første gang nødvendigvis tenker grundig over. Bli kvitt kattunger er heller ikke lett, om man ikke har en plan der ungene allerede før fødsel er lovet vekk. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #66 Skrevet 5. juli 2019 2 minutter siden, Duftavsommerregn skrev: Men da har du en plan, og har lest deg opp på dette. Da er det selvfølgelig helt greit. Men lett å tabbe seg ut og slippe katten ut når den er gravid, og så føder den ute. Da er det ikke nødvendigvis lett å finne de. Men har du en plan, og holder katten inne er det ikke noe galt i dette. 2 minutter siden, Duftavsommerregn skrev: Men da har du en plan, og har lest deg opp på dette. Da er det selvfølgelig helt greit. Men lett å tabbe seg ut og slippe katten ut når den er gravid, og så føder den ute. Da er det ikke nødvendigvis lett å finne de. Men har du en plan, og holder katten inne er det ikke noe galt i dette. Katten vår fødte i pappeske med pledd og greier ja. Dumt å slippe henne ut før fødsel. Hun smatt ut en gang da, men kom tilbake med en gang nesten. Heldigvis. Anonymkode: e8eda...ac4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #67 Skrevet 5. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det var da voldsomt til sterke reaksjoner da! Tydelig at kattefolket på KG er i harnisk og oppfører seg helt hinsides! Flaut å lese! Godt at kattungene har kommet til rette, TS! Du får garantert solgt de. Jeg hadde store problemer med å få tak i en kattunge nå, da etterspørselen var veldig stor. Flere fikk solgt til høye priser for en vanlig huskatt. Dyrebeskyttelsen hadde ingen kattunger, og jeg ville ha det da de er enklere å bli stedegne. Det er absolutt ingen krise å få kattunger, og en katt har det da bedre ute enn inne. Dessuten finnes det p-piller, som kan brukes fram til sterilisering, men uhell kan skje. Anonymkode: 2b32c...5d3 Jeg vil veldig gjerne vite hvor i landet det står så fantastisk bra til, at dyrebeskyttelsen har fått adoptert bort alt av kattunger. Anonymkode: fe043...75e 6
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #68 Skrevet 5. juli 2019 1 minutt siden, BeautyBox skrev: Ja det er et stort spørsmål. Jeg har stilt meg selv det samme spørsmålet mange ganger. Men det biter verst når jeg hører om alle de som avler på huskattene sine bare fordi det er så koselig med små og søte kattunger. Det er da vel det de med rasekatten gjør også? Kan rasekatten få kattunger bør da en blandingskatt få det også. Om man er ansvarlig eier da. Anonymkode: e8eda...ac4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #69 Skrevet 5. juli 2019 2 minutter siden, Duftavsommerregn said: Joda helt greit det, men så om døren står åpen og katten som er vant til å gå ute løper ut? Føder da ute og du sliter. Så ikke døm så forbannet hardt andre da! Dette handler om erfaringer, og det er ikke noe som man får ved bare å lese. Om man ikke planlegger å få et kull unger? Få den katten kastrert er en erfaring som vi som har holdt på med dette lenge vet godt. Men ikke noen som skaffer seg dette første gang nødvendigvis tenker grundig over. Bli kvitt kattunger er heller ikke lett, om man ikke har en plan der ungene allerede før fødsel er lovet vekk. Dette er ikke så vanskelig. Det er bare å _ikke_ la døra stå åpen det, når katten er sprekkeferdig. Anonymkode: fe043...75e 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #70 Skrevet 5. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg vil veldig gjerne vite hvor i landet det står så fantastisk bra til, at dyrebeskyttelsen har fått adoptert bort alt av kattunger. Anonymkode: fe043...75e Jeg vil gjerne vite hvorfor det ikke er greit å få kattunger om man planlegger å ta vare på dem. Anonymkode: e8eda...ac4 3
Duftavsommerregn Skrevet 5. juli 2019 #71 Skrevet 5. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Katten vår fødte i pappeske med pledd og greier ja. Dumt å slippe henne ut før fødsel. Hun smatt ut en gang da, men kom tilbake med en gang nesten. Heldigvis. Jepp så fort kunne det gått galt, men heldigvis gjorde det ikke det for din del Katter er selvstendige dyr, og spør ikke om lov til noe som helst De stikker ut om de vil ut, om man ikke passer på.
