Gå til innhold

Katten min har født ute, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Synes TS får vel mye pepper her! Hva vet vi om det var et planlagt kull? Kanskje katten smatt ut ved et uhell rett før fødsel? Kanskje katten får p/piller til vanlig når den ikke skal ha kull? Det er tross alt ingen plikt å sterilisere katt, selv om det er mest fornuftig om man ikke vil ha oppdrett...

Anonymkode: 548bd...1a8

Hvis man er så uansvarlig, så fortjener man all den pepperen man får. 

Anonymkode: fe043...75e

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synes TS får vel mye pepper her! Hva vet vi om det var et planlagt kull? Kanskje katten smatt ut ved et uhell rett før fødsel? Kanskje katten får p/piller til vanlig når den ikke skal ha kull? Det er tross alt ingen plikt å sterilisere katt, selv om det er mest fornuftig om man ikke vil ha oppdrett...

Anonymkode: 548bd...1a8

- planlagt kull på huskatt? Right. 

-katten smatt «tilfedigvis» ut rett før fødsel ja. Mhm 

-p-piller er sikreste måten å gi katten kreft på, det veit vel de fleste som gjør LITT research nå 

-det er ingen plikt å kastrere, men med så mange hjemløse katter i norge så er man rett og slett ufattelig dum om man fortsetter å bidra til galskapen 

Anonymkode: ac91c...2c3

• Liker 13
Skrevet
3 minutter siden, BeautyBox skrev:

Jeg blir trist hver gang jeg leser slikt som HI her, men jubler inni meg når jeg ser responsen - så mange som er smertelig klar over realiteten, og viktigheten av kastrering.

Helt enig.

De som skriver at folk ikke svarer på det TS spør om etc; vel, det er helt på sin plass å reagere! Det er nok av hjemløse katter, katter som blir forlatt, katter som blir hevet ut vinduet i fart (og overlever) og det er en grunn til at FOD, Dyrebeskyttelsen etc, finnes.

Jeg har katt selv (adoptert fra FOD), og det er en grunn til at det er påkrevd å sterilisere katten du adopterer.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

HUSK !!! Hun blir super fort gravid igjen etter hun har fødet! Og da blir det enda mer katter og

Anonymkode: 97b19...667

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Responsene OP har fått her, har plutselig gitt meg troen på menneskeheten igjen. Godt at verden går fremover. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Responsene OP har fått her, har plutselig gitt meg troen på menneskeheten igjen. Godt at verden går fremover. 

Heldigvis er det flere og flere som veit hva som kommer med av ansvar når man tar til seg katt (og andre dyr som tidligere har blitt sett på som ting, feks kanin) 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Brunhilde skrev:

Du får nok ikke noe svar på det, sannsynligvis fordi "katten har godt av å få et kull før den blir kastrert"-myten som ikke har noen rot i virkeligheten.

Nei, egentlig ikke.

Så enkelt er det faktisk, ja, det er jeg helt enig i!

(Og en ansvarlig katteeier lar ikke en drektig katt som snart skal føde være ute heller.) Jeg syns egentlig det er merkelig at katten valgte å føde ute hvis den har det godt hjemme. Har den det godt hjemme, ts? 

Jo de føder ute om de må, og ofte er det smerte forbundet med fødsel av kattunger og de søker da ly der de finner de. Holder du de inne har de ikke noe valg og de føder der, om ikke føder de ute om det er tid for det. Og de finner en egnet sted det kan jeg garantere deg. De er smarte slik, katter som går ute kan være borte en dag eller to, og er tiden inne for en fødsel da ? Da føder den ute uansett hvor godt den har det hjemme. Jeg har hatt katt i lange perioder av livet, og kan det meste om dette dyret.

Men igjen, om man ikke driver med oppdrett av rasekatter, få den kjetta sterilisert fortere en svint! Det koster 1000 kroner å gjøre dette her, det samme med hannkatter. En billig investering i dyrehold slik sett, og har man ikke råd til dette? Ikke skaffe seg katt. De skal ha kvalitets for, de skal ha dyrelege om det er behov for det, og de skal ha pass om eier skal bort på ferie. Dette koster penger, og om man ikke har råd? Ikke skaffe seg katt. De lever i over 10 år lett så dette er noe man må ta med i det regnestykket. Det er en forpliktelse å skaffe seg et slikt dyr. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Duftavsommerregn said:

...

Jeg har hatt katt i lange perioder av livet, og kan det meste om dette dyret.

...

Og hva får deg til å tro at du vet mer enn oss andre som svarer i tråden? :roll:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

HUSK !!! Hun blir super fort gravid igjen etter hun har fødet! Og da blir det enda mer katter og

Anonymkode: 97b19...667

TS!

Dette! Hukatta er mest sannsynlig allerede drektig igjen og må kastreres så fort som mulig. Kontakt veterinær og hør hvor fort de kan gjøre det. 

Anonymkode: 9420f...013

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 minutter siden, Brunhilde skrev:

Og hva får deg til å tro at du vet mer enn oss andre som svarer i tråden? :roll:

Fordi jeg har hatt katt i mange mange år :) Erfaring er gull verdt :)  Men sikkert mange andre i denne tråden som har det også, det ser jeg på veldig mange gode responser :)  Men mange som får dette for første gang, og ikke tenker over det som er selvfølgeligheter for de som har lang erfaring med disse dyrene. Derfor skal man ikke dømme de så forbannet hardt! Man lærer så lenge man lever. TS gjør nok ikke samme tabben flere ganger.

Endret av Duftavsommerregn
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke alle deres om skal hisse dere opp og kaste stygge kommentarer til TS. Dere vet overhode ingenting om situasjonen! 

Godt det løste seg TS, jeg er enig i at en katt ikke skal ha kattunger bare for moroskyld, og er 100% for sterilisering men de tordentalene som har kommet her inne synes jeg ikke hører noen sted hjemme!

Anonymkode: 75239...68d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke alle deres om skal hisse dere opp og kaste stygge kommentarer til TS. Dere vet overhode ingenting om situasjonen! 

Godt det løste seg TS, jeg er enig i at en katt ikke skal ha kattunger bare for moroskyld, og er 100% for sterilisering men de tordentalene som har kommet her inne synes jeg ikke hører noen sted hjemme!

Jo en tordentale er absolutt nødvendig. Uansvarlig er dette! Ikke noe mindre 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg etterlyser oppdatering fra TS, vil gjerne høre hva planen hennes er nå. Sterilisering? Selge kattungene? Flere kull?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg etterlyser oppdatering fra TS, vil gjerne høre hva planen hennes er nå. Sterilisering? Selge kattungene? Flere kull?

Vi kommer nok ikke til å høre mer fra ts. Fordi h*n svart på hvitt har fått se hvor uansvarlig h*n er 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kattemor har født kattungene sine ute! Hun mjauer og klenger seg til beina mine hvor enn jeg går. Ellers ligger hun bare ved meg og mjauer intenst. Hva er det hun vil si til meg? Hvordan finner jeg kattungene?

Anonymkode: 549df...ec6

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kattungene kommer hjem en og en her nå.

Anonymkode: 549df...ec6

Det gikk altså under 2 timer fra du skrev første innlegg. Da må det være en stund siden fødselen. 

Anonymkode: 7c67c...297

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig! Det hjelper ikke noe. Mange som får seg en katt som har null erfaring med de, og da blir det gjort noen tabber. Mye bedre å forklare hvordan dette skal gjøres, enn å skjelle de ut og bli sint. Det er faktisk helt meningsløst. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det er på sin plass å kommentere jeg da, når folk så ansvarsløst bidrar til ENDA flere hjemløse katter og dårligere dyrevelferd. Så du om det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Duftavsommerregn skrev:

Helt enig! Det hjelper ikke noe. Mange som får seg en katt som har null erfaring med de, og da blir det gjort noen tabber. Mye bedre å forklare hvordan dette skal gjøres, enn å skjelle de ut og bli sint. Det er faktisk helt meningsløst. 

Man skaffer seg kunnskap om dyr FØR man skaffer seg dyr. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hva er galt med å få kattunger om man planlegger og ta vare på dem? Og sterilisere dem etter et kull da selvfølgelig. Vi gjorde det. Beholdt 1 selv ga bort de 3 andre til familiemedlemmer/ venner som jeg vet tar godt vare på de. 

Anonymkode: e8eda...ac4

• Liker 2
Skrevet (endret)
16 minutter siden, Cleopatra. skrev:

Helt enig.

De som skriver at folk ikke svarer på det TS spør om etc; vel, det er helt på sin plass å reagere! Det er nok av hjemløse katter, katter som blir forlatt, katter som blir hevet ut vinduet i fart (og overlever) og det er en grunn til at FOD, Dyrebeskyttelsen etc, finnes.

Jeg har katt selv (adoptert fra FOD), og det er en grunn til at det er påkrevd å sterilisere katten du adopterer.

Jepp. 

Helt greit at vi ikke vet noe om omstendighetene her, og det finnes tilfeller hvor katteeiere er helt ute av seg fordi de virkelig gjorde det de kunne for å unngå dette, og så skjedde det likevel. Men sjansene for det er så minimale at majoriteten av slike tilfeller dessverre tilhører katteeiere som ikke har satt seg ordentlig inn i kattehold og -helse før de anskaffet seg katt. 

Hvorfor det er usannsynlig at katteeier her har vært seriøs:

1. Det tilhører sjeldenhetene at katter fra seriøse oppdrettere klarer å smette ut rett før fødsel, og dessuten ville en seriøs oppdretter aldri ha stilt et slikt spørsmål, da man vet hva man skal gjøre. 

2. I tilfeller hvor en katt har klart å smette ut få dager før planlagt kastrering (katter kan bli drektige nokså unge), vil kullet i de fleste tilfeller bli fjernet når kastreringen foretas. Hunnkatter kan kastreres fra 6 måneders alder, og veterinærer anbefaler at en ikke slipper ut katten før den runder ett år gammel. Katter går drektige i ca to måneder. Derfor er det ikke troverdig at katteeiere i slike tilfeller har satt seg tilstrekkelig inn i kattehold før de skaffet seg katt.

3. Drektigheten kan ha vært planlagt, og noen katteeiere går så langt som å mene at de driver seriøst oppdrett på huskatter. "Vi sørger jo for å gi de gode hjem" etc. Vel, det kan ikke kalles et seriøst oppdrett, fordi: Om en hadde satt seg godt nok inn i antallet hjemløse katter i Norge og hvilke grusomheter disse blir utsatt for, og hvor mye de frivillige sliter med å forsøke å hjelpe et bruddstykke av alle hjemløse katter, ville en ha forstått hvor mye lidelse man bidrar til dersom en okkuperer gode hjem bare fordi en synes det er så koselig med små og søte kattunger. 

Endret av BeautyBox
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...