MortenMinstelønn Skrevet 5. juli 2019 #72 Skrevet 5. juli 2019 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, den fortjener du faen meg. 1. Du har ikke sterilisert katten din. 2. Du lar den være ute i tillegg. 3. Den blir gravid og er faen meg fortsatt ute når den snart føder Hva feiler det deg? Hvorfor i helvete har du dyr? Ok, nå begynner jeg å forstå hvorfor så mange er anonyme her inne. Men jeg er ny. Det er fortsatt forvirrende å se nickbildet av en blå "bowlingkjegle" krangle med en som er helt lik. Første dagene trodde jeg at KG var schizofreni-frenzy fra helvete.. Endret 5. juli 2019 av MortenMinstelønn 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #73 Skrevet 5. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette er ikke så vanskelig. Det er bare å _ikke_ la døra stå åpen det, når katten er sprekkeferdig. Anonymkode: fe043...75e Du har aldri hatt barn eller desperat katt som vil ut forstår jeg. Vår smatt ut i et lite glippe på et vindu en gang noen skulle passe henne og hun absolutt ikke skulle ut. Anonymkode: e8eda...ac4 1
Duftavsommerregn Skrevet 5. juli 2019 #74 Skrevet 5. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette er ikke så vanskelig. Det er bare å _ikke_ la døra stå åpen det, når katten er sprekkeferdig. Du har unger som skal ut og inn, det er lett å glippe på dette, ovenfor en katt som er vant til å komme seg ut hver dag! Den smetter ut ved første mulighet om den får det, og uhell kan skje ja! Det er ikke dermed sagt at du er en ond person om dette skjer, ta dere litt sammen da. 2
BeautyBox Skrevet 5. juli 2019 #75 Skrevet 5. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er da vel det de med rasekatten gjør også? Kan rasekatten få kattunger bør da en blandingskatt få det også. Om man er ansvarlig eier da. Anonymkode: e8eda...ac4 Nei, seriøse oppdrettere driver avl på sine katter fordi de ønsker å selge akkurat den type katt til folk som ønsker å betale for akkurat den type katt. Jeg er enig i at ikke det heller er spesielt etisk forsvarlig, men da er det iallefall kontrollerte rammer rundt det og folk må betale tusenvis for å få tak i en slik katt - til tross for gratis katter som gis bort på Finn.no. Rasekatter gir i det minste katten generelt en noe høyere status, fordi folk er villig til å betale for den, noe som gir den en viss verdi. Alle betaler jo for å få seg en hund, for eksempel. Og hunder er i Norge høyere verdsatt enn katter, kanskje nettopp av den grunn.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #76 Skrevet 5. juli 2019 Joda, kanskje ts burde sterilisert katten sin, men herregud folkens... Chill! Det er ikke forbudt å få kattunger! Det er heller ikke dyreplageri å få kattunger! Katten lider ingen nød, tvert i mot. Tipper de kommer til hyggelige familier etterhvert 😊 Har alle bebisene kommet hjem nå? Anonymkode: 403ce...8db 2
Duftavsommerregn Skrevet 5. juli 2019 #77 Skrevet 5. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil gjerne vite hvorfor det ikke er greit å få kattunger om man planlegger å ta vare på dem. Det er absolutt helt greit, men da må du planlegge og følge det opp. Helt greit 100%. Skjer det da et uhell må man ordne opp i det, i verste fall finner man ikke ungene før det er for sent, da må de avlives. Og dette er helt greit også, om det gjøres hos en dyrelege under skikkelige forhold.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #78 Skrevet 5. juli 2019 Akkurat nå, BeautyBox skrev: Nei, seriøse oppdrettere driver avl på sine katter fordi de ønsker å selge akkurat den type katt til folk som ønsker å betale for akkurat den type katt. Jeg er enig i at ikke det heller er spesielt etisk forsvarlig, men da er det iallefall kontrollerte rammer rundt det og folk må betale tusenvis for å få tak i en slik katt - til tross for gratis katter som gis bort på Finn.no. Rasekatter gir i det minste katten generelt en noe høyere status, fordi folk er villig til å betale for den, noe som gir den en viss verdi. Alle betaler jo for å få seg en hund, for eksempel. Og hunder er i Norge høyere verdsatt enn katter, kanskje nettopp av den grunn. Jeg betaler gjerne for akkurat den type katt jeg også. Huskatt. Og de fleste krever betaling for kattungene sine nå. Anonymkode: e8eda...ac4 1
Cleopatra. Skrevet 5. juli 2019 #79 Skrevet 5. juli 2019 10 minutter siden, BeautyBox skrev: Jepp. Helt greit at vi ikke vet noe om omstendighetene her, og det finnes tilfeller hvor katteeiere er helt ute av seg fordi de virkelig gjorde det de kunne for å unngå dette, og så skjedde det likevel. Men sjansene for det er så minimale at majoriteten av slike tilfeller dessverre tilhører katteeiere som ikke har satt seg ordentlig inn i kattehold og -helse før de anskaffet seg katt. Hvorfor det er usannsynlig at katteeier her har vært seriøs: 1. Det tilhører sjeldenhetene at katter fra seriøse oppdrettere klarer å smette ut rett før fødsel, og dessuten ville en seriøs oppdretter aldri ha stilt et slikt spørsmål, da man vet hva man skal gjøre. 2. I tilfeller hvor en katt har klart å smette ut få dager før planlagt kastrering (katter kan bli drektige nokså unge), vil kullet i de fleste tilfeller bli fjernet når kastreringen foretas. Hunnkatter kan kastreres fra 6 måneders alder, og veterinærer anbefaler at en ikke slipper ut katten før den runder ett år gammel. Katter går drektige i ca to måneder. Derfor er det ikke troverdig at katteeiere i slike tilfeller har satt seg tilstrekkelig inn i kattehold før de skaffet seg katt. 3. Drektigheten kan ha vært planlagt, og noen katteeiere går så langt som å mene at de driver seriøst oppdrett på huskatter. "Vi sørger jo for å gi de gode hjem" etc. Vel, det kan ikke kalles et seriøst oppdrett, fordi: Om en hadde satt seg godt nok inn i antallet hjemløse katter i Norge og hvilke grusomheter disse blir utsatt for, og hvor mye de frivillige sliter med å forsøke å hjelpe et bruddstykke av alle hjemløse katter, ville en ha forstått hvor mye lidelse man bidrar til dersom en okkuperer gode hjem bare fordi en synes det er så koselig med små og søte kattunger. Kjempegodt skrevet! Ett hundre present enig. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #80 Skrevet 5. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du har aldri hatt barn eller desperat katt som vil ut forstår jeg. Vår smatt ut i et lite glippe på et vindu en gang noen skulle passe henne og hun absolutt ikke skulle ut. Anonymkode: e8eda...ac4 Interessant, her har vi en som tror h*n er synsk! Hva annet vet du om meg? Spennende! Foreldrene mine hadde katt da jeg vokste opp, og jeg har katt som voksen. Jeg har dessverre ikke egne barn da jeg er infertil, men jeg har to adoptivbarn. Så da vet du det. Anonymkode: fe043...75e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